ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Båt-släkten och Svarte Skåning och Snakenborg  (läst 3854 gånger)

2007-07-05, 04:45
läst 3854 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Grattis Kaj!  
 
Tack Stig för dina påpekanden, även om det väl var en liten fadäs som smög sig in. Det är ju inte SMP (Sveriges Medeltida Personnamn) som ska granskas förstås, utan som du skriver längre ner SMV (Svenska medeltidsvapen)!  
 
Tack för din förklaring Marc.
 
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-07-05, 21:27
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Kaj!
Hur är det tänkt man skall kunna få tag i ditt arbete?
Jag tror fler än jag är intresserade.

2007-07-06, 08:46
Svar #2

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Anders: Det måste naturligtvis tryckas men det är ännu inte klart med vare sig pengar eller tankearbete för den delen. Det är viktigt att rättelserna och kompletteringarna får spridning i samma kretsar som nu (miss)brukar SMV i tron att det är ett närmast fullständigt och felfritt vetenskapligt standardverk.
 
Stig: Jag förstår att du finner uppgifterna störande. Som jag har skrivit i något inlägg förhåller det sig dessutom så att när Ranekes genealogiska uppgifter inte kan återfinnas i någon genealogisk litteratur, t ex dina randanmärkningar, är de nästan undantagslöst felaktiga.
 
På senare tid har Ranekes genealogiska uppgifter börjat dyka upp t o m i doktorsavhandlingar, vilket är synnerligen allvarligt. Författare drar också långt gående slutsatser om släktskapsförhållanden baserade på vapenlikhet (enligt SMV). Dessa författare är tydligtvis omedvetna om att Raneke endast i ett fåtal undantagsfall har haft ett originalsigill som förlaga och i stället använt sig av avritningar av högst varierande kvalitet från 1600- och 1700-talet. Man behöver bara jämföra Hjulstaättens tre stjärnor på sidan 533 i SMV med ett foto av originalet för att inse att slutsatser om vapenlikhet ska man nog vara mycket försiktig med när man arbetar med SMV:

2007-07-06, 09:22
Svar #3

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Kaj !
 
Mitt tips är att om priset är känt så kommer antalet personer som förhandstecknar sig på denna publikation bli ganska så många, förhoppningsvis så många att kostnaderna täcks och i bästa fall någon krona +
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2007-07-06, 09:25
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Blir det möjligt att teckna sig finns det i alla fall en intresserad...

2007-07-06, 12:56
Svar #5

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Verkar som att länken ovan blivit inaktuell. Jag lägger in bilden på Olof Haraldssons originalsigill direkt här i stället.
 

2007-07-06, 21:20
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen

2007-07-06, 22:45
Svar #7

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Kaj!
 
Underbart att se dessa färgbilder!
 
Ansluter mig till Anders & Anders och tecknar ett subskriptionsexemplar!
 
Mvh
 
Gabriel

2007-07-06, 23:40
Svar #8

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
En liten fråga med hänsyn till namnet Svarte.
 
Jag åkte förbi en plats som hette Svarte i södra Skåne, för några veckor sedan.
Har det samband med denne Svarte Skåne?
Vilket slott skall han ha bott på?
Blev nyfiken när jag såg namnet.
 
Hälsn. Eivor

2007-07-07, 12:07
Svar #9

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag tror inte att det finns något samband.
 
Nils (Jönsson) Svarte Skånings eller Svarteskånings (död 1410) sätesgård är inte känd. Det är inte ens säkert att skåning syftar på Skåne. Nils ägde nämligen jord i bl a Skånings härad i Västergötland.
 
Jan Liedgren ville koppla binamnet till en senast 1363 avliden riddare Nils Viteskåning (Hwid?skaning), vilket också med viss tvekan (torde böra sammanställas) accepterats av Gillingstam i ÄSF I:3 s 260.

2007-07-07, 12:29
Svar #10

Eivor Andersson (Ema)

Hej Kaj,
Jönsson är ju ett vanligt skånskt namn och att det finns ett Svarte i Skåne gör att det är lätt att dra paralleller.
Ätten Tre Rosor fanns ju på Axevalla Hus och Stola säteri bl.a.
Men enligt vad jag läst så är Svarte Skåning en amsaga om gamla vikingakungar, invandrade tattare - därav deras mörka utseende.
 
Kanske en ny Arn-historia?
 
Eivor

2007-07-07, 13:02
Svar #11

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Svarte Arn Jönsson? Var inte han son till Jöns Svarte Arning från Arninge strax norr om Stockholm?

2007-10-06, 11:47
Svar #12

Gun Karlsson

Hej, finns det uppg.om Åke Ingvardsson BÅÅT:s anor??ev. födelse och död.MVH GUN.

2008-01-26, 03:55
Svar #13

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Gun.
 
Titta på http.//www.tomhogstrom.se/
 
Gälkarlen, riddaren Åke Ingvarsson ( Båt ) d. 1387 g m Anna Gerhardsdotter ( Snakenborg ) f. 1365 d. 1414
Far till Anna är, väpnaren Gerhard ( Snakenborg )
 
Sidan visade tydligt vilka källorna är.
 
mvh
Carina

2010-05-03, 00:56
Svar #14

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Brevet SDHK 16187  
Jesse Påvelsson och Ingegerd Arvidsdotter i Trönningenäs säljer till sin frände riddaren Svarte Jöns gårdarna Kråkarp och Lundby i Valinge socken, en gård i Lindbergs kyrkoby och två gårdar i Trönninge i samma socken.  
Sigillanter:
Til thesins brefs mere wisso ok stadhfestilse, ta bedoms wij ærliga ok wælborna mana insigle, som ær hera Pedars, aboot i As kløster, ok Bænkt Turessons, Gunars Gølta, Jesse Gølta, Pedhar Stigsson, Turgils Martensson, medh warom egnom insiglom hængiande før thetta bref. Scriptum Nintona (?), anno Domini mcd tertio, ipso die omnium sanctorum.  
Sigill:
N. 1, 3, 5-7 saknas; N. 2. En sparre öfver ett sjöblad med omskr.: s. ingegerd arvedesdotter; N. 4. En sparre öfver ett sjöblad, omskriften saknas; N. 8. En snedbjelke med omskr.: s. tvrgilli martini.
 
Jag förmodar:
Ingegerd Arvidsdotter är dotter till Arvid Jönsson (sparre öber blad) som har Jöns Abjörnsson till far.
Bengt Turesson är väpnaren i Halland som också förde samma vapen och som var gift Gunnar Gyltas dotter Märta.
Tyrgils Martinsson är far till Martin Svan(d.y.), som var gift med Gunnar Gyltas dotter Ingeborg.
 
Såvitt jag har förstått var Svarte Jöns (Nilsson) Bengt Turessons systerson, vilket skulle kunna förklara varför han och bröderna Gylta är sigillanter. Men varför bekräftar Bengt, Gyltabröderna och Tyrgils Martinsson, att Svarte Jöns köper gårdarna? Jag antar att de borde sigillera försäljning och därför borde det finnas en koppling till Ingegerd A, som jag inte känner till.
 
Känner någon medeltidskunnig dessutom till  
- kopplingen mellan Jesse Påvelsson/Ingegerd Arvidsdotter och Svarte Jöns? De kallas fränder.
- Peder Stigsson och varför han är med som sigillant?
 
Mvh
Samuel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna