ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-28  (läst 2292 gånger)

2004-01-26, 19:23
läst 2292 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej tomas
 
Det var en tidsfråga innan det blir en liten kommentar från någon. Därför brukar jag inte diskutera i några ämnen. Jag har försökt att se var gränser går, utan att trampa någon på tårna. Det går nog inte efter att läst många ämnen. Försöker vi att reda ut adel/ätt i frågan Hamilton, precis som alla andra som nämnts eller?
Om det finns ett intresse för en sak/person var ligger felet? Är det inte en sjuka vi släktforskare har, att göra allt för att hitta anor/släkt, även andras i vissa fall.
Vincent?s pappa är från Pakistan och heter james.
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2004-01-26, 19:25
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Bäste Tomas,
 
Eftersom jag av en viss anledning känner till det som är rätt ang. Vincent, så är det ganska roligt att läsa hur Ni spekulerar.
Ni är ju sååå seriösa.
 
Hälsar Eivor

2004-01-26, 19:57
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jo, men var det inte obetitlad adel det var fråga om, Tomas? Och Sven von Essen är ju friherre och Carlarna Hamilton är grevar. Även om den mest kände Carl Hamilton ju inte står i adelskalendern, däremot i andra böcker.....  apropå Hamilton, vad menar du med hur troligt det är att han är äkta? Namnet Hamilton (liksom f.ö. också Douglas, Ramsay, Spencer m.fl.) är ju oerhört vanligt i anglosachsiska länder, och inte minst i USA. Och där är det inte på minsta sätt knutet till adelskap (amerikansk adel????) Vi har ju t.ex. skådespelare (som George Hamilton, hans son Ashley är en annan namnbärare), jazzmusiker (även svarta) etc, etc....     Kofi Annans hustru Nane är inte adlig, och det var inte heller Denniz Pop (eller Dan Volle/Wålle [hur det nu stavas] som han egentligen hette. Men vi har ju många andra, som t.ex....  ....Carl Cederschiöld, borgarråd, Stockholm, Lars Edelstam, med i Antikrundan ibland, Michael von Hauswolff, konstnär, Ingemar von Heijne, musikproducent på SR (far till den tidigare nämnde Thomas v H), Guy von Dardel, professor em. (och halvbror till Raoul Wallenberg), Johan Staël von Holstein, företagare i datorbranschen, Åke Nisbeth, konsthistoriker, Ulf av Trolle, företagsdoktor, Jan Bergenstråhle, scenograf vid SVT (bror till den mera kände Johan B., som dock är avliden).....  Ska man ta med adelskvinnor på listan (vilket i viss mån redan gjorts), finns ju t.ex. konstnärinnan Kerstin Rääf (Rääf i Småland), författarinnorna Agneta Klingspor och Heidi von Born, regissören Francisca von Born (de båda sistnämnda f.ö. sysslingar till Olof Palme), festfixarna Marianne Flach (född von Arbin) och Ylva Swedenborg.  När det gäller politik/offentlig förvaltning, så är ju Eva Go?s och Anita Bråkenhielm ingifta, medan däremot Birgitta von Otter (gift med; ja, ni vet vem...) född adlig, liksom systern Ann-Sophie von Otter.

2004-01-26, 21:11
Svar #3

Tomas Hansson

Eivor,
Det var ungefär så jag menade senaste inlägget. Jag tycker dock att det är vars och ens ensak. Stör det dig, läs något annat.
 
Carl-Fredrik,
Jag var övertygad om att Annans  fru var adlig. Tack för att du korrigerade mig, för det har jag hört och trott hur länge som helst utan att kontrollera saken. Vad gäller amerikansk adel så finns det ju, trots att landets lag tydligen har restriktioner, adelsättlingar i USA. I Burke's nätuppl finns en flik för USA t ex, men jag har inte sett efter vad den innehåller.

2004-01-26, 21:14
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Men, jag har bestämt för mig att det sades i något TV-reportage om Johan Sta?l von Holstein för några år sedan att han inte var en äkta Staël von Holstein. Hur ligger det till med det?

2004-01-26, 21:22
Svar #5

Lars Öhman

Johan Staël von Holstein är adopterad. Sedan har jag för mig att von Otter som nämns ovan är betitlad adel.

2004-01-26, 21:35
Svar #6

Tomas Hansson

Hamilton är en erkänd skotsk klan, oavsett om fler heter så än antalet agnatiska ättlingar.
 
I USA finns som ni vet ett antal klaner som gör anspråk på att ursprungligen komma från de originala skotska och irländska. Men hur seriöst är det, och hur tar huvudmännen det i UK? Jag läste t ex att MacArthur återuppstått; de gör anspråk på att vara ättlingar till kung Artur (Svärdet i stenen och riddarna runt de runda bordet, om det säger något). Är detta en erkänd klan, det kan det väl inte vara?

2004-01-26, 22:01
Svar #7

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Vill iofs inte bidra t det som kan betraktas som skvaller om TV-personer och andra kvasikändisar, men jag tycker att det kan vara intressant med offentliga personer som har någon form av makt eller inflytande.  
Johan S v Holsten är enligt de uppgifter jag fått inte adlig, utan har själv valt att använda det adliga namn som hans mors make bar. Om det är korrekt att han är adopterad, så är det ju i så fall rätt naturligt.  
 
F ö läste jag i dag att det finns en ny von Otter i Sthlm, en utter i Strömmen. Vad som gett djuret rätt att bära namnet är oklart, men så heter han, enligt AB...

2004-01-26, 22:51
Svar #8

Michaël Lehman (Philippos)

Om man bland dessa bemärkta adelsmän får uppräkna även personer av utländsk och icke i Sverige bosatt adel, kan vi snart räkna även Bill Gates till denna skara. Om detta kan man i dag läsa i Aftonbladet, men jag kan inte göra en länk till artikeln, då Aftonbladets filnamn och Discus' programspråk kommer i konflikt med varandra. Jag skriver länken som text i stället.
 
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,424449,00.html

2004-01-27, 01:09
Svar #9

Malin Ericson

Johan S v H följde med sin mor i boet, s.a.s. Varpå styvfadern adopterade honom. Därför är Johan inte adlig, men äger rätt att använda namnet.
 
Det har diskuterats huruvida adopterade barn ska stå med i Adelskalendern, och man kom fram till att de skulle behandlas som döttrar. D.v.s. att de står med, med make/maka men utan barn.
 
Detta lärde jag mig när jag arbetade (externt) med 2001 års kalender, men man var tydligen inte helt överens så det kan ha ändrats igen till 2004 års upplaga.

2004-01-27, 04:54
Svar #10

Rune Edström (Rune)

Hej Malin
Det verkar som adoptivbarn inte längre får komma in i det fina världen, men dom som redan är införda får kvarstå.
Enl inledningen av Adelskalendern så beslutade 2001 års Adelsmöte om den ordningen.
mvh
rune

2004-01-27, 09:22
Svar #11

Tomas Hansson

Vad har Alf Enerström för släkt?

2004-01-27, 12:04
Svar #12

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Lars, Anders, Dag, Malin m. fl.!  Visst är Ottrarna friherrliga. Tänk att några slank igenom i alla fall.! Ni skulle bara ana hur många namn jag fick kassera av den anledningen......   Vad beträffar Johan Staël von Holstein, var jag inte hundraprocentigt säker, men ändå nästan, trodde jag. Det finns nämligen två Johan Sta?l von Holstein; den ene (J1) född 1963 och klart angiven som adopterad, den andre (J2) född 1970. Båda är således i tänkbar ålder; 40 resp. 33 år. Men medan den förre (J1) föreföll vara mera provinsiell och främst knuten till en gård i Halland, var den andre (J2) från Stockholm, hade en far som var ekonomie doktor, docent vid Handelshögskolan och director i SAS, en mor som var anställd vid Skandinaviska Enskilda banken, och en bror som var datorkonsult......  Och själv hade han tydligen bl.a. bott i Boston, USA. Ja, det föreföll ju ganska uppenbart vem som var dator- och finansgeniet....  Men det var alltså (J1), hallänningen.   Där ser man, man ska aldrig döma hunden efter håren, eller vara alltför tvärsäker på överhuvudtaget någonting, innan man har kontrollerat precis allting, till 100 % (minst!).

2004-01-27, 13:29
Svar #13

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Tomas, om du är intresserad av Alf Enerström; ställ i stället frågan under antingen Släkter: Enerström, eller Kändisars anor. Enerström är inte ett adligt namn.

2004-01-27, 13:37
Svar #14

Tomas Hansson

Ok.
Fanns det några officella kriterier för adlande, har dessa i så fall förändrats genom seklerna?

2004-01-27, 15:12
Svar #15

Olle Svärd

Kofi Annans fru, konstnärinnan Nane Lagergren har en adlig mor, Raoul Wallenbergs syster Nina von Dardel, och hennes far är förre riksmarskalken Gunnar Lagergren. Fru Annan var 1969-75 gift med advokaten, Greve Claes Cronstedt och har en dotter med honom. Nane Annan har alltså en adlig mor och en dotter som är grevinna!

2004-01-27, 15:43
Svar #16

Lars Öhman

Stig von Bahr tidigare ordf. i lagrådet numera domare i EG-domstolen tillhör den adliga ätten von Bahr liksom skivbolagsdirektören Robert von Bahr, som just i dagarna har varit aktuell i samband med konstbråket på Historiska Museet.
På hans skivbolag har förresten pianisten och musikprofessorn Erik Tawaststjerna (finländsk adlig ätt) spelat in i stort sett all pianomusik av Sibelius och blivit mycket hyllad för detta.

2004-01-27, 18:40
Svar #17

Tomas Hansson

Appropå konstbråket: Jag har hört att det ska finnas judisk adel. Stämmer det? Jag vet iof inte om det är judar adlade i ett europeiskt land, eller adliga bland judar som avses med det påståendet. Rabbiner och deras ättlingar borde väl vara att betrakta som närmast adliga. Är det någon som vet mer?

2004-01-27, 18:46
Svar #18

Michaël Lehman (Philippos)

Jag har inte hört något om judisk adel, däremot vet jag, att den antisemitiska organisationen Radio Islam för ett tag sedan drev tesen, att ?Riddarhuset håller på att tagas över av judar?. På sin hemsida räknade man upp de introducerade ätter, i vilka äktenskap med judiska kontrahenter har förekommit, samt naturligtvis kontrahenterna i fråga och eventuellt en och annan ättling till dem. Jag kan emellertid inte återfinna denna information numera.

2004-01-27, 18:51
Svar #19

Tomas Hansson

Jo, den har jag läst: Från Ghetto till Riddarhuset - det är en svensk bok från 20/30-talet som Radio Islam lagt ut på sin hemsida. Mycket paranoid och som sådan intressant läsning. Det var dock inte den jag tänkte på. Jag har läst det någon gång när jag surfat runt, att det finns judisk adel...
 
Om Nane Annan var gift med en greve så var hon väl per definition mer oomtvistat adlig i juridisk bemärkelse än om hennes far varit detsamma?

2004-01-27, 20:09
Svar #20

Tomas Hansson

Här, nu har jag funnit det: heraldica.org.

2004-01-28, 15:07
Svar #21

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Svar till CFH:s inlägg av 26/1 kl 19:57.
 
Nane Annans mor är väl däremot adlig (född von Dardel?), då jag har läst att Nane Annan är systerdotter till Raoul Wallenberg.
 
Nu ser jag att det redan retts ut ovan...

2004-01-28, 17:00
Svar #22

Olle Svärd

Eftersom jag har en hel del släkt inom adeln och där några har ingått registrerat partnerskap, är min fråga om de adliga herrarnas äkta män också kommer in i adelskalendern numera?  
Kommer de att räknas som adliga, jämte adliga mäns äkta fruar, eller jämställs de med adliga kvinnors ofrälse män. Det borde väl vara det förstnämnda alternativet som gäller, eftersom ingen enligt grundlagen får diskrimineras p.g.a. sexuell läggning!  
En fru till en adelsman och en man till en adelsman bör alltså bägge räknas som adliga vid ingått äktenskap/partnerskap!  
 
Någon som har kunskap i detta spörsmål?

2004-01-28, 17:41
Svar #23

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Eftersom adeln inte längre är ett offentligrättsligt subjekt (väl?) är det Riddarhusets sak att bestämma, tror jag.

2004-01-28, 17:57
Svar #24

Michaël Lehman (Philippos)

Denna fråga regleras inte i riddarhusordningen (och har väl aldrig gjort), så att adeln tyvärr ej längre anses utgöra ett offentligrättsligt subjekt saknar nog betydelse. Frågor av denna typ regleras nog snarare av hävd och av adelsbrev, men just denna fråga ägde ju ingen aktualitet vid adelsbrevens utfärdande, så man saknar nog både praxis och bestämmelser.

2004-01-28, 20:18
Svar #25

Tomas Hansson

Jag är inte säker på att Nane Annans mor var adlig. Det är en släkt som adlades efter 1809 så de har huvudman.

2004-01-28, 20:26
Svar #26

Tomas Hansson

Kallas eventuella adliga lesbiska döttrars partners och deras ev adopterade barn adliga, och får stå kvar och följas upp som deras eventuella bröders? Först ska väl kvinnor i jämlikhetens namn få fortsätta kallas adliga efter ev gifte med ofrälse?

2004-01-28, 20:37
Svar #27

Michaël Lehman (Philippos)

Tomas,
 
Din sista fråga är ju egentligen ytterst avhängig frågan om adelsmäns döttrar formellt sett verkligen är adeliga. Det är inte alls säkert. Jag har fått uppfattningen, att vi här i Sverige har sådan praxis, att adelsmäns döttrar egentligen inte är adeliga, även om varken Elgenstierna eller Adelskalenderns redaktion fäster så stor vikt vid denna princip. Även här torde formuleringarna i adelsbreven vara avgörande.

2004-01-28, 21:16
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Om en adelsmans dotter inte är adlig, då kan rimligen en kvinna aldrig vara adlig. Eller? Född av adel måste väl ändå smälla högre än att gifta sig till adel.
 
Micha?l, menar du att Elgenstierna och Adelskalendern egentligen inte borde nämna döttrarna överhuvud taget?

2004-01-28, 21:26
Svar #29

Michaël Lehman (Philippos)

Nej, det menar jag inte, men man titulerar en friherres dotter friherrinna och en greves dotter grevinna. Så vitt jag har förstått saken stämmer detta inte överens med äldre praxis. Principen har åtminstone varit, att en kvinna kan uppnå adelskap inte genom födsel, utan endast genom giftermål. Somliga förfäktar fortfarande denna princip.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna