Forum > Engelbrekt Engelbrektsson - nu levande ättlingar/släktingar?

Engelbrekt Engelbrektsson - nu levande ättlingar/släktingar?

<< < (5/6) > >>

Peter Funke:
Anders, härledningen må vara enkel, men är väl trots allt svaret på den fråga som ställdes i tråden om Engelbrekts anor? Jag tyckte att det saknades ett ja eller nej, och nu när det har kommit lovar jag att inte tjata mer om Engelbrekt!  Därmed inte sagt att fastebrevsdiskussionen saknar sitt värde, det är säkerligen viktiga detaljer, som sagt.
 
Kaj, såg tyvärr inte ditt inlägg från i morse när jag skrev mitt.Om Du nu tänkt utveckla synpunkterna på Carlsson så vore det synd och onödigt om Du tappat lusten på grund av min närvaro. Jag har fått svar på det jag ville veta, och har inte det minsta intresse att på något sätt sabotera en viktig diskussion (Obs! Ingen sarkasm den här gången!).

Stefan Simander:
Kaj om du ville ha den stora vänligheten att skriva ditt tidigare planerade inlägg så är åtminstone jag mycket intresserad av att ta del av din stora kunskap, och förmodligen fler med mig!

Björn Alnebo:
Min far, salig i åminnelse, ägnade sig åt släktforskning under 1970-och 80-talen. Han kom ganska långt och påstod sig ha funnit släktband med Engelbrekt (via dennes broder och deras fader). Jag har tagit över pappas forskning och fortsatt denna på bredden och i viss mån på djupet. Jag har dock inte funnit hans dokumentation om släktskapet med Engelbrekt skulle vara riktigt - än. Han var dock noga med att ange källor så bara jag finner dokumenten ska jag försöka kontrollera saken.
 
Men jag undrar, finns det verkligen ingen som har gjort en stamtavla utgående från Engelbrekts far och framåt? Om det finns en sådan skulle jag kanske finna de felande länkarna och koppla ihop det jag har med E. Det skulle också hjälpa mig att kontrollera pappas uppgifter, när jag finner dem.  
 
Det vore roligt att kunna bekräfta min pappas forskning. Han var mycket stolt över att vara slegt med Engelbrekt
 
Tackar på förhand
 
Björn Alnebo

Torsten Berglund:
Björn,  
 
som tidigare framförts i denna diskussionstråd finns en släktartikel av professor Gottfrid Carlsson om Engelbrekts släkt i Svenskt Biografiskt Lexikon, band 13 (1950).
Numera är SBL sökbart och artiklarna gratis tillgängliga via Riksarkivets hemsida, se:
http://nad.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=16128
 
(Meddelandet ändrat av tbd 2012-10-01 13:09)

Björn Alnebo:
Tack Torsten
Då börjar jag nysta där
Björn

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion