Forum > Engelbrekt Engelbrektsson - nu levande ättlingar/släktingar?

Engelbrekt Engelbrektsson - nu levande ättlingar/släktingar?

<< < (6/6)

Björn Alnebo:
Jag har nu funnit min fars dokumentation. Den utgörs av 11 sidor (kopior) ur en bok som han inte angivit titel och författare på. Skulle tro att den utgivits ca 1920-30. Kapitel II heter Engelbrekts födelseort och släkt. Det redogör för möjliga och tänkbara släktförhållanden och avslutas med en enkel släkttavla:
 

 
De sju namnen nertill till höger har pappa själv kommmit fram till i sin forskning och nu skulle jag vilja koppla ihop dessa med det som återstår fram till Engelbrekt.
 
Några frågor:
Någon som känner igen boken? Titel och författare?
Finns det verkligen ingen senare forskning om Engelbrekt som kan bekräfta, dementera eller komplettera uppgifterna i boken? De är ju snart kanske 100 år gamla....
 
Jag får inte riktigt ihop det mellan Englik Eriksson och Mickel E. i stamtavlan. Något (patromynikon) stämmer inte. Eller tänker jag fel? Några ideer?
 
Jag nöjer mig med detta så länge så får vi se vart det leder
 
Björn

Martin Casterud:
Söker man på identisk med Upsalaborgaren på Google men väljer Böcker istället för Webben ser man att denna sida verkar vara en kopia av sid 136 i Svenska academiens Handlingar (C.D. Delén och J.G. Forsgren, 1914). Släkttavlan verkar även återfinnas på sid 88 i boken Engelbrekt (Henrik Sch?ck, 1915).

Björn Alnebo:
Tack Martin.
Ska kolla upp detta
Återstår övriga frågor. Någon som kan hjälpa?
Björn

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion