ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 29 juli, 2010  (läst 4830 gånger)

2001-05-16, 20:41
läst 4830 gånger

Antti Järvenpää

Vem var Peder Torgilsson Djekn. Slottshövitsman i Sverige 1457-1473. Kom till Finland från Benhammar (troligtvis från Benhamra). Gift med N.N. arvtagerska till frälsejord i Mervis i Vånå (troligtvis i Hattula) i Finland. Barn; 1) Suneva Diekn, gift med Nils Dufva, slottsloven på Viborg 1495, 2) Diekn Kristiern Pedersson, gift med N.N., barn Diekn Dorotea Kristiernsdotter, gift med Peder Larsson Svenske

2007-07-08, 00:18
Svar #1

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Jag har följande person på min antavla och har nog frågat tidigare angående detta. Peder ( Peter / Per ) Torgilsson,  Dje ( ä ) kn, med olika stavningar.  
Han ska ha varit far till Sunneva Pe (r ) der, dotter ), Djeken, ( Källa : Riddarhusets stamtavlor 2002 )  gemål Nils Bengtsson Dufva.
 
Nils Bengtsson ( Dufva ) ska tillhört adliga ätten 95, i Finland.
 
Djäken kan väl ev vara tolkning av ett yrke = fogde?
 
Jag har ej sparat några uppgifter om denna Peder / Peter eftersom jag ej har hittat någon samtida källa till ovanstående person existens. Har ett vagt minne om slottshövitsman / fogde  eller liknande på Västerås slott ( i något tidare inlägg ). Någon som vet mer? Finländskt ursprung?
 
Det närmaste jag kommer är uppgiften i ÄSF 1:1 tab.6 s . 130 som skriver följande. Dotter ( Birgitta ) av Nils Bengtsson ( Dufva ) och Suneva Persdotter. Denna Birgittas föräldrar har jag satt stopp vid eftersom jag ej fått klarhet i samtida källor angående äldre led.  
Så min fråga blir kan denna Ped(ter) Torgilsson Djekn, beläggas som far till Sunneva?  
 
Birgitta Nilsdotter Dufva, var gift med Lydik Larsson ( Djäkn, Lydekasönernas ätt ).  
 
Minns jag inte helt fel så fanns det en diskussion som Kaj Janzon hänvisade till?
 
Tacksam för svar.
 
Benny

2007-07-08, 01:22
Svar #2

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
I inlägget ovanför finns ju en del info och  det kan vara den jag råkat stöta på tidigare, däremot finns ju inga källhänvisningar tyvärr.
 
Benny

2007-07-08, 13:29
Svar #3

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Benny,
 
Jag är inte säker på om vi här har att göra med korrekta uppgifter om en historisk person eller ett genealogiskt hopkok av något slag men jag är som vanligt skeptisk. Som du själv konstaterat i någon annan diskussion finns det inget direkt stöd i ÄSF I:2 s 130 (tab 6) för uppgiften att Suneva Pe(de)rsdotters far skulle ha varit frälseman. Men som du säkert noterat finns det i sammanhaget en hänvisning till  Genealogiska samfundets i Finland årsskrift 1948. Den kan man, om man inte är road av korrekturläsning, hitta på några större forskningsbibliotek i Stockholm, Uppsala och Göteborg.  
 
Djäkn betyder som binamn bara att bäraren till skillnad från de flesta andra i sin samtid var läs- och skrivkunnig. De två välkända frälsesläkter som i genealogiska sammanhang brukar kallas Djäkn (Jakob Abrahamssons ätt och Lydekasönernas ätt) finns redovisade i ÄSF I:2. Det finns ytterligare en, med borgerligt ursprung, som brukar kallas Djäkn, Björn Peterssons ätt (jfr ÄSF 1:2 s 141 a-b, 150) som kan vara intressant i det här samanhanget
 
Jag har ett dunkelt minne av att jag vid något tillfälle utan framgång har försökt identifiera Peder Torgilsson i olika standardverk och i mina anteckningar gällande Björn Peterssons ätt och dess godsinnehav i Sverige.
 
Det går inte att identifiera denne Peder Torgilsson Djäkn i FMU och han är heller inte omnämnd i de registranter över Riksarkivets samlingar Biographica och Genealogica m fl som Hans Gillingstam upprättade på 1950-talet.
 
Ett problem när du söker i diplomatariets huvudkartotek är att uppgifterna om breven från den aktuella tidsperioden ofta är väldigt sparsamma. Medsigillanter till de brev som diverse storfräsare utfärdat i t ex Västerås nämns sällan.
 
Jag har för tillfället inte tillgång till vare sig Jully Ramsays eller Erik Anthonis verk men jag kan kolla i dem och diverse register nästa gång jag besöker RA.

2007-07-08, 13:51
Svar #4

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Tack för ditt svar Kaj,
 
Jag ska kolla på uppgifterna om Djäkn, Björn Peterssons ätt i ÄSF. Tillsvidare får uppgifterna om vem Sunevas far betraktas som olöst.
 
Det vore snällt om du kunde kolla om du kan få fram några mer uppgifter nästa gång du besöker RA.
 
Mvh / Benny

2007-07-08, 14:49
Svar #5

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej igen Kaj,
 
Tillgång till Ramsey har jag ju själv och där hittade jag följande uppgift om Sunevas föräldrar. Dotter av Peder Djekn, hon uppgives ha varit från Mervis gård i Hattula socken och hennes moder från Benhammar i Sverige.
 
Att fadern ska vara en Peder Djekn, anges som källa Kungliga biblioteket Per Brahes släktbok.
 
Värdet av den som  källa idag ( källkritiskt ) har jag ingen aning om.
 
Mvh / Benny

2007-07-08, 22:53
Svar #6

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Ang. den Björn Pederssons (Djäkn) som nämns här så har jag också ett intresse av denna person och hans ursprung.
 
Vet egentligen inte om allt av det nedanstående verkligen handlar om samma person, men jag tror det. Dels utifrån vad du Kaj har skrivit tidigare (i tråden om Karl Knutssons oäkta dotter 2004, ev. att han hade kopplingar eller annan förbindelse med Hammerstaätten, utifrån namnskicket) och sånt som jag utifrån Diplomatariets databas samt FMU har kunnat få fram. Detta som följer är vad jag hittat, med några egna funderingar:
 
23 april 1404 ger en Peter Jakobsson i Söderby jord i Lunda, Vaksala och i Skäfthammar till sin syssling Björn Petersson. Systern Ragnhild Jakobsson (med en björnram i sigillet) är med o sigllierar samt Jønis Siwitzson oc hedhirlikan herra Olaff i Adhelundom (Alunda sn, Olands hd). (SD 445) 29 juli och 25 nov s.å köper han godset Jackarby av Borgå kyrka (FMU 1188 och 1191).  År 1396 finns en Jakob I Söderby där samma Olof kyrkoherde i Alunda mfl. sigillerar.
 
År 1408 säljer Claus Prytz och hans hustru Karin Mickelsdotter (i Hallersjö?) gods till honom. Nils Erengisleson av Hammerstaätten (död 1440), Gotskalk Bengtsson (Ulv) (död 1453) och kaniken Tomas i Strängnäs (heter Simonsson, senare biskop där) beseglar. (Gillingstam, Brev ur askan s. 219, misc. XXXV). (Vittnet Gottskalk Bengtsson är även med då sonen Erengisle Björnsson ger sin syster full broderdel år 1447 i Nynäs, Ösmo.)
 
År 1409 den 12 aug (SD 1103) nämns Björn Pedersson i ett räfstetingsbrev av Riddarna Tord Bonde, konungens domhavande, och Ture Bengtsson, lagman i Uppland, varmed riddarna de återdömer till skatt under kronan en mängd gårdar i Tierps hd. item et marcland jordh i Rawadhabodhum, som Biørn Pedhersson hafthæ, item et ørtugland jordh i Laghbodha, som Biørn Pedhersson hafthæ, samt som väpnare i slutet av samma brev efter riddarna.
 
År 1410 (SD 1323) säljer Nils Johansson jord i Billsta och Telleby (Järna) till sin frände Björn Pedersson. Daterat i Svartsjö 24 juni 1410. Olof Jönsson i Munsö, Sven Pedersson (kyrkoherde i Wardhunge) och Karl Pedersson är vittnen. (är de två sista bröder till Björn?)
 
1411 18 nov (SD 1500) är Björn Pedersson med som vittne till Ulf Staffanssons morgongåva till sin hustru Birgitta Jönsdotter. Björn är då fogde i Svartsjö.  
 
1413 3 okt (SD 1793) nämns en Björn Pedersson i testamente av Olof Jönsson i Söderby Munsö sn, se ovan, (vars måg/svåger var Ulf Staffansson):  item Biørn Pædharsson i swartan fola, samt som executor.  
 
1415 7 okt nämns en Björn Pedersson, knape (ung. som väpnare), i brev från Lövsta
 
1422 7 okt (FMU 1705) nämns Björn djäkn i brev med Karl Birgersson och rådet i Viborg där de vidimerar ett vittnesbrev från Stockholm
 
1430 den 9 okt (FMU 1974) nämns Björn Djäkn som borgmästare i Viborg
 
Möjligen finns det utifrån detta även någon koppling till Stenstaätten (Olof Jönsson) och/eller släkten Ulv? Likaså är Johan Gädda (vars brorson Erengisle Gädda var gift inom Hammerstaätten) med som sigillant vid sonen Erengisle Björnssons brev om brodersrätt till systern år 1447.

2007-07-10, 14:24
Svar #7

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Benny,
 
Benhamra (Vada socken, Vallentuna härad) ärvdes i slutet av 1300-talet av Birgitta Trottesdotter (Eka-ätten) och sedan av hennes barn med Kort Görtz. Av dessa bodde riksrådet Jesper Görtz på Benhamra till sin död 1459.
 
Eftersom Jespers enda barn var en dotter som dog före fadern gick arvet efter honom till systern Ramborg Kortsdotters barn med Erik Nilsson
(Väsby-ätten). Av dessa var dottern Birgitta klostergiven och därigenom utesluten från arvet som skiftades av hennes systrar Anna gm Gregers
Bengtsson (Folkungaättens oäkta gren) och Katarina gm Sten Petersson (sjuuddig stjärna) som bl a var marsk och hövitsman på Västerås slott.
 
De här släktkretsarna är relativt väldokumenterade, se Elsa Nordström Eka-ätten, Gustaf Vasas mödernesläkt i PHT 1941-42 och Sigurd Rahmqvist, Var bodde Erik Nilsson i Väsby? Ett bidrag till Väsby-ättens och Lindholmens historia i Individ och historia. Studier tillägnade Hans Gillingstam (Stockholm 1989).
 
Det blir inte lätt att klämma in en Peder Torgilsson Djäkn på Benhamra. Men jag ska kolla ett par saker till innan vi kastar in handduken.

2007-07-10, 15:41
Svar #8

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Tack Kaj,
 
Den enda källhänvisning som fanns i Jully Ramsay verk var hänvisning till Per Brahes släktbok, den känner jag inte till och vet ej om det kan finnas mer källor om Peder i den boken. Det vore snällt om du kunde kika mer på detta när du får tid.
 
Mvh / Benny

2007-07-11, 00:07
Svar #9

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
På denna sida näms en möjligen känd Peder Djäkn >>> ifrån Swerige>>> med tre sjöblad i vapnet.
Om det ev kan vara någon ledtråd?
Stycke nr.26 på sidan.
 
 
 Den friherrliga ätten Kurcks ursprung

2007-07-11, 09:31
Svar #10

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Ledtråd kan man nog kalla det. Synd att handlingarna gällande den där rättsprocessen är tryckta i SMR. Det betyder att man måste kolla originalen innan man kan säga något säkert.

2007-07-11, 14:55
Svar #11

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Vi får väl se om du kan gräva fram något Kaj. Förstår om du har mycket annat att göra, så får du tid över att kika mer på detta så vore det ju bra. Vore ju spännade om man kan få reda på vem denna möjligen kända Peder Djäkn var och om det går att fastställa hustrun till Peder.
 
Mvh / Benny

2007-07-11, 22:31
Svar #12

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Leif,
 
Det rör sig om två samtida personer som heter Björn Pedersson [se SMP, häfte 3 sp 329].
 
De flesta av dina belägg avser Björn Pedersson (björnram), gift med Birgitta Larsdotter (Hallkvedsätten) [ÄSF II:1 s 49].  
 
Sedan jag skrev det inlägg om Erengisle Björnsson som du nämner har jag tvingats ändra uppfattning om en uppgift som dessvärre har vilselett dig en aning. Det var Björn Pedersson (björnram) som var fogde på Svartsjö, inte Erengisle Björnssons far Björn Petersson Djäkn. Jag lät mig luras av att den förstnämnde Björn i ett sentida brev (RAp 29/1 1455) kallas Björn Djäkn.
 
Tyvärr har jag missat att meddela detta lilla forskingsframsteg. Jag borde förstås ha gjort det tidigare men jag hade helt glömt bort att jag nämnde Svartsjö i samband med Erengisle Björnsson. Beklagar att mitt misstag har lett dig på villospår.

2007-07-12, 08:39
Svar #13

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
OK, tack för det förtydligandet isåfall, Kaj. Jag fick några små funderingar på detta igen då du trots allt skriver här ovan att den Djäkn-släkten hade borgerligt ursprung, och eftersom vi vet att den andra Björn Djäkn var just borgmästare i Viborg 1430 så verkar det kanske osannolikt att ha skulle vara väpnare i Södermanland o Uppland ca 15-20 år tidigare..?
 
Och du skriver de flesta av mina belägg här ovan är den ena, men vilka? Är det min Björn P som bara är borgmästare i Viborg, och inte alls köper jord i Jackarby 1404 (Peter Jakobssons syssling?) eller något av det andra? Den Björn jag är intresserad av har ju också en sorts björnram i sitt vapen, eller mer kallat björnlår (låret av ett vilddjur står det också som), se denna

 från FMS, även http://www.juhasinivaara.fi/sinetit/141.gif

2007-07-12, 09:47
Svar #14

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Björn i Jackarby är Björn djäken, Peter Jakobssons syssling är den andre.
 
Björn djäken och hans hustru Ingrid Ingadotter (arm) nämns även i ett brev som saknas i din lista, nämligen RAp 24/8 1426.
 
Björn Pedersson (björnram) var död 13/6 1432 [ÄSF II:1 s 49] men Björn djäken levde ännu 12/12 1433 [FMU 2089]. De kan bl a skiljas åt genom sigillomskriften: S. BERONIS PEDERSON (Svartsjöfogden BP) och s. born pedersson (Björn djäken).
 
Du vet väl att du kan hitta både SMP och FMU på nätet?

2007-07-12, 11:18
Svar #15

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Hm, tack för det tipset om brevet 1426 vilket jag verkligen hade missat, liksom FMU 2089 och namnet Björndike på Gammelby i Pernå.
 
Men det där ang. Jackarby hänger jag inte riktigt med i. Den Björn som är syssling med Peter Jakobsson är inte min Björn Djäkn utan den andre, Pedersson (björnram) död 1432?
 
Jo, FMU har jag på nätet och ÄSF hemma här i hyllan, men jag hittar inte in till din ÄSF-hänvisning här ovan. SMP har jag inte kollat in men ska leta mig in i det nu hädanefter.
 
Aningens förvirrad nu med alla dessa olika men ändå liknande uppgifter... Kan inte ett senare sigill ändå gjorts om sådär från Beronis till Born? Eller stämmer deras vapenbilder inte heller alls överens?

2007-07-12, 11:23
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Kaj,
Lägger in länken till FMU
http://193.184.161.234/DF/julk_sv.htm
för det är väl den sidan Du menar?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-07-12, 14:18
Svar #17

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Leif
 
Björn Pedersson (björnram) var död 13/6 1432 [ÄSF II:1 s 49]
Titta en gång till så hittar Du.

2007-07-12, 19:07
Svar #18

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Förtydligande: ÄSF II:1 är alltså det fjärde häftet som utkom 2001.
 
Rätt uppfattat av Leif om Peter Jakobssons syssling och av Olle om FMU-länken.

2007-07-12, 21:18
Svar #19

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Ah, nu så kom jag rätt i ÄSF-numreringen... (mitt fel) Tack! ;-)

2008-07-10, 14:38
Svar #20

Utloggad Kaarina Ylin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 10:28
    • Visa profil
Hej, vet vem är denna Lydeke olson Diekn(Djekn)Troligen född ca 1390 som gifter sig med Sophia Eriksdotter Lovenbalk (Lövenbalk) i Danmark.
Kommer han möjligen från Finland och ursprunligen från Tyskland genom Lydeke Olofsson Djekn (De Kyren)född ca 1350.
Lydeke Olson, af den svenske släkt Djekn (står i den Danska adelsårbogen).
 
Hoppas på svar
Hälsningar
Kaarina

2008-07-10, 20:56
Svar #21

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Hej Kaarina,
 
Det finns en känd Lydeke Olofsson, nämnd 1456-89, som troligen hörde till den släkt som kallas Djäkn, Lydekasönernas ätt. Men hans enda till namnet kända hustru hette Karin [ÄSF I:2 s 131].  
 
Han har mig veterligt inget att göra med ätten van Kyren vars svenska gren dog ut strax efter 1350 [ÄSF I:1 s 67] så jag förstår inte riktigt det där med Djekn (De Kyren) i din fråga. Men den kanske går att utveckla något.  
 
Lydekasönernas ätt antas härstamma från M?nster och van Kyren från Holstein. Varför tror du att det finns ett samband mellan Djekn och van Kyren?  Varifrån kommer förresten uppgiften att din Lydeke Olofsson skulle vara född ca 1350?
 
undrar  Kaj

2008-07-11, 08:38
Svar #22

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad det gäller Danmarks Adels Årsbok så har jag jobbat en hel del med ett par släkter som finns beskrivna i den, och kan bara konstatera att äldre årgångar är fulla av fel och att dessa inte rättas särskilt väl i yngre årgångar. Dock anges faktiskt källor i boken ibland, så dessa kan man kolla. Jag har en hel del sannolika anor beskrivna i DAÅ, men på grund av alla fel i den boken har jag aldrig vågat plocka med dem.
Sist men inte minst:
Välkommen tillbaka Kaj!

2008-07-11, 09:18
Svar #23

Utloggad Kaarina Ylin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 10:28
    • Visa profil
Hej och tack för svaren, jag är nog lika förvirrad angående Lydeke Djekn
Enda sökningar jag gjort från sidorna
http://finnholbek.dk/genealogy/surnames.php
http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=124627&tree=2
Och den finska sidan
http://www.juhasinivaara.fi/ralssis/ralssike.htm
Jag har även mailat tiil ovastående sida, till Finn Holbek och fått svar:
Skal lige tillföje af der i adelsårbogen står Lydeke Olsen (? af den svenske släkt Djekn...osv Dvs. at han ifg. DAA kan have varet en anden den Lydeke Olsen som er födt 1390
Och udelukkende holdt mig til oplysningerne fra Danmarks Adels Aabog 1903, med en enkelt rettelse i 1936 vedr. Sophies söter Karens 2. aegteskab. Lydeke Djekn angives död 1509; så man må sige at det er flot klaret hvis han skulle vaere födt 1390 :o (ö= dansk o med streck över)
 
Vilka är då hans anor? Enligt den andra linken kommer Djäkn (Djekn) från Tyskland/M?nstern
 
Hälsningar  
Kaarina

2008-07-12, 09:43
Svar #24

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
...af den svenske slægt Djekn, hvis Vaaben var en Munk med Ørnehoved... Eric Anthoni beskriver i ÄSF vapenbilden som en knäböjande gestalt med fågelhuvud.
 
Det verkar handla om Lydekasönernas ätt och den Lydeke Olofsson som är omnämnd på sidan 131 i ÄSF 1:2 men vars ankytning till släktens övriga medlemmar dessvärre är okänd.
 
Som släktens stamfar har Anthoni en Lydeke, endast känd genom sönernas (Bengt och Klas) patronymikon. Sönerna (Klas nämnd tidigast 1383 eller 1395) antas ha flyttat till Finland, möjligen från M?nster som var släktens hemort enligt Messenius Theatrum nobilitatis Svecanæ (Stockholm 1616) s 58.
 
Anthoni har antagit att Lydeke Olofsson möjligen var sonson till Bengt Lydekason (s 129) genom en i bevarade källor obelagd son till denne, eller  avkomling till en tredje bror som inte är nämnd i bevarade källor.
 
Det är egentligen två olika frågor här. Den ena handlar om stamfadern Lydeke och ättens antagna härstamning från M?nster, den andra frågan gäller om Anthoni har rätt i sitt angtagande att den i slutet av 1400-talet nämnde Lydeke Olofsson hör till denna släkt och var kopplingen i så fall finns.
 
När det gäller den första frågan har jag svårt att tänka mig att vi kan komma så mycket längre än Anthoni (d v s till Messenius). Den andra frågan är mer komplicerad och kanske också intressantare på många sätt. Anthonis antagande om att Lydeke Olofsson hör till Lydekasönernas ätt bygger dels på det relativt ovanliga namnet som dock inte är unikt för denna släkt, dels på den mycket ovanliga vapenbilden. Den förmenta likheten mellan Lydeke Olofssons vapenbild och en variant av Lydekasönernas sigillvapen synes emellertid vara resultatet av tolkningar i flera steg och jag är i dagsläget inte helt övertygad om att det håller hela vägen om man sätter de olika versionerna under förstoringsglaset.
 
En annan sak som talar emot att Lydeke Olofssons skulle platsa i Lydekasönernas ätt är att han inte har någon känd anknytning till Finland vilket skiljer honom från alla andra i Lydekasönernas ätt. Han verkar vara östgöte, häradshövding i Vifolka hd och gift med en dotter till Bengt Larsson (stolpe) i Slattefors (Landeryds socken).
 
Det är rätt mycket som är osäkert här. Lydekasönernas i vissa skrifter antagna härstamning från ätten van Kyren ter sig ytterst osannolik. Stamfaderns patronymikon är givetvis inte känt eftersom han själv är känd endast genom sönernas patronymikon.
 
Summa summarum:
Vi känner inte till något patronymikon för Lydekasönernas stamfar Lydeke. Vi vet inte heller säkert om häradshövdingen i Vifolka, Lydeke Olofsson, hör till Lydekasönernas ätt. Det verkar inte finnas någon stabil grund för kompletteringar av Anthonis uppgifter i ÄSF även om det inte verkar helt omöjligt att ytterligare forskning kan ge fler ledtrådar om Lydeke Olofsson. Vi kommer dock knappast längre bakåt i tiden än till den Lydeke som levde vid mitten av 1300-talet, möjligen i M?nster, och var far till Klas och Bengt Lydekasöner.
 
(Meddelandet ändrat av kaj den 12 juli, 2008)

2008-08-13, 10:25
Svar #25

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
En fin sammanfattning där Kaj, vilket jag missat under semestern...  
 
Jag härstammar också från dessa Lydekesöner, både Klas och Bengt, men ingenstans har jag kunnat hitta att namnet Olof finns med bland deras ättlingar (åtminstone så mycket jag har skrivit in om dessa från ÄSF, Ramsay, Elgenstierna osv). Iofs inget bevis kanske, men man tycker ju att åtminstone någonstans skulle namnet återkomma inom släkten? Däremot finns ju namnet Lydik med som en son till Bengt och en av hans sonsöner var Lydik Larsson (Ankar) till Kråkö vilket också anges i ÄSF som härstammande från denna släkt.

2009-05-10, 15:14
Svar #26

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
I ett annat diskussionsforum, närmare bestämt det som i Finland närmast motsvarar Anbytarforum, har pseudonymen Sörman nyligen påpekat att jag faktiskt inte har bevisat att det inte fanns mer än en Erengisle Björnsson i det svenska riket under 1400-talet: http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=6747.
 
Påpekandet är helt riktigt. Det är naturligtvis möjligt, om än osannolikt, att det fanns två samtida Erengisle Björnsson som båda var frälsemän och båda gifta med en Katarina (Karin). Med sitt påpekande vill Sörman ha sagt att frågan om Karins föräldrar fortfarande måste hållas öppen.
 
Nja, den är kanske en liten aning på glänt om man tittar riktigt noga men fullt så öppen som Sörman antyder (Janzon bara tycker) är den nog inte. Namnkombinationen Erengisle och Björn tillhör milt uttryckt inte de vanligt förekommande i 1400-talets Sverige. Sörmans huvudargument för två samtida Erengisle Björnsson, gifta med var sin Karin, tycks vara det geografiska avståndet till östra Nyland, vilket torde innebära att Sörman anser 1400-talets östnylänningar som något mindre flyttningsbenägna än dagens. Han har dock inte bevisat att så är fallet.

2010-07-28, 23:30
Svar #27

Utloggad Margaretha Strömberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2018-10-28, 18:03
    • Visa profil
Finns det någon som har kännedom om vapensköldens utseende för släkten Diekn (Djäkn)?
Tacksam för tips
Mvh
Margaretha Strömberg

2010-07-29, 07:30
Svar #28

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Hej Margareta,
satt själv igår och tänkte på det här ämnet och som du kanske ser i ett inlägg lite högre upp här så har jag lagt in en bild på vapnet för Björn Pederson (Diekn). Den är hämtad från den här hemsidan http://www.juhasinivaara.fi/kaikasinetit/ritarit.htm. (Klicka på länken Ritarit... i vänstermenyn när du är på den sidan, så finns en lista på olika personer och deras vapenbilder. Den gäller även för din fråga under släkten Svärd i Finland.)
 
Vidare kan du också läsa här ovan om att det finns flera olika familjer som hade tillnamnet Diekn/Djäkn, och att det inte bara rör sig om en enda släkt. Förutom Björn Diekn så finns ju exempelvis Lydekesöneras Diekn-ätt (se tidigare inlägg från Kaj Janzon här ovan) samt en Mårten Abrahamsson (Diekn), och de är inte släkt med varandra på det viset.
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2010-07-29 07:35)

2010-07-29, 09:48
Svar #29

Utloggad Margaretha Strömberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2018-10-28, 18:03
    • Visa profil
Hej Leif,
Tack för tipset. I min släkt har jag Klas Lydekasson Djäkn, Abraham Djäkn och Gereka Skiftare Djäkn. Har dessa olika vapen eller finns det en gemensam nämnare för dem?
 
Margaretha

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna