ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-26  (läst 2640 gånger)

2004-01-25, 15:27
läst 2640 gånger

Michaël Lehman (Philippos)

Adelskalendern utkommer vart tredje år inför lagtima adelsmötet, och den färskaste utgåvan är årets (jag vet förvisso inte, om den har utkommit från trycket än).

2004-01-25, 15:29
Svar #1

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Den har kommit från trycket, den finnes nämligen på stadsbiblioteket i Karlstad.
 
Jag tvivlar på att Calle Hårds adelskap omnämnts i Se & Hör eller dylikt (Calle Hård tillhör f.ö. en finländsk gren av ätten Hård af Segerstad). Jag råkade hitta honom i adelskalendern vid något tillfälle...

2004-01-25, 15:51
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Trodde inte att jag helt och fullt skulle hålla med Micha?l nån gång, men hans inlägg 14.52 måste jag göra det. Som det verkar vara i det politiska livet så ska man vara vän med nån högre opp, ha den rätta partibeteckningen, för att komma uppåt i hierarkin. Verkligheten vet dom ingenting om, kompetensen saknas hos dessa politiska broilers, men dom har den rätta färgen på partiboken.
Oavsett om dom är adliga eller inte.
mvh
rune

2004-01-25, 15:54
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det var som sjutton. Vart tredje år. Tack för upplysningen. Som ni märker forskar jag inte i nutid, åtminstone inte på adliga släkter. Då räcker det förstås att bläddra i den senaste adelskalendern för att hitta kändisar.
 
Uppräkningen hittills visar väl att det visst finns ett inte föraktligt antal bemärkta personer i Sverige idag som tillhör adeln. Om någon betvivlade det. Konstigt vore det väl annars, eftersom det inte är så länge sedan dessa hade ett faktiskt materiellt övertag, och därmed bättre förutsättningar att låta sina barn få högre utbildning, vilket i sin tur ledde till viktiga positioner i samhället. Det tar säkert flera generationer innan denna snedfördelning helt är borta. Adeln borde ju i ett helt demokratiskt samhälle ha lika stor andel bemärkta personer som den andel de är av befolkningen i stort.
 
Sedan kan man ju fråga sig hur man definierar en bemärkt person. Räcker det med att synas i TV? ;) Om politiker i viss mån kan klassas som den nya adeln så kanske även mediafolket kan göra det.

2004-01-25, 16:57
Svar #4

Tomas Hansson

Jag menade ambassadör, förlåt. Jag tänkte på Frank Belfrage vid ambassaden i Paris. En enormt tråkig dag bläddrade jag igenom Sveriges ambassadörer på UD:s hemsida för att se vilka som utnämnts till så viktiga uppgifter eftersom jag tycker att det borde vara signifikativt för regeringens hållning. Det var främst sådana uppdrag jag tänkte på när jag skrev bemärkt igår, d v s att de har officiell makt och regeringens förtroende. Clownen Manne är t ex känd, men inte särskilt bemärkt, om ni förstår hur jag menar. Dessutom var dessa slags befattningar sådana som adeln förr hade ensamrätt till. På ledarsidan i SvD i veckan var det förresten någon som skrev om regeringens tilltagande  makt vid sådana tillsättningar, i ledaren gällde det universiteten.

2004-01-25, 17:10
Svar #5

Tomas Hansson

Det låter lite mer korkat än vad jag är: Jag blandade alltså inte ihop guvernör med ambassadör, men det var en amassadör jag tänkte på. Kan man inte använda guvernör synonymt med landshövding? Vad är det för skillnad?

2004-01-25, 17:15
Svar #6

Anna Svensson

Se & Hör nämner inte alls adliga titlar o d. Däremot hade (Greve?) Vincent Hamilton en Marlboro-jacka på ett foto i den tidningen (eller var det någon annan). Jag antar att det var utdrag ur ett släktträd?

2004-01-25, 17:41
Svar #7

Lars Öhman

Tomas
 
En guvernör har högsta militära och civila styresrätt. Landshövdingen bara högsta civila styresrätt.

2004-01-25, 17:49
Svar #8

Michaël Lehman (Philippos)

Ja, huru är det med Vincent Hamilton? Jag fann honom inte i adelskalendern vid en hastig genomgång av släktartiklarna över ätterna Hamilton.

2004-01-25, 17:50
Svar #9

Tomas Hansson

I så fall hade väl Anders Björk rätt att beordra polisen om han nu gjorde det på nyårsafton(han är ju gift med en adelsdam av födseln och platsar här?)

2004-01-25, 17:53
Svar #10

Tomas Hansson

Micha?l,
Du kanske känner Ian Hamilton tillräckligt väl för att maila honom och fråga? Jag är faktiskt nyfiken.

2004-01-25, 17:53
Svar #11

Michaël Lehman (Philippos)

Om landshövdingen i någon offentligrättslig mening äger den myndigheten, vet jag inte, men nog tycker jag, att han i egenskap av Konungens befallningshavande bör ha den rätten. Särskilt med tanke på, att de fulla nyårsfirarna pissade på slottet!

2004-01-25, 18:01
Svar #12

Michaël Lehman (Philippos)

Tomas,
 
Tja... Striden om Släkt och Hävds nedläggning och GF:s framtid kom att blottlägga stora motsättningar mellan mig och Greve Ian Hamilton. Jag avstår helst från vidare kontakter med honom. Däremot kan jag försöka finna svaret på frågan på annat sätt.

2004-01-25, 18:40
Svar #13

Lars Öhman

Tomas
 
Före 1999 löd länspolischefen under landshövdingen. Därefter under rikspolischefen.  
Det är uppenbarligen så att de centrala ämbetsverken successivt lägger under sig områden som tidigare skötts av länsstyrelserna t.ex. länsskattemyndigheten som numera styrs från riksskatteverket. Många andra exempel finns på detta och det kan nog idag ifrågasättas om landshövdingen längre har den högsta civila myndigheten inom sitt län. Begreppet Konungens befallningshavande får nog anses ha blivit tämligen illusoriskt.
 
Utomlands har tolkningen varit lite annorlunda av titeln guvernör. I Finland kallades t.ex. landshövdingarna för guvernör fram till 1918. Förmodligen under inflytande av rysk sed.

2004-01-25, 18:54
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Lite ledtrådar om Vincent Hamiltons släkt finns på hans egen hemsida:
 
Vincent Hamilton
Yrke: Pilotstuderande
Uppväxt: Göteborg
Bosatt: Stockholm / Västerås
Familj: Singel
Längd: 190 cm
Vikt: 96 kg
Aktuellt: Singel & Robinson
Syskon: Emilia 23, Lovisa 18, Eleonora 11.
Gymnasieutb: Naturvetenskaplig
Instrument: Trummor, Gitarr, Piano.

2004-01-25, 20:54
Svar #15

sven johansson

Bravo, Rune Edström!!
Ditt inlägg kl. 15.51 speglar nog de flesta svenskars åsikter i dags dato även om de flesta svenskar inte vågar stå för dem. Heder åt Rune Edström som vågar säga det som de flesta av oss tycker men inte törs framföra!

2004-01-25, 21:11
Svar #16

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Ojojoj, så många inlägg det har kommit in, sedan igår kväll, då var det ju bara mitt inlägg under denna rubrik. Ni måste ha suttit vid era datorer hela dagen (?) Själv har jag bl.a. åkt skidor några timmar....
 
Anders, du har ju redan fått svaret på din fråga om Jacob Hård. Svaret är alltså Sveriges Ridderskap och Adels kalender, populärt kallad Adelskalendern. Sportreportern Jacob Hård tillhör ju alltså ätten Hård af Segerstad, även om han bara använder den kortare varianten. Angående Måns Westfelt (som han tydligen stavar namnet), så är ju ättens officiella stavning Wästfelt. Det var den jag gick på.
 
Här är ytterligare bidrag till listan: Gustaf Olivecrona (ett av de berömda politiska O:na), Carl Tham, Carl-Fredrik, Patric och Oscar Reuterswärd (alla professorer), Gert (violinist) och Wille Crafooord.

2004-01-25, 23:48
Svar #17

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Herrarna Reuterswärd är f.ö. inte bara professorer, de är t.o.m. konstprofessorer, alla tre.  
 
De riktigt kända obetitlade adelsmännen förefaller ju vara nämnda vid det här laget. Men vi har ju en del halvkändisar; både Gert Palmcrantz och Paco Hårleman har ju arbetat som tekniker inom SR/TV. I TV har ju någon gång äventyrarna Bobbo Nordenskiöld och Michael Reuterswärd någon gång synts. Leif Schulman är ju nöjesredaktör på Se och Hör (hans far Allan, TV-producent, var ju ännu mer känd, men han är ju avliden).

2004-01-26, 00:01
Svar #18

Tomas Hansson

Rune,
Applåder och rosor till dig.
 
Carl-Fredrik,
Imponerande! Tog du det där från minnet?!
 
Michaël,
Jag förgås av nyfikenhet. Kan du inte skynda dig leta rätt på hur det är med Vincent Hamilton? Och (Mille) Landsburgh också för den delen - det är ju en prominent brittisk släkt om jag inte är felunderättad.

2004-01-26, 00:41
Svar #19

Mikael karlsson

Skulle vara intressant och få exempel på Kompetens som saknas ?

2004-01-26, 08:14
Svar #20

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej på er
 
Angående vår käre tv-deltagare Vincent så kan jag berätta att det är moders namn han bär.
 
Jag är osäker på vad man får lägga ut om en person, så jag stoppar innan jag gör övertramp.
 
vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2004-01-26, 09:28
Svar #21

Michaël Lehman (Philippos)

Mikael,
 
Jag skulle kunna räkna upp många namn, men ett sådant inlägg riskerar att bli allt för politiskt, så den diskussionen håller jag utanför Anbytarforum. Exempelvis via e-post, om du fortfarande är intresserad.

2004-01-26, 11:31
Svar #22

Tomas Hansson

Sten Trolle, uppfinnare med 125 patent. Det finns några svenska fotomodeller som är adliga har jag hört ryktas. H&M-Perssons är väl ingifta med - är det Tham eller Thott? Kofi Anans hustru, f Lagergr?en el Lagerberg, har gjort sig bemärkt med aids-förebyggande arbete. Sven von Essen, festfixare. Var inte avlidne Dennis Pop (mannen bakom Spice Girls) adlig? I Riksdagen Anna Lilliehöök (m), Carl B Hamilton (fp), ointr. Björn von der Esch (kd), Catharina Bråkenhjelm (s). Mediaprofilen och Aftonbladets krönikör Carl Hamilton.

2004-01-26, 14:05
Svar #23

Lars Öhman

Anna Bråkenhielm, VD för Strix Television tror jag inte har nämnts ovan. Hon blev dessutom utsedd till årets smålänning 2002, så i vart fall i Småland är hon allmänt känd.

2004-01-26, 17:24
Svar #24

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Oj då !
 
Det blev fel i alla fall.
 
Ber så mycket om ursäkt.
 
För ca 15 år sedan var Vincent och undertecknad någorlunda i samma bekantskapskrets, därför trodde jag att minnet var riktigt. Vilket det inte var. Andra från forntiden upplyste mig om det riktiga.
 
Det är hans far som är Hamilton, men han är inte från Sverige. Det är nog därför de inte finns i kalendern.  
 
Om det är taget vet jag däremot inte.
 
vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2004-01-26, 18:38
Svar #25

Tomas Hansson

I Vincent Hamiltons chat verkar han inte anse att det är taget. Han har å andra sidan kanske inte släktforskat, utan grundar det på ett antagande.

2004-01-26, 18:41
Svar #26

Tomas Hansson

Om fadern kommer från USA t ex kan ni söka på namnet på GENS för att se hur troligt det är att han är äkta.

2004-01-26, 18:47
Svar #27

Eivor Andersson (Ema)

-Jag undrar varför det kallas för skvallertanter?
 
Herrarna kan väl ringa Hänt i Veckan.
 
Eivor

2004-01-26, 18:50
Svar #28

Tomas Hansson

Sök för all del även på Tudor, Windsor, Oldenburg, Romanov, Bonaparte, Stuart, Lennox, Hitler (förekommer), Macdonald, och - Kennedy.

2004-01-26, 18:52
Svar #29

Tomas Hansson

Bästa Eivor,
Vi har redan avfärdat damtidningarna som oseriösa längre upp i tråden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna