ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adel eller inte  (läst 7959 gånger)

2006-12-01, 11:03
läst 7959 gånger

Utloggad Annika Ekstrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-06-22, 13:38
    • Visa profil
Hej,
Genom samkörning med mitt släktträd och andras DIS-filer har jag fått en massa nya anor med adligt påbrå som jag inte hade en aning om tidigare. Det är ju roligt men jag vill gärna själv försöka verifiera dessa uppgifter innan jag integrerar dem seriöst i de egna leden. Har bara använt Genline förut och dessa räcker nu inte till. Vilka källor börjar man lämpligen att nysta i?  
 
Mycket tacksam för förslag.  
 
Med vänlig hälsning
Annika

2006-12-01, 21:55
Svar #1

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Annika,
 
Riddarhusets stamtavlor som finns att köpa på CD på riddarhuset innehåller alla introducerade ätter aktualiserade fram till 2002.
Där kan du söka efter de personer du är nyfiken på. Skivan kostar dock 2500 kr och är inte felfri, men med hjälp av den kan man ju söka vidare i andra källor. Annars är det väl biblioteket och Elgenstierna som gäller om du vill ha ett alternativ som är gratis. Sen finns ju även ÄSF ( Äldre Svenska Frälsesläkter ) att beställa från Ridarhuset, finns även den på biblioteken.
 
 Riddarhuset
 
 
 
Mvh / Benny

2006-12-01, 23:37
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kompletterar Bennys inlägg ovan;  
Elgenstierna, som nämns avser här bokverket Svenska adelns ättartavlor, utgiven av Gustaf Elgenstierna, vilken f ö innehåller delvis samma material, som Riddarhusets stamtavlor - men ej en del viktiga rättelser som finns med på CD:n. Bokverket brukar som referens förkortas EÄ. Sannolikt kommer under nästa år ytterligare ett par kompletteringsband med rättelser av EÄ, och de kommer då att utges av Släktforskarförbundet. Men innan dess gäller ...
 
När Du gått igenom ovanstående, finns dessutom mängder av rättelser och kompletteringar till EÄ i fr a tidskriften Släkt och Hävd (SoH) utgiven av Genealogiska föreningen (GF) http://www.genealogi.net/. GF har en utmärkt register-CD till SoH som underlättar sökningar i den omfattande tidskriften.
Slutligen skulle jag dock vilja ge ett enkelt råd; Börja med att kontrollera Din adliga ingång genom att ställa kontrollfrågor här i forumet om denna. Om ej denna ana/ dessa anor är riktiga, faller det hela samman .... och det är kanske inget att lägga tid på att föra in i sitt anträd.
Vänligen,
Olle Elm
PS. Om Du kommer in på baltiska anor, kan jag inte låta bli att rekommendera den här länken till Baltisches Wappenbuch http://mdz1.bib-bvb.de/cocoon/baltlex/Blatt_bsb00000445,00001.html?prozent=, om inte annat för att studera en vacker bok  . DS
Vänligen,
Olle Elm

2006-12-04, 17:32
Svar #3

Utloggad Annika Ekstrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-06-22, 13:38
    • Visa profil
Hej och tack Benny och Olle!
 
Nu ska jag börja leta. Det ska bli roligt. Tack för tipsen. Men 2500:- vet jag inte om det är värt. Så det får nog bli biblioteket och Elgenstierna.  
 
Länken mellan mina egenhändigt verifierade anor och den adliga grenen har jag förhoppningsvis fått bekräftat eftersom jag direkt kontaktade en DIS-medlem vars släktträd överlappade mitt samt hade de nya adliga grenarna. De hänvisningar jag fick i Genline stämde bra.  
 
Med vänliga hälsningar
Annika

2007-04-12, 17:14
Svar #4

Andreas Karlsson

Hej,
 
Min Farmors Morfar hette Lars Magnus Löfvenborg.
F. 1836 i Skärstad (Jönköpings län, Småland)  
d. 20 FEB 1920, Brattsbacka, Nordmaling (Västerbottens län, Ångermanland) Gifte sig med Karin Thunström 1877, Gnarp i Gävleborg (om det är till nagon hjälp)
 
 
Jag vet att Löwenborg är en introducerad Adelsätt, och jag har sett stavningen Löfwenborg löfvenborg och löwenborg pa Lars Magnus (ibland fran föräldrar och liknande), men är osäker pa om denna man Var Adel eller inte, eller om han över huvudtaget härstammar fran den adliga ätten Löwenborg. (tex Magnus Uggla är ju en förgrening till Af Ugglas), och jag undrar hur det fungerar?  
 
Var hittar jag i framtiden information av detta slag? (adel eller inte! =))
 
Med vänlig hälsning
Andreas

2007-04-12, 19:49
Svar #5

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Lars Magnus Löfvenborg hittas inte i adelskalendern för 1898 och bör således inte höra till den adliga ätten. 1836 då han föddes var det fortfarande fritt fram att ta vilket efternamn man ville.

2007-04-13, 06:26
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil

2007-04-13, 12:32
Svar #7

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Andreas!
 
Ett litet påpekande:
Adelsätterna Uggla och af Ugglas har ingenting med varandra att göra. Magnus Uggla tillhör adliga ätten Uggla.
 
Mvh
 
Gabriel

2007-06-16, 12:57
Svar #8

Utloggad Ann-Cathrine Bagger

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2009-11-26, 17:17
    • Visa profil
Hej! Ursäkta en nybörares fråga.
Finns elgenstiernas bok på biblioteket. var annars kan man hitta den?  
mvh. Ann-C.

2007-06-16, 14:26
Svar #9

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej på dig
 
Ja, den finns på de större biblioteken. Den går också att köpa genom förbundet här.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-06-16, 15:45
Svar #10

Utloggad Ann-Cathrine Bagger

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2009-11-26, 17:17
    • Visa profil
Tack för hjälpen Patrick!
mvh.Ann-C.

2007-06-17, 13:56
Svar #11

Utloggad Solveig Jolbäck

  • Solveig Jolbäck
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-01-16, 14:25
    • Visa profil
    • www.lidkoping.org/sjolback
Jag skulle vilja ha hjälp att dissekera min forskning om anor till Ridderbjelke och Kafle.
Jag har lagt ut forskningen med bilder från kyrkoböcker och mantalslängder samt källor på min hemsida
http://hem.passagen.se/sjolback/
Tack på förhand
Mvh
Solveig

2007-06-17, 21:41
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Solveig Jolbäck,
Ätten Ridderbjelke har diskuterats i forumet tidigare under året. Jag lade då in en länk under Släkter: Introducerad adel: Ridderbjelke - men den fungerar dåligt just nu. Om Du går in här och fortsätter en bit ned till 26 jan 2007 kl. 15.21:, så finner Du diskussionen och även hänvisningar till annat material. Fortsätt och läs längre ner i diskussionen, då mitt första inlägg dessvärre är felaktigt. Jag rättar mig och återkommer där med fler inlägg.
Kanske det vore lämpligt att skriva Din fråga under Släkter: Introducerad adel: Ridderbjelke, så kanske fler uppmärksammar den.
Min uppfattning är att man där borde kunna diskutera om man är osäker på att anan tillhör ätten eller ej.  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2007-06-18, 16:34
Svar #13

Utloggad Solveig Jolbäck

  • Solveig Jolbäck
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-01-16, 14:25
    • Visa profil
    • www.lidkoping.org/sjolback
Tack, jag går in på Släkter: Introducerad adel: Ridderbjelke.
mvh
Solveig

2007-06-19, 09:55
Svar #14

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hallå alla
får jag lägga till dessa rader .
Elgenstierna är fortfarande en guldgruva
bortsett från att man aldrig är säker på att de
rader man läser är senaste nytt.
Riddarhuset har helt lämnat Elgenstierna för ett
antal år sedan och arbetar enbart med stamtavlor.
Tll Riddarhuset ska du inte skriva förrän du också har något att tillföra från din egen källforskning. Men då ska du göra det.
Källuppgifter är av intresse för Riddarhuset som
är tacksamma för all sådan information. Också  
från epitafie- eller gravstenstexter inom eller
utom Sverige.
 
hälsning Gustaf

2007-06-19, 20:32
Svar #15

Utloggad Solveig Jolbäck

  • Solveig Jolbäck
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-01-16, 14:25
    • Visa profil
    • www.lidkoping.org/sjolback
Jag har hört talas om Elgenstierna tidigare men eftersom jag bara har pigor och drängar bland mina egna anor har jag aldrig reflekterat vad EÄ är och jag är nog inte ensam om detta. Jag måste helt enkelt sätta mig mer in i ämnet. Jag vill ha mer bevis än den vigselnotisen jag har funnit på Fröken Marta Ridderbjelke. I EÄ står hon tydligen som Märta men födelsenotisen säger Marta Lena.
Tack
Solveig

2007-07-13, 09:31
Svar #16

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Jag vet inte om denna fråga varit uppe till diskussion tidigare.  
Ett exempel;
En gift person adlas 1690 och introduceras 1692. Hans barn med den dåvarande hustru blir då automatiskt adlade.
Men vad händer med de barn eller med de kullar av barn som den nyadlade har med föregående hustru/hustrur?
Förblir dessa barn ofrälse? Är det någon som vet?
Hälsningar
Dag M. Hermfelt

2007-07-14, 01:17
Svar #17

Anna Grahn

Hej!
 
Söker all information som kan tänkas ges om Jenny Helena Amalia Von Moltzer samt hennes bror Johan Gustaf Fredrik.
 
Jag vet att hon var gift med min mormors farfar Per Johan Bark under 1870-talet och dom fick en son ihop. Vet också att hon ansvarade för utgivningen av någon form av resebok för Resande till Stockholm.  
 
Vet att han dog på Danviks Hospital 1877. I rullorna därifrån framgår att han lades in samma dag han dog men det står inte vad han var för sjuk eller vad han dog av.
 
Blir jättenyfiken på denna släkt. Var dom adliga? Varför dog då brodern på Danviks hospital? Finns släkten fortfarande? etc etc. Hur såg dom ut, finns det foton?
 
Har noterat att andra i forumet ställt frågor om Von Moltzer och har försökt mejla dessa men tyvärr studsar mejlen (för gammal mejladress?)
 
Mvh Anna
Allt av intresse!

2007-07-14, 19:39
Svar #18

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Hej!
 
Släkten von Moltzer adlades 1733 och verkar ha fortlevt ännu 1990.  
 
Jag rekommenderar, som svar på dina frågor, att du tar en titt på följande böcker, som finns på de flesta bibliotek (åtminstone de större):
 
1. Gustaf Elgenstierna: Den svenska adelns ättartavlor. Här hittar man grunläggande information om de introducerade svenska adelsätterna.
 
2. Adelskalendern. Här finns de nu levande medlemmarna av de introducerade svenska adelsätterna upptagna.
 
I Adelskalendern för år 1900 står följande om Jenny Helena Amalia von Moltzer:
 
J e n n y  Helena Amalia, f. 1850 7/6. Utgifvare af 'Vägvisaren för resande till Stockholm'. G. 2:o 1878 7/9 m. f.d. stationsinspektoren Nils Nilsson-Wiedemann, i hans 2:a gifte, f. 1828; + 1885, 3:o 1898 28/5 m. kassören Johan Bernhard Nilsson-Flor?n. Stockholm.
 
Av samma källa framgår att hon var dotter till kammarskrivaren Fredrik Sebastian Reinhold von Moltzer och Jenny Maria Katarina Risberg, samt att hennes farfar hette Anders Johan Fredrik von Moltzer, och att hennes farfarsfar hette Johan Magnus Reinhold von Moltzer.
 
MVH
 
Erik Kuoksu

2007-07-15, 14:30
Svar #19

Anna Grahn

Hej!
 
Tack för snabbt svar!
 
Anna

2007-08-25, 22:31
Svar #20

Utloggad Leif Hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Hej  
I herdaminnet för Fässberg står att läsa om kh Torstanus Ericis :
var gift med Bengta Eriksdotter se sv.adelns ättart.....)  
Vet någon vad det betyder? Var hennes far adel? I så fall i vilket namn?  
Bengta Eriksdotter var enligt uppgift född 1575 i Fässberg.
 
Mvh
Leif Hedberg

2007-09-11, 09:49
Svar #21

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Den 13 juli ställde jag en intressant fråga till Rötters läsare. Jag fick inget svar. Men då jag misstänker att många inte hann se den - så upprepar jag den här:
 
Hej!  
Jag vet inte om denna fråga varit uppe till diskussion tidigare.  
Ett exempel;  
En gift person adlas 1690 och introduceras 1692. Hans barn med den dåvarande hustru blir då automatiskt adlade.  
Men vad händer med de barn eller med de kullar av barn som den nyadlade har med föregående hustru/hustrur?  
Förblir dessa barn ofrälse? Är det någon som vet?  
Hälsningar  
Dag M. Hermfelt

2007-09-11, 11:36
Svar #22

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Dag!
 
Barnen i första giftet förblir oadliga om jag uppfattat saken rätt. Jag stödjer mig på den adlade industriidkaren Peder Gudmundssons, adlad Strömberg, familjeförhållanden (se i Elgenstierna Svenska adelns ättartavlor del VII s 767-768).  
 
Vilken ätt är det du studerar?

2007-09-11, 14:31
Svar #23

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Kan det inte tänkas bero på vad som står i sköldebrevet?

2007-09-11, 14:41
Svar #24

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Niclas!
Tack för ditt svar. Jag studerar ätten Elfvencrona där stamfadern Nils Elfvencrona (1644-1707) var gift inte mindre än tre gånger. I en av Riddarhusets handskrivna stamtavlor över ätten, meddelas att Nils hade många barn i tidigare kullar. Dessa bör/kan ju då ha hetat antingen Nilsson eller Elfman. Elfman var det namn som flera av Nils Elfvencronas syskon upptog - ett namn som Nils Elfvencrona kan ha brukat som ofrälse - möjligen parallellt med hans patronymikon Arvidsson.
    För några år sedan förekom en diskussion under Rubriken: Övriga släkter C-F, Elfman - den 12/3 2002, där en viss ryttare Håkan Nilsson Elfman förekommer. Efterson förnamnet Håkan funnits i en av de släkter som Nils Elfvencrona var ingift i - innan han i det tredje giftet adlades - kan ju rent hypotetiskt denne ryttare Håkan Nilsson Elfman vara en av Nils ofrälse söner. Möjligen kan man tycka att sonen till en kapten vid Älvsborgs regemente borde ha klättrat högre på den militära stegen men antagandet är inte orimligt.  
Hälsningar
Dag M. Hermfelt

2008-07-26, 23:21
Svar #25

Utloggad Caroline Guntur

  • CEO, The Swedish Organizer, LLC
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 10:01
    • Visa profil
    • Searching Scandinavia
Hej,  
Vad gör man när man inte har tillgång till Elgenstierna? Mitt lokala bibliotek här i USA har inte något material alls...och att frakta alla volymerna är inte rekommenderat. Många Svenska siter tar heller inte utländska kort, utan bara postgiro osv...därför jag har ofta problem att beställa.
Mitt största problem att jag inte vet om de släkter jag forskar på är introducerade eller ointoducerade eftersom jag inte har tillgång till mycket mer än google och genline, plus att jag är nybörjare.
Just nu håller jag på med släkterna Galen och Rani ifrån Skåne. Jag hade gissat att det är introducerade, men jag postar inte gärna frågor utan att vara säker. Finns det någon lista online över de släkter som finns med i Svenska adelns ättartavlor så mina frågor kan hamna i rätt forum?

2008-07-27, 01:42
Svar #26

Utloggad Anneli Westergren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 14:58
    • Visa profil
Hej Caroline!
Här kanske du finner vad du söker:
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Adels%C3%A4tt
Mvh Anneli

2008-07-27, 05:45
Svar #27

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godmorgon Caroline
 
Här kommer några sidor till. De första tar upp levande släkter.
 
http://www.riddarhuset.se/jsp/index.jsp?id=553
 
http://www.riddarhuset.se/jsp/admin/archive/sbdocarchive/atter_i_AK07_vapendatab asen.pdf
 
http://www.svenskadel.nu/
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ointroducerad_Adels_F%C3%B6rening
 
Här finns de:
 
http://www.genealogi.no/kilder/DAA/DAA-reg.htm
 
Vänligen Patrick
 
(Meddelandet ändrat av patrick den 27 juli, 2008)
Vänligen Patrick : )

2008-07-28, 19:50
Svar #28

Utloggad Caroline Guntur

  • CEO, The Swedish Organizer, LLC
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 10:01
    • Visa profil
    • Searching Scandinavia
Tack så mycket! Det hjälper verkligen!
 
Mvh
Caroline

2009-06-23, 21:25
Svar #29

Utloggad Henrik Gedda

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2009-06-25, 15:03
    • Visa profil
Hej,
Har inte varit speciellt intresserad av att forska i ämnet och det har inte min far heller varit. Min farfar var traditionsbunden och intresserad vår Gedda släkt...den äldsta sonen måste alltid heta Gustaf etc etc. Men eftersom han inte lever och min far är helt ointresserad har jag ingen egentligen att fråga i ämnet (inga andra släktningar kvar i livet). Jag har också fått frågor ifrån folk om inte namnet Gedda är adligt. Jag har förstått att det finns grenar som är det men också grenar som inte är det då någon i släkten gift sig olämpligt vid någon tidpunkt. Inte för att det är så viktigt men det låter ju rätt oseriöst att säga att man inte vet något och en del tror då att vi har tagit namnet. Det vet jag bestämnt att vi inte har för släkten och min gren är gammal. Hur ska jag ta reda på denna fråga? Jag vet att det finns en bok om släkten från 50 talet av tror jag Torsten Gedda och att min gren finns omnämnd...mer vet jag inte. Kan jag utifrån denna bok få ett entydigt svar eller hur funkar det? Adelskalendern har jag alldrig kikat i heller för den delen.  
Hälsningar
Henrik Gedda

2009-06-24, 04:56
Svar #30

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Henrik
 
Jag sökte lite snabbt på nätet och tror nog att du kommer till sist in bland annat kyrkherdar i Naverstad. Såg bland annat kopplingen till fs i Masthugget. Om du tittar under släkten Gädda så finns lite mer. Jag har läst lite om Gädda/Gedda och att det finns reservationer angående de äldsta leden, men du kommer en bra bit bort innan det, så du skall inte ta allt för sanning. Försök få tag på boken på ditt bibliotek.
 
Fast roligast får du ju om du själv släktforskar. Då kan du ju bli säker på att det stämmer. Sedan får du ta hjälp här med det som blir svårare.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-06-24, 10:20
Svar #31

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Om ovanstående efterfrågade Gedda-släkt till sist kommer till bland annat kyrkherdar i Naverstad låter jag vara osagt. Den släkt som adlades så sent som 1797 gör emellertid detta. I denna adlade släkt ingår vad jag kan se ingen Torsten Gedda. Inte heller kan jag se att namnet Gustaf är särskilt frekvent. Däremot verkar namnet Gude vara ett släktnamn som återupptas 1806; det bars av anfadern, prosten i Viken (1573) Gude Axelsson Gjedde.
(Källa: Elgenstiernas ättartavlor och Adelskalendern 1953)
 
Om man söker i Disbyt på Gustav + Gedda erhålls följande resultat:
 
Gustaf Alfred  Gedda Naverstad Göteborgs & Bohus län f 18xx      
Gustaf Axel  Gedda Härnösand Västernorrlands län d 19xx      
Gustaf Axel  Gedda Växjö Kronobergs län f 18xx      
Gustav Ferdinand  Gedda Bokenäs Göteborgs & Bohus län f 18xx      
Gustav Ferdinand  Gedda Göteborgs Masthugg Göteborgs & Bohus län 18xx  
Gustav Fritiof  Gedda Göteborgs Kristine Göteborgs & Bohus län f 18xx      
Gustav Georg  Gedda Brunn Älvsborgs län d 18xx      
Gustaf Georg  Gedda Kila Västmanlands län d 18xx      
Gustaf Georg  Gedda Stockholm Stockholms län f 17xx      
Gustav Georg  Gedda Stockholm Stockholms län f 17xx      
Gustaf Johan  Gedda Växjö Kronobergs län d 19xx  
 
Man kan väl också nämna att en sökning i Disbyt på Gedda i Sverige (och Finland) ger 792 träffar varav en del säkert är dubbelbokföringar. Alla dessa personer tillhör givetvis inte samma Geddasläkt utan har erhållit sitt namn på olika sätt bl a som soldater.
Även jag rekommenderar att Du Henrik gör en vanlig släktforskning för att få reda på fakta i ämnet. Om Du lägger ut en fråga med t ex Din farfars födelsedata under den socken/församling han föds, är det troligt att någon kan hjälpa Dig till en början  
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-06-24 10:25)
Vänligen,
Olle Elm

2009-06-24, 12:39
Svar #32

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Inlägget borttaget av mig själv då det var fel
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2009-06-24 14:04)

2009-06-25, 09:59
Svar #33

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Efter att ha e-postat med Henrik och därefter forskat lite själv så finns en viss koppling till adelssläkten Gedda nr 2168 ändå, men genom en oadlig gren. Jag gör vidare inlägg under den rubriken här i AF (Övriga släkter).

2009-06-25, 15:03
Svar #34

Utloggad Henrik Gedda

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2009-06-25, 15:03
    • Visa profil
Stort tack till Leif!!! Tack också ni andra som så fort svarade på mitt inlägg och fick upp tråden.  
Vi har lyckats få lite klarhet. Det visade sig att jag är släckt i direkt nedstigande led (samma som den introducerade Gedda släkten) dvs från Axel Giedde och hans barn Gude Axelsson Gjedde(gamal norsk adel eller ej). Det ska senare ha funnits barn (som riddarhuset hoppade över då de inte adlades) till Gude Persson Gedda, bla en son Hans Georg Gedda (död 1815) som är min anfader, dvs från all prästerna från Naverstad. Man tvivlar alltså idag på att de sena uppgifter från 1700-talet verkligen stämmer angående om det är gammal norsk adele eller ej eftersom det är ett 200 år glapp emellan de personerna som dokumentarat och denna Axel Giedde. Men släkten blev ändå adlig senare, fast genom egna meriter osv mer än att en förfader varit det. Den Gedda som adlas på 1700-talet är alltså en avlägens släkting till min linje (5 eller 6 generationer ifrån en gemensam anfader), men sen blir dessutom en kusin till min farfars farfars farfar (Carl Fredrik Gedda) adlad 1801. Patrick von Brömsen's inlägg om kopplingen till masthugget är ju helt rätt då min far och farfar är därifrån.  
Hälsningar
Henrik

2009-10-18, 13:26
Svar #35

Utloggad Jan Erling Haugland

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2015-05-15, 21:37
    • Visa profil
I Norge har det eksistert, og eksisterer fortsatt en familie,  Lem.  Lem familien dukker opp i Norge ca 1630 med Niels Pederssøn Lem.  Mye har vært gjette på når det gjelder hans opphav, og jeg tar ett  med  sitat her:
Kgl. Majestets foged og tolder i Laurvig - skulle være en Adelsmand fra Skaane (N.Mag.II, s. 616). Helt sikkert vet vi bare at han var fogd på Brunla i 1615 og -17 (i 1608 og -21 nevnes andre fogder):
Han, Niels, var en meget velstående mann og eide på det meste over 300 gårder i Norge.  Spm mitt er om noen kjenner til om det noen gang overhode har eksistert en adelsfam Lem, slik som mitt sitat anfører ?
Niels avkom giftet seg inn i mange kjente familier, en av hans døttre ble gift med Foged til N Hordelen/Godseier til Gravdahl i Bergen og Slottskriver, Voulgard Brodersen Riisbrich. En sønn var Peder Nielssøn Lem, og en datter av ham, Karen ble gift med Oberstlt Christian Nielssøn Holberg, og disse var igjen foreldre til Baron og Forfatter Ludvig Holberg.
Det er mulig påstandene om Niels Pederssøn Lem som en adelsmann fra Skåne er kun en antagelse, men det kunne være intr å få dette diskutert og belyst, hvis mulig ?
Mvh   Jan Erling

2010-01-16, 14:34
Svar #36

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil

2011-08-09, 21:16
Svar #37

Utloggad Daniel Davidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2013-10-12, 01:33
    • Visa profil
    • gw0.geneanet.org/index.php3?b=93daenon&,lang=sv
Hej!
 
Jag skrev i tråden Släkter -> Gyllenstierna. Jag vänder mig hit den här gången. Hur och vilka källor ska jag gå efter? Sitter och läser Gyllenstierna af Lundholm nr 3, ättartavlor. Finns det någon mer källa som ni anser jag ska använda mig utav?

2014-01-18, 18:05
Svar #38

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Om en adelsman som är gift och har barn med sin hustru, får ett utomäktenskapligt barn med en kvinna som han sedan när första hustrun dör, gifter sig med. Då antar jag att detta barn inte kan ta upp adelskapet? Han är ju ändå utomäktenskaplig, men tas hand inte upp vid deras gifte?  
 
Han finns inte med i ättartavlorna. Samt att han tas om hand utav ett annat par, ej adliga. Däremot så knyts det band vid sonens utbildning senare i livet där den biologiska fader har någon bestämmande roll.
 
Nu vet jag inte vad som står i sköldebrevet.
 
Nu är detta endast berättat för mig, så jag kan inte gå i god för sanningen kring berättelsen. Problemet som de har är att knyta sonen till den utpekade fadern. Det skall gjorts en utredning i Finland på detta. Källa finns man de vet inte vad den betyder. Jag har då inte fått se den heller. Annars kunde jag bett om hjälp.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2014-01-18, 23:05
Svar #39

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Patrick!
 
Det var en intressant fråga! Du nämner inte vilket sekel det gäller, och antagligen skiftade praxis beroende på årtal och gällande lag, men jag har tre liknande exempel från 1800-talets Skåne:
1) godsägaren Ture Gustaf Elof Gyllenkrok (1820-1898) fick tillsammans med pigan Johanna Petronella Larsson (1836-1931) uä. sonen Johan Bror (1859-1878). Fadern erkände sonen flera år senare, och genom häradsrättens utslag 1871 hade denna oäkta son blifvit tillerkänd äkta barns rätt. Baron Gyllenkrok gifte sig 1884 med barnets moder, men då var ju sonen avliden sedan ett par år. Det är ju dock utom tvivel att han blivit legitimerad redan då fadern erkände att sonen blivit avlad under äktenskapslöfte.  
 
2) hovmarskalken Gustaf Julius Coyet (1775-1862) fick en uä. son tillsammans med pigan Elina Ahlberg, Julius Carl August (1811-1858). Detta par gifte sig dock aldrig, men häradsrätten fastslog 1835 att sonen var avlad under äktenskapslöfte / föräldrarnas trolovning, samtidigt som man upphävde denna mångåriga trolovning på föräldrarnas egen begäran. Häradsrätten noterade även att ...Elina Ahlberg i särskilt bevittnad inlaga anhållit, med förbehåll att vad lagen om deras sammanavlade barns alla rättigheter stadgar, må komma att oförtryckt äga bestånd (domkapitlets protokoll).
 
3) kapten Echard af Klercker (1787-1869) fick fyra uä. barn 1819-1833 tillsammans med Sofia Bergh (1801-1888), syssling till en av mina egna anor. Dessa fyra barn blev tydligen automatiskt adliga när föräldrarna slutligen gifte sig 1842, men vad jag lyckats få fram hade barnen inte avlats under äktenskapslöfte, utan endast blivit adliga genom föräldrarnas giftermål / faderns erkännande flera år senare.
Här är alltså tre delvis olika fall där uä. barn blivit adliga p.g.a. att föräldrarna antingen varit trolovade vid tillblivelsen, och / eller p.g.a. att föräldrarna sedan gifte sig och fadern erkände faderskapet. Samtliga dessa barn som nämns blev även upptagna i ättartavlorna. Skillnaden kanske ligger i att barnet i ditt fall ju inte bara blev avlat utom äktenskapet, utan även i hordom? Eventuellt gällde annorlunda bestämmelser i sådana fall? Jag vet t.ex. att man under 1700-talet inte fick gifta sig med en person som man tidigare begått hor med, utan särskilt tillstånd osv.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-01-18, 23:23
Svar #40

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godkväll Markus.
 
Jag har för mig att det nämndes slutet av 1600-talet. Men inte senare än början på 1700-talet. Det skall bli intressant att ta del av källa till denna historia. Det rör sig om Melin/Mellin. Nu finns det fyra inskrivningar av dessa namn. I alla fall rör det sig om Jurgen Melin som då skall vara fadern till Olof. Tydligen skall det vara en redaktör (för vad?) i Finland som satt på den förlösande uppgiften. Tack för dina uppgifter om fallen.
 
Kanske det finns i kompletteringsbanden? Har inte dessa.
 
Kan tillägga att föräldrarna var i Pommern och Olof hamnade i Hälsingland???? Ser inte direkt kopplingen.
 
Vänligen Patrick
 
(Meddelandet ändrat av patrick 2014-01-18 23:25)
Vänligen Patrick : )

2018-03-11, 16:07
Svar #41

Utloggad Eivor Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 15:53
    • Visa profil
Jag undrar om någon vet något om släkten Klefwenbrinck, som ska ha ägt gårdar i Halland på 1700-talet?


Hälsningar


Eivor Gunnarsson

2018-03-11, 16:16
Svar #42

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tydligen finns en namnbärare som ägare i Värö socken. http://hem.fyristorg.com/winbro/hlb.html
Ingen adel.
Det finns en släkt Kewenbrinck eller Kewenbrinck von Rhene, men vad jag kan se har den inte bott i Sverige. Däremot har adl släkten Rehnskiöld ett samband med denna.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2018-03-12, 18:53
Svar #43

Utloggad Eivor Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 15:53
    • Visa profil
Enligt boken Freden, friköpen och järnplogarna av Pablo Wiking Faria var det inte möjligt för bönder att friköpa frälsehemman (åtminstone inte utsocknes) före 1789. Jag drog därför slutsatsen att kapten Klefwenbrinck var adlig. Anledningen till mitt intresse är att jag håller på att skriva om en gammal släkting i Stråvalla socken i Halland som bodde på en frälsegård som ägts av Adrian Tripp, men som 1729 ägdes av kapten Klefwenbrinck.
Jag ska kolla sambandet mellan Klefwenbrinck och Rhenskiöld.
Tack för snabbt svar!


Hälsningar


Eivor Gunnarsson

2018-03-12, 20:47
Svar #44

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det var Kewenbrinck som hade samband med Rhenskiöld.
Jag tror att namnet Klewenbrinck är ett missförstånd.
Sönerna till den i Sverige adlade, med nr 503, Anders Axelsson Kewenbrinck, skulle enligt faderns testamente skriva sig Ketfenbrinck.
De tycks dock aldrig ha bott i det egentliga Sverige, men kan mycket väl ha ägt egendomar här.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2018-03-13, 15:56
Svar #45

Utloggad Eivor Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 15:53
    • Visa profil
Tack för svaret! Jag googlade lite på Rehnskiöld igår och fann bara en person -Carl Gustaf Rehnskiöld född 1651 i Greifswald och död 1722. Han ska ha varit svensk greve och militär, men det ser inte ut som om han fick några barn. Hur ser sambandet mellan honom och kapten Kewenbrinck ut? Var de släkt och var Kewenbrinck isåfall den andres arvinge?


Vänliga hälsningar


Eivor Gunnarsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna