ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vampyrsjuka inom adel  (läst 2089 gånger)

2004-02-04, 20:34
läst 2089 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej på er!
 
Jag har ett urklipp som berör sjukdomen Erytropoietisk protoporfyri. Jag citerar
Erytropoietisk protoporfyri är en sällsynt sjukdom numera, men den var ganska vanlig bland Östeuropeiska adelsfamiljer i slutet på medeltiden. De som drabbades av sjukdomen producerade ett överskott av det ämne som är grunden i röda blodkroppar. Detta gjorde att de, när de utsattes för solljus, fick utslag och svårläkta sår i huden. Skinnet torkade också ihop i ansiktet och tandköttet kunde dra ihop sig så att hörntänderna blottades. Det sägs även att en del av de drabbade tvingades dricka grisblod för att återställa balansen i kroppen. Dessa symptom kan onekligen ha bidragit till att förstärka vampyrmyten.
Och jag som trodde det var åldern som kommer över mig, heeeheee.
 
Fråga, är det någon som vet vilka ätter detta gäller?
Vänligen Patrick : )

2004-02-04, 23:31
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Du får nog söka Dig till Transylvanien.
 
(Det bad Du om..)

2004-02-05, 10:32
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Socialstyrelsen informerar här om  Erytropoietisk protoporfyri

2004-02-05, 15:35
Svar #3

Eivor Andersson (Ema)

Peter anbytarvärd:
 
Kan Du vara snäll och radera mitt inlägg.
Det lät nog lite elakt.
Pekpinnen uteblev inte.
Hälsn. Eivor        (Ta bort detta samtidigt)

2004-02-05, 19:07
Svar #4

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej på er
 
Tack för tipset Jan.
 
Och så Eivor, nu är du på bettet ser jag. Lite ironi får väl vi tåla tycker jag. Det var ju ändå lite fniss från min sida.
 
Men åter till min fråga. Jag tänker närmast på vår Vlad Dracula, Rumänsk greve som påstås vara förebild till Dracula men det måste ju finnas fler ätter och framför allt så undrar jag vilka familjer journalisten menar.Finns det någon som har tillträdde till Göteborgsposten?s arkiv. Man skall tydligen ha ett lösenord till detta, har jag för mig. Jag har nämligen inte namnet på den som skrev artiken. Den var införd mellan 1999-2002.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2004-02-05, 21:33
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

För att inte behöva redigera även Patricks inlägg så får 'bettfelet' nog stå kvar..

2004-02-05, 22:54
Svar #6

Eivor Andersson (Ema)

Det är Du som bestämmer Peter.
 
Jag tål ironi Patrick, om det är skämtsamt  
 
Hälsn. Eivor

2004-02-06, 09:01
Svar #7

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Ursäkta om jag dämpar glättigheten något med en skopa präktighet...
 
På Nätet kan man finna att tex. George III av England led av porfyri this disease may have been responsible for the unreasonable insistence of George III on excessive taxation and punishment of the American colonies (Citat ur Lehningers mycket välkända biokemilärobok) http://plaza.snu.ac.kr/~microbia/lab/immune/porphyria.html
 
Detta är naturligtvis rena dumheterna, och har inget stöd i verkligheten.  
 
Om man orkar med Amerikansk jargong, kan det vara värt att kolla http://www.straightdope.com/classics/a990507.html där den löjliga varulvsmyten dissekeras, och sända en tanke till de porfyrisjuka, som inte bara har en helvetisk sjukdom, utan också skall få heta vampyrer.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna