ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dowt  (läst 1911 gånger)

2006-07-10, 15:28
läst 1911 gånger

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
I ÄSF I, 300a, nämns att 'fru Iliana Åkesdotter senast 1398 gifte om sig med riddaren Claus Dowt'. Är det känt om hon var mor till Margit Clausdotter Dowt?  
Gillingstam har skrivit en artikel med titeln 'Ängaätten' Släktforskarnas årsbok 1998. Jag får erkänna att jag inte är säker på att jag riktigt begriper den. I slutet av artikeln så står det Märta Clausdotters make hette inte Bengt utan Karl Laurensson. I fotnoten (nr 67) till den meningen så står det bl.a. Även han förde en bjälke i vapnet och var sannolikt bror till Karl Laurensson. Vem avses med 'även han'? Karl Laurensson? Eller - med lite syftningsfel - Bengt?  
En jämförelse mellan artikeln och ÄSF I, 300b - med vidare-hänvisningar -, får mig att komma till följande slutsatser:  
1) Ingeborg Bengtsdotter - g 1:o m Bengt Tomasson [Pipa] och 2:o m Lars Siggesson [Sparre] - var dtr t Bengt Larsson [Lars Björnssons ätt] och Katarina Staffansdotter [Ulv]. BL i sin tur var s t Lars Björnsson och NN Trottadotter [Ekaätten].  
2) BL hade sannolikt en bror, Karl Laurensson, som var g m Märta Clausdotter [Dowt].  
3) Detta medför att Katarina Staffansdotters styvmor blev (troligen styv)mor till hennes sannolike svågers hustru. (Claus Dowt och Iliana Åkesdotter gifte sig mellan 1393 och 1398. Om Märta Clausdotter föddes i det äktenskapet, så skedde det åtminstone två år EFTER det att hennes sannolike, blivande svåger Bengt Larsson gifte sig med Katarina Staffansdotter (senast 1391). Följaktligen ser jag det som troligast att Iliana Åkesdotter var STYVmor till Märta Clausdotter.)  
 
Har jag uppfattat det hela  rätt?
 
Hälsningar, Mikael!

2006-07-10, 20:39
Svar #1

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej Mikaael Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag undrar vart hittar man sådana gamla uppgifter som du har funnit? Du skriver
I ÄSF I, 300a vad står detta för? Är det ett program man kan köpa\?
 
Vänligen Lennart Lindkvist

2006-07-10, 22:11
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Lennart
 
ÄSF är 4 st häfte som heter Äldre svenska frälsesläkter. De är utgivna av Riddarhuset. Tanken var/är att ytterligare ett häfte skulle komma, men av olika skäl verkar det inte bli så. Varför står att läsa i en annan tråd här (kommer inte ihåg just var nu. Böckerna finns att köpa på riddarhuset. Gå till deras hemsida riddarhuset.se hoppas att detta var till lite hjälp.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2006-07-11, 06:52
Svar #3

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej Patrick jag får tacka för ditt svar du har varit till stor hjälp.
Är på väg till Riddarhuset.se för att kika.
 
Ha en bra dag.
hälsar
Lennart

2006-07-11, 08:14
Svar #4

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Lennart!  
 
Om du vill komma undan lite billigare så kan du leta efter häftena -- eller vilken som helst bok -- via Bokfynd
 
Hälsningar, Mikael!

2006-07-11, 19:16
Svar #5

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej Mikael  
Vad bra att du la ut bokfynd länken. Jag skall susa dit och kika efter böcker där.
Förhoppningsvis kan jag hitta böcker om paleografi där också.
Jag har lite svårt ibland att tyda gammal text då jag är relativt ny på detta.
 
Om du är en hejare på att tyda text får du gärna ta dig en kik om du har tid och lust jag klarar inte av att tyda detta.
 
2380.69.9200 Västmanland Västerås, C10 Födde, 1816-1831,0/18 Bild 22 av 246  
 
Ha en bra dag
 
Vänligen
Lennart Lindkvist

2006-07-12, 08:54
Svar #6

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej igen Lennart
 
Vilket barn/nummer gäller på den sidan du undrar över? Det är ju från 27 till 35. Sedan är det mycket bättre att lägga in sådana här frågor under läshjälp, chansen ökar att folk hittar din fråga då. Själv har jag alltid fått hjälp där, väldigt tacksamt.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2006-07-12, 12:20
Svar #7

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej Patrick.  Jo nog har jag lagt in denna nummer 35 under läshjälp, men jag har i skrivande stund inte fått något svar men jag får hålla tummarna på att få det senare.
 
Ha en trevlig dag
Vänligen
Lennart Lindkvist

2006-07-12, 13:45
Svar #8

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Någon som har någon uppfattning om den egentliga frågan i den här tråden?
 
Hälsningar, Mikael!

2006-12-17, 12:33
Svar #9

Torleif Ericson

Hej Mikael,  
Karl Laurensson uppger 14290803 att hans hustrus avlidna mor är Iliana Åkesdotter. Det gör det inte helt säkert att hon är hennes mor, men det pekar i den riktningen, särskilt som han ärver henne.  Vidare bör nog Ilianas donationsbrev av 1393 rörande gravplats för henne och mannen antagligen tydas som att hon redan är omgift; Klaus Dowt överlämnar 1398 gården.  
Märta Klausdotter har dottern ILIANA Klausdotter, troligen uppkallad efter Iliana Åkesdotter (kanske hon är född efter dennas död)  och hon avlider sent efter 1481 och syns inte vara känd före hennes gifte före 1448. Klaus Dowt avled 1406/7 så Märta Klausdotter är född  ca 1394/1407.
Omständigheterna tyder rätt starkt på att Iliana Åkesdotter verkligen är mor och inte styvmor till Märta Klausdotter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna