ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Introducerad resp ointroducerad adel  (läst 3225 gånger)

2003-11-12, 11:49
läst 3225 gånger

Magdalena Larsson

Kan någon vara vänlig att berätta för mig vad det är för skillnad mellan introducerad och ointroducerad adel? Jag såg förresten att Ennes finns under Släkter här på Rötter - jag hade fått för mig att de var ointroducerade?

2003-11-12, 12:06
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Svaret finns direkt under huvudrubriken Introducerad Adel.

2003-11-12, 13:15
Svar #2

Magdalena Larsson

Tack Bo,
Jag hade dock redan läst det när jag skrev frågan. Jag ville veta lite mer detaljerat, om det är någon som forskat i frågan. Svaret under huvudrubriken anger ju bara hur man ska veta vilka släkter som är introducerade, nämligen de som finns med i verket Svenska adelns ättartavlor av Gustaf Elgenstierna.
 
Vilken instans avgjorde till exempel vilka ätter som blev introducerade? Vilken litteratur finns det för att studera de ointroducerade adelssläkterna? Finns det något inbördes rangsystem i den ointroducerade adeln, hur titulerades dessa, och är samtliga av de ointroducerade adliga eller endast en huvudman?

2003-11-12, 13:25
Svar #3

Michaël Lehman (Philippos)

Introducerade ätter är ätter, som äger säte och stämma på ett riddarhus (i Sverige avses självklart företrädesvis adelsätter introducerade på Riddarhuset i Stockholm). Riddarhuset själv avgjorde, om en ätt skulle introduceras eller inte, men förutsättningarna för naturalisation och introduktion var offentligrättsligt reglerade (i regeringsformen).
 
I Sverige ointroducerade ätter är företrädesvis utländska och i Sverige onaturaliserade ätter. Dessa ätter kan naturligtvis vara introducerade på annat riddarhus, t.ex. i Helsingfors, eller på något riddarhus, som inte längre existerar som juridisk person. I Sverige levande ointroducerade (alltså företrädesvis onaturaliserade) ätter redovisas i Ointroducerad adels kalender, men under förutsättning, att någon medlem av ätten är medlem av Ointroducerad adels förening. Ätterna har den rang och titulatur, som de har tilldelats av den suverän, som förlänat adelskapet.

2003-11-12, 13:31
Svar #4

Magdalena Larsson

Tack Micha?l!
Vad innebär naturalisation som jag läst flera gånger? Jag tycker mig minnas att jag även läst ordet adoption i dessa sammanhang..? Ska man tolka det så att adlandet skedde i flera steg där att bli introducerad var ett?

2003-11-12, 13:49
Svar #5

Michaël Lehman (Philippos)

Naturalisation betyder i detta specifika fall, att en utländsk adelsman upptogs som svensk adelsman. I andra fall kan naturalisation betyda, att man erhåller medborgarskap i sitt nya hemland.
 
Med adoption förstås i fråga om adopterade adelsätter eller adopterade grenar av adelsätter inte det samma, med vilket vi vanligen förstår ordet idag. En adelsman kunde förr adoptera exempelvis sin måg, för att en utdöende ätt skulle fortleva på riddarhuset, varvid mågen vann säte och stämma under sin svärfaders namn och nummer.
 
Själva adlandet skedde nog inte i flera steg. En person, som erhållit adelskap (med vilka villkor det nu vara månde), var inte tvungen att taga introduktion, men ointroducerade ätter ägde därmed heller ej säte på riddarhuset, som före 1866 var en av ståndsriksdagens fyra korporationer. Före 1866 var alltså introduktion på riddarhuset förbundet med formellt och faktiskt politiskt inflytande i riksdagen.

2003-11-12, 14:13
Svar #6

Magdalena Larsson

Fick adelsmannen själv avgöra vem han skulle adoptera eller var det reglerat?  
 
Jag har stött på ett fall på en privat hemsida, släkten Aaboe/Alstadhaug i Norge, där några av de 24 (!) barnen naturaliserades, men släkten kom från Norge. Farfadern hade dock befunnit sig utomlands under många år. Jag finner inget om denna släkt i utredningar om norsk adel, däremot namnet Hove som användes av en bondelinje, men jag har ännu inte forskat på om det är samma släkt. Det kanske var olika regler i Skandinavien?
 
http://home.online.no/~nermo/slekt/d0003/g0000070.html
 
Detta är en avskrift av Schönnings släktutredning:
http://www.nose.dk/Norge/aaboe.html

2003-11-12, 14:30
Svar #7

Magdalena Larsson

Det där var kanske inte den riktiga släktutredningen, nej... Här är den riktiga släktutredningen av Scöning, inte kompletterad:
 
http://www.nose.dk/GerhardS/small/De%20Aaboers%20Slegte-Register.pdf

2008-10-27, 07:50
Svar #8

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Ifall en man blev adlad men ej tog introduktionen, då måste det väl ändå finnas upptecknat hos Riddarhuset?. Det beslutet var ju ändå taget, eller finns det hos riksarkivet?
 
Någon som vet?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-08-12, 19:05
Svar #9

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Fortsätter min fråga från ovan.
 
Tydligen skall 95% tagit introduktionen på Svenska riddarhuset. Om man nu vet detta finns det då en lista över resterande 5% ointroducerade?
 
Ointroducerade har enligt senaste kalender 119 ätter. Nu är ju då inte alla ointroducerade med här. Det är dessa som då inte finns med i kalendern som jag är intressrad av. En del tas ju upp på forumet, men åter igen, inte alla. Känner någon till om mer info någonstans vilka som blev adlade men ej tog intro...
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-08-12, 23:08
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Patrick, se C.A. Klingspor: Sveriges ridderskaps och adels vapenbok. Omfattande alla kända så väl introducerade som ointroducerade ätters vapen  (Stockholm, 1890) och B. Schlegel o. C.A. Klingspor: Den med sköldebref förlänade men ej å riddarhuset introducerade svenska adelns ättartaflor (Stockholm, 1875).  Utifrån dessa böckers uppgifter har 95-procentsatsen räknats ut. Jämför även modernare forskning av Jan Samuelsson: Aristokrat eller förädlad bonde? Det svenska frälsets ekonomi, politik och sociala förbindelser under tiden 1523-1611  (Lund,1993) som reder ut en del av 1500-talets påstådda adelskap.

2009-08-13, 09:20
Svar #11

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tack Niclas
 
Det får bli ett fjärrlån på Aristokrat eller förädlad bonde...
 
Jag får samtidigt rätta mig själv angående summan 119, 4 st har senare blivit introducerade, så 115 får jag det till. Men det skall bara vara 99. Om man ser vilka som (förmodligen) har dött? ut så är det 18 st, och inte 16 som borde vara det riktiga (115-16=99).  
 
Någon som vet hur + och - går ihop här?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-08-13, 09:49
Svar #12

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Schlegel & Klingspor finns på AD Online, under Tryckta skrifter.

2009-08-13, 10:06
Svar #13

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tackar Elisabeth
 
Jaså de har även nu börjat med böcker, mycket trevligt. Jag har legat lite lågt med själva ansökandet, så jag har inte hunnit uppdaterna mig vad som händer i AD.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna