ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bengt Karlsson Färla  (läst 1599 gånger)

2001-01-25, 20:38
läst 1599 gånger

Utloggad Gudrun Hagström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2010-06-24, 22:10
    • Visa profil
Söker föräldrar till Bengt Karlsson Färla, gift med Brita Björnsdotter. Levde i slutet av 1300-talet.

2001-01-25, 23:44
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6980
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 22:18
    • Visa profil
Som framgår av Äldre svenska frälsesläkter (ÄSF) bd I s. 141 och av Hans Gillingstam, Åke Bengtsson Färla och hans skriftliga kvarlåtenskap (i: PHT 59, 1961), s. 62 not 6 är namnet på Bengt Karlssons hustru ej känt; uppgiften om att hon hette Brita Björnsdotter beror på en förväxling med Bengt Karlsson (sparre över blad).
 
Bengt Karlsson (Färla, Karl Erikssons ätt), belagd endast genom sönernas patronymika, var son till Karl Eriksson, belagd tidigast 1394, levde ännu 1411, som var häradshövding i Daga härad i Södermanland åtminstone 1401-1408. Han var gift med en dotter till Nils Anundsson (av sågskura kluven sköld), men huruvida hon var mor till Bengt Karlsson kan ej avgöras. Karl Erikssons fader är icke känd.

2003-03-08, 10:19
Svar #2

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Som jag nyligen påpekat i en uppsats i Släkt och Hävd 2002:2 är Bengt Karlssons son Ebbe Bengtsson sigillvittne tillsammans med Anders Håkansson (Hålbonäs-ätten) när Kristina i Skiringe utfärdar sitt testamente 11/6 1460 [SoH 2002:2 s 83-97].
 
Förmånstagaren i testamentet, som gäller Kristinas morgongåva i hennes sista äktenskap med en Jusse Davidsson (okänd ätt), är sonen i ett tidigare äktenskap Ulf Torstensson (tre spetsar från sidan) [vapnet annorlunda och felaktigt beskrivet i Raneke (SMV) s 85].
 
Såsom min utredning visar var Ulf Torstensson sonson till ovannämnde Nils Anundsson. En rimlig förklaring till att Ebbe Bengtsson sigillerade Kristinas testamante, är att han gjorde det i egenskap av 'fädernefrände' (i detta fall kusinbarn) till Ulf Torstensson och frågan om Nils Anundssons dotter var mor till Bengt Karlsson kan därmed enligt min mening numera besvaras med ett ja.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2007-04-10, 23:29
Svar #3

Ulf Johansson

Sitter själv med en släktforskning som jag fått av en gammal moster.
enl den skall det vara Helena Magnusdotter som var mor. Död senast 1345 Hon skall ha vart gift med Karl Orestason Färla.
 
Sanningshalten däremot vet jag inget om, sitter själv o försöker kolla upp den.
 
Ulf Johansson

2007-04-11, 20:11
Svar #4

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Ulf,  
 
Karl Orestessons (Färla, Orestes Keldorssons ätt) enda kända hustru hette mycket riktigt Helena. Hon var dotter till Magnus Gregersson (Folkungaättens oäkta gren). Karl Orestesson hade tre kända barn, sonen Johan som blev präst och döttrarna Ingegärd g m Valdemar Eriksson (Folkungaättens Valdemarsgren) och Bengta g m Israel Birgersson (Finstaätten).
 
[Källa: Äldre svenska frälsesläkter} I:2 s 145 f.
 
Uppgiften i din gamla mosters släktutredning är alltså dessvärre felaktig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna