ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brahe-ätten  (läst 5250 gånger)

1999-01-08, 11:29
läst 5250 gånger

Utloggad Monica Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2013-07-26, 10:56
    • Visa profil
Var kan man hitta material om den danska Brahe-ätten? Är det någon som har ett bra förslag?

1999-01-08, 17:35
Svar #1

Utloggad Tommy Näzell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 12:41
    • Visa profil
    • www.genealogica.com
Hej Monica, här är några artiklar som kanske kan komma till användning.
Cavallin, A.: Tre stenar och en kalk. Bidrag till den danska Braheättens medeltida historia. / i : Ale 1978, s. 1-15.
Cavallin, A.: Kalk med konsekvenser. Bokslut efter tre stenar och en kalk. Bidrag till den danska Braheättens medeltida historia. / i : Ale 1984, s. 22-28.
Weibull, L.: Sophia Brahe. Bidrag till den genealogiska forskningen i Danmark. / i : Historisk tidskrift för Skåneland 2. 1904, s. 38-71.
Weibull, L.: Sophia Brahe. Ett bidrag till den genealogiska forskningens historia i Danmark. / i : förf:s Nordisk historia. 3. Sthlm 1949, s. 303-337.
 
mvh
Tommy

1999-02-02, 10:08
Svar #2

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Standardverket för adelsforskning i vårt södra grannland är Dansk Adels Aarbog. Ätten Brahe har enligt registret till senaste årgången behandlats två gånger. I årgångarna 1888 respektive 1950.
 
mvh
Roger Axelsson
Roger Axelsson

2000-01-24, 21:37
Svar #3

gabriel donner

Även Ranekes bok avseende svenska medeltida vapen berör i viss del den danska Brahe-ätten.
 
mvh
Gabriel Donner

2000-08-02, 01:20
Svar #4

Utloggad Håkan Liljeberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-01-21, 04:36
    • Visa profil
Hej!
Jag har på sistone kommit i kontakt med en kvinna från NV Skåne som säger att hon har fått berättat av sin mormor att de härstammade från Tycho Brahe! De kommer från landet, men är någon sorts överklass bönder med hästuppfödning, och är välutbildade. Jag undrar om t.ex. Tychos barn Sidsel eller Magdalene har gifts bort med storbönder. Det kan förklara varför en del bönder söder om Ängelholm anser sig vara släkt med honom!?

2000-08-02, 11:42
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Håkan! Först ska väl sägas att när det gäller sådana här muntliga traditioner om adlig härstamning bör de tas med en stor nypa salt. Om några av Tychos barn gifte sig med bönder vet jag inte. Börja i nutid och forska dig bakåt. Vilka data har du på de personer du nämner? Mormodern varifrån traditionen kommer verkar vara en bra utgångspunkt. NV Skåne är mitt specialområde, så jag är själv lite intresserad och skulle inte tacka nej till en härstamning från Tycho...

2001-07-24, 01:39
Svar #6

Håkan L

Hej Anders!
Det är inte bara det att kvinnan ifråga(i 45-års åldern)inte var så intresserad att forska i om det var sant. Hon nämnde det först efter längre bekantskap i förbifarten. I juli-agusti förra året så råkade jag se en artikel i sydsvenskan om danska krogar och slott. Ägarinnan till en krog på ett danskt slott hette Ebba Bille Brahe Selby. Denna var som en äldre avbild av min kvinna. Samma kraftiga men behagliga kroppsbyggnad, blondkrulliga hår, trevliga ansikte med markerad örnnäsa. Leta i byn Tång vid Ängelholm, jag kan ge dig mer detaljer senare.

2001-07-24, 01:42
Svar #7

Håkan L

Du vet väl att 1500-talets stora skandal var Tychos giftemål(så småningom)med en skånsk bondkvinna?(4-5 barn överlevde till vuxen ålder).

2001-07-24, 20:55
Svar #8

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Tycho levde inte på medeltiden. -- Men ändå: Ett exempel på en uppgift: Tycho's wife was a commoner from Kågeröd in Skåne, Kirstin Jörgensdatter. They were never married in church. She gave him three sons and five daughters. Källa: www.kth.nada/fred. - Ingen värdering från min sida om denna sak, men jag föreslår att diskussionen om Tycho Brahe läggs upp under Brahe, Introducerad adel. - Jag vill inte missa en ev fortsatt diskussion för att den ligger under fel rubrik. Mvh

2001-07-24, 22:50
Svar #9

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
När Tycho Brahe diskuteras, tänker vi väl främst på astronomen Tycho Brahe, död 1601. Det kan ju även nämnas att astromen Tychos farfar också hette Tychy Brahe, riksråd och godsägare, död i Malmö 1523. Tycho Brahe den äldre har många ättlingar, såväl i Sverige som i Danmark. Helt riktigt är det kanske inte att förlägga diskussionen till Brahe, introducerad adel, eftersom det rör sig om den danska släkten Brahe och inte den svenska, introducerade adelsätten. Anfadern i den svenska adelssläkten Brahe var Peder Magnusson Brahe, död mellan 1505 och 1508, vars mor var Johanne Torkildsdatter Brahe, tillhörig den danska släkten Brahe. Källor: Danmarks adels aarbog och Elgenstierna. Mvh! Håkan

2004-03-08, 14:07
Svar #10

Gun Hansson

Hej!
Från Stamtavlor utgivna av Riddarhusdirektionen genom Adam Lewenhaupt, utgivningsår 1908, står Magnus Laurensson till Tärna som anfader för släkten Brahe, gift 1440 eller 1441 med Johanna Brahe.
Hon sägs vara dotter till Torkel Pedersson Brahe till Rendenäs och Mygdal och Adelheid Grubbe.
Finns det någon som vet något om dessa personer?
Eller om de här antavlorna är för gamla att använda?
Mvh
Gun

2004-03-08, 14:41
Svar #11

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Elgenstierna är att föredra, vad står där?
 
Hälsningar Anders

2004-03-08, 22:03
Svar #12

Gun Hansson

Hej!
Har inte tillgång till Elgenstierna, men om jag inte minns fel nämns inte Johanna Brahes föräldrar där, ivarjefall inte hennes mor. Ska försöka gå inom biblioteket imorgon och kolla.
Men jag hittade ett danskt uppslagsverk på internet, som hette Salomonsens konversationslexikon/andra utgåvan, Bind III, 1915-1930. Där stod om den danska släkten Brahe, dit Torkild Brahe till Rendenäs och Mygdal var femte ledet och hans dotter Johanna Brahe, gift med Magnus Laurensson(Plata) till Finnesta.
Vet inte hur stor trovärdighet man sätter till ett konversationslexikon, jag visste inte att det fanns sådana ens.
Där nämns ingen mor till Johanna Brahe, men det skulle väl inte vara omöjligt att hon var en Grubbe, det var ju en dansk/skånsk släkt.  
Mvh
Gun

2004-03-08, 22:52
Svar #13

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Elgenstierna (1925) hänvisar til just Lewenhaupts stamtavlor 1908, när han redogör för släkten Brahe. I övrigt ber jag att få hänvisa till mitt inlägg år 2001. Magnus Laurensson var gift med Johanna Brahe, men det var sonen Peder Magnusson, som först började använda mödernenamnet Bragde som släktnamn. Johanna Brahe uppges vara dotter till väpnaren Torkil Pedersson Brahe till Rännenäs (i Höks härad i södra Halland) och Mygdal (i Halmstads härad) i hans första äktenskap med Adelheid Grubbe. Här hänvisar Elgenstierna till Svenskt biografiskt lexikon (1925), där det finns mycket mer att läsa om släkten Brahe. Uppgiften att Magnus Laurensson hade anknytning till ätten Plara anses vara felaktig. Jag råkar även ha några kopierade sidor ur Danmarks Adels Aarbog (1888?), där uppgifterna om Thorkild Pedersen Brahe och Alhed Grubbe bekräftas.

2004-06-21, 23:55
Svar #14

maria

Hej
 
Jeg kommer fra Danmark, og vil gerne vide noget om Brahe-slægten i Sverige   
 
Måske I kan hjælpe mig? 
 
Jeg leder efter Niels Brahe (ca. 1348-1395) og skulle have ejet Vidsköfle Hovedgaard, kan I hj?lpe mig med hvor han er født? 
Hans fader hedder Thorkild Brahe og skulle have ejet Gyllebo i Sverige.
 
Håber I kan hjælpe mig
 
Mvh
 
Maria
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2004-06-22, 12:22
Svar #15

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej Maria!
 
Det finns två olika ätter Brahe i Sveriges historia. Den äldre respektive den yngre. Den yngre upphöjdes vid Konung Erik XIV av Sverige (1560-1568) kröning den 29 juni 1561 till grevlig värdighet. Den är mer känd än den äldre ätten Brahe. De har inget annat gemensamt än att urmodern Johanna Brahe härstammar från den gamla danska frälsesläkten Brahe.
 
Niels Brahe
Föddes omkring året 1348 i Mygdal, Hjørring, Danmark som son av Thorkild Brahe och Barbara Axelsdatter Mule.
Död efter 1395.
Ägde Vidsköfle.
Pantsatte 1395 En Gaard I Lögeröd.
 
Det här är vad jag har skrivit upp om honom. Jag har inte skrivit upp någon hustru och inga barn åt honom.
 
För ytterligare information om denna utdöda danska uradliga ätt rekommenderar jag en titt i Dansk Adels Aarbog, årgång 1950.
 
Vi har gemensamma anor ifall du härstammar från Thorkild Brahe och hans hustru Barbara Axelsdatter Mule. Jag härstammar nämligen från Niels Brahes broder Peder Thorkildsen Brahes två söner Axel Pedersson Brahe och Torkild Pedersson Brahe.
 
M.V.H.
Ralf

2004-07-11, 14:47
Svar #16

Nils-Olof Witting

Det finns bara en ätt i Sverige.  
Jag har varit på Visingsö och tagit del av trädet.
 
Per Brahe f 1602 på Rydaholm, död 1680 Bogesund, Uppland. Vigd 1628 med Kristina Kattarina Stenbock död 1650 i Åbo och gravsatt i Brahekyrkan Visingsö. Tre av barnen är också gravsatta här. Gift nr 2 med Beata De la Gardie.
 
Far Abreham Brahe (bror till Magnus Brahe) gift med Elsa Gyllenstierna.
 
Farbror Magnus f 1564-1633 riksdrost. Då Magnus inte efterlämnade någon manlig brösarvinge och hans yngre bror Abreham avlidit tre år före honom övergick greveskapet 1633 till dennes äldste son Per. Gift 1 med Brita Leijonhufvud, 2 Helena Bielke.
 
Farfar Per Brahe d.ä. f 1520-1590, gift med Beata Stenbock.  
Genom sitt giftermål med Beata blev Per Brahe svåger till sin morbror Gustaf Vasa. Greveskapet övergick vid hans död till äldste sonen Erik.
 
Farfars far: Joacim Brahe gift med Margareta Eriksdotter Vasa.
 
Farfars farfar: Per Magnusson Bragde (Brahe)
Väpnare till Tärna (i Oppunda Härad, Södermanland. död 1505, antog efer sin danska mödernesläkt namnet Bragde eller Brahe.
 
Per Brahe d. y. fick ingen manlig arvtagare, utan greveskapet övergick till brorsonen Nils d.y.
 
Per hade en bror Nils d.ä.
 
Nils-Olof i Ystad

2004-07-12, 16:33
Svar #17

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej, Nils-Olof:
 
Du har rätt, det har funnits bara en ätt i Sveriges historia med namnet Brahe. Den andra var skånsk och därför egentligen dansk! Den finaste, mäktigaste och äldsta svenska grevliga ätt som någonsin funnits i Sveriges historia var den grevliga ätten, Brahe, nr 1. Den utdog 1930 och deras huvudsäte var Visingsborgs slott på Visingsö.
 
Riksrådet Greve Abraham Brahe storebror riksdrotset Greve Magnus Brahe var gift med sin moders kusin, Grevinnan Brita Lewenhaupt.
 
Har du månne också inskrivit dessa i din släktforskning eller är en ättling till dessa Brahe personer? Då har vi ett gemensamt ursprung och är således släkt med varandra på avlägset håll!  
 
M.V.H.
Ralf

2004-08-14, 17:34
Svar #18

Nils-Olof Witting

Hej Ralf!
 
Nej, jag är ingen ättling till dessa Brahe, utan har bara kunskapen om dessa.
 
MVH
Nils-Olof

2009-11-27, 20:58
Svar #19

Åsa Alderlöf

finns det någon här som ev känner till peter axelsson brahe, som bodde på vanås slott, hur deras släkt skap med brahe ser ut? har en jag känner som har släkt skap med peter axelsson brahe från vanås slott. han skulle visst ha varit hennes farfar eller morfar. åsa

2010-11-28, 19:59
Svar #20

Åsa Alderlöf

fakta är att dessa ätter hör ihop på olika sätt, så ni har helt fel. åa

2010-11-28, 23:57
Svar #21

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Åsa!
Det är ju ingen tvekan om att den svenska släkten Brahe härstammar på 1400-talet från en kvinnlig gren av den danska släkten Brahe, genom Johanna Torkildsdotter Brahe. Se bl a mina inlägg 2001 och 2004. Källor: Elgenstierna, Danmarks Adels Aarbog (DAA) och Svenskt biografiskt lexikon.  
Gällande Peter Axelsson Brahe har jag svårare att ge något svar, eftersom jag bara har tillgång till delar av DAA. Enligt Slott och herresäten i Sverige, Allhems förlag, kom i mitten av 1400-talet Vanås genom giftermål i Niels Axelsson Brahes ägo. Denne Niels ägde tillsammans med sin bror Peter Axelsson Brahe var sin sjättedel av det stora godset Vittskövle. Kanske Peter kom för att bo hos sin bror Niels på Vanås slott?
Mvh!
Håkan

2011-02-10, 09:10
Svar #22

Utloggad Jan Österberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2023-08-12, 14:20
    • Visa profil
Håkan!
 
Äntligen någon som skriver en korrekt beskrivning av den svenka ätten Brahes bakgrund. När det gäller DAA så kan jag bara konstatera att den som vid mitten av 1400 kom att äga Vanås heter Niels Pedersen Brahe född ca 1431 död före 1487. Han var son till Peder Axelsen Brahe till Widtsköfle född ca 1404 död eftert 1441. Niels Pedersen Brahes son heter Niels Nielsen Brahe till Widtsköfle och Wandås född ca 1478 död 1529-07-10. Han i sin tur fick 2 söner, Jörgen Nielsen Brahe född ca 1501
död efter 1555 till VALLÖSE MAGLEGAARD KAREGAARD KNARREGAARD. Den andre sonen heter Oluf den halte Nielsen Brahe född ca 1503 död dg utomlands enär han följde Kristian II tyrann ut ur riket omkring 1523. Jag har en komplett kopia över Braharna från från DAA. Någon Peter Axelsson Brahe har jag aldrig sett men det finns en del skrönor som berör Braharna på Wandås Vanås. Men ingen har kunnat leda skrönorna i bevis.
Huruvida dessa är sanna eller ej det vet jag inte.

2012-05-16, 16:48
Svar #23

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 20:30
    • Visa profil
Här kommer ett inlägg från en ättling till Gustaf Eriksson Örnvinge (F: 1598-11-22, Visingsborg, d: 1666-03-19, Ulvhult), oäkta son till Greven till Visingsborg Erik Brahe (F: 1522-09-04, Mastunga gård, V-götland, d: 1614-04-15, Danzig, Polen).  
 
Jag har två funderingar.
 
1) Magnus Laurentsson till Tärna har eventuellt ett omdebatterat släktskap med ätten Plata, påstås då ha:
Far: Laurents Plata (äv Lauritz/ Lars)
Ff: Klaus Plata (äv Platå), F: ca 1340, d: 1408. Riddare vid Erik af Pommerns kröning 1396. Häradshövdingen i Rönö härad. Boende Göksholm, St Mellösa, Örebro
 
Än mer osäkert är kopplingen till:
Fff: Henrik Plate, Rugen, Tyskland
Fffff: Markvard Plate
Ffffff: Otto cum Plate (äv Plata), Känd 1249, d: 1282, Rådsherre hos fursten af R?gen 1255, Furst Jaromar av Pommern och R?gen. Riddare. Den förste som för namnet Plate
Fffffff: Thomas Szulistritz  
Ffffffff: Sulister auf R?gen  
Fffffffff: Granza auf R?gen, Nämns år 1168 såsom fredförhandlare mellan Danmark och R?gen. År 1170 innehade Granskevitz.
Ffffffffff: Littog auf R?gen, D: 1130
Fffffffffff: Crito, König von R?gen
Ffffffffffff: Grimmus auf R?gen
 
Släkten Plata/ Plate bar båda två lejonprydda örnvingar i skölden, liksom Brahes vapen två örnvingar.  
 
Någon som har åsikter i frågan?
 
2) Erik Bengtsson Bagge, F: ca 1560, Berga, Högsby, Kalmar, d: 1660. Hans fru var Poletta von Zijlen (äv von Zule, Botilla Zijl), F: 1558, Berga, Kronoberg. På hennes farmors sida finner via ätten von Plessen och vidare över von Hasenkopf och ätten von Plote som har en närmast identisk vapensköld som den Plata/ Plate bar.
Där finns släktlinjen:
Armgard von Plote, F: ca 1400, d: eft 1480
Johan von Plote, d: eft 1367
Henning von Plote, F: före 1339, d: eft 1361
Godeling von Plote, F: före 1316, d: eft 1320
Bernhard von Plote, F: före 1285, d: eft 1291
Godefridus von Plote, F: före 1244, d: eft 1278
 
Finns det ett samband mellan ätterna Plate och Plote? Såg en gång i en tysk bok de två sammanskrivna som samma ätt.

2012-05-18, 09:42
Svar #24

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 20:30
    • Visa profil
Bra sammanfattning av två skilda teorier i ämnet:
 
Ur Stamtaflor utgifna af Riddarhusdirektionen,A. Lewenhaupt:  
 
Den Grevliga ätten BRAHE, nr 1 (af Sverige
Äldre genealoger hava sökt giva denna ätt, som för två vingar i sitt vapen, en härstamning, som skulle vara i överensstämmelse med den lysande ställning medlemmarna innehade under en senare tidpunkt. Sålunda har den såsom genealogisk författarinna kända Vadstenanunnan Birgitta Andersdotter, död 1532, uppgivit att nedanstående Magnus Laurensson varit sonsons sonson till Upplandslagmannen Birger Petersson till Finsta, den heliga Birgittas fader, vilken förde vingarna i vapnet och med orätt göres till son av lagmannen Peter Andersson till Mohammar, son till en Anders till Mohammar (i Östergötland?).
 
Denne Anders till Mohammar, med vilken riddarhusstamtavlan börjar, säges där varit en frände till konung Sverker II och Sveriges rikes råd omkring år 1238. Denna härledning, som bibehållits i den genealogiska litteraturen ända fram till 1800-talets senare hälft, är emellertid bevisligen oriktig, då Birger Peterssons ätt utdog redan i slutet av 1300-talet. Andra, såsom Rasmus Ludvigsson och Messenius, hava sökt identifiera Magnus Laurensson med väpnaren Magnus Plata, som levde 1416–1422, och på detta sätt velat göra Brahesläkten till en gren av den, gamla Plata-ätten, men denna slaktledning är med all sannolikhet endast en hypotes, stödd på likheten mellan vapnen. (Bbl.)
 
Man måste därför såsom släktens förste med full säkerhet kände stamfader sätta nedannämnde Magnus Laurensson, vars son Peder Magnusson upptog det gamla mödernenamnet Bragde eller Brahe.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna