ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-24  (läst 3812 gånger)

2004-03-06, 18:57
läst 3812 gånger

Peter Karlsson (Peterk)

Bäst är väl att frågeställaren ger lite namn, årtal m.m. så kan man se 'vart det hör' kanske..
Hur som helst så rör det nog inte adel*, utan jag tycker vi lägger över detta till en egen rubrik Lejman under Övriga släkter J-L.
Den släkt Lejman som omnämns i Sv. släktkalendern är Norrköpingssläkten Lejman stammande från en vävmästare som kom till Norrköping på 1600-talet. Namnet var tydligen Leyman/Leijman från början.
Jag tog en kopia på det lilla (en sida) som stod i årgång 1927, och upptäckte tyvärr först senare att det nog finns mer i årgång 1980 där släkten skall ha tagits upp på nytt.. -Men jag kan kika vidare i veckan om det visar sig vara intressant. Fast har du funnit Lejmansläkter på biblioteket så är det väl kanske just denna släkt, och det finns säkert flera släkter som haft detta namn.)
 
*) Kan man tänka sig att han kanske fick någon kunglig medalj för sin insats ? -Verkar mer troligt än adlande..

2004-03-28, 21:58
Svar #1

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Min farmors mor Anna Thecla Elisabeth Martini (född i Berlin 1852 död i Stockholm 1933)gift med hovsångaren Helmer Strömberg (1948-1910) benämns i en nekrolog Tysk riksgrevinna, så frågade jag bibliotekarien som är en tjänst vid biblioteken om detta. Där står också att Anna Martini var tysk riksgrevinna det skulle vara i en bok kallad svenska män och kvinnor. Jag vet följande om Anna Martini Strömbergs föräldrar (har sökt länge på tyska siter etc. även det tyska adelsinstitutet där finns tre Martini släkter men inte hennes)) Hennes far var:
Gustav Wilhelm Martini (1808-1857), hauptmann (kapten)vid 2 res Garde Artilleriregiment Berlin åtminstonne vid ett krig 1848-49 om Schleswig Holstein. Jag har ärvt en kunglig utmärkelse om mod i strid till hauptmann från Kung Friedrich Wilhelm IV av Preussen. Gustav Martini var gift med Thecla Augusta Erbrecht (1829-1859)en familj som hade ett så kallat riddarskap av Storhertigen i Mecklenburg. Anna Martini blev tidigt föräldralös och uppfostrades på rittergut B?low av sin morbror Adolf Erbrecht och hans fru Agnes Margaretha född Friherinnan Wachtmeister af Björkö. Erbrechtsläkten känner jag lite bättre till. Det enda jag ytterligare vet om Annas fadersida är att hennes farfar också hette Gustav Martini (född omkring 1770) att han var evangelisk luthersk präst i Pommern och var gift med Friederike Perle (född 1785). Jag har sökt utan resultat (alla möjliga historiska och genealogiska siter). Möjligen vet jag inte så mycket mer heller från mina egna ärvda papper om dem för Anna och min farmor som berättade mycket om släkten heller inte visste mer om Martini familjen. Min fråga är om det är någon som vet: kan denna romersk tyska adels titel reichsgraf, imperial count, riksgreve spåras tillbaka från Anna Martini i några svenska dokument (eftersom jag inte kan finna dem i Tyskland)?

2004-03-28, 22:32
Svar #2

Utloggad Helene Strömkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 22:41
    • Visa profil
Hej!
Kontakta G-gruppen. De vet mycket om släktforskning i Tyskland. Deras hemsida: www.g-gruppen.net.
Helene
Helene Strömkvist

2004-03-28, 23:15
Svar #3

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej Steve! Det låter som en spännande släkthistoria. Svenska män och kvinnor är ju ett större verk i många band, och det skulle inte förvåna, om Du där kunde finna några användbara litteraturhänvisningar. Verket finns på större bibliotek. Elgenstierna nämner i del III sid 776 en hovsekretare Henrik Martini i Finland, möjligen skulle det kunna löna sig att undersöka, om det finns en finsk adlig släkt Martini. Jag vill också minnas att det på Kungl biblioteket finns ett flertal kalendrar över tysk grevliga släkter, möjligen också riksgrevliga.

2004-04-07, 15:10
Svar #4

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack för era svar både Helene och Håkan. Jag har sökt alla möjliga uppgifter som jag skrev också i den tyska ?Almanach de Gotha (på det Kongelige Bibliotek, i Köpenhamn där jag bor) Kanske var de adeliga eller inte. Det är egentligen inte det viktiga. Men det att jag överhuvudtaget inte kan finna dem någonstans mer än i ärvda handskrivna och några tryckta records. Jag vet inte om riksgreve titel är äkta eller falsk. Det kan vara ett missförstånd även om Anna Martini benämns riksgrevinna i Svenska Män och kvinnor. Min farmor använde aldrig titlar på sina äldre släktingar men det var onkel und tante etc. Hon kallade även F?rst von Bismarck Onkel Otto inte för att det var hennes direkte onkel men de var ingifta i varandras familjer på hennes mor sida genom Johanna von Puttkamer Bismarcks hustru. Farmor hade dessutom suttit på Järnkanslerns knä som mycket liten det fanns ett foto på det som hon visade då och då 8vet inte vad det blev av).
Att Anna Martinis mor Thecla Erbrecht, var adlig och att hennes syskon alla gift sig som det hette (grin) ståndsmässigt den gången i mitten av 1800-talet, gör det ju troligt att också Martini familjen i varje fall var adliga. Det verkar heller inte finnas speciellt många höga officerare i Preussen som inte också hade adelstitlar adliga. Det är därför detta verkar som ett djupt mysterium...(leende) att jag inte kan verifiera dem någonstans. Därför frågar jag på olika siter som denna t.ex.. Det kan ju vara att någon kommer från samma släkt t.ex. så frågan kvarstår om någon annan känner igen mina tidigare uppgifter om Martini familjen, så tveka inte att svara. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
M.v.h. Steve

2004-04-07, 17:08
Svar #5

Utloggad Per Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
Hej Steve, om Gustav Wilhelm Martini redan var greve när han fick sin kungliga utmärkelse, så torde de ha stått GW Graf von Martini där.  
 
Riksgreve betyder att personen i fråga blev adlad av kejsaren. Tyskland fick en kejsare igen först 1871. Flera officerare som deltog i det tysk-franska kriget 1870-71 blev då adlade.
 
Du måste nog gå tillbaka och kolla när din anmoder nämns som riksgrevinna för första gången och sedan leta i tyska adelskalendrar.

2004-04-08, 06:53
Svar #6

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Per och tack för din upplysning. Nej det står inte GW graf före men (kapten) Hauptmann Gustav Martini. Gustav dog 1857 och hans dotter Anna Martini, som var född 1852, blev fosterdotter till sin morbror Adolf Erbrecht på rittegut B?low i mecklenburg efte att hennes mor dött 1859. De enda uppgifter jag har om denna riksgrevinne titel är Svenska män och kvinnor som tjäsnten fråga bibliotekarien har funnit åt mig efter att jag har detta i en nekrolog från en svensk tidning (klippet från tidningen säger inte vilken tidning dock) över Anna när hon dog 1933. jag har inte funnit denna titel på min farmors mor någonannanstans eller hört den nämnd av min farmor eller far (de talade naturligtvis inte om titlar om sina äldre släktingar). Samtidigt är det märkligt att jag överhuvudtaget inte kan finna den Martini familjen varken i militära eller kyrkliga längder över kaptener eller präster (farfadern som också hette Gustav Martini skulle varit präst i Pommern.) Kunde (eller snarare gav) det nya kejsardömmet altså rikgreve/riksgrevinne titlar till personer som kejsaren ansåg förtjänta av det? jag trodde reichsgraf var en titel som bara det tysk romerska riket före 1806 kunde ge sina krigare eller andra förtjänta personer. Liksom graf Otto von Bismarck blev utnämnd av Kaiser Wilhelm I till F?rst finns det några speciella arkiv eller historiska källor, där man kan söka uppgifter om dessa nya adelskap från 1871? Ursäkta mig att jag är så enveten...grin!
M.V.H. Steve

2004-04-08, 15:37
Svar #7

Utloggad Per Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
Steve, eftersom Gustav Martini dog 1857, måste det röra sig om riksomedelbar adel som har fått sitt adelskap av den tyskromerske kejsaren före 1806. Vad gäller adlande under det Tyska Riket från 1871 har jag ingen detaljkunskap mer än att jag vet att det förekom.
 
Dessvärre känner jag inte till några arkiv kring detta, men det finns säkert publicerat i Tyskland. Prova med G-gruppen eller sök i tyska adelskalendrar. mvh Per

2004-04-09, 07:50
Svar #8

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Per. Ja jag har ju sökt både brett och riktat i Tyskland i nära 1 1/2 år tid (men det finns säkert mer att finna bara man vet var man i övrigt ska söka)och G-gruppen står jag som pending medlem tills jag får kommit mig över till malmö och betalat medlemsavgiften, men det hoppas jag kan ge nya möjligheter.Jag har skrivit ned det där riksomedelbar. Så tack igen. Steve

2004-04-26, 23:10
Svar #9

Michaël Lehman (Philippos)

Steve,
 
Enligt Kneschke (1930) finnes i tyska områden följande adelsätter Martini:
 
Martini, Martini v. Nosedo, Freiherren.
Martini, Freherren.
Martini, Edle v. Wasserberg, Ritter.
Martini.
(Martinicz, Martinitz, Grafen).
 
Ingen av ätterna Martini, som omnämnes hos Knescke, åtnjöt grevlig rang, däremot omnämnes grevar Martinicz eller Martinitz. En kortfattad släkthistorik presenteras också, men jag har inte i minnet, om någon Gustav Martini och  Friederike Perle omnämnes där. Se vidare i Kneschke, s. 153 f.
 
Referens
Kneschke, Ernst Heinrich (1930). Neues allgemeines Deutsches Adels-Lexicon : Unveränderter Abdruck des im Verlage von Friedrich Voigt zu Leipzig 1859-1870 erschienen Werkes. Band VI (Loewenthal-Osorowski). Leipzig: Verlag Degener & Co.

2004-04-27, 08:21
Svar #10

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Micha?l:
 
Jag har stött på de Martini ätter + ett par pfalzgrevar Martini under mitt långa sökande. Nej, det är inte dem. Det är ju inte jag som påstått att de var riksgrevar eller snarare att Anna Martini var Riksgrevinna, det är en uppgift i Svenska män och kvinnor och i en nekrolog som skrevs 1933 när min farmors mor gick bort. Jag försöker undersöka denna uppgift till botten (och kanske få klarhet om det är ett missförstånd eller ej) det viktiga för mig är inte något adelskap eller rang även om det ju hör till eller ej dessa förfäders historia, varför de var som de var t.ex....he he. Nej det viktiga är att finna personerna att kunna verifiera de uppgifter jag har om dem och försöka komma längre än Gustav (d.ä.) Martini (född omkring 1770). Jag har dock en (mans) ring som min farmor alltid bar på långfingret, hon kallade den en greve ring som hon ärvt efter sin morfar, när man som barn frågade vad det var för en ring. däremot sa hon aldrig några titlar på sina släktingar. Det talades heller aldrig om adel hemma, även om en hel del av hennes släktingar var adliga. Man visste ju att ätten Wachtmeister t.ex. var adliga 8det fick man ju veta i skolan!) och sedan har jag ju nu här i mitt sökande funnit att ganska många var adliga av hennes tyska och svenska släkter.  
Jag har undersökt denna rang Riksgreve så gott det går från olika källor. Rent strickt är det en gammal titel från det romerska kejsardömet som nedlades (alltså kejsardömet) 1806. Det var fyra riksgrevar reprensenterade i rådet 8det gick på tur mellan alla riksgrevar) de hade rang av furstar. Riksgreve är inte en grevetitel som givits av en kung eller suverän. Riksgreve skulle endast den romerska kejsarmakten kunna upphöja en person och hans familj till (uppgifter från en site om det romerska kejsarriket, från Godfrey count von Sponneck samt fråga biblioteket och andra internet siter). Eftersom det är en hög rang har jag tvivlat på att den var martini familjens, men jag kan ju inte bara låta bli att undersöka var den kommer ifrån i dessa publikationer i förhållande till min farmors mor Anna Martini.
Men tack för hänvisningen till Kneschke som jag ska undersöka.
 
M.V.H. Steve

2004-11-10, 12:37
Svar #11

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Det förekom att exempelvis smeder, soldater, båtsmän och säkert även andra tog sig eller fick sig tilldelat ett namn som råkade vara upptaget såsom adelsnamn. Man kan nog utgå ifrån att detta var omedvetet. Stålhandske låter rätt passligt för en smed tycker jag, men Silversköld, Reutercrona och liknande namn ursurperades säkerligen inte. Folk insåg nog att dessa var adelsnamn.
Emellertid var det antagligen inte så lätt att veta att namn som Kruuse/Kruse och Kurck var adliga. Dessa har jag sett som soldatnamn. Båda är korta och militäriskt rappa att uttala. (Jag har för övrigt en utredning om ett båtsmansnamn Kurck under Släkter, Introducerad adel, Kurck - här.)  
Jag kan mycket väl tänka mig att det även finns soldater Fock, Funck, Rappe, Starck, Waern/Wärn m.fl.
I min databas har jag även en familj Cremer som jag inte har lyckats knyta till den adliga ätten med samma namn, och den nämns inte i Elgenstierna. Mannen lät sig dessutom vid något tillfälle anges som välboren, vilket således inte heller det ger en säker indikation om adlighet. Gammal och utfattig kallas han dessutom ”rotehjon nobilis”.
 
Som alltid när det gäller släktforskning får man aldrig ta något för givet, utan fortsätta söka tills man (i bästa fall) kommer fram till namnets ursprung.
 
Mvh Klas

2004-11-10, 14:37
Svar #12

Bo Olsson

Förekommer det även i tidiga kyrkböcker att någon kallas välboren utan att vara adlig?
 
MVH
 
Bo Olsson

2004-11-10, 15:23
Svar #13

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Bo!
I regel inte, välboren var förbehållet adeln. Dock kan det av misstag ha slunkit in en och annan högresteståndsperson som fått epitetet. Har du någon exakt källa och person som du undrar över? Ibland kan man förväxla förkortningen för välb:te, dvs välbemälte, med välb.(välborne). Fogdar och handelsmän tituleras stundom välbemälte.

2004-11-10, 16:48
Svar #14

Bo Olsson

Hej Niclas, Jodå källan är Törnsfall (C:2 s.237] i dödsnotisen över Anna Spilhammar. Jag har aldrig läst den själv, men jag tror att det bara står Wälb. Om inte jag har fel så innhåller dödsnotisen en del fel. Där står bland annat att Annas far var major vid Östgöta kavalleriregemente, men enligt de uppgifter jag har var han ryttmästare vid livregementet till häst. Han omnämns i ett brev från Nils Bielke till Sten Bielke. Öfwerst Rolfzhuusen blef blaisserat oh min Rijttmestare Spijlhammer mitt igenom Skutten Det står inte direkt att han dog där, som det står om många andra, men jag tolkar det så.
 
Jag kände inte till välbemälte, men det kan givetvis Wälb. också betyda.
 
MVH
 
Bo Olsson

2004-11-10, 17:39
Svar #15

Bo Olsson

Såg att du förklarade skillnaden mellan Välb. och välb:te.
 
Som vanligt har jag för bråttom när jag läser!
 
MVH
 
Bo Olsson

2004-11-10, 18:12
Svar #16

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

En rejäl utvikning i detta ämne finns under Språk, ord och namn: Äldre ord och uttryck: Välaktad, vällärde, högvälborne vill jag minnas..

2004-11-10, 18:17
Svar #17

Lotta Nordin (Lotta)

Det är Anna Spilhammars mor, Ingrid Kruse, som tituleras Wälb. fru.
 

 
Mvh//
Lotta

2004-11-10, 18:49
Svar #18

Bo Olsson

Tack så mycket Lotta, då stämmer mina uppgifter.
 
MVH
 
Bo Olsson

2004-11-10, 20:29
Svar #19

Bo Olsson

Inte nog med att jag läser för snabbt, jag är dålig på att läsa gammal text också så kan någon översätta vad det står precis före Daniel Kåhres namn?
 
MVH
 
 
Bo Olsson

2004-11-11, 19:19
Svar #20

Bo Olsson

Det är tydligen fler än jag som inte kan läsa ordet jag frågade om, men jag tar chansen och frågar om ett ord till. Det gäller sista ordet på första raden. En bekant till mig har tolkat det som Köpmannen jag tycker att det står Lagmannen. Finns det någon som kan avgöra vad som är rätt?
 
MVH
 
 
Bo Olsson

2004-11-11, 20:12
Svar #21

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Bo,
det står framl. Westerwiks köpman=sens
 
Om dessa personer, se vidare diskussion i Anbytarforum här

2004-11-11, 20:29
Svar #22

Bo Olsson

OK tack Torsten. Jag tyckte att första bokstaven i köpmannens såg ut som L:et som användes av radio och TV-tillverkaren Luxor om du kommer ihåg dom, det var ju länge sedan dom försvann. Den bokstaven ser ju inte alls ut som K:et i Kruse, men som sagt, jag är kass på att läsa sånt här.
 
MVH
 
Bo Olsson

2004-11-11, 21:31
Svar #23

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Bo, det är en helt riktig iaktagelse du gjort. Skrivaren har i personnamnet Daniel Kåhres använt sig av latinsk skrivstil, medan han skriver andra ord i löptexten med den tyska (nygotiska) skrivstilen. Jämför t.ex. bokstaven e i Kåhre, som ser ut som dagens e, medan e:et i t.ex. ordet efterlefverska ser ut som ett smalt n i enlighet med den tyska skrivstilen.  
 
Det var vanligt att man på detta vis skrev personnamn och inlånade franska eller latinska ord med latinsk stil och övriga ord i löptexten med tysk stil. I ovanstående text ser du också att Anna Pehrs dr Spilhammar, Majorens, Cavallerie m.fl. ord är skrivna med latinsk stil, som vi upplever som mer lättläst eftersom det var den som lärdes ut i skolan även under (större delen av) 1900-talet.  
 
Du kan läsa mer om detta i Henrik Anderös handbok Läsebok för släktforskare, som innehåller många bra textexempel och övningar för den som vill träna upp sina färdigheter i att läsa äldre handstilar. Den hade jag själv stor glädje av när jag för ett kvartssekel sedan påbörjade min släktforskning.

2004-11-11, 21:51
Svar #24

Bo Olsson

Jättesnällt att du tar dig tid att förklara, Torsten. Kanske jag kan lära mig till slut. Den latinska stilen antar jag var den vi fick kämpa med, med reservoarpenna (eller vad de hette), välskrivningsbok och läskpapper när jag gick i lågstadiet i början av 60-talet.
 
MVH
 
Bo Olsson

2004-12-15, 19:36
Svar #25

Kristoffer Bengtsson

Betraktas af Stubbe med ursprung i 1600-talets Borgå som adel?

2004-12-15, 20:31
Svar #26

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Vad jag vet, så finns det ingen idag levande adlig ätt som heter af Stubbe. Däremot har det funnits flera adliga ätter med namnet Stubbe i Finland. En av dessa var den introducerade adliga ätten, Stubbe, nr 72 (utdöd sedan 1636).

2004-12-15, 21:15
Svar #27

Kristoffer Bengtsson

Denne af Stubbe tjänade Gustav II Adolf som handskrivare under 30-åriga kriget.

2004-12-15, 21:27
Svar #28

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Jag har Elgenstierna och Ramsey hemma så skulle kunna kolla om han nämns i dessa böcker. Jag behöver då veta vad han hette i förnamn. Så vad hette han annat än af Stubbe?

2004-12-15, 22:51
Svar #29

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Den illa-ansedda Schlegel - Klingspor nämner bara Väckjärfwi-ätten (känd som Stubbe), adlad 5.9.1587 och bekräftelse 9.8.1589.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-12-16, 00:24
Svar #30

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Johan
 
Du vet vad jag anser om Schlegel-Klingspor boken. Jully Ramsay och hennes välkända verk Frälsesläkter i Finland är ju aningen bättre. Detta trots att även den ju har sina med ålderdomen erhållna fel.  
 
Ramsay nämner:
 
Stubbe
 
Stubbe (Bollstad-släkten)
 
Stubbe till Ny Bollstad

2004-12-16, 00:43
Svar #31

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej Ralf!
Din åsikt om boken är även min. Ville bara tillägga boken till listan och ange uppgifterna därifrån.
Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2005-01-22, 22:38
Svar #32

Ernst Johansson

Är det någon som känner till mer om Väckjärfwi-ätten? Om dess ursprung, vad som gjort den känd och om senare generationer lyckats behålla framstående positioner.

2005-01-23, 09:00
Svar #33

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Vehkajärvi by finns i Tavastland, där också påträffas en släkt med samma namn. Jfr. Veckelax /Vehkalahti.

2005-01-23, 12:46
Svar #34

Ernst Johansson

Avser Heikki Särkkäs inlägg samma släkt som Johan Brandt t. Gr. omskriver onsdag den 15 dec 2004 kl. 22.51?

2005-01-23, 19:17
Svar #35

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Visste inte om J. Brandts inlägg. Jag ville bara säga att det finns en släkt Vehkajärvi.

2005-07-12, 23:01
Svar #36

Annsofi Sterner

Har hittat en Sophia Winteroos som dopvittne år 1711. Det handlar inte introducerad svensk eller finsk adel, det har jag kollat upp. Kan det vara ointroducerad adel?

2005-07-12, 23:38
Svar #37

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ser ut att finnas en släkt Vinterros i Södermanland (Jmfr Disbyt och Familysearch) - Är det samma område Du finner Sophia Winteroos i?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-07-13, 00:15
Svar #38

Annsofi Sterner

Nej, Sophia Winteroos var dopvittne i Örebro C:2 s164 1711-03-30.

2005-07-13, 21:33
Svar #39

Utloggad Bo Olson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2009-05-09, 21:08
    • Visa profil
    • kallstugan.nu
Hej !
Winterros i Södermanland är ättlingar till
soldaten Bonde Winterros, soldat för Vintergatans
rote i Västra Vingåker.
Bosse

2005-07-16, 00:36
Svar #40

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 22:45
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Men det finns också en släkt Vinterros från Vintrosa i Närke. Så det låter ju troligare att det är den det handlar om i detta fall.
 
Men den är inte adel.
Ulf Berggren

2006-06-29, 13:01
Svar #41

johan

Hej! Jag tillhör brandt- släktet och vill gärna veta mer härom. Jag vet att min mormors far axel brandt var från kalmar trakten. Han dog tidigt och därför vet vi inte så mycket om hans släkt. Vi tror dock att den är Tysk och vi vet att han bodde i Österrike.
Var snäll och skriv om ni kan hjälpa mig vidare.
Mvh johan   osterport@hotmail.com

2006-06-29, 20:27
Svar #42

Eva Leksell

Johan, din fråga har hamnat lite fel. Det finns en rubrik Brandt under Övriga släkter A-B där du kan kopiera in texten. Där är det större chans att du får svar. Om du kan få med fler detaljer, årtal till exempel är det bra.

2006-09-24, 15:52
Svar #43

ulf karlström

Hej. Min mors farmor ska ha tillhört den finska släkten von sliker(stavning okänd)men blev fråntagen rätten till namnet då hon rymde till sverige och kärleken. Kan du berätta lite mer om von sliker släkten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna