ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Birger Jarls döttrar - i Tyskland  (läst 2143 gånger)

2006-11-10, 20:23
läst 2143 gånger

M.Sjöstrom

Birger Jarl undoubtedly had daughter or daughters with his wife Ingeborg: at least I have believed that Rikissa, who firstly married Norway's young co-king Haakon and afterwards married a Fuerst of Werle, has existed and actually left descendants from her second marriage.
 
But some other women are alo in some genealogies included as daughters of Birger Jarl, and even born of his marriage with Ingeborg:
 
1. a Katarina, who has been recorded as wife of Siegfried I of Anhalt-Zerbst (died c 1298). And was mother of Albrecht I of Anhalt-Zerbst (died 1316)
 
2  an Ingeborg, who is variably allotted as daughter of Birger or daughter of Eric XI (Erik enläspe och halte) aand who married duke of Lauenburg.
 
I am not yet aware of any Swedish primary source (or even any Swedish folklore) that Katarina, or Ingeborg, had been Birger Jarl's daughters. Does there exist any such sources?
 
Doed anyone know what are, exactly, contents of the other (presumably German) sources that say something about these ladies? Are they mentioned as Swedes there? whose daughters?
 
Are there any reliable references (clear primary sources) of their paternities, anywhere in the world?
 
Which of those sources are from Germany, which are actually from Sweden?
 
Are those paternities anything more than just hopeful guesses?
 
How probable is that these ladies actually were Swedes? Is any other Scandinavian origin (than from Sweden) probable, in any of those cases?
 
Does these women show any presence in Swedish sources of that time or a little later? In archives, or just in any chronicles or folklore?
 
Are there any signs what these ladies inherited in Sweden/ in Scandinavia? any Nordic landed property going to one of them or to her issue?
 
How accepted are the said (hypothetized) paternities of these, for example compared with generally accepted links of ÄSF?
 
Which articles/ researchers have addressed these questions of paternity?

2006-11-11, 08:02
Svar #1

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Det här är inget svar på ovanstående fråga, men jag kan inte låta bli...
 
Jag härstammaar nämligen själv från Birger Jarl!
 
Torparsonen Birger Sonesson (1800-1869) från Stränganås i Stenbrohult blev så småningom soldat och fick namnet JARL. Således: Birger Jarl.
 
Två av hans döttrar utvandrade till norra Tyskland, och jag har aldrig kunnat hitta dem:
 
Maria Birgersdotter *1845 i Pjätteryd, utvandrad till Schleswig-Holstein 1882.
 
Anna Birgersdotter *1848 i Pjätteryd, utvandrad till Tyskland (Hamburg ?) 1882 och vid ett senare tillfälle.
 
Flera av syskonen gjorde om Birger till Börje. Jag härstammar från Johanna Börjesdotter (1840-1926), släkten hjältinna som räddade 6 av sina 9 barnbarn från eländiga fosterhem efter det att deras föräldrar gått under, och kärleksfullt fostrade dem i sin lilla stuga i Hästveda.
 
En bror, Petter Börjesson, blev skomakare i Järfälla, och en bror, Sven Johan Birgersson/Börjesson (*1835 i Pjätteryd) flyttade ca 1852 till Uppland. Honom har jag heller aldrig kunnat återfinna.
 
Men Birger Jarls döttrar i Tyskland skulle jag gärna vilja återse!
 
Ted Rosvall

2012-11-08, 13:41
Svar #2

Marianne Högnefors

Hejsan!
 
Jag har lärt mig att jarl ej är Birger jarls efternamn, utan en titel, hans ställning.
Han hette Magnusson i efternamn.
Har jag rätt?
 
Hälsningar Marianne (jag härstammar också från Birger Magnusson

2012-11-08, 16:58
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil

2012-11-08, 23:08
Svar #4

Marianne Högnefors

Hej!
Läste vidare på länken du skickade:
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Birger_jarl
 
Birger jarl (egentligen Birger Magnusson)  
 
Birger jarl räknas som stamfar till folkungaättens kungliga gren. Han var den siste i Sverige som använde titeln jarl men hade inget känt tillnamn. Jarl var alltså inget tillnamn eller efternamn utan en titel
 
Marianne

2013-01-07, 18:59
Svar #5

Utloggad Inga Løite

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2013-10-28, 11:50
    • Visa profil
Jeg stammer også fra Birger Magnusson.

2014-10-07, 19:53
Svar #6

Utloggad Bo Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2023-11-02, 18:47
    • Visa profil
Jag härstammar från Birger Magnusson s.k. oäkta son Greger född innan Birgers äktenskap. Moder ska ha varit Signy Olafsdotter av Ulfsätten. Greger är begravd i Uppsala i ett Franciskankloster.

2014-10-07, 22:07
Svar #7

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Jag härstammar från Bengt Snivils söner, Birger Brosa, Magnus Minnisköld och Karl den döve....

2014-10-08, 06:50
Svar #8

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Kanske man ska städa i den här tråden en del, den Signy Olafsdotter som anges vara mor till Birgers utomäktenskapliga son Gregers (finns egen tråd) är endast en litterär gestalt ur Jan Guillous böcker om Arn - tempelriddaren och har inga belägg i verkligheten.  Att ta med henne i ett släktträd är ingen bra idé.

2014-10-08, 20:42
Svar #9

Utloggad Bo Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2023-11-02, 18:47
    • Visa profil
Så sant Leif. Har inte lagt in Signy Olafsdotter i släktträdet utan bara gjort en notering från det man sett på nätet om detta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna