ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-25  (läst 2712 gånger)

2002-12-31, 22:23
läst 2712 gånger

Utloggad Elisabeth Thorsell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Flera olika ätter Wrangel är introducerade, så ställ din fråga under Introducerad adel, så kan vi se om dina finns med i någon av dessa.

På följande  hemsida Svenska Adelsvapen kan du se vilka ätter som är introducerade och har ett ättenummer på Riddarhuset.

2003-06-03, 06:26
Svar #1

jan kristensson

-Denna fråga låg ursprungligen under rubriken Ungersk adel //Anbytarvärden

Intresserad av att erhålla ett adelsnamn. Svenskt som utländskt.
Tacksam för svar Du som kan detta och hur man går tillväga.
Vänligen, Jan
PS. Orsaken till ovan är att jag vill byta namn, hels till ett engelskt taland enär jag har mycket kontakter med USA,England, Taiwan etc.

2003-06-03, 10:32
Svar #2

Anna-Carin Betzén

Jan, ett bra sätt är att du låter dig födas med en adlig far (inom äktenskapet, förstås). Fadern kan vara svensk eller utländsk, välj lämpligen en som har det namn du föredrar.

2003-06-03, 14:45
Svar #3

Olof Gustavsson

En annan möjlighet är väl att söka medborgarskap i ett land där det fortfarande är möjligt att själv bli adlad, t ex England. Därefter är det väl bara att försöka bli framgångrik på ett eller annat sätt - musik, film, världsomseglingar (men på ett nytt sätt i så fall), o s v - alltså att kvalificera sig för adlande. Möjligen kan det ta lite tid.

Troligtvis går det inte att bli adlad just i Ungern (se rubrik).

2003-06-03, 16:43
Svar #4

Utloggad Per Linder

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
Jan, jag läste en artikel i FT How To Spend It om handeln med titlar. Som all handel är London ett centrum. På http://www.nobility.co.uk och en del andra sajter kan få information hur man köper och säljer.

2003-06-03, 20:50
Svar #5

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Detta inlägg är otvivelaktigt felplacerat (liksom flera av de föregående), och håller sig inte alls till det rubricerade ämnet. Men det vore ju meningslöst att placera just detta inlägg under en mera passande rubrik, när inläggen som det korresponderar till, ligger kvar. Blir det för mycket av denna vara, kan säkert den eminente Hr anbytarvärden på sedvanligt förtjänstfullt sätt lyfta ut samtliga korresponderande inlägg i passande riktning. Observera dessutom att detta inlägg inte är riktat mot någon bestämd eller namngiven person, utan är uteslutande av principiell och generell art.  

- Men, ärligt talat, adliga namn, liksom särpräglade namn överhuvudtaget, borde väl vara knutna till och förbehållas resp. familjer, och inte degraderas till kommersiella handelsvaror i statushöjande syfte. Kanske internationella namnskydd vore något att tänka på?  

(Detta skrivet av en uttalad motståndare till kapitalism, om man med detta ord avser ohejdad marknad och kommersialism, där allt kan köpas och säljas, och penningen är den enda värdemätaren, men samtidigt en varm anhängare av kapitalism, om man med detta ord avser skydd och värn av den privata äganderätten, där familjenamnet är en viktig del, även om övertecknad råkar ha ett ganska vanligt sådant). [Nej då, det är inte alls någon motsättningsfull och paradoxal hållning, den är fullkomligt logisk och konsekvent]

Det är ett illavarslande tecken på dagens ytlighet och rotlöshet, om man vill skaffa sig ett förment adligt namn för att imponera, och för att omgivningen ska tro att man är en annan (bättre?) än man är. Allt flera tycks ha glömt att det är oändligt mycket större att vara utan att synas, än att synas utan att vara.... eller kanske snarare: än att synas vara något man inte är.... För under den bländande fasaden finns då inget annat än.......ekande tomhet.... Det är lika falskt som om man målar en tavla, och i spekulativt och kommersiellt syfte signerar den ”Rembrandt”, eller kanske ”R. H. van Rijn” (vilket är samma person)

Men nu ska jag inte bara vara negativ och sarkastisk, utan även försöka att vara lite konstruktiv. Jag kan mycket väl förstå dem som har ett vanligt och inte speciellt särskiljande eller individualiserande namn (jag har ju ett sådant själv.....), och i stället för att byta till Fjugemyr eller Mysfjorden, faktiskt vill ha ett vackert och stilfullt namn. Då kan jag rekommendera de förslag jag tidigare har kommit med under rubriken: ”Antagande av utdöda adliga ätters namn” (även om jag är rädd att ingen egentligen tog dem på allvar....); med moderna namnled i kombination med gamla klassiska; som Sprinklerstrå(h)le, Scannerström, Scooterhielm eller Vägfeldt (Ja, jag vet att det är upprepningar, men ”favoriter i repris” är väl aldrig fel? Eller?)

2003-06-03, 21:18
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

• Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7153
  • Senast inloggad: 2024-09-11, 00:51
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Och hur många (i USA, England, Taiwan eller annorstädes) låter sig imponeras av en dylik plastikoperation av namnet? Risken är väl snarare att ädlingen gör sig till åtlöje när sanningen kommer fram - och fram kommer den alltid förr eller senare, vilket vi har sett flera underhållande exempel på här i Anbytarforum... J
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-06-04, 08:38
Svar #7

Rune Edström (Rune)

Hej  
Får nog hålla med Jörgen, att det gravt allvarliga lättar en stund, vid vissa inlägg.  
mvh
rune

2003-06-04, 16:04
Svar #8

• Anbytare *****
    • Visa profil
(Carl-Fredrik Hanzon)

Jag ska väl inte ta åt mig äran för alla namnförslag ovan. Med sin oförlikneliga list har min nätkontakt Intarsia Väggfält, född Fan?r, Perstorp, inspirerat mig till åtminstone ramverket, om hon nu existerar i verkligheten, vill säga, och inte bara är en fasad. I så fall är det ju alldeles uppåt väggarna. Man kan ju bli lack för mindre! Då får jag väl i stället Ta Peter, eller vem som nu sitter i panelen, till intäkt på att materialet är solitt grundat och inte bara förnissa .

2003-10-22, 01:24
Svar #9

Utloggad Joakim Ekberg

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2010-11-21, 18:34
    • Visa profil
Ja, om jag någonsin skulle få för mig att byta till ett mer adelsklingande namn så ska jag taga Sprinklerstråhle under nogsamt övervägande. Det skulle nog orsaka en del muntration i omgivningen, kan jag tro =)

Håller för övrigt med om att rättsskyddet för släktnamn borde vara bättre än i monstret (1982:670), som jag nog inte skall orera närmare om, åtminstone inte här. Naturligtvis är det gott och väl att adliga namn inte bör särbehandlas, men det vore ju definitivt bättre att ÖKA skyddet för borgerliga släktnamn än att MINSKA det för de adliga. PRV:s namnlista, kompletterad med Sprinklerstråhle eller inte, bevisar ju att det finns gott om namn att byta till utan att ta till gamla utdöda släkter!

Därmed inte sagt att man inte under vissa omständigheter skulle ha rätt att ta över sin mors, eller någon annan släktings, släktnamn. Att det leder till att adelskap och adelsnamn inte längre går hand i hand är en realitet man helt enkelt får acceptera.

Mvh
Joakim Ekberg (ofantligt ofrälse)

2004-01-24, 23:45
Svar #10

• Anbytare *****
    • Visa profil
Detta inlägg är en kommentar till den diskussion om adel som pågår under rubriken: Kändisars härstamning: Politik / Offentlig verksamhet: Kennedy's, men som sedan länge har avlägsnat sig långt bortom denna rubrik:

Angående diskussionen om vilka nationellt kända obetitlade adelsmän det finns, måste jag konstatera att den nämnde Bengt af Klintberg inte är adelsman (han kan möjligen hypotetiskt bli det om att överlever tillräckligt många släktingar.... (jfr filmen Sju Hertigar, med Alec Mc Guinnessi huvudrollerna).

Däremot kan ju listan istället kompletteras med t.ex. Fredrik Belfrage, Tomas von Brömssen, Pehr G. Gyllenhammar, Jacob Hård och Måns Wästfelt.

Och vi östgötar, smålänningar och gotlänningar, har vi ju de om inte nationellt, så åtmistone regionalt kända journalisterna Jonas Björnstierna och Carl-Bruno Tersmeden i Östnytt.

2004-01-25, 00:12
Svar #11

Utloggad Anders Berg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2024-06-07, 11:36
    • Visa profil
    • Scangen
Imponerande vad du känner till, Carl-Fredrik! Jag måste fråga hur du listat ut att Jacob Hård (sportjournalisten?) och Måns Wästfelt (okänd för mig, gäller det skådespelaren Måns Westfelt?) är adliga, när namnen är av helt vanlig och gängse svensk typ. Hård ensamt hade jag gissat vara ett soldatnamn.

Bläddrar du i någon adelskalender?

2004-01-25, 10:42
Svar #12

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Det finns ju en TV-journalist vid namn Thomas von Heijne, vidare finns det en Expressen-journalist vid namn Carl (bättre känd som Calle) Hård, som hör till adliga ätten Hård af Segerstad.

Sedan har vi förstås Louise Boije af Gennäs (numera gift Lagercrantz, tror jag), Marika Lagercrantz och Sophie af Sandeberg (heter hon väl, skådespelerskan?).

2004-01-25, 10:48
Svar #13

Michaël Lehman (Philippos)

Johan,

Menar du inte Helena af Sandeberg?

Jonas Björstjerna är för övrigt känd även för oss ångermanlänningar, ty han var förr anställd som journalist och programledare för SVT:s Mittnytt.

2004-01-25, 11:08
Svar #14

Jo, det är Eagle-Eye Cherrys sambo Helena af Sandeberg jag syftar på. Jag tänkte på Sofie Ribbing också, så jag måste ha kombinerat dem. För oss värmlänningar (nåja...) är väl landstingspolitikern Henric Falkenberg känd också. Han är å andra sidan friherre...

Helena af Sandeberg förresten, är en av de få medlemmar av den svenska adeln som verkar sakna kända uradliga anor. Åtminstone har inte jag lyckats hitta några åt henne.

Men hon kan ju ha uradliga anor via någon ofrälse linje...

2004-01-25, 11:18
Svar #15

Tomas Hansson

Bengt af Klintberg är bror till clownen Manne om ni minns honom.

2004-01-25, 11:31
Svar #16

Tomas Hansson

Om man får utvidga listan till Europa, och europeisk adel, så finns kandidaten Val?ry Giscard d'Estaing som var Frankrikes president 1974-1981, numera President av the Convention on the Future of Europe, som är gift med  Anne-Aymone Sauvage de Brantes, dotter till Marquis de Brantes och Prinsessan Aymone de Faucigny-Lucinge (Wikipedia).

Har någon studerat maktstrukturerna i EU utifrån geneologisk aspekt? Det vore intressant.

2004-01-25, 12:33
Svar #17

Att studera maktstrukterna i EU utifrån genealogisk aspekt vore intressant, men EU är förvisso en så pass ny organisation, så frågan är, om sådana maktstrukturer har hunnit slå igenom där. Journalisten Anders Isaksson har under flera år studerat svenska makthavare ur ett nätverksperspektiv, och han sammanfattar sina slutsatser i boken Den politiska adeln : Politikens förvandling från uppdrag till yrke (2002). Detta är för övrigt vad jag själv också är mest intresserad av.

2004-01-25, 13:08
Svar #18

Utloggad Anders Ryberg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad det gäller EU, leddes inte EPP:s grupp i EU-parlamentet för några år sedan av Otto von Habsburg, vars ursprung ju var högst blåblodigt...

För övrigt så undrar jag hur många regeringar Sverige har haft där ingen adelsman ingått?

2004-01-25, 13:13
Svar #19

I den nuvarande regeringen sitter väl inga adelsmän?

2004-01-25, 13:36
Svar #20

Det beror väl på huru man definierar adel. Nuvarande statsrådskretsen är full av ?socialdemokratiska adelsmän? (både gammal och ny ?socialdemokratisk adel?).

2004-01-25, 13:38
Svar #21

Jo, sett ur det perspektivet stämmer det. Jag syftade på den gamla adeln.

2004-01-25, 14:16
Svar #22

Tomas Hansson

Jag tycker att det verkar som om Socialdemokraterna varit olika reserverade mot adel (med dess mest ursprungliga betydelse). I Göran Perssons regering finns ingen adlig, men däremot finns det en del tjänstemän i Regeringskansliet vilkas namn är desamma som adliga (jag har inte kontrollerat om personerna finns med i adelskalendern). Olof Palme utsåg en del adel till höga befattningar, men de guvenörer vi har som är adliga tror jag att Carl Bildt tillsatte, men jag är osäker. Då Socialdemokraterna är republikaner, och adeln till sitt väsen normalt rojalistisk (med tusen individuella undantag) kan detta vara en ideologisk fråga.

2004-01-25, 14:32
Svar #23

Guvernörer? Vilka guvernörer har Sverige?

2004-01-25, 14:51
Svar #24

Utloggad Anders Ryberg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Göran Persson hade tidigare den ointroducerade adelsmannen Björn von Sydow som minister.

Carl Bildt är ju adlig, Margareta af Ugglas brukade använda titeln baronessa internationellt.

Hur har det sett ut längre tillbaka?

2004-01-25, 14:52
Svar #25

Jag håller inte med om, att socialdemokraterna är reserverade mot adel i dess ursprungliga betydelse. Jag menar, att socialdemokraterna har skapat ett system, vars grundläggande strukturer möjliggör med äldre tiders styrelseskick liknande maktstrukturer. Man har skapat ett system, där skyld- och vänskap är avgörande för avancemang inom byråkratien och valda församlingar (likaså kan man se tendentia till utveckligen av ett slutet exklusivt politiskt stratum). Skillnaden är väl emellertid, att dagens system i stort sett helt bortser från kompetensen.

Däremot är det nog så, att socialdemokraterna ogillar den gamla brevadeln, som växte fram i kretsen kring Konungen. Det är säkerligen en ideologisk fråga.

2004-01-25, 14:55
Svar #26

Björn von Sydow är agnatiskt sett ingen von Sydow, han har antagit sin mors släktnamn. Vidare är von Sydow ingen äkta adelsätt, utan endast en borgerlig släkt.

Referens: Johan von Sydow, Christian Fredrik von Sydows ättlingar.

Däremot har Göran Persson haft nuvarande ambassadören i Berlin, Carl Tham som statsråd.

2004-01-25, 14:56
Svar #27

Björn von Sydow är av två skäl inte adelig. Pro primo bär han sin moders namn (hans fader var fv redaktören för statskalendern Bengt Sköldenberg). Pro secundo föreligger betydande tveksamheter kring släkten von Sydows adelskap (se vidare Christian Fredrik von Sydows ättlingar av Johan von Sydow [1996]).

2004-01-25, 15:13
Svar #28

Lars Öhman

Magdelena Ribbing, etikettexpert. Hon får väl anses vara nationellt känd, men är hon en äkta Ribbing eller bara ingift?

2004-01-25, 15:23
Svar #29

Utloggad Anders Berg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2024-06-07, 11:36
    • Visa profil
    • Scangen
Ingen verkar ta min fråga i går på allvar. ;) Hur håller ni reda på att någon som heter Hård i efternamn är adlig? Finns det adelskalendrar som är så aktuella? Eller läser ni skvallerpressen så noggrannt?

(min färskaste adelskalender är Elgenstierna)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna