ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ungersk adel  (läst 3175 gånger)

2002-11-23, 19:41
läst 3175 gånger

Hans Gyllenbrodd

Goddag!  
 
Finns det några ungerska adels-ätter i Sverige som är introducerade på Riddarhuset?  
 
Är det ovanligt med ungersk adel i Sverige?  
 
Tacksam för tips på ställen man kan söka på ungersk adel..  
 
Tackar på förhand. Hans Gyllenbrodd

2003-02-12, 23:21
Svar #1

Hillevi Tolnai-Andersson

Min far Gabor Kornel Tolnai föddes i Ungern 22 nov 1902 och dog i Stockholm 3 februari 1982.
Har hört att namnet skall vara adligt och namnskyddat från 1609. Skulle vilja veta om namnets historik. Kan jag få tag på en adelskalender? Skulle bli mycket tacksam över ett svar eller vägledning.

2003-02-13, 07:07
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Hej Hillevi,
namnet Tolnai tycks inte vara alldeles ovanligt att döma av en Google-sökning som ger många ungerskspråkiga träffar.
 
Föreslår att du kontaktar ungerska ambassaden som bör kunna ge råd om hur du söker vidare:
Ungerska Ambassaden
Dag Hammarskjölds Väg 10
Box 24 125
104 51 Stockholm
Tel: 08-661 67 62, 662 56 75
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-04-03, 21:21
Svar #3

Tony Szöllösi

Hej Hillevi Tolnai-Andersson!
Finns olika grenar av familjen Tolnai. Imre Literati Tolnai fåt adelsbrevet 1609. Namnet Tolnai finns olika format: Tholnay eller Tolnay. Idag skrivs Tolnai eller Tolnay. På ungerska finns allt från familjen Tolnai i Iv?n Nagy: Magyarorsz?g csal?dai. 8 band. [Ungerns familjer], utgivit i Pest, 1865, efter tryck 1987.
Ungerska ambassaden syslar inte släkforskning.  
Vi hjälper dig och alla som letar efter ungrare i Sverige. Skriv ett brev och telefonnummer och vi ta kontak med dig. Vi finns i Stockholms katalogen.  
Ungerska Arkivet
Box 176
127 24 Skärholmen
 
Hälsningar Tony Szöllösi

2005-06-14, 19:39
Svar #4

Monica Ben

Hejsan..
Mitt namn e Monica o bor här i sthlm,,jag är ursprungligen från Ungern och Italien.
Nu e det såhär att jag skulle vilja släktforska,har hört att från min fars sida e det italienska greven som kom till ungern och från min mors sida fanns det kungligheter från österrike..
Jag skulle va tacksam över all hjälp jag kan få så att jag vet hur jag kan börja släkforska utan att åka till ungern eller italien..
Kan maila mig på  monicalarab6@hotmail.com
 
Tack på förhand  Moni

2007-03-20, 09:58
Svar #5

Finn Eldh

Hej!  
Hur får man fram några uppgifter om den Ungerska  
grevliga släkten Isoz,som kom till Sverige i  
början på 1700-talet med Johan David Isoz.
 
Finn.

2012-02-03, 09:02
Svar #6

Utloggad Laszlo Nagy

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2012-02-09, 15:27
    • Visa profil
Hej! Jag kan tipsa Hans om en person som nyligen flyttade till Sverige.  
Han heter Jonathan Zathureczky. Han har inte introducerats här i Sverige.
Han har släktträd ned till år 1200 och har egen vapensköld.
Farfar, Arpad Zathureczky var det sista som använt greve titeln
även farmor är av adlig börd Erzsebet Kelecsenyi (Miami). Efter andra världskriget
fick man ej bära titlar i Ungern och det gäller än idag. Laszlo

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna