ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svenska adelns historia  (läst 818 gånger)

2011-04-26, 18:32
läst 818 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jag har nu läst en nyutkommen bok angående adeln. Förf Bo Eriksson 2011 ca 450 sidor.
 
Är man det minsta intresserad av adel och olika frågor som då uppstår kan jag rekommendera denna. Den startar för ca 1500 år sedan, läs och se varför. Hur den röda tråden spinner fram.
 
Personligen har jag fått många frågor besvarade som jag själv inte riktigt visste jag hade.
 
Jag saknar däremot kommentarer/förklaringar om Fideikommisen, fast den namnger då en annan bok i detta fallet. Jorden de ärvde av Björn af Kleens. Det hade varit topp om även detta varit med.
 
Sedan saknar jag, som jag också efterlyst i en annan tråd: vilka är ätterna? hur många var det som då inte finns med i ÄSF, alltså innan år 1625! Jag kan förstå att det är ett omöjligt uppdrag, men någonstans får man börja. Sedan har kanske inte alla släkter/ätter blivit med ättenamn heller. Jag vet inte riktigt vad som döljer sig i berget i Sth.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2012-10-14, 10:35
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7201
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-10-14, 15:26
Svar #2

Marianne Högnefors

Tack Stefan!
Intressant artikel!
 
Mvh Marianne Högnefors

2012-10-15, 01:11
Svar #3

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Så bra, den förklarade sammanhanget mycket bättre än den mystiskt vinklade artikel jag hade sett i DN om att Riddarhuset kräver...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna