ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 06 juni, 2010  (läst 3208 gånger)

1999-12-17, 22:36
läst 3208 gånger

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
I PHT 1962 Häfte 1 s 45 skriver Hans Gillingstam att Mats Håkansson var gift med Elin Svensdotter, dotterdotter till Mats Läma.
I äldre svenska frälsesläkter 3 s. 220 står det att  att det är Mats son Håkan Matsaon Båt av Billa som är gift med Elin Svensdotter(Läma).Kan man lita på att den senast tryckta uppgiften är rätt (dvs fälsesläkter)?
Mvh  
Inge

1999-12-25, 11:30
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Har liksom du funderat på dessa uppgifter. Vad jag sett av de skrivna artiklarna som finns så är mycket enbart konstruktioner eller sannolikheter eftersom bevarat källmaterial inte påvisar all släktskap för lågfrälset. Vad gäller Elin Svensdotter så finns hon nämnd i Biskop Hans Brasks släktbok (utgiven av Hans Gillingstam och Göran Setterkrans, Sthlm 1968 - återgår på Genealogica 2 i RA). Det är även känt att Nils Lindormssons (Båt av Aneby, introducerad ätt) far Lindorm i en släkttavla kallas för Matsson och anges vara bror till Håkan Matsson (Båt av Billa) och dennes bröder. Av bevarat källmaterial framgår dock att Nils Lindormssons far hette Lindorm Andersson och var bonde i Rottne by i S. Rottne sn (nuv. Söraby) och att hans far var Anders Olsson (ofrälse bonde) och modern Elin Svensdotter (en systerdotter till frälsemannen Lindorm Matsson Läma). Av detta har dragits slutsatsen att Elin varit gift med Mats Håkansson (Båt av Billa). Detta har dock inte godtagits av Stig Östensson i en artikel i PHT på 1970-talet eftersom Håkan Matsson (Båt av Billa) son Arvid Håkansson bördade gods ifrån Växjö domkyrka som skänkts dit av Elin Svensdotter, men att det då blev protester av Elins systers ättling  Nils Hogenskild. Arvid hade ingen börd till godsen ansågs det. Av detta har man då dragit slutsatsen att Elin Svensdotter var gift med Håkan Matsson (Båt av Billa) i ett för denne andra gifte (Arvid född i giftet med Ingrid Nilsdtr (Halvhjort) (enl. Biskop Brask; Arvid är det enda barn som redovisas hos denne). Detta är dock bara spekulationer som tyvärr Gillingstam tagit till sig i ÄSF 3, s 220.  Av släkttavlornas uppgifter så borde hellre dragits slutsatsen att Mats Håkansson (Båt av Billa) varit gift 1: m. NN (troligen på ngt vis släkt, arvsberättigad till frälsemannen Nils Turesson (Balk av Billa)- godset Billa  mfl gårdar hamnar på så vis i Håkan Matssons händer), 2: m. Elin Svensdtr (g. 2: m. Anders Olsson i Rottne, ofrälse).
I sitt första gifte hade Mats sonen Håkan Matsson. Denne fick en styvmoder i Elin Svensdtr, som i ett senare gifte fick en son Lindorm Andersson, fadern till pretenderade frälsemannen Nils Lindormsson (Båt av Aneby) som upptog båt-vapnet troligtvis efter sin fars styvbror Håkan Matsson.  Detta är min ståndpunkt i frågan.
Att Ingrid Nilsdotter (Halvhjort) är mor till Håkan Matssons barn torde framgå av en anvapensläkttavla av en medlem av ätten Bock av Näs (publicerad i PHT i början av seklet) där Håkan Matssons hustrus plats representeras med ett halvhjortsvapen.

2000-01-13, 19:19
Svar #2

Utloggad Christer Abrahamsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2023-10-30, 15:08
    • Visa profil
Jag tror inte heller på att Elin var gift med Håkan Matsson utan snarare med dennes far. En annan möjlighet är att Lindorm Anderssons son Nils togs om hand av släktingar i Billa. Enligt Silfvings artikel om halvhjortarna i GT 1959 var Isak Birgersson kusin till H. Iliana i Hult och därmed också till Elin Svensdotter (s. 115). efter kusin står emellertid (?). Hur är köpebrevet den 30/7 1538 formulerat? Det lär finnas i GIreg 1538 s. 76. Enligt samma artikel s. 106 krävde väpnaren Sten Nilsson tillsammans med bl.a. Peder Jönsson till Rönnäs, arv efter magnus Drake i Kalvanäs. Kan denne Sten Nilsson identifieras eller kan det vara en okänd bror till Håkan Matssons hustru som rätteligen heter Sven??

2000-01-16, 14:52
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ur Gustaf I:s registratur år 1538 (tryckta versionen s 76-77; RR 1536-1539, fol. 153), brev daterat Västerås den 30 juli :
 
     Breff for Isaack Birgeson på någen godz ock  gårder, han kiöpt hade aff Hustru Jliane j Hult Datum Arosie 30 Julii Anno 38
 
  Wij Gustaff etc Göre witterligit, ath thenne oss elskeliig tro Man Jsaack Birgeson, tiil Elmpteriidh, haffuer warit her for oss, ock latiidh oss forstå, ath han haffuer köpt någre godz ock gårder vtaff hustru Jliane i Hult, ock hennes Systerszon, Lindorm Anderszon, huilke gårder for:ne hustrv Jlian (effter Vesterårs ordinancia) vndan Domkirken i Wexiö, lagligen tilkomen är, Ock effter for:ne Jsaack, her for oss, forbenempde Hustrv Jlians byrdh, ock ath han same godz, aff henne lagligen köpt haffuer, bewijse kunde, Haffue wij vtaff synnerliig gunst ock nåde, så ock for then tro tijenst schull, som han oss ock wort Riige Swerige beuisth och giort haffuer, ock än yttermere her effter troligen beuise och göre må ock schall, then stund han leffuer, vnth ock stadfest haffue, och mett thetta wort öpne breff vnne ock stadfeste, ath han same godz och gårder, och hans epterkomende erffuinger, niwte bruke och beholle må och skole, Tesligiste en gårdh, som for:ne Jsaack j fra Rysby kirke kiendz haffuer, benempdh Östraliungh, Huilken gård gamble her Gustaff Olson tiil same for:ne kirke giffuit hade, Vm huilken gårdh han ock flere for:ne her Göstaff Olsons erffuinger, siig fordrage ock forlige måge, Haffuer han och latiid oss forstå, ath hans Fader fader Niels Jenszon hade giffuit en tompt j for:ne Elmpteriidh, till Agundaridz kirke, then fordom kalladis then Szydra gården i Elmpterijdh, huilken wij ock så haffue   vnth Honum till gode, effter szame Ordinancia ath niwte ock beholle Tess till wisso etc
 
Härav framgår alltså att Isack Börgesson (Halvhjort av Elmtaryd) köpt gods av hustru Iliana i Hult och hennes systerson Lindorm Andersson (landbonde i Rottne, S. Rottne sn, Norrvidinge härad).
 
Om Isack Börgesson var släkt med hustru Iliana i Hult framgår ej. Isack var son till Birge/Börge Nilsson ohh Karin Påvelsdotter (ginbalk) i Elmtaryd, Agunnaryd sn, Sunnerbo härad. En faster till Isack var Ingrid Nilsdtr gift med Håkan Mattsson (Båt av Billa).
 
I Gustaf I.s registratur 1552 (tryckta versionen s 430-431; Bilagor)nämns Nils Birgesson (Årydssläkten; ej Rosenqvist!) brev till Kungl. Maj:t angående åtskilliga ärenden i hans befallning; dat. Kronoberg den 24 februari 1552:
 
Min ödmiuke, underdånige, tilplictige, hulle trotienst, Eders högmectig:z Nåde altiid troligen bevissendes. Stormectigeste högborne furste, min aller kiere nådigeste herre, vill Eders Kong: M:tt verdis vetthe, athnu i thenna förlidna Siffridzmessa marcknadt var Niels Hogunskäl på Vij här nedre och tiltalede Oluff Arvidsson om 2 gårder, som hans fader Arffvid Håkunsson på Billa hade fått utaff biscop Joenn för fögo penningar, hvilka gårdar Nie´ls Hogenskäls modersyster i Rotna biscop Ingemar longt tilförenne såldt hade på domkirkenes vegne. Aller kiereste nadige herre, effter thet fandz medt skäll, at thet var Niels Hogenskäls retta åtleffve och byrd och then Oluff Arffvidsson och hans fader hade icke kiöpa breff eller gode vetne, huru the våre kompne till samme godz, ther öffver, aller kiereste nadige herre, letthe jag i domkirckiones breff och fan thet kiöpe breff, som biscop Ingemar hade fått utaff för:da Niels Hogenskäls modher syster, förmälendes ath han hade giffvit henne ethundrede march g:ca thet är 25 march ortuger, och 2 tunnor malth för samma godz medt the örord, ath hennes släctinger skulle lösse thet igen, um the thet förmotte, som thenne medfölgende breffzens copie förmäler, som jag nu Eders Kong. M:tt inneluct förskicker. Aller kiereste nadige herre, haffver nu för:de Niels Hogenskäl, oplathet Eders Kong. M:tt samma godz och åtleffve, hvilke hetthe Tingzryd och Tingzmåla och renta årligen 6 (L)pund smör. Aller nådigeste herre, på Eders Kong. M_ttz gode behag gaff jag för:de Niels Hogenskäl 100 march ortuger på samma för:de gårder och renta.
Aller nadigeste herre, om thet är Eders Kong. M:ttz villia, ath Oluff Arvidsson sculle haffva thet igen, som hans fader gaff biscop Joen, thet är 20 lot sölff, 2 ung:ne och 20 march penningar, som Oluff Arffvidsson seger, män jag haffver icke hört hans beviss, thett upbar biscop Joen, ändoch han hade icke rett till ath uplatha samma godz uti en annen släcth, vill jag, aller nadigeste herre, tingföra samma godz under Eders Kong. M:ttz arffvegodz och andtvorde Eders Nådz befalningzman Peder Andersson samma tingbreff och godz.
 
Av brevet 1552 torde framgå att Olof Arvidssons (Båt av Billa) fader Arvid Håkansson på Billa, Hemmesjö sn, Konga härad, erhållit två gårdar (Tingsryd och Tingsmåla, i Tingsås sn i Konga härad) av biskop Joen (bör vara biskop Jöns Grönalöf i Växjö). Dessa gårdar hade givits/sålts till domkyrkan (under biskop Ingemars tid) av Nils Hogenskilds modersyster (=Elin Svensdotter, g.m. Anders Olsson i Rottne). Nils Hogenskild åberopade nu arvsrätt till dem som hans rätta ättleve och börd. Hur Arvid Håkansson eller hans son Olof kommit till de två gårdarna, dvs deras rättsåberopande, visste inte Nils Hogenskild.  
Av detta har dragits slutsatsen att Arvid Håkansson inte kunde vara arvinge till Elin Svensdotter i Rottne, vilken man antagit antingen varit gift med Arvids farfar Matts Håkansson eller till Arvids far Håkan Mattsson (i så fall i ett 2:a gifte - vilket man i ÄSF I:3, s 220, utan anmärkning antagit efter Stig Östenssons artikel i PHT 1974, s 41 o 43).  
Min åsikt är att Elin Svensdtr var gift i ett första gifte med väpnaren Matts Håkansson (Båt), som tidigare varit gift med en kvinna som troligen hade arvsrätt till Billa i Hemmesjö sn. Elin blev i så fall styvmor till Håkan Mattsson (Båt av Billa). Om Elin skänkte gods till Växjö domkyrka så kunde knappast hennes styvsons son åberopa arvsrätt till dessa före hennes egna köttsliga släktingar.

2000-01-20, 20:30
Svar #4

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Eftersom denna diskussion rör forskningsresultat framlagda av personer som inte frekventerar detta debattforum har jag tagit mig friheten att delge Hans Gillingstam en utskrift av den för att på detta sätt ge honom chans att replikera. Hans svar är som följer:
 
Efter att ånyo ingående ha studerat mina uppsatser i PHT 1962 och 1965, Östensons uppsats i PHT 1974 och J E Almquists släktartikel i ÄSF kan jag inte finna Rosenbalcks kritik mot Östenson berättigad. Framför allt tycker jag generationsklyftan är talande: Mats Håkansson (belagd 1473-1510), och Elin Svensdotters morbror Lindorm Matsson (belagd 1473-1510), och Elin Svensdotters son Lindorm Andersson har kunnat beläggas 1545-1558. Hans sondotter levde enligt Elgenstierna ända till 1666.
Om Magnus Drake i Kalvenäs, vars arv Christer Abrahamsson kommer in på, har Liedgren redovisat uppgifter i SoH 1986 s. 73-75.
 
Mvh Roger AJ
Roger Axelsson

2000-01-21, 20:26
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Intressant och nyttigt att Gillingstam gav sin kommentar. Det behövs en debatt om de antaganden man gör i medeltidsforskningen så att det framgår vilket som är fakta och just enbart antaganden. Vi kan klart slå fast att vi inte med säkerhet vet hur Håkan Mattssons son Arvid Håkansson var släkt med Elin Svensdotter i Rottne, om de överhuvudtaget var släkt!  
Forskningen har delats upp sig på två olika hypoteser:  
 
*1 Elin Svensdotter gift som änka med frälsemannen Håkan Mattsson (Båt av Billa) (belagd omkr. 1510 (BHB - släktbok!) till 1533 i hans 2:a gifte (g 1: o m. Ingrid Nilsdotter (Halvhjort av Elmtaryd)  
 
alternativt:  
*2 Elin Svensdotter gift 1: o. m. frälsemannen Matts Håkansson (Båt av Billa) belagd 1473-1499 (vad kommer årtalet 1510 ifrån som Gillingstam anger?) -(förmodligen då i ett hans 2:a gifte). Elin senare omgift med Anders Olsson och med sistnämnde hade hon sonen Lindorm Andersson i Rottne (belagd 1545-1558).  
 
Om vi räknar kronologiskt på när Båt av Billa ättens medlemmar upptäder i handlingarna kan vi grovt uppskatta deras födelsetid.  
Estrid Olsdotter Bååt anges född omkr. 1553 (ÄSF I:3, s 221), hennes far Olof Arvidsson (Båt av Billa) nämns 1552-1566, och bör förmodligen vara född tidigast omkr. 1520. Dennes fader Arvid Håkansson (Båt av Billa) är belagd 1530-1537 och kan antagas vara född omkr. 1500. Dennes far Håkan Mattsson (Båt av Billa) bör då vara född omkr. 1470-80, grovt uppskattat, och detta stämmer väl med att dennes far, Matts Håkansson, i sin tur nämns 1473-1499.  
Om Lindorm Mattsson (Läma) är belagd 1473-1510 så bör han vara född senast omkr. 1450. Likaså bör hans syster kunna få dottern Elin Svensdotter, omkr. 1470. Denne i sin tur kan, menar jag, ungefär 1490 till 1500 ha blivit gift som ung flicka med änklingen Matts Håkansson och blivit styvmor till Håkan Mattsson. Efter Matts död kan hon i början av 1500-talet ha blivit omgift med Anders Olsson som förmodligen var bonde i Rottne där hon sedan bodde. Sonen Lindorm Andersson är förmodligen född omkr. 1510. Att han är belagd ifrån 1545 till 1558, anser jag stöder denna grova beräkning. Nu vet jag ej med säkerhet vilka år i Smålands handlingar som finns bevarade för Norrvidinge härad (dit Rottne by tillhörde) före 1545, för det kunde vara intressant att veta vilken som var bonde före Lindorm Andersson i Rottne.  
Om Lindorms son Nils Lindormsson (Båt av Aneby) är född omkr. 1550 och får en dotter omkr. 1580-90 så är det väl inte orimligt att hon kan leva till 1666? Generationsklyftan haltar således ej som Gillingstam i hast menar.  
 
Jag menar att problemets lösning inte är fastslagen, jag likväl som både Östenson & Gillingstam kan ha fel.  
Finns det mer källor som inte är beaktade ännu?

2000-01-21, 20:30
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Lindorm Andersson såg jag är faktiskt belagd redan 1538, se mitt utdrag ovan ifrån Gustaf I:s registratur år 1538 (tryckta versionen s 76-77; RR 1536-1539, fol. 153), brev daterat Västerås den 30 juli.  
Således har vi nu Lindorm Andersson belagd 1538-1558.

2000-02-06, 22:12
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I Personhistorisk Tidskrift (PHT) 1903 (s 145-147) skriver Adolf Fock i  ”Tvenne anträd” att han innehade en liten gobelinpåse med invävda vapen (bilder redovisas i PHT). Av uppställda vapensköldar  framgår att den innehafts av något barn till makarna Lindorm Svensson (Bock av Näs), död 1601, och dennes fru Märta Ribbing (död 1622).
Om Lindorm Svensson vet man att hans morfar var frälsemannen Olof Håkansson (Båt av Billa) som var son till Håkan Mattsson (Båt av Billa). Anvapnen redovisas fyra generationer bakåt (de 16 anorna). Påsen torde ha tillkommit i början av 1600-talet. Platsen för Håkan Mattssons hustrus vapen redovisar halvhjorten, vilket stämmer väl med vad man vet om att Håkans hustru var Ingrid Nilsdotter (Halvhjort av Elmtaryd).  Att Östensson istället i PHT 1974, s 40ff, vill införa Elin Svensdotter som en andra hustru till Håkan Mattsson vilar på mycket lösa grunder. Hon skulle då vara mor till Olof Håkansson. Det hela beror troligen på att man vill förklara förnamnet Lindorms uppdykande bland ättlingarna till Håkan Mattsson (bla dottern Elin Håkansdotters dotter Anna Olofsdotter hade en son Lindorm Andersson Stråle (af Ekna), och sonen Olof Håkanssons dotter Brita Olofsdotters hade en son Lindorm Svensson (Bock af Näs) - se ovan).  Namnets uppdykande behöver ej bero på någon direkt släktskap ifrån den i slutet av 1400-talet kände frälsemannen Lindorm Mattsson (Läma), utan om man följer mitt resonemang ovan så kan man ha valt att uppkalla sina söner till Lindorm efter Håkan Mattssons yngre styvbror Lindorm Andersson i Rottne.
 
Att Äldre Svenska Frälsesläkter (ÄSF) I:3 i artikeln Båt av Billa har fler fel bör uppmärksammmas här. De angivna sönerna Sten Håkansson och Per Håkansson i tabell 4 ska utgå. De är söner till en kusin till Håkan Mattssons hustru Ingrid Nilsdotter (Halvhjort av Elmtaryd (Ingrid Jönsdtr g.m. Håkan Pedersson). Om detta se PHT 1971, s 77, not 3. )

2002-03-18, 21:39
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Under Introducerad adel; Bååt eller Lennart Nilssons släkt, har jag ställt en fråga som möjligen skulle ha ställts här. Vill be någon av er som förekommer i ovanstående diskussion att ta en titt på frågan, då jag aldrig sett Silfvings slusatser diskuterade.
Vänligen,
Olle Elm

2002-03-19, 08:15
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Det skall stå: Silfvings slutsatser diskuterade; och inget annat ovan. Min fråga återfinns  
här. Självklart är jag också intresserad av om andra än ovanstående har något att tillföra i diskussionen.
Vänligen,
Olle Elm

2003-02-17, 11:12
Svar #10

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
I Släkt och Hävd nr 2, 2002, s. 98-103, skriver Stig Östenson Om ätten Båt av Billas äldsta led. Tack vare ett tidigare inte beaktat pergamentsbrev från 1498 har ett par frågetecken rörande släktens äldsta generationer kunnat rätas ut.  
 
I artikeln skriver Östenson avslutningsvis också om Mats Håkanssons (Båt av Billa; bel. 1473-1499) till namnet okända hustru, som tidigare berörts i denna diskussion. Enligt Östenson var hon rimligtvis bror- eller systerdotter till Nils Turesson (Balk av Billa) och troligen syster till Växjökaniken Asle Eriksson.

2003-02-17, 14:36
Svar #11

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Torsten mfl!
 
Kan någon förklara varför Håkan Mattssons ättlingar innehar Billa mfl gårdar som tillhört Nils Turesson [Balk av Billa /Snedbjälke till Billa] om nu Håkans mormor/morfar var syskon till Nils Turesson på Billa? Denne sistnämnde N.T. har bevisligen kognatiska ättlingar som borde stå närmre i börd än hans syskons ättlingar som av arvskiftet 1499 efter Jon Nilsson i Billa i så fall torde ha nämnts om de hade innestående arv kvar. Eftersom de ej gör så torde de således ej haft arvedelar kvar i gårdarna, däremot en viss bördsrätt, dock mindre än Jons syskons avkomlingar.  Borde inte rätteligen Nils Turessons dotter Ingeborg Nilsdotters (gift med väpnaren Magnus Drake i Ugglebo, Ryssby sn, Sunnerbo härad) eller hennes syster Karin Nilsdotters (gift med Greger Svensson (Högnalövssläkten) ) ättlingar vara de som rätteligen kom i arv till gårdarna om nu bröderna Jon och Ture Nilssöner dog barnlösa ? Eller är det bakarv via någon av de sistnämndas hustrur som gjort att bla gården Billa i Hemmesjö socken, Konga härad kom att bli sätesgård för Håkan Mattsson [Båt av Billa] ?  I så fall kanske ingen släktskap föreligger mellan Båt av Billa och Balk av Billa. Det som talar för släktskap är dock, som J-E Almquist också framfört, och andra forskare spunnit vidare på, det karakteristiska namnet Asle (rätteligen borde det skrivas Åsle vilket är den normaliserade och vanliga stavningen 1500-tal och framåt) i båda ätterna. En brasklapp vill jag dock slänga in här i namnfrågan, eftersom jag själv studerat de bevarade landskapshandlingarna för Småland under 1500-talet, och det är:
namnet Åsle är ovanligt, men ej sällsynt . Det förekommer bland många bondesläkter i framförallt Konga härad under 1500- o 1600-talet varför några definitiva slutsatser som J-E Almquist gjort på detta namn egentligen inte kan göras. En varning för att blint tro på en auktoritet alltså !  Likaså verkar Almquist ha bortsett ifrån att Nils Turesson efterlämnade agnatiska ättlingar som haft arvsrätt till huvudgården Billa och dess underliggande landbohemman.
 
Grunden till Båt av Billa-ättens skrivna historia för den som är intresserad i övrigt är:  
Almquist, Jan-Eric: Ätten Båt av Billa (1473-1647) i Släkt och Hävd 1953:2.
 
Hoppas detta anmärkande kan öppna upp för vidare forskning där vi tillsammans kan försöka reda ut vad som är rimligt eller ej. Jag vidhåller min uppfattning som jag klargjort ovan att Elin Svensdotter ej är hustru till Håkan Mattsson [Båt av Billa] eftersom detta ej kan beläggas i några källor, inte ens med några starka indicier. Detta i motsats till Stig Östensons hypotes som förekommer i olika artiklar där han anger Elin Svensdotter som Håkans andra hustru utan reservationer (se senast bla i SoH 2002:2 där han kallar Håkan Mattsson styvfar till Lindorm Andersson i Rottne utan några reservationer för att det enbart är ett antagande). Stig Östenson är annars en mycket duktig forskare vars kunskap jag  respekterar oerhört mycket. Alla kan vi dock ha fel. Att fastna i prestige enbart för att vissa uppgifter blivit satta på pränt i ett standardverk som ÄSF hoppas jag vi kan undvika och gemensamt diskutera rimligheterna utifrån att lyfta fram de bevarade källornas uppgifter för analys till en större forskarkrets.
 
vänliga forskarhälsningar
Niclas R.

2003-02-17, 14:39
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
en rättelse: i första stycket, sista raden,  skall stå:  Likaså verkar Almquist ha bortsett ifrån att Nils Turesson efterlämnade kognatiska ättlingar som haft arvsrätt till huvudgården Billa och dess underliggande landbohemman

2008-08-31, 01:56
Svar #13

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Hej.
 
Jag har läst här under medeltida släkter om Båt av Billa, Halvhjort av Elmtaryd och även om släkten Baaz ( under ett annat forum tror jag ). Nu snurrar det i huvudet, för det har varit mycket intressant läsning och mycket på en gång. Håkan Matsson ( Båt av Billa ) och hans hustru Ingrid Nilsdotter  ( Halvhjort av Elmtaryd ) skulle troligtvis ha en dotter som heter Margareta Håkansdotter. Finns det belagt i någon källa att de hade en dotter Margareta ? I vilket förhållande står hon till Gudmundus Petri, kyrkoherde i Sjösås ? Så långt har jag förstått av denna intressanta läsning att Gudmundus var gift med en frälsekvinna som på något sätt hade anknytning till Halvhjort av Elmtaryd ( rätta mig om jag har fel )och att denna kvinna har någon anknytning till Margareta Håkansdotter.
 
mvh
Carina

2009-01-26, 18:09
Svar #14

Utloggad Evert Liljegren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2014-01-29, 15:21
    • Visa profil
Hej Carina!
Niclas Rosenbalck  har gett ett uttömmande svar på dessa sidor betr Gudmundus Petri hustru 29 juni 1999.
Enligt Växjö stifts herdaminnen skulle Gudmundus Petri i sitt sigill ha en adlig sköld med sexuddig stjärna. Är det någon som har en idé om vilken ätt det kan röra sig om? Ätten Bagge bar en sexudig stjärna i sitt vapen.

2009-01-28, 21:29
Svar #15

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Hej Evert.
 
Jag har läst Niclas uttömmande svar. Detta är ett område jag känner till väldigt lite om. Skulle det kunna vara så, att även Gudmundus Petri, har en adlig bakgrund ? Jag känner bara också till att ätten Bagge hade en sexuddig stjärna i sitt vapen. Men det kanske finns fler vapen med sexuddiga stjärnor ? Här är min kunskap lika med noll, när det gäller medeltida släkter.

2009-02-22, 18:28
Svar #16

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Hej, Evert och alla andra.
 
De två inläggen här ovan som handlar om Gudmundus Petri som enligt Växjö stifts herdaminne skulle ha en adlig sköld med en sexuddig stjärna i sitt sigill, har någon kommit fram till någon klarhet i om han hade en adlig sköld med en sexuddig stjärna ? I så fall, kan han vara av ätten Bagge ?

2009-02-22, 22:52
Svar #17

Utloggad Evert Liljegren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2014-01-29, 15:21
    • Visa profil
Hej Carina!
 
Tyvärr har väl inget nytt framkommit. Däremot skriver Liss-Eric Björkman i SOH 1985 under rubriken Några smålandsprästers släktband följande:Gudmundus Petris sigill skulle enligt herdaminnet ha visat en adlig sköld med sexuddig stjärna. I sin bok Rannsakningen om halvfrälset i Småland omkring 1575 har Jakob Koit emellertid tagit upp honom bland ofrälse personer som ingått frälse gifte. Källan är frälse- och rustningslängder vol. 17:1 sid 296 (RA), där hustruns namn eller släkttillhörighet tyvärr inte nämnes. Att Gudmundus Petri ej var av frälsebörd får anses klart.
Jag vet inte om man därmed ska anse saken klar eller om någon annan har något intressant att föreslå.

2009-02-23, 15:56
Svar #18

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Hej Evert.
 
Tack för ditt svar. Jag har lagt ut en fråga om Gudmundus Petri här i anbytarforum under, Källor: Herdaminnen, Växjö stift och frågar där om någon vet vad som står om honom i herdaminnet.  
 
mvh
Carina

2009-02-23, 18:00
Svar #19

Utloggad Evert Liljegren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2014-01-29, 15:21
    • Visa profil
Hej Carina!
 
I herdaminnet över Sjösås pastorat står följande under kyrkoherdar:
 
3. Gudmundus Petri [1547]-[86]. Gav 1560 3 lod 1/2 qv. silver till konung Eriks engelska resa. Var riksdagsman 1569. Han ägde 1571 200 lod silver, 500 daler penningar, 1 skålpund mässing, 12 skålpund koppaar, 2 gilla oxar, 6 kävlingsoxar, 30 kor, 7 ungnöt, 24 får, 16 svin, 2 hästar och 2 ston. I många år var han blind och erhöll därför 20/6 1586 Johan III:s brev om frihet från halvparten av honom åliggande gärd och tax. Hans sigill visar en adlig sköld med sexuddig stjärna.
Gift. Barn: Johannes, kaplan hos fadern, sedan kh. i Dädesjö}

2009-02-23, 19:28
Svar #20

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Tack så mycket, Evert. Då skriver jag in under rubriken, Källor, herdaminnen, Växjö stift att jag har fått svar av dig. Än en gång tack  
 
mvh
Carina

2009-02-26, 11:53
Svar #21

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Niclas Rosenbalck, du har tidigare konstaterat att Margareta Håkansdotter ej medtagits i Äldre svenska frälsesläkter band 1, häfte 3, s 219ff, under Båt av Billa. Du skriver samtidigt att hon torde vara en dotter till Håkan Mattsson ohh Ingrid Nilsdotter.  
 
Om Margaretas make Johan Johansson säger du att han  endast är känd i en skattelängd i Östergötlands landskapshandlingar som noterad frälseägare av Hållingsby, Ö. Ryd sn (Ög) - en gård Margareta senare bytte med Ulf Henriksson [introd. ätten Bååt] mot en gård i Dädesjö kyrkby. Du konstaterar också att Johan är således ej belagd mer än i denna källa.
 
Ätten Lillie [af Greger Mattssons ätt] tycks ha blivit innehavare av Halvhjort-ättens Elmtaryd och omtalas, om jag inte tar fel, i Susanna Nilsdotters likpredikan. Är det helt uteslutet att Margareta Håkansdotter var dotter till Håkan Jönsson Lillie [af Greger Mattssons ätt] alternativt att Johan Johansson, som bevisligen ägt jord i Östergötland, inte tillhörde denna ätt? Johan kallas visserligen oadelsman i något sammanhang medan dottern Sigrid däremot kallas adelskvinna i ett annat sammanhang. Är det f.ö. belagt att Johans patronymikon var Johansson?
 
Detta är bara lösa spekulationer som du kanske kan vederlägga direkt. Svaret finns kanske redan på någon annan plats i Anbytarforum?
 
Hållingsbys historia finns omnämnd  här
 
Vänlig hälsning
Göran
 
(Meddelandet ändrat av passord den 26 februari, 2009)

2010-04-08, 18:42
Svar #22

Utloggad Hannelotte Kindlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 19:02
    • Visa profil
Kan någon berätta någonting om Per Nilsson, som torde ha varit kyrkoherde i Hovmantorp runt 1550?  Han var gift med Juliana (även Iliana eller Elin) Båt af Billa. En av parets döttrar (troligtvis Ingrid) gifte sig med Esbjörn NN. Om någon - mot förmodan - dessutom skulle ha information om denne Esbjörn, vore det förstås fantastiskt.  
 
Bakgrunden till min fråga är följande:  
Olof Esbjörnssons änka Malin Severinsdotter i Havet, Odensvi sn redogjorde inför tinget i Tjust härad år 1618 om Olof Stråles och Olof Esbjörnssons släktrelation.  ”Då sade hon att hennes man, för nämnde Olof Esbiörnsson, och wälbördigh Olof Stråles modher benemdh hustru Anna woro födda af hwar sin sÿster, hwilka woro uppå sit mödernes af adeligh stamma. Sammalunda berättade hon atth Wälbördigh Olof Stråles moder modher war ehn prästahustru (uthi?) Ho.torp i Kongahäradh,  och hon hette hustru Juliana.  Brodde i Stenserum witnade, att han samma taall hörde af Olof Esbiornsson i dhe tiyo åhren som han tiänte honom.”
 
Mvh/
Hannelotte Kindlund
 
Detta inlägg är flyttat från Småland > Socknar > Hovmantorp eftersom det mer handlar om denna släkt
 
Moderator Småland
Jan Jutefors

2010-04-12, 07:05
Svar #23

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hannelotte, kolla i Hovmantorps köping : Hovmantorp, Furuby : historik [utgiven av Hovmantorps köping i samband med 100-årsminnet av den borgerliga kommunens tillblivelse; red. Alf Önnerfors (Hovmantorp, 1962)] däri finns lite mer om kyrkoherde Peder Nilsson. Han omnämns även i Jakob Koits Rannsakningen om halvfrälset i Småland omkring 1575  - släkt- och gårdshistoriska anteckningar  (Stockholm, 1953).  I Äldre svenska frälsesläkter  finns biografisk information om ätten Båt av Billa (av Stig Östenson, men tyvärr med lite felaktigheter ss att en Elin Svensdotter i Rottne (nuv. Söraby sn) skulle varit Håkan Mattsson [Båt av Billa] andra hustru - denne var gift med Ingrid Nilsdotter [Halvhjort av Elmtaryd] som är mor till Elin (Iliana) Håkansdotter i Hovmantorp). Jämför även ätten Bock av Näs  i Gustaf Elgenstiernas Den [å riddarhuset] introducerade svenska adelns ättartavlor.  Själv är jag på flera olika linjer ättad ifrån Elin (Iliana) Håkansdotter [Båt av Billa] och hennes 1:e make Olof Hvit på Kråkenäs (Gårdsby sn) via deras son kyrkoherden i Ljuder Jakob Olsson och dottern Anna Olsdotter (gift med befallningsmannen på Kronobergs slott) Anders Svensson (adlad Stråle af Ekna).
 
(Meddelandet ändrat av niclas 2010-04-12 07:08)
 
Detta inlägg är flyttat från Småland > Socknar > Hovmantorp eftersom det mer handlar om denna släkt
 
Moderator Småland
Jan Jutefors

2010-04-12, 22:06
Svar #24

Utloggad Hannelotte Kindlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 19:02
    • Visa profil
Tack Niclas,
 
Först och främst vill jag rätta mig själv:
Jag räknade fel på generationerna. Olof Esbjörnssons mor var - enligt Malin Severinsdotter - inte dotter till Elin Håkansdotter, utan kusin. Modern bör således vara en Nilsdotter (Halvhjort av Älmtaryd), förutsatt att Malin inte också räknat fel när det gäller generationerna. Det kan nämnas, att Malin själv enl dödsboken i Odensvi var född ca 1545. Olof Esbjörnsson dog ca 1616. Elin Håkansdotter ålder skulle således varken utesluta hennes status som kusin eller hennes status som moster.  
   
Tipset om Bock av Näs är mycket intressant. Men det är inte helt enkelt att ställa upp hållbara hypoteser. Tidsmässigt skulle Esbjörn Torkelsson vara en perfekt far till Olof Esbjörnsson. Även Esbjörns anknytning till Jönköping är intressant med hänsyn till att jag har funderat på, om hustrun Malin Severinsdotter möjligtvis skulle kunna vara dotter till Severin Kil. Men tyvärr har Eskil Torkelssons hustru ju ingen anknytning alls till Båt af Billa eller Halvhjort av Älmtaryd.
 
Jag får väl läsa mig in på dessa medeltida frälsesläkten.  
 
Tack än en gång!
Hannelotte
 
Detta inlägg är flyttat från Småland > Socknar > Hovmantorp eftersom det mer handlar om denna släkt
 
Moderator Småland
Jan Jutefors

2010-04-13, 23:53
Svar #25

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Niclas! Stig Östenson har i Svensk Genealogisk Tidskrift 2007/2 Nygammalt och litet nyare om ätten Båt av Billa fört i bevis att Håkan Matsson endast hade en son Arvid Håkansson i äktenskapet med Ingrid Nilsdotter och att Iliana Håkansdotter var född i hans äktenskap med Elin Svensdotter. Tror du inte på hans argumentation? Berit Sjögren
 
Detta inlägg är flyttat från Småland > Socknar > Hovmantorp eftersom det mer handlar om denna släkt
 
Moderator Småland
Jan Jutefors

2010-04-27, 13:48
Svar #26

Utloggad Stig Östenson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2012-11-08, 17:05
    • Visa profil
Hannelotte Kindlund. Niclas Rosenbalcks svar på Din fråga om Olof Esbjörnssons mormor Iliana Håkansdotter är inte korrekt. Hon hade inte Ingrid Nilsdotter (Halvhjort av Älmtaryd) till mor, som var hennes far Håkan Matssons (Båt av Billa)första hustu och mor till deras enda kända gemensama barn,sonen Arvid.Detta visste deras samtida biskop Hans Brask, i vars släktbok Håkan Matssons godsfattiga ätt inte behandlas, men där denne själv nämns på tre ställen som gift med Nils Jönssons (Halvhjort av Älmtaryd)dotter Ingrid och far till Arvid Håkansson. Senare genealoger (fr.o.m. Peder Månsson Utter i slutet av 1500-talet), som visste, att Håkan Matsson hade haft Ingrid Nilsdotter (Halvhjort av Älmtaryd)till hustru, enligt biskop Brask, gjorde henne till mor också till de barn han hade i sitt andra gifte med Elin Svensdotter, systerdotter till Lindorm Matsson (Läma) och änka efter en Anders Olsson, som levde 1511. Detta är utrett i Svensk Genealogisk Tidskrift 2007:2, s.5-23).
 
Detta inlägg är flyttat från Småland > Socknar > Hovmantorp eftersom det mer handlar om denna släkt
 
Moderator Småland
Jan Jutefors

2010-04-27, 14:04
Svar #27

Utloggad Stig Östenson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2012-11-08, 17:05
    • Visa profil
Niclas Rosenbalcks felaktiga uppgift, att Håkan Matssons (Båt av Billa) första hustru Ingrid Nilsotter (Halvhjort av Älmtaryd), som var mor till hans äldste son Arvid Håkansson, också var mor till dennes yngre halvsyskon,som var födda i Håkan Mtssons andra gifte med Lindorm Matssons (Läma)systerdotter Elin Svens-
dotter vederläggs i Svensk Genealogisk Tidskrift 2007:2, s. 5-23.

2010-05-03, 09:02
Svar #28

Utloggad Hannelotte Kindlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 19:02
    • Visa profil
Tack Stig, efter att ha läst de tidigare diskussionerna har jag själv insett detta.
 
Detta inlägg är flyttat från Småland > Socknar > Hovmantorp eftersom det mer handlar om denna släkt
 
Moderator Småland
Jan Jutefors

2010-06-06, 19:58
Svar #29

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hannelotte, Berit  mfl  
Stig Östensson skriver ovan att jag har fel i mitt inlägg angående att Elin Håkansdotters mor var Ingrid Nilsdotter [Halvhjort av Älmtaryd] gift med Håkan Mattson [Båt av Billa]. Då jag läst Stigs artiklar som han hänvisar och ännu inte har sett några nya källbelägg för att Håkan Mattsson varit gift med Elin Svensdotter i Rottne, mer än Stig Östenssons egna så självsäkra påståenden utan samtida belägg. Nej jag tror inte på Stigs PÅSTÅENDEN. Detta mantra har Stig Östenson upprepat i över 30 år och han ombeds att framlägga BELÄGG för var det framgår att Håkan Mattsson varit gift med Elin Svensdotter, änka efter en Anders Olsson. Att hänvisa till en artikel där det inte framgår är inte konstruktivt. Om han sticker ut huvudet här och säger att någon har fel så bör han vetenskapligt påvisa vad som är fel och vilka nya bevis han hittat. Även solen (Stig Östensson) har sina svarta fläckar.  
 
(Meddelandet ändrat av niclas 2010-06-06 20:01)
 
Detta inlägg är flyttat från Småland > Socknar > Hovmantorp eftersom det mer handlar om denna släkt
 
Moderator Småland
Jan Jutefors

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna