ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frälsejordägare?  (läst 1114 gånger)

2006-04-02, 10:34
läst 1114 gånger

Utloggad Hans Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2015-02-13, 14:39
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om någon har någon bra förklaring till vad benämningen frälsejordägare står för egentligen? Det har dykt upp i en vigselbok i Mellerudstorp, Värmlands län, 1820. Då jag inte hittat några uppgifter om att släkten skulle vara adlig, så skulle man kanske kunna tänka sig att det har funnits adliga förfäder till brudgummen.
Eller kunde man helt enkelt förvärva frälsejord genom köp, eller dyligt, utan några som helst adliga anor?
Tacksam för svar.
Hälsningar Hans Karlsson.

2006-04-02, 12:20
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Nej, man behövde inte ha någon anknytning till adel för att äga frälsejord vid denna tid. Faktum är att större delen av frälsejorden i landet övergick på 1700- och 1800-talen till icke adliga ägare. Fram till 1680-talet var jordnaturen knuten till ägarens adelskap, men efter reduktionen kom frälsejorden att begränsas till bestämda fastigheter. En lag från 1723 tillät ofrälse ståndspersoner att förvärva frälsejord, vilket från 1789 även omfattade bönder. Men det finns exempel redan från 1600-talets senare del att ofrälse personer förvärvat frälsejord. Det var givetvis attraktivt att äga frälsejord eftersom sådan jord var befriad från grundskatt. Under senare delen av 1800-talet avvecklades grundskatterna och begreppet frälsejord förlorade sin betydelse.
 
Se vidare Nationalencyklopedin, uppslagsord frälsejord.

2006-04-02, 13:29
Svar #2

Utloggad Hans Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2015-02-13, 14:39
    • Visa profil
Hej Torsten.
Tack för det snabba och upplysande svaret.

2011-09-30, 22:55
Svar #3

Utloggad Magnus Moding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 22:12
    • Visa profil
Hej!
 
Vilka räknades som ofrälse ståndspersoner? Jag har en ana, Jon Modigh, handelsman i Växjö som ägde frälsehemmanen Nilsagården och Dusagården i Borlanda under första halvan av 1700-talet.
 
mvh
Magnus

2014-01-04, 06:02
Svar #4

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 23:23
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Det står en del om ofrälse ståndspersoner här: https://www.rexnet.se/tomwid1/Historia/Texter/text_019.html
 
Eftersom jag har bott i Värmland, så tänker jag främst på ofrälse brukspatroner när jag hör uttrycket ofrälse ståndspersoner.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna