ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frälsehemman  (läst 1580 gånger)

2006-12-12, 10:28
läst 1580 gånger

Peder Andersson Kalix

Hej,
 
Hittade ej någon lämplig rubrik för mina frågor och funderingar angående ett frälsehemman och dess innehavare. Visserligen har jag med närmare eftertanke fler frågor angående andra frälsehemman, som jag vill kunna återkomma till - med frågor.
 
Det gäller Solberga, som ligger i Fänneslunda socken, Ås härad, Älvsborgs län, Västergötland.
 
Detta Solberga tillhörde enligt Riddarhusgenealogien en Anna Bråkenhusen, dotter till regementskvartermästaren vid Älvsborgs regemente, majoren Jost Bråkenhusen, adlad nr 288 Bråkenhusen (död 1644 6/4) och hans hustru Elin (Elena) Krabbe till Råö, Onsala socken, Fjäre härad i norra Halland (d. mellan 3/3 och 2/10 1684).
 
Därefter synes Solberga ha övergått efter Anna Bråkenhusens död till:
 
Anders Tyrisson (Toresson) Kullbom (eller Kullon), adlad (1683) nr 1051 Törnefelt (född omk. 1640, död 1718), till Solberga i Fänneslunda socken, Ås härad, som han fick med sin första hustru, och Lindhult i Holtsljunga socken, båda i Älvsborgs län (nuv. Västra Götalands län), Västergötland.
 
Min undran är helt enkelt; hur detta Solbergas historia ser ut - vilka ha besuttit hemmanet - om någon vet att ge besked? Jag är intresserad av det minsta som kan kasta yterligare ljus över detta frälsehemmans historia, då lite verkar vara framforskat.
 
Jag är nyfiken på hur Solberga kom i Jost Bråkenhusens ägo; Och efter Anders Törnefelts död 1718, vad hände efteråt med Solberga? Då Törnefelt dog hade han fyra söner, vilka alla stupade i Karl XII:s krig. Vem övertog efter Törnefelt, då han enligt genealogien inte efterlämnade ättlingar. Uppgiften, att Jost Bråkenhusen innehaft Solberga, härrör från Riddarhusgenealogien (vilket jag antar baseras i stort på Elgenstierna), vilken Anders Törnefelt skall ha fått efter sin första hustru, d v s Anna Bråkenhusen.
 
 
Enligt en sida på nätet finns följande att läsa om Fänneslunda säteri  http://hem.passagen.se/orjan.hill/fanneslundasateri.htm:
 
Fänneslunda säteri.
Fänneslunda säteri grundades omkring 1682 av landshövdingen Henrik von Vicken genom sammanläggning av en kyrkby. Mycket tyder på att det hade funnits en stormannagård i byn redan i början av 1400-talet, i så fall ägd och bebodd av den kände Sven Baad (halvbror till en av medeltidens mest kända personer i Sverige, riksrådet Abraham Brodersson). Landshövding von Vicken kom att äga alla gårdar i Fänneslunda socken utom tre, men han var skuldsatt vid sin död 1690 och godset splittrades. En av hans efterträdare, den rike lagmannen Jöran von Knorring, byggde emellertid upp det igen, så att det i mitten av 1700-talet omfattade samtliga hemman i socknen utom Solberga. Efter ätten Knorring blev släkten Sundler ägare av Fänneslunda. Tore Sundler avlöstes av sin son Johan Sundler som i sin tur efterträddes av Fredrik Sundler. Alla tre har gått till eftervärlden som synnerligen effektiva män.

 
 
Hoppas på svar, och lämna gärna litteraturtips om ni vet.
 
 
Mvh
 
Peder Andersson

2006-12-12, 23:46
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Peder,
 
Solberga var 1571 sätesgård för Anders Olofsson (Oxehufvud)(död 1618), som kort därefter i samband med arvskiftet 1573 efter sin mor Bengta Matsdotter (Kafle) avstod gården till sin styvfar Anders Bengtsson (Hård af Torestorp), som skrev sig till Solberga från 1574 och fram till sin död omkr. 1580. Efter hans död nedsjönk gården i allmänt frälse.  
 
Anders Bengtsson (Hård af Torestorp) var gift 1:o med Bengta Matsdotter (Kafle) och 2:o med Bengta Jonsdotter (Lillesparre af Fylleskog).  
 
Litteratur:
Jan Eric Almquist: Herrgårdarna i Sverige under reformationstiden (1523-1611), Stockholm 1960, s. 310, 316.  
Jan Eric Almquist: Innehavare av frälsejord i Västergötland 1576-77. Skrifter från Skaraborgs länsmuseum nr 3, Skara 1984, s. 19.

2006-12-13, 14:19
Svar #2

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Torsten:
 
Hvem var Anders Bengtsson (Hård af Torestorp) sønn av?
 
mvh Are

2006-12-13, 15:33
Svar #3

Kalle Thorsberg

Hej Are,
 
Enligt Riddarhuset (Stamtavlor på CD) var Bengt Hård t Mollungen fadern. Bengt Hård är endast känd genom skläktböcker.
Jfr Biskop Brasks släktbok, s 121 o 152.

2006-12-13, 16:57
Svar #4

Utloggad Roland Liljegren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 744
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 11:06
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Hur var Sven Baad och Abraham Brodersson halnbröder, hade de olika mödrar?, och vad var deras namn i så fall.
 
Har du också föräldarna till Eli Krabbe till Råö ?
 
Mvh Roland Liljegren

2006-12-13, 19:58
Svar #5

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Kalle:
 
Takk for opplysningene. Hvor kan man få tak i disse CD'ene forresten?
 
mvh Are

2006-12-13, 19:58
Svar #6

Peder Andersson Kalix

Roland,
 
 
Detta forum var avsett för att diskutera frälsehemmans -historia och dess innehavare. Så, därför väljer jag att svara dig angående Elin Krabbe på annat forum (se nedan).
 
Hur dessa var halvbröder vet jag ej. Detta var ett utdrag - från en hemsida, vilket jag länkat till (se ovan). Hade en förhoppning, att det kunde bidra till Solbergas historia; som ev. kunde diskuteras här.
 
Frågan om Elin Krabbes föräldrar har jag givit svar på, under: Anbytarforum: Släkter: Övriga släkter J-L: Krabbe.
 
 
Mvh
 
Peder Andersson

2006-12-13, 22:26
Svar #7

Kalle Thorsberg

Hej Are.
 
CDn, som delvis motsvarar Elgenstierna (men är tämligen dyr) kan man köpa från Riddarhuset, jfr, http://www.riddarhuset.se.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna