ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bonde-ätt  (läst 3009 gånger)

2008-08-05, 21:37
läst 3009 gånger

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Alla barn till Gustaf Fredrik som är angivna i Elgenstierna och Riddahusets stamtavlor (cd) är ifrån hans första äktenskap med Ida Marryat (de skilde sig 1889). Inga fler angivna efter 1877 då den yngsta sonen Fredrik Ulf Somerset dog 14 dec på Hörningsholm, ca 10 månader gammal. Hon var från England, vilket kan bidragit till deras barns mer kontinentala utseende..?  
 
Det vore intressant om du fick in något kort på din mormors bror som du nämner Linda, men känn inget tvång att redogöra för en massa privata uppgifter här. Däremot är det spännande att följa upp såna här historier när de dyker upp, en del stämmer, andra gör det definitivt inte. Svårigheten att få fram någon sanning minskar ju med tiden och att personer som verkligen visste något inte längre finns kvar. Den enda som hade alla fakta var nog Karl Bernhards mamma, tror jag... Kanske inte ens Gustaf Fredrik kände till något om hennes son?
 
(Meddelandet ändrat av lp72 den 05 augusti, 2008)

2008-08-05, 21:42
Svar #1

Utloggad Linnéa Lindell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2011-09-27, 18:07
    • Visa profil
Det visste han. Bernhard ville låna pengar vid ett tillfälle. Och han blev då tillfrågad, varför vill Herrn låna pengar? Hellberg som har så rika släktingar? Bernhard ska då ha blivit rasande och sagt: han bryr sig väl för fan inte om mig!

2008-08-06, 15:04
Svar #2

Utloggad Linnéa Lindell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2011-09-27, 18:07
    • Visa profil
Vill tillföra att det var fattigvården han vände sig till, när han fick det svaret. De ansåg att han inte hade rätt att få pengar av dem, med tanke på omständigheterna.

2008-08-06, 20:57
Svar #3

Utloggad Linnéa Lindell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2011-09-27, 18:07
    • Visa profil
De mörka färgerna behövde ju absolut inte komma därifrån, men jag behövde bildbevis för att vara säker. Kanske de kom från modern. Det som förbryllar mig är varför folk på den tiden var så angelägna att tala om det. Borde inte det tyda på att de ska ha varit lika varandra? Varifrån hade folk hört ryktet? Dessutom var ju Klara Sofia Åberg gift.

2008-08-06, 21:56
Svar #4

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Linnéa,
 
Du bör vara ytterst skeptisk mot den typ  av hörsägen som du återger ang din gammelmorfars fäderne, såvida du inte hittar uppgifter i källorna som talar för hans historia. Som Carl anmärkt ovan måste du nämligen  ha starka skäl till att inte tro på uppgifterna i födelseboken. Du borde därför söka kontrollera såväl Gustaf Fredriks och Klara Sofias rörelser under den aktuella perioden. Är det sannolikt  att de skulle kunna ha träffast under den relevanta perioden? Dammsug källorna om allt du kan hitta om din gammelmorfar, hans mamma och påstådde far.
 
Vad kan det handla om för källor? Ja kyrkböckerna räcker förstås inte. SVAR:s brevregister innehåller dock minst 5 brev av Gustaf Fredriks hand. Jag skulle bli förvånad om du fann något där, men det är värt att kolla. Det kanske finns mer som inte ligger i SVAR:s register? Har släkten Bonde något enskilt arkiv på Riksarkivet? Kontrollera! Etc, etc.
 
Detta är inte en säker metod om din hypotes är sann: Källor som funnits som visat på att han haft oäkta barn skulle kunna ha undanröjts av en rad tänkbara skäl. Men källor som visar att inte skulle kunna haft oäkta barn skulle inte av försvunnit av samma skäl. Det kan vara värt att undersöka.
 
För att summera: Om uppgiften i födelseboken strider mot din gammelmorfars historia bör du fråga dig om hans historia är sann. Vilka skäl skulle han kunna ha haft för att slira med sanningen? Han kanske hade goda skäl att göra det? Kanske återberättandet genom ett par generationer förändrat historien?
 
När äldre generationer berättar om sin härkomst  bör man alltid starta med ett sunt mått av misstro. Momor berättade alltid om sina vallonanor. Inga detaljer men hon var säker på sin vallonhärkomst.  Smeder har jag hittat, men inte en endaste vallon bland hennes anor. Farfar berättade alltid om att hans farfar blivit ihjälslagen i samband med en hemresa från en  stationsinvigning på 1860-talet. Det kan jag dock inte dokumentera via dödböcker mfl källor. Längre tillbaka (1700-talet) berättades om släktens krigiska förflutna trots att man var bruksarbetare. Om detta har jag skrivit i Släktforskarnas årsbok 2007 (om släkten Frunck). Historien om släktens härkomst från en tysk adlig general vevades runt under hela 1800-talet i olika publikationer. Den saknar dock helt och hållet bevis och förjänar ingen tilltro.
 
Mitt råd är att du inte bör undersöka om din gammelmorfars historia är sann. Pröva istället om den är falsk! Du kanske inte kan visa att den är sann, men istället att den är falsk. Angrip problemet utan en förutfattad mening.
//Michael Lundholm

2008-08-06, 22:22
Svar #5

Utloggad Linnéa Lindell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2011-09-27, 18:07
    • Visa profil
Jag skulle gärna vilja angripa historien, men när det inte finns några som helst domumenterade källor, får man gå på vad som har sagts. Och jag får ju hjälp här på forumet med att angripa berättelsen.  
 
Jag har varit skeptisk tills jag fick en väsentlig detalj jag inte räkat med. Vad det var vill jag inte gå in på här. Men viss skepticism känner man såklart.
 
Vad gäller sanningshalten i att Karl Johans Hellberg skulle varit Bernhard Hellbergs biologiska far, är vi säkra på att det inte var som så. Läkaren som forskade i min gammelemorfars förflutna kom bland annat fram till att han (beroende på Bernhards genetiska åkomma), omöjligt kunde vara fader enligt genetikens lag.  
 
Och även om det inte var så, så var det något som följde Bernhard genom livet. Som barn blev han retad för att vara grevens bastard, med mera. Många källor, har oberoende av varandra pekat åt samma riktning. Och på så vis har man ju börjat undra...
 
Sådana här saker är intressanta. Men kanske det finns en mening med att aldrig ska få veta sanningen.

2008-08-06, 23:04
Svar #6

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Jag håller också med om skepticismen, men den ska nog också kunna riktas åt andra hållet om så finns särskilda skäl för det, som med Lindas uppgifter verkar visa på. Jag har själv ett nära exempel på att de officiella källorna kan vara felaktiga. Det gäller en person född 1965 som i folkbokföringen anges vara dotter till pappan i familjen, men i sjävla verket inte alls är det. Hon har dessutom träffat sin biologiska pappa och alla i familjen känner till hur det förhåller sig. Så i det fallet kan man ju inte lita på vad som står. Undrar hur det blir om 100 (kanske inte ens 50) år då ingen av de närmast inblandade finns kvar, vad man börjar tro och spekulera i då...  
 
Men även muntliga uppgifter har ju också kunnat bekräftats stämma över en ganska lång tidsperiod, har inte Carl S själv skrivit om det i någon artikel om sin släkt också? Iofs så förstår jag skillnaden med att kunna bekräfta årtal osv i befintliga källor och uppgifterna i det här fallet, men ändå.

2008-08-07, 09:12
Svar #7

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Min poäng är att det kanske är möjligt att dokumentera omständigheter som visar att de muntliga uppgifterna är osannolika. Antag att man kunde visa att Gustaf Fredrik vistades utrikes under den intressant perioden. Skulle man fortfarande fästa tilltro till historien? Knappast.
//Michael Lundholm

2008-08-07, 10:42
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Linnéa, det är synd att du inte kan berätta om den tydligen väsentligaste detaljen här. Det är 127 år sedan han föddes. Jag undrar vad som kan vara så känsligt fortfarande och allvarligare än hans genetiska åkomma, som du kan berätta om.
 
Jag fattar det som att åkomman ärvs på fädernet, eftersom Karl Johan Hellberg kan uteslutas som far. Men kan man med hjälp kunskapen om sjukdomen kanske styrka att Gustaf Fredrik Bonde är fadern? Vilken sjukdom mer exakt handlar det om? Hur kan egentligen Karl Johan Hellberg uteslutas utan att känna till vilka sjukdomar han eventuellt led av?
 
Du har fått oss alla intresserade av att lösa den här gåtan, hoppas du ursäktar nyfikenheten!

2008-08-07, 12:35
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Visst finns det okända fäder som är ökända. Ibland med rätta, ibland helt fel. En intressant uppgift nämns i Olof Cronbergs artikel om DNA vid faderskapsutredningar i DIS tidskrift Diskulogen. Där påstås 15% av dessa utredningar visa att fadern är en annan en den utpekade.
 
Det säger förstås inte något bestämt om hur det var förr och absolut inget om det här enskilda fallet, men ger kanske en fingervisning om svaret på problematiken generellt.
 
Två problem med andra angivna fäder än de officiella är att det dels är svårt att bevisa och dels är det ofta förekommande att man nämner någon med bättre bakgrund än modern.  
 
Det betyder långt ifrån att ALLA sådana utpekanden är fel, men många, kanske ett flertal, var det! Det förekom bevisligen många fall där faderskap doldes av olika skäl.
 
För oss släktforskare gäller det ju, som sagts ovan, att samla så mycket information som möjligt. För att ha helt giltigt bevis fordras DNA, men andra källor är oftast tillräckliga, OM det klart framgår vem som var fadern.  
 
Annars är det upp till en själv att tro som man vill, även om det inte går att bevisa, men det bör då inte presenteras som fakta förstås!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-08-07, 13:27
Svar #10

Utloggad Mattias Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-08-12, 22:06
    • Visa profil
En liten reflektion...
 
Om man ser till vad Leif Persson plockat fram via SVAR så ser vi att Klara Sofia Åberg, som ju ska vara kopplingen, verkligen var på Vibyholm och återvände hem därifrån med ett oäkta barn, dock en dotter (Augusta Sofia). Således gjordes hon med barn av någon under sin vistelse på Vibyholms slott. Vem denne någon är kan man ju spekulera kring, men ett obestridligt faktum är ju att hon föds.  
 
Fem år senare gifter hon sig med Karl Johan Hellberg och får ett barn, Karl Bernhard (som bevisligen avlats utanför äktenskap om man ser till giftermålsdatum och Karl Bernards födelsedatum).
 
Jag kan inte låta bli att fundera på om här inte skapats en släkthistoria som delvis har grund i verkligheten men där händelser blandats ihop och förändrats. Min tanke är att rykten om att Augusta Sofia skulle ha varit Greve Bondes oäkting när hon återvände hem med extra bagage, ett rykte som kanske förstärkts av Klara Sofia själv av olika skäl. När hon sedermera fick ännu ett barn som avlats utanför men fötts inom äktenskapet så låg misstanken om en relation mellan henne och greven kvar och ryktena gick kanske på bygden. Men det kan också varit att ryktet varit att Klara Sofia har ett oäkta barn med greve Bonde och att hennes dotter bor kvar hos föräldrarna och därför kopplas Karl Bernhard ihop med vistelsen på Vibyholm och eventuella äventyr där.
 
Det som jag reagerar på är att historien förutsätter att greve Bonde skulle ha sökt upp en gammal piga och gjort henne med barn igen, strax innan hon gifter sig med Karl Johan Hellberg. Det innebär inte att jag menar historien är ett falsarium men en välgrundad skepsis bör uppstå.  
 
Det vi vet är att någon, kanske greve Bonde eller någon av hans anställda på Vibyholm gör pigan Klara Sofia Åberg med barn och hon föder en oäkta dotter, Augusta Sofia. Sen återvänder hon till föräldrarna och bor där tills hon bevisligen gifter sig med Karl Johan Hellberg och föder en son (som avlas utanför men föds inom äktenskapet). Gott om material för skrönor, rykten och halvsanningar. Här finns grevar, pigor, oäkta barn och diskrepanser i tid.
 
Jag vill tillstå att här finns det intressanta saker att utreda och oklarheter att reda ut och att det kan vara så att greve Bonde kan ha del i svaret, men att detta bör granskas innan man anser det klarlagt. Det är en fin släkthistoria, men den blir ännu bättre som den kan backas upp av empiri och inte bara av genetiska anomalier och muntligt traderad information.
 
Jag har själv råkat ut för historier om adel i samband med oäkta barn som visat sig vara helt ogrundade. Nu kanske jag framstår som en gnällig djävulens advokat här, men jag vet själv hur släktsagor kan skymma sikten och hur små buggar kan störa hela genealogin. Dessa buggar bör utredas och klarläggas med öppet sinne. Och som i all forskning bör allt göras tillgängligt för peer-review om man nu vill hävda en viss slutsats.  
 
I ditt fall påverkar ju din historia även släkten Bonde och bör utredas för även deras skull.

2008-08-07, 13:38
Svar #11

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Så här skriver Leif Persson den 4 augusti.  
 
Din Karl Bernhards mor hette visst Klara Sofia Åberg född 1856 i Årdala och hon var piga på Vibyholm åren 1874-1876, hon flyttar sedan tillbaks till sina föräldrar på Stafåsens torp med sin oä dotter Augusta Sofia f. 7 aug 1876. (Källor: 1890 års folkräkning samt Årdala hfl AI:14 1876-1880).
 
I nästa hfl (AI:15 1881-1885) flyttar hon ifrån Stafåsen till torpet Kiviken (sid 21) där hon är gift (23 april 1881) med Karl Johan Hellberg och sonen Karl Bernhard (född där 6 juni 1881) nämns där då som deras gemensamm son
 
Jag kan tyvärr inte se att hon under perioden 1876-1881 haft någon koppling till Vibyholm och greve Bonde.
 
Helene

2008-08-07, 14:24
Svar #12

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Jag har ingen karta för att visa var Stafåsens torp låg, men testar att lägga upp bilden här från hfl AI:14 1876-1880. Där ser man att torpet iaf tillhörde Vibyholm. Där ser man även hennes syster Johannas oä son Gustaf Edvard född 1877.

 
Sedan bodde ju Gustaf Fredrik Bonde inte själv på Vibyholm utan var skriven på Hörningsholm i Mörkö sedan 1863, men troligen har han ändå haft tillfälle att besöka godset till och från. Han blir ju fideikommissarie där efter sin far först 1884. På Vibyholm har det bott sedan 1870 en ogift inspektör Peter Hampus Petersson (född 1843) med en hushållerska och övriga drängar och pigor, samt några andra äldre personer.
 
(Meddelandet ändrat av lp72 den 07 augusti, 2008)

2008-08-08, 01:09
Svar #13

Utloggad Linnéa Lindell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2011-09-27, 18:07
    • Visa profil
Den informationen blir man ju inte klokare av. Kommer ändå inte lyckas hitta något mer konkret i det här fallet. Personerna vi talar om har varit döda i många år. Har i alla fall fått se bilder och det var vad jag ville från första början. Är tacksam för den hjälp jag fått!

2008-08-08, 11:00
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Om två människor vill träffas i hemlighet, så går det att ordna, utan att det syns någonstans förstås, men problemet att det behöver bevisas, för att vara riktigt giltigt, eller åtminstone finnas starka indicier för att ha någon bäring.
 
Den (här inte nämnbara) medicinska aspekten kanske så avgörande att det utgör bevis nog? Då räcker det kanske? Fast det verkar ju som det behövs mer....
 
Vore spännande att se om det gick att få fram något mer i annat material, som brevsamlingar o dyl!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-08-14, 13:08
Svar #15

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
En intressant inblick i livet på dagens Hörningsholm finns på radion (P1) idag programmet Tendens som besökte greve Carl Bonde, en ättling till Gustaf Fredrik som diskuteras här. Det ligger kvar i 30 dagar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna