ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Drottningätten på Tjörn  (läst 6588 gånger)

2004-03-01, 20:17
läst 6588 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Den som är intresserad av hur mytkomplexet runt Drottningsläkten uppkommit, och vad som egentligen har verklighetsbakgrund, kan med fördel läsa min artikel Drottningsläkten - Medeltidsfantasi och lite verklighet. i Släkthistoriskt forum 1/04, s 18-22. Här utvecklar jag de tankar jag tidigare fört fram här. Jag hoppas att denna artikel skall bidra till att åtminstonne en del slutar tro på dessa myter....

2004-05-31, 16:40
Svar #1

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej på er
En liten fundering här bara, kan det finnas någon annan källa i New York som Magda hittade och som inte finns i Skandinavium?
Endast en stilla liten fundering för att verkligen bli säkra på om kopplingen först dök upp 1959.
Så, har vi några vänner där över?
vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2004-05-31, 17:07
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Nej!
Det finns inga originaldokument som rör nordisk medeltid på New Yorks stadsbibliotek. Det finns heller inte, bland de böcker Magda Måneskjöld hänvisar till, någon bok som kan tänkas innehålla en sådan koppling, jag har gått igenom en hel del. Vad som är relevant är för övrigt att någon måste visa på att det FINNS samtida källor som stöder dessa påståenden. Så länge ingen kan visa på det så är det bara att stryka detta ur alla antavlor. (Om man nu inte är intresserad av att ha med vad som sannolikt är fantasifoster i sin antavla...)

2004-05-31, 18:27
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tack Anders
Jag hade i och för sig redan tagit bort de anor som framkommit innan, det nya för mig var att New York inte kunde bidra med något. Så min fru får nöja sig med några anor mindre.
vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2004-10-07, 13:11
Svar #4

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Jag har själv en del anor på Tjörn och liknande uppgifter om påstådda härstamningar från mer eller mindre mytiska släkter och personer. Detta förekommer även på andra håll.
 
Till Eivor m.fl. personer kan jag hälsa att, trots den något hätska tonen i denna diskussion, så får man gärna krydda forskningen med lite fantasi om man känner för det men det bör inte redovisas i publicerade antavlor. Däremot finns det inget som hindrar att man tar upp en diskussion kring oklarheter, myter m.m. i artiklar eller i ett forum som detta.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2004-10-07, 13:32
Svar #5

Eivor Andersson (Ema)

Hej Vincent,
 
Jag får väl replikera med att antavlorna till Magnus Barfot via Drotningätten på Tjörn,
har jag aldrig publicerat i något forum.
De sitter i mina pärmar och är framtagna av 2 släktforskare, som anses vara mycket seriösa.
 
De förekommer även i andra gårdars släktutredningar, i denna församlingen. Solberga.
 
Jag tänker inte diskutera denna ätt något mer och mina papper får stanna inom släkten.
Det som hittills inte är bevisat kan man ju sätta ett frågetecken för så länge.
Hälsningar Eivor

2005-11-16, 16:13
Svar #6

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Anders Rybergs utmärkta artikel Drottningsläkten - Medeltidsfantasi och lite verklighet. i Släkthistoriskt forum 1/04, s 18-22. Vilken också finns inlagd på http://www.tjsf.org/slakter/drott2.asp.
Efter att tagit del av denna (vilket jag hoppas att dom flesta som är intresserad av Drotningssläkten gjort) så framgår ju det med stor tydlighet att, leden innan Torer Jonsson, Katarina Torersdotters släktskap med denne och den kungliga härstamningen försvinner.

2007-04-20, 11:11
Svar #7

Jan Nordum

Hvem var Solve Disarson ?
Da Jon Drotning ble drept bla han hevnet av to menn.Han ble hevnet av sin bror Gunbjørn og en mann ved navn Solve (Saule ?) Disarson.
De to som hevnet Jon Drotning hadde sannsynligvis
nær slektstilknytning til Jon Drotning. Navnet Solve/Saule Disarson tyder ikke på at han selv var i nær slekt med Jon Drotning.Kan Jon Drotning 
ha hatt en datter ? Og var Solve/Saule hans svigersønn ? Det har vært antatt at Jon Drotning d.y. har vært en sønn av Gunbjørn ? Men finnes det noe dokumentasjon for det ?
Gunbjørn ble kalt Gunnbjørn Bonde mens hans bror ble kalt Jon Drotning.Navnet tyder på at Jon Drotning.d.y  kan ha vært en etterkommer av Jon Drotning (dattersønn ?) Kom navnet solve/Saule inn i slekten via Solve Disarson ? Kan det allikevel være noe i påstandene om et slektskapsforhold mellom Jon Drotning og de senere omtalte personene ved navn Jon Saulesson/ Saule Jonsson ?

2007-04-20, 14:01
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det finns ingen dokumentation om Jon Drottning dy:s härkomst över huvudtaget. Mycket litet är känt om honom bortsett från namnet. Ingen Saules Jonsson finns för övrigt omtalad i källmaterialet.
Namnet Saules/Solve ger för övrigt ingen anknytning till Tjörn, då den man som finns belagd där heter Jon Solarsson Drottning, inte Saulesson.
Det finns för övrigt bevisligen ett par tyska köpmän vid namn Jon Drottning i Bergen på 1200-och 1300-talen.
 
Jag har skrivit en artikel om all förvirring runt Drottningätten, se denna länk:
http://www.tjsf.org/slakter/drott2.asp

2007-04-20, 14:50
Svar #9

Jan Nordum

Jeg har lest det en del litteratur om Drottningätten.Blant annet din utmerkede artikkel og det Nordstrøm har skrevet.Vet at det ikke finnes noen dokumentasjon om Jon Drottning dy\s herkomst.Det er derfor jeg bringer inn Solve/Saule
Disarson i et forsøk på å komme et steg videre.
Solve/Saule er jo et ganske sjeldent navn og skulle det vise seg at dette navnet finnes både 
blant de med navnet Drottning i Bohuslän og 
også blant mulige etterkommere på Tjörn,så kan det jo være et indisium på en slektsforbindelse.
Synes vel det er litt drøyt å utelukke Jon Solarsson Drottning fra Tjörn som en mulig etterkommer av Jon Drotning fordi navnet er skrevet Solarsson og ikke Saulesson.Man var ikke bestandig så nøye på hvordan man skrev navnet før i tiden.Det gjelder forøvrig ikke bare før i tiden.Jeg får stadig brev fra det offentlige og andre steder hvor navnet mitt er skrevet feil.

2007-04-20, 14:58
Svar #10

Kalle Thorsberg

Om jag inte missminner mej har Tore Vigerust i DigitalArkivet föreslagit att Solve är gift med en syster till Jon och Gunnbjörn.

2008-07-11, 19:43
Svar #11

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej
 
Vill inte dra detta i långbänk, men det jag undrar över är följande:
 
Hur var mottagandet när Magdas bok kom ut? blev det då ingen debatt? I dag har vi ju nätet där allt sprids rekordsnabbt, både sanning och osanning. Debatterade man då inte på boksidor i tidningarna eller liknande? Fanns det ingen liten storm eller undran över källor. Det måste väl då funnits släktforskare som ville få in fler anor i tavlorna MED KÄLLOR!
 
Kan någon svara på detta? Kanske någon som var med!
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-07-11, 21:52
Svar #12

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Tyvärr verkar det ju som att mindre och mindre efterlyser ( samtida ) källor, nu går ju allt tyvärr att Googla efter, vilket kan leda till allt från fakta till rena skrönor och falsarier.
 
Många nybörjare ( så även jag ) en gång, tror ju på det som finns att finna på Internet. Vanliga fällor är ju Familysearch och DIS, om man inte följer upp och kontrollerar mot samtida källor. Båda kan innehålla både rätta / felaktiga uppgifter, så det gäller att efterforska själv ochg kontrollera uppgifterna.
 
Nu rörde väl det här Drottningätten på Tjörn, som Kaj Janzon, som äntligen dykt upp igen kan kommentera. Kaj är enligt mina ögon Sveriges bästa  
Genealog på medeltiden.
 
Min första bok om medeltiden var  Riseberga kloster  vars medeltida geneologi Kaj kan kommentera.
 
Tips om litteratur, med samtida källor enligt nedan.
 
Medeltida släkter / frälsesläkter  
 
ÄSF ( Äldre Svenska Frälsesläkter )
SBL ( Svenskt Biografiskt Lexikon )
 
Mvh / Benny
 
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 11 juli, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 11 juli, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 11 juli, 2008)

2008-07-14, 15:21
Svar #13

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Benny, Jag kanske gör dig en aning besviken men jag har faktiskt inte mycket att bidra med till denna diskussion. Anders har i sin ovannämnda artikel utrett saker och ting på ett förtjänstfullt sätt utan att dra sig för att kritisera självaste Erik Lönnroth när anledning finns.
 
Med Riseberga kloster menar du förmodligen Agneta Conradi Mattssons 1998 utkomna verk vars fullständiga titel är Riseberga kloster - förutsättningar och framväxt - Birger Brosa - donatorn - och Filipssönerna - sondottersönerna?
 
Jag vet inte om jag är rätt person för att kommentera, eftersom jag inte har öppnat boken sedan jag för snart tio år sedan läste den. Så bra minne har jag inte. Men jag har för mig att det var en omfattande notapparat i den.

2008-07-14, 21:07
Svar #14

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godkväll på er
 
Tack för era inlägg Benny och Kaj (det har blivit sällsyntare med svar på lite kluriga frågor)på detta forum. Jag har läst Anders artikel och kan se var det börjar halta i Magdas redovisning.  
Det jag finner intressant är att de som håller på den ena eller andra teorin inte kollat upp vad Magda själv kan ha sagt  om det hela, det är ju endast 49 år sedan boken kom ut. Om hon skulle blivit kritiserad så borde hon ju gått i svarsmål, eller?
För till skillnad från gamla kyrkböcker så kanske vi har en möjlighet att höra historien förklara sig därav min undran angående recension av hennes bok.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-07-14, 21:31
Svar #15

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Det var intressant att läsa om  dessa diskussioner igen.
Lite lär man sig om människor på vägen..  
Jag var också lite taggad där.
Hälsningar Eivor  

2008-07-15, 15:01
Svar #16

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag vet så mycket som att J A Nordström ställde sig helt avvisande till Magda Måneskjöld, liksom han tidigare avvisade Tisselius. Måneskjöld själv antyder vissa skeptiska reaktioner till hennes skriverier.

2008-07-15, 16:03
Svar #17

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Anders och Eivor
 
Ja då kanske det inte blev så mycket skrivit om hennes bok som jag trodde, och då inte heller förklaringar till vissa kopplingar bland anorna. Då tar jag och lägger min fundering åt sidan nu.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2010-01-20, 11:07
Svar #18

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Norske våpenbøker fra tiden omkring 1600 og fremover til 1700-tallet inneholder flere våpen fra slekten Drottning. Det vanligste viser Jon Drottnings våpen med tre sidestilte gull kroner i blått felt. På hjelmen tre sidestilte gull kroner.
 
Ridderen og norsk riksråd herr Toralde Sigurdsson, kalt Toralde Smørhatt (kjent 1385-1400, dca 1403) førte i seglet et våpen med lilje omgitt av to kroner. Hans datter fru Kristina Toraldesdotter døde ca 1460 som enke på gården Fet i Hafslo sogn i Luster i Sogn (Vestlandet). På 1580-tallet ble det avmalt en stor skjoldsamling på denne gården Fet. Ett av våpnene, som bør vise våpnet til denne nevnte fru Kristina, viser en gull lilje om gitt av to gull kroner på blå bunn, med tre sidestilte gull kroner på hjelmen. På dette heraldiske grunnlaget, og fordi herr Toralde selv og hans slekt eide gods i Båhuslen, antar jeg at herr Toralde selv, eller hans frue, stammer fra slekten Drottning. Det er skrevet svært mye i Norge om herr Toraldes etterkommere (som det nå er mange titusener av), jevnfør f eks rapporten Aspa-seminaret 1997, som jeg selv har redigert (selges av Norsk slektshistorisk forening). Herr Toraldes to fruer er kjent i kildene, også den ene av hans svigerfedre (Roar Roarsson). Hans kjente eiendom i Båhuslen lå i nåværende Strömstad kommun. Sønnen, væpneren Ivar Smørhatt (Toraldesson) er bl a kjent som besegler av vitnesbrev på Båhus slott (ca 1414 m fl), sammen med adelspersoner som utelukkende hører hjemme i det sørligste Båhuslen (bl a Hisingen), hvilket også viser tilknytningen til Båhuslen.
 
Et annet av våpnene som viser til Drottning, inneholder som hjelmtegn en kvinne med krone på hodet, mens våpenbildet er en plog (om jeg erindrer det rett).
 
(Meddelandet ändrat av Vigerust 2010-01-20 11:11)

2015-11-24, 20:38
Svar #19

Utloggad Evelina Håkansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-11-16, 17:10
    • Visa profil
Hej.
Jag är inte säker på om jag vågar skriva i den här tråden då flera av er har så tråkig ton, men... jag funderar över hur man släktforskar i medeltiden. Jag har kommit över grenar tillbaka till 1300-talet lite här och därifrån men vet inte hur jag ska kunna kontrollera uppgifterna. Jag har inga planer på att offentliggöra min släktforskning så ni behöver inte anfalla mig ang. detta. Jag har hittat antydningar om att jag ska komma från denna mer eller mindre existerande Drotnigaätt.  Läget ser för tillfället ut såhär...
 
Evelina (Jag)
(min far)
(min farmor)  
Rudolf Andersson
Anders Rutgersson
Rutger Nilsson
Nils Nilsson II
Annika Nilsdotter
Nils Hansson
Ingrid Vilhelmsdotter Brems
Vilhelm Hansson Brems
Anna Olsdotter
Anna Håkansdotter
Berette Krogsdotter
Krog Olsson (här får jag antydningar om att han hör till Drotningätten)
Olof Olsson
Ellen Ormsdotter och olof Eskilsson
Helga Toresdotter och Orm Jerundsson
Elin Simonsdotter och Tore
Simon Dyrasson och Katarina Toresdotter
 
De antydningar jag fått, (Jag är ledsen för det här med källor men de kommer från olika släktforskarprogram och från en hemsida som hänvisar till tidigare nämnda Krog Olsson i Kyrkefjäll) är att Katarina Toresdotter ibland dyker upp som Katarina Toresdotter Drotning. Kan de finnas någon koppling till Jon Drotning dä och gänget, eller är det hittepå?

2015-11-24, 23:01
Svar #20

Utloggad Evelina Håkansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-11-16, 17:10
    • Visa profil
Jag har nu sökt vidare och funderar såhär:
Torer Jonsson (ibland kallad Drotning) heter antagligen inte alls Drotning utan någon har vid något tillfälle kopplat ihop att hans far borde vara Jon Drotning. På grund av detta kallas ibland även hans dotter Drotning. Torer är helt enkelt bara Torer Jonsson och Katarina bara Katarina Torersdotter? Det har blivit lite rörigt det här.

2015-11-25, 17:35
Svar #21

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Evelina!
 
Här kommer en bra länk. Mycket bra genomgånget kring källor. Tror nog att detta materialet är det främsta kring Drotning.
 
http://www.tjsf.org/slakter/drott2b.htm
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2015-11-25, 17:44
Svar #22

Utloggad Evelina Håkansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-11-16, 17:10
    • Visa profil

2015-11-26, 20:22
Svar #23

Utloggad Evelina Håkansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-11-16, 17:10
    • Visa profil
Hej igen!
Jag har läst Anders Rybergs mycket intressanta artikel om Drottningätten. Jag har några frågor. (Ju mer man lär sig ju mer frågor verkar man få)
Jag har sprungit på uppgifter om att Katarina Torersdotter på Kyrkofjäll skulle vara dotter till Torer Jonsson och Elin Ejvindsdotter. Det verkar i Rybergs artikel inte vara säkra uppgifter. Att Katarina är dotter till Elin Ejvindsdotter verkar ju vara sannolikt då det finns dokumenterat att Katarina ärver morbroderns del i Kyrkofjäll som hon enligt dokument III:666: Katarina Torersdotter avstår 1423 till sina söner Reidulf och Jörund Simonssöner sin del i Kyrkofjäll och sitt arv efter morbrodern Aslak Ejvindsson, med undantag av vad som tillkommer hennes döttrar. (http://www.tjsf.org/kall/kf.htm) Hennes mor bör ju sannolikt i alla fall heta Ejvindsdotter. Men... är det då belägg för äktenskapet mellan Torer Jonsson och Elin Ejvindsdotter som saknas eller om det finns två olika Torer Jonsson? Eller har äktenskapet uppkommit av att antagit att han ska ha varit Katarinas far?  
Den första ägaren som finns dokumenterad på Kyrkofjäll tycks vara Katarinas man Simon Dyrasson, men om Katarina ärver morbrodern Aslak Ejvindssons del borde han ha, antingen ägt delar av Kyrkofjäll före Dyrasson eller köpt den ihop med Dyrasson? Eller?  
Dessutom har jag nu sprungit på två olika teorier om hur namnet Drottning eller Drotning har uppkommit. I Rybergs artikel ska det komma från just Drottning (kungs hustru) på grund av namnägarens feminina drag eller något personen sagt eller gjort. Jag har läst en annan teori som jag inte hittar just nu... (*svordom*) att det ska komma från drott eller drot, som jag nu då inte minns vad det betyder. Att det skulle komma från feminina drag osv.. ska komma från en professor Per-Axel Wiktorsson. Han verkar ju visserligen trovärdig men är det någon som känner igen vart jag kan ha läst den andra teorin och isf hur sannolik den kan vara?
Några teorier kring detta?  
 

2015-11-27, 13:00
Svar #24

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej!
 
Kring din första frågeställning lämnar jag över till de mer insatta.  
 
Kanske däremot jag har ett svar på den sistnämnda frågan.
 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Drots
 
Vad det detta du tänkte på?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2015-11-27, 13:59
Svar #25

Utloggad Evelina Håkansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-11-16, 17:10
    • Visa profil
Mycket intressant!
Tack Patrick!

2015-11-27, 19:52
Svar #26

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Evelina,  
Det finns ingen oklarhet i vad personbinamnet Drottning betyder och varifrån det kommer etymologiskt. Om du tittar i Elof Hellqvist, Svensk etymologisk ordbok, som finns digitaliserad på nätet av Projekt Runeberg, så ser du att drots och drottning har olika etymologier, medan drott och drottning har samma. Det är således helt korrekt att tillnamnet Drottning är samma ord som titeln drottning (konungs hustru, fornsvenska drotning), som Rydberg skriver, ett ord som är en avledning och feminisering av ordet drott (fornsvenska drotin). Tillnamnet Drottning på Tjörn avser med andra ord drottning med den betydelsen vi känner, inte (jord)drott.  
Se: http://runeberg.org/svetym/0189.html
 
Hellqvist visar i samband med ordet drottning på en etymologisk parallell: ordet kär(r)ing (fornsvenska kärling) som är en avledning och feminisering av ordet karl. Den som är något insatt i de medeltida personbinamn känner till att det fanns en medeltida frälsesläkt i Västergötland där flera av de manliga medlemmarna bar tillnamnet Kärling, se Kaj Janzons artikel Käringarna i gamla Vinsarp. Några nya uppgifter om den västgötska frälsesläkten Kärlings äldsta led, i Släktforskarnas årsbok 2006. Det var med andra ord fullt möjligt att en man på medeltiden kunde bära ett feminiserat tillnamn som Kärring eller Drottning. En annan sak är förstås frågan varför mannen som begåvades med ett sådant binamn började kallas så, men därom kan vi förstås bara ha mer eller mindre troliga teorier.  
 
Jag vill i detta sammanhang även passa på att nämna att professor em Per-Axel Wiktorsson bidrar med en artikel om Personnamnens utveckling under medeltiden i kommande nummer av Svensk Genealogisk Tidskrift (2015:2)

2015-11-28, 00:16
Svar #27

Utloggad Evelina Håkansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-11-16, 17:10
    • Visa profil
Intressant Torsten. Tack!
Listan på böcker och tidsskrifter som bör införskaffas börjar bli lång.

2017-09-01, 23:30
Svar #28

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5025
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:15
    • Visa profil
På nätet hittar man uppgifter om att en Rolf Jonsen Lang skall vara son till Gundbjörns son Jon Drotning. Denna Rolf blir då länken mellan Drottningätten och den norska Handingmandätten. Men om nästan inget är känt om Jon Drotning d.y. saknas det kanske belägg för släktskapet? 

2020-04-27, 07:36
Svar #29

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
På nätet hittar man uppgifter om att en Rolf Jonsen Lang skall vara son till Gundbjörns son Jon Drotning. Denna Rolf blir då länken mellan Drottningätten och den norska Handingmandätten. Men om nästan inget är känt om Jon Drotning d.y. saknas det kanske belägg för släktskapet?


Kalle Birgersson,


Du gir ingen lenke (URL) til hvor du har funnet disse opplysningene. Neste gang du er innom her, så kan du jo legge inn en lenke (siden ditt innlegg jo er fra 2017). Meg bekjent er det forøvrig ingenting som kan knytte en viss Rolv Jonsson Lang til Drotning-ætten, ei heller til Handingmann. Sistnevnte ætt går vanligvis under betegnelsen Østby-ætten i Norge.


Mvh Are

2020-04-27, 10:09
Svar #30

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5025
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:15
    • Visa profil
På nätet hittar man uppgifter om att en Rolf Jonsen Lang skall vara son till Gundbjörns son Jon Drotning. Denna Rolf blir då länken mellan Drottningätten och den norska Handingmandätten. Men om nästan inget är känt om Jon Drotning d.y. saknas det kanske belägg för släktskapet?


Kalle Birgersson,


Du gir ingen lenke (URL) til hvor du har funnet disse opplysningene. Neste gang du er innom her, så kan du jo legge inn en lenke (siden ditt innlegg jo er fra 2017). Meg bekjent er det forøvrig ingenting som kan knytte en viss Rolv Jonsson Lang til Drotning-ætten, ei heller til Handingmann. Sistnevnte ætt går vanligvis under betegnelsen Østby-ætten i Norge.


Mvh Are
Den uppgiften finns lite här och där på nätet, utan källhänvisning, bland annat på Geni.
https://www.geni.com/people/Rolf-Lang/6000000014649754308
Jag har aldrig förstått varför teorin en gång har uppstått och hoppades att någon här visste, men det ser ju inte så ut.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna