ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bengta Simonsdotter Körning död 1504  (läst 2039 gånger)

1999-08-15, 10:28
läst 2039 gånger

Gunilla Önnberg

Finns det någon som känner till något om Bengta Simonsdotter - Körnings föräldrar?
Föräldrarna heter:
Simon Körning och Beata Albrechtsdotter
MVH Gunilla

1999-08-17, 01:35
Svar #1

Per-Åke Borssén

Gunilla!
Riksrådet Simon (Peterson)Körnning (balk belagd med 3 sparrar)var - i vad mån man nu kan rätta sig efter J Raneke (SMV II & III s 235) gift med Sofia Malin Knutsdotter (Pik), se även KHK Pht 1909 s20.
Beata Albrektsdotters far var Albrekt Bydelsbak (väderurhorn) k 1417-58. Denne var gift med Anne Eriksdotter (Krummedige), dotter till Erik Krummedige, död 1439.
mvh Per-Åke Borssén

1999-08-17, 23:58
Svar #2

Per-Åke Borssén

Hej Gunilla
Återkommer om Beata Albrektsdotter. Huruvida hon var gift med Simon Körning eller ej, vet jag inte. Men Beata hade en syster Hebla , som var gift med Arent Bengtsson (Ulf) i dennes 2. gifte. [I sitt 1.gifte med Birgitta Bengtsdotter (Natt och Dag)]
Arents sondotter Märta Gotskalksdotter var gift med Ragvald Piik och sedan omgift med Ivar Fleming. Ragvald Piik var, enl KHK PHT 1909 s 20, son till Sofia Knutsdotter (Piik), som var gift med riksrådet Simon Körning.  
Ragvald mormor hette Ingegärd Simonsdotter och var gift med Knut Magnusson (Piik) i dennes 2.gifte. Ingegerd levde som änka 1515.  
Pratar vi om samme Simon Körning?
mvh P-Å

1999-08-18, 22:24
Svar #3

Gunilla Önnberg

hejsan, Per-Åke,
Tack skall du ha, jag skall gå in i mitt släktforskningsprogram och se hur de är om jag kan ha missat något, jag återkommer!
MVH Gunilla Önnberg

1999-08-18, 22:51
Svar #4

Gunilla Önnberg

Det här har jag funnit.  
Jöran Åkesson - Tott , son av Åke Axelsson - Tott. Inskrevs i Helga Lekamens gille i Stockholm 1471 (Handl. rör´. H.Lek:s g. i Stockholm, 1 s. 75f.) Blev svenskt riksråd senast 1479 (DM 1:2, s. 38) Nämnes i livet senast 19.6 1486 (RA perg.). Vapen: Kvadrerad sköld ( TSig L XVIII:49). - Gifte sig mellan 26.8 1476 (RA perg) och 1486 (HH 31, s. 233 f.) med Bengta Simonsdotter , som dog mellan 31.5 1491 och 1504 (Sturearkivet nr 632 a, RA) och var dotter av riddaren och riksrådet Simon Körning (jfr E #, s. 153, SBL 22, s. 15 och Raneke, s. 235) och Beata Albrechtsdotter (Bydelbach) samt änka efter riddaren och riksrådet Eringisl Gädda.
Barn i angivet äktenskap
Åke Jöransson 1498, dog 152, riddare och riksråd  
Övriga barn voro avlidna, då Anna Fickesdotter nedskrev sin krönika. 1514 eller 1515
 
Detta är hämtat från Äldre Frälsesläkter Ättartavlor utgivna av Riddarhusdirektionen.  
Det är skrivet av Hans Gillingstam
MVH Gunilla Önnberg

1999-08-19, 00:57
Svar #5

Per-Åke Borssén

Hej Gunilla - även SMP h2 s 233 omnämner 1455 dna Beata - dock utan fadersnamn - såsom gift med Simon Körning. Men KH Karlssons uppgift i PHT 1909 s 20 att Sofia Knutsdotter (Pik) skall enligt släktböckerna varit gift med Simon Körning, är den förkastad eller är detta ett annat gifte för Simon?
mvh P-Å

1999-09-08, 08:34
Svar #6

Ingvar Sahlin

Hej Per-Åke
I Svenska Antavlor register 1995 jämte rättelser och tillägg till band III, sid 488 finns angående Simon Körning följande:
 
166:1102 Mats Körning (=130:21566), d 157(0), till Almby, Jäder sn, knekthövitsman - G m
166:1103 Brita Eriksdotter (Kuse) (=130:21567)
 
166:2204 SIMON KÖRNING (=130:43132), nämnd 1491 - 1500, väpnare, häradshövding o underlagman, bosatt i Näsby, Vårdinge sn - G m
166:2205 Kristina Ingemundsdotter (Hamraätten) (=130:43133)
 
166:4408 Ragvald Körning (=130:86264), nämnd 1460 - 70, underlagman, häradshövding i Hölebo hd.
166:4410 Ingemund Laurensson (Hamraätten) (=130:86266), nämnd  1463 - 1495, häradshövding, ägde Hamra, Fröslunda sn, o Skedevi, Häggeby sn - G m
166:4411 Ingeborg Pedersdotter (=130:86267)
 
Det borde finnas minst två Simon Körning; Simon Ragvaldsson Körning, väpnaren och underlagman respektive Simon Petersson Körning, riddaren och riksråd. Den senare är far till Bengta Simonsdotter Körning.
Med vänlig hälsning Ingvar

1999-09-08, 13:16
Svar #7

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Att det finns två Simon Körning klargörs i Svenskt Biografiskt Lexikon bd 22 som t ex ÄSF ovan hänvisar till och som härmed citeras:
 
Körning (Kyrning), släkt, tidigast känd genom Simon djäkn eller Simon K vilken enligt sin sigillinskription hette Sigmund Petersson. Som fogde å tysken Henrik Morins vägnar höll han, då ännu under namnet Simon djäkn, 1374 räfsteting i Torshälla med Öster-och Västerrekarne hd. K bodde först i Kvissberg vid Vadstena (Acta) men flyttade senast i början av 1380-talet till Norberg, Vm (UUB). Hans brorson Peder K (? mellan 1405 o 18) var far till Simon K (? trol 1457). Denne förekommer 1438-40 som Hans Kropelins (s 658) fogde på Kastelholm på Åland o blev riddare mellan 1445 o 49 (de Brun), sannolikt vid Karl Knutssons kröning 1448. Han deltog därefter i den sv expeditionen till Gotland, där han var en av de tio delegater som 1449 i Visby kom överens med Kristian I:s ombud om att svenskarna skulle lämna ön. Som riksråd senast 1450 deltog han i besluten på mötet i Halmstad om upplåtandet av Norge till konung Kristian, om frigivningen av de fångar svenskarna tagit i Norge, om kungamöte följande år angående Gotland o om de unionella förhållandena vid konungarnas eventuella död. 1454 o 55 gick han i borgen för sin halvsysters (Liljeholm) son hövitsmannen på Älvsborg Gustav Olofssons (äldre ätten Stenbock) trohet, vilket torde ha komplicerat förhållandet till Karl Knutsson, då Kristian I kort därefter kom i besittning av Älvsborg. Då ärkebiskopen Jöns Bengtsson (Oxenstierna) gjorde uppror 1457 o Karl Knutsson flydde till Danzig, anslöt sig K genast till de nya makthavarna. Som riksråd har han underskrivit flera brev detta år, bl a till Riga o Danzig 11 mars om orsakerna till konung Karls fördrivande. Efter 21 mars har K ej kunnat beläggas vara i livet.
(SBL 22 s 15)
 
Det ovanliga förnamnet tyder på att häradshövdingen i Hölebo, Söd, Simon K (? tidigast 1500) i Näsby, Vårdinge, Sth, åtminstone på mödernet härstammade från den ovan behandlade släkten. 1499 var han en av Södermanlands representanter vid konung Hans son Kristians val till sv tronföljare, o 1500 var han lagmansdomhavande i Södermanland. Han förde ett halvt svin i vapnet, medan den ovan behandlade släkten fört en balk eller ginbalk, belagd med två eller tre spärrar.
(SBL 22 s 16)
 
Tilläggas kan att Peter Körning var gift med Bengta Matsdotter (stjärna, bel 1389-1418) och att  han hade åtm tre söner Mats, Simon och Gustav (SD 2540 och RAp 1430 19/1).
 
mvh
Roger A J
Roger Axelsson

1999-09-08, 20:47
Svar #8

Gunilla Önnberg

Per-Åke, Ingvar och Roger!!
 
Tack så jättemycket allihop. Beata Albrechtsdotters föräldragren börjar att klarna för mig för Krummedige har jag på ett annat ställe i min forskning, men om jag skall förstå det rätt så är Bengta Simonsdotters far Simon Petersson-Körning?? occh hans föräldrar i sin tur är Peter Körning gift med Bengta Matsdotter. (Stjerna)? stämmer det?  
Men sedan är det ett annat problem , vad jag har förstått så finns det mycket fler böcker om adel och frälsesläkter, men finns det något register över det vad det kan vara för böcker och var finns det? Jag tycker att det här börjar likna ett spindelnät, det är min mans släkt och det har vuxit ofantligt.  
Men tack skall ni ha jättemycket allihop
Det kanske finns böcker att köpa, jag köper hellre än lånar.
Med varma hälsningar Gunilla

2002-01-29, 12:38
Svar #9

Kari Klemelä

Hej!  
 
Per-Åke Borss?n frågade om K. H. Karlssons uppgift i PHT 1909 s. 20 att Sofia Knutsdotter (Pik) skall enligt släktböckerna varit gift med Simon Körning är  förkastad eller är detta ett annat gifte för Simon och Ingvar Sahlin svarade: Det borde finnas minst två Simon Körning; Simon Ragvaldsson Körning, väpnaren och underlagman respektive Simon Petersson Körning, riddaren och riksråd.  
 
Här slutar diskussionen hösten 1999. Vad är svaret? När var Ragvald Pik född och vem var hans far? Han kunde ju inte vara Simon Körnings, d. 1457, son (Raneke, SMV II & III s. 235, 399) om hans mor Sofia Knutsdotter var född först efter 1460 (Karlsson). Vet någon mera om Ragvald Piks liv, hans äktenskap och  möjliga barn? Var bodde han - i Sverige eller i Finland? Och var dog han? Eller är det faktiskt allt man vet att han var gift med Metta Ulv och dog c. 1515?  
 
Frågan har blivit aktuell i Finland. I Genos 4/2001 spekulerar bibliotekaren Jarl Pousar med möjligheten, att Åbo-borgaren Erik Knapes hustru Valborg Ragvaldsdotter var Ragvald Piks dotter. Valborg kallas nämligen fränka till Ivar Fleming, och Metta Ulv gifte sig med honom efter Ragvald Piks död. Om hennes dotter Brita Erisdotter Knape vet man, att hon hade aff barndom vpwext hoss fru Mätta, herr Iffuar Flemingx. Pousar förkastar dock möjligheten och tror, att den sammanbindande länken står väl att söka i Björn Klassons (Lepas-släkten, också fränka till Valborg) och bröderna Flemings gemensamma morfar, hh och slottsfogden Björn Ragvaldsson (Stjärnkors).  
 
Valborg och hennes syster Anna Ragvaldsdotter, bröderna Fleming och Lepas-släkten hade dock redan en gemensam förfader - Klas Lydekesson Djäkn -
som kan väl också förklara användningen av ordet fränka.  
 
Det är intressant, att Ragval Pik hade många släktingar i Finland inom släkten Fargalt.  
 
Finns det någon som vet mera om denna släktkrets?  
 
Mvh Kari Klemelä  
Sagu

2012-09-02, 22:27
Svar #10

Utloggad Philip Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2012-09-02, 22:27
    • Visa profil
Hej,
 
jag är ny i forumet och vet inte riktigt om det här är rätt tråd egentligen. Jag forskar i Hamra gård i vårdnäs sn och har funnit en del om ägarlängden mm. Det senaste jag har hittat är om en Mats Körning samt hans son Erik Körning, Erik Körnings dotter Brita äktade Christer Drake vars släkt senare skrevs sig till Hamra, Drake af Torp och Hamra.  
 
Jag hittade sedan den här tråden, där Hamraätten diskuteras, samt släkten Körning. Är Mats son till SImon? Vet någon när Hamra kom i Körnings ägo?
 
Hoppas någon kan hjälpa mig med detta,  
 
Mvh

2012-09-06, 10:09
Svar #11

Utloggad Johan Bilén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2017-08-22, 16:46
    • Visa profil
Hej Philip, enligt Gustaf Elgenstierna, Den introducerade svenska adelns ättartavlor I-IX, Körning, sidan 394 så är:
 
Matts Körning (gift med Brita Kuse, dotter till Erik Kuse, fogde på Stockholms slott och avrättad 1520 under Stockholms Blodbad, källa: SBL) son till Simon Körning (gift med Kristina Ingemundsdotter).
Simon i sin tur är son till Ragvald Körning.
 
Hälsningar
Johan Bilén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna