ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barfot (Barfoed)  (läst 2582 gånger)

2000-12-26, 00:33
läst 2582 gånger

Magnus Mattiasson

Hej!
 
Skall precis sätta mig och skriva ner en del resultat av forskning (egen och andras) i mitt datorprogram.  Är det någon därute som stött på en svensk-norsk-dansk släkt vid namn BARFOT, BARFOED, eventuellt även annan stavning? Det vore i så fall roligt att komma i kontakt med de personer. mail enligt nedan. annars telefon 033-102670 bostad. Mvh Magnus Mattiasson

2000-12-28, 00:21
Svar #1

Marianne Magnusson

Har mailat till Magnus:tips om Birgitta Sandblads
antavla Mina förfäder i Släktforskare i Uppland 1/98, där nämns Magnus III Barfot,1073-1103,kung av Norge.

2000-12-28, 22:26
Svar #2

Margareta Nilars

Hej Magnus.
I Åmål fanns en skutskeppare vid namn Erik Barfot. Dock ej medeltid, utan på 1750-talet.

2001-01-01, 13:54
Svar #3

Utloggad Jimmy Hermansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 17:15
    • Visa profil
Hej Magnus.
Gunnar I Ericsson har skrivit ett häfte om Krog Olsson i Kyrkefjäll,där står om Magnus Barfot av Norge.Magnus Barfot är anfader till Krog Olsson.

2001-01-19, 03:38
Svar #4

Per Kinneryd

Hej Magnus
 
Namnet Barfot/Barfoed är mycket vanligt i Danmark(särskilt på Bornholm).
 
Det har skrivits en del om en eventuell koppling mellan den danska adliga släkten Barfoed och den jämtländska (och danska) Skanke släkten. Det mesta verkar (vad jag minns )vara grundat på heraldiska likheter och en släktlegend.
Likheten mellan ett bart ben som adelsvapen och Skankarnas rustade ben räcker nog inte som bevis på släktskap.
 
Jag har läst ,någonstans,en släktlegend om ett skeppsbrott där en medlen av den jämtländska Skankeätten ,skulle ha spolats iland på Jyllands västkust och därefter blivit stamfader för den den danska grenen.
Tyvärr kan jag inte vara mer precis just nu.
 
Om du vill ska jag leta bland mina papper efter mer precisa uppgifter.
 
 
Den norske kungen Magnus Barfots namn brukar av historiker (fortfarande bara efter vad jag minns ) attribueras till hans (skottska) vana at bära kilt.
 
Många hälsningar
Per Kinneryd

2002-01-04, 09:03
Svar #5

Utloggad Carolina Hofgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2020-10-16, 14:24
    • Visa profil
Hej Magnus!
 
Jag härstammar från prästen Ejlert Barfoth i Skåne. Hans anor går att följa bak till 1400-talet, om dock något osäkra. Vad har du själv för uppgifter om de medeltida Barfoths, jag är mycket nyfiken.
 
Mvh!
Carolina

2002-09-25, 00:03
Svar #6

kjell edlund

Kolla Edlundssons släktforskning

2004-03-13, 18:59
Svar #7

Rose-Marie Sjöström

Hej Magnus!
Min släkts stamfader är Jens Barfod eller Barfoed. Han ägde Saeddinge Storgård i norra Nebel socken i Skads . Blev adlad av Kristian I 13 april 1455. Hade 2 söner Knud Barfod och Hans Barfod. Jag härstammar från Knud Barfod. Knut Barfod fick flera söner där ibland Hans Clausen Barfod gift med Sara Hansdatter, som är i mitt släktled. De fick bla Christian gift med Anne Jakobsdotter. osv
MVH Rose-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna