ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bo Jonssons (Grip) döttrar & mågar  (läst 1660 gånger)

2000-05-18, 13:51
läst 1660 gånger

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag tror mig ha identifierat en av Bo Jonssons (Grip) tidigare till namnet okända döttrar, såsom Bo Jönssons änka Katarina i SD 237.
 
Denna Katarina sålde 1402, med riddaren Johan Dume som sin målsman, en ansenlig mängd jordagods till Bengt Nilsson (Lejonansikte) som gift sig med Bo Jonssons änka, Margareta Dume (SD 237). Vad gäller de jordar som låg i Södermanland anslöt de geografiskt mycket väl till jord som Bo Jonsson under sin livstid köpt i landskapet (i Rönö härad). Vad jag däremot har gått bet på är identifieringen av Katarinas man, Bo Jönsson. Någon som har idéer om detta?
 
De gods som nämns i brevet från 1402 låg i Göstrings, Valkebo och Vifolka härader i Östergötland, Sunnerbo, Södra Vedbo och Västbo hdr i Småland, Fjäre, Höks och Tönnersjö hdr i Halland, Rönö hd i Södermanland och Vilske hd i Västergötland.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2000-05-18, 14:38
Svar #1

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Ett litet tillägg till det föregående. Med stöd av Styffe (Bidrag till ...), del 1 s 186 och Rosman, Bjärka-Säby och dess ägare s 206, kan man anta att den sökta Bo Jönsson var en av Bo Jonssons fogdar, eventuellt förde han ett sjöblad i vapenskölden.
 
mvh
Kaj Janzon

2003-05-10, 11:40
Svar #2

Olof Almkvist

Om inte den sökta Bo Jönsson var en av Bo Jonssons fogdar utan son till Bo Jonsson grip.
 
mvh olof a.

2003-05-10, 13:20
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

En son till en Bo torde väl heta Bosson och inte Jönsson..

2003-05-11, 19:36
Svar #4

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
En intressant tanke, som jag brukar säga. Det är inte alltid så lätt att lägga tankarna i rätt ordning med patronymikon och andra gammaldags namnkonstigheter. Hur som helst: jag har utvecklat det ovanstående något i en artikel med namnet En dotter till Bo Jonsson (Grip)? som publicerades i Släkt och Hävd 2001:4.
 
Med vänlig hälsning
 
Kaj Janzon

2010-11-28, 20:10
Svar #5

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Kaj, är frågan utredd om vem Katarinas make, Bo Jönsson, var?  
 
I Wikipedia finner man följande om man söker på Bo Jonsson (Grip): ..flera till namnet okända döttrar, en av dem möjligen identisk med den Katarina som var gift med Bo Jonssons fogde Bo Jönsson (Jöns Götessons ätt). Jag har hittills varit inne på att han kunde vara son till kungsdomshavande Jöns Brudsson (lejonansikte), frände till den Bengt Nilsson (lejonansikte) som gifter sig med Margareta (Dume) efter Bo Jonssons död. Någon koppling mellan Bo Jönsson och Jöns Götessons ätt har jag inte lyckats hitta - även om den kanske finns där.
 
Har tyvärr inte tagit del av din artikel i Släkt och Hävd 2001:4. Skulle gärna vilja ha dina allmänna synpunkter på ämnet, innan jag gräver vidare i det relativt rika material jag hittat i urkunderna, som tycks vara relevanta för frågeställningen. Om problemet redan är löst på ett tillfredställande sätt, så känns det onödigt att spendera för mycket tid på det..

2010-11-28, 21:41
Svar #6

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jöns Götessons ätt är utredd av Göran Sparrlöf i Släkt och Hävd 2001:3. Läs Sparrlöfs artikel så får du kopplingen mellan Jöns Götesson och Bo Jönsson. Det finns inget problem att lösa.

2010-11-28, 22:30
Svar #7

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Tack för svaret. Frågeställningen var i.o.f.s ett sidospår i mitt sökande efter relationen mellan Ture Andersson (båt) och Bengt Nilsson (lejonansikte). I SD 214 pekas på möjligheten att TA:s faster, Kristina Nilsdotter, var syster till Bengt Nilsson. Men den diskussionen hör inte hemma här...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna