ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-06  (läst 3481 gånger)

2000-08-27, 23:21
läst 3481 gånger

Lars Sandberg

En av mina anor är angiven som adel i Dödslängden, men egentligen var han bonde, fd ryttare och rusthållare. Varför det kan väl inte vara någon felskrivning

2000-08-28, 09:47
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Hej Lars!
Om du kan utveckla frågan lite mer och ange namn, ort och tid, så kanske det finns möjlighet att du får ett adekvat svar på frågan. Menar du med dödslängd, församlingens dödbok eller SCB:s utdrag ur dödboken (finns fr o m 1860)? I den sistnämnda förekommer ett antal kolumner som prickades i av prästen när han förde över dödbokens information till SCB:s formulär. Antalet kolumner varierar över tiden, men under en period fanns en kolumn där prästen skulle markera om en person var adlig. Självfallet förekommer här ibland felaktigt ifyllda uppgifter, eftersom SCB-utdraget är en avskrift av originalkällan, kolumnerna tidvis var många och misstag alltid kan ske!

2000-08-28, 22:40
Svar #2

Oscar Fredriksson

Hej Lars!
 
Är det inte adelsryttare du läst i dödboken? Det är inte detsamma som att man tillhör adelståndet utan betyder att personen tjänstgjort vid adelsfanan, ett regemente som var uppsatt av adeln genom rusttjänst och som sedermera bestod av sventjänare hos adeln vilka då benämndes adelsryttare.

2000-11-04, 00:05
Svar #3

Rune Johansson

Hej alla forskare.
Jag undrar om någon känner till min mf.ff.m.
Johanna Charlotta Krämer född 1774-09-20 död i
Tanum. Hon var gift med Jacob Fredrik von Köhler
född 1779-03-18 Ånimskog (Denna släkten har jag)
det är släkten Johanna Krämer förfäder och syskon
som jag söker.
Mvh Rune

2000-11-04, 13:07
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Till Rune Johansson:
 
Enligt bouppteckningsregistret för Tanums, Bullarens m fl häradsrätt finns en bouppteckning (volym FII:24, sid 569) från Bullareby i Naverstads socken 1796 efter en Johanna C Bagge, hustru till en förnamnslös Qvist. Hon hade i sitt första äktenskap varit gift med en lika förnamnslös Cremer.  
 
Kanske är de din Johannas föräldrar? Tyvärr har jag inte tillgång till själva bouppteckningen här och nu.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-01-14, 22:43
Svar #5

Niklas Påhlman

Goddagens!
Min farfars farfar tog namnet Påhlman. Så vitt jag förstår var detta olagligt enär han icke hade - så vitt jag vet - släktskap med adliga ätten Påhlman. Hur vanligt var det att sådant förekom, tilläts eller förbigick myndighet? Det kanske redan förekom många familjer med sagda namn?
Vänligst
Niklas Påhlman

2001-01-15, 16:16
Svar #6

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Hej Niklas,
 
Det finns mer än en släkt Påhlman, varav en gren av en av släkterna tydligen är adlig. Jag tror att det redan från början funnits mer än en Påhlmans-släkt. Den släkt som grundade Påhlmans Handelsinstitut är ursprungligen balttysk, och om jag inte missminner mig är det en gren av denna släkt som adlats. Du kan läsa mer om detta i Svenskt Biografiskt Lexikon (SBL). Själv tillhör jag inte nämnda släkt. Min släkt fanns i Österbybruk (C) med namnet Påhlman redan på 1600-talet. Enligt Statistiska Centralbyråns hemsida www.scb.se finns det i Sverige drygt 210 bärare av namnet Påhlman.
 
Med vänlig hälsning   Tord Påhlman

2001-06-27, 15:42
Svar #7

Victor Alin

stålhandske är ju en adelssläkt, men kommer jag ihåg rätt finns det även en smedsläkt med namnet stålhandske
 
hur vet man om en person med detta namn kommer från en smedsläkt eller en adelssläkt? (förutan att forska vidare och på så sätt hitta det)
 
tack på förhand

2001-06-27, 17:40
Svar #8

Arne Blom

Hej Victor!
 
Om personen av sin samtid benämndes välboren el dylikt så är troligtsvis personen av en adelssläkt (undantag finns dock även för högreståndspersoner som kunde benämnas välvoren utan att vara av adel. En smed benämndes dock aldrig så!) medans däremot en ofrälse, i detta fallet smeder, oftast benämndes med yrkestitel (tex smed, mäster etc).
Några generella regler finns inte att särskilja släktnamns sociala ursprung.
Mvh Arne

2001-06-29, 22:45
Svar #9

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Tilläggas kan att man vid osäkerhet kan kolla Elgenstierna, eftersom adliga personer normalt står med där.
 
Det finns ju också ett antal publicerade smedsläkter, men det lär dröja ett tag innan även alla smedsläkter är utgivna...
Ulf Berggren

2001-08-31, 15:27
Svar #10

Utloggad Thomas Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2015-01-31, 13:11
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har noterat att släkten Teit i Pernå, Finland, ibland benämnts som vildfrälse. Finns det någon som vet innebörden av detta?  
 
Thomas

2001-09-05, 17:49
Svar #11

Utloggad Inger Bjørnaas

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2013-06-22, 15:32
    • Visa profil
Hei
 
Min stammor på min farmors side er ifølge tradisjonen en svensk adelig frøken.  Kan dette stemme ?  Ingeborg Vilmann kom sammen med sine foreldre til Røros ca. 1650.  Hun ble gift med Hans Jensen Digerås.  Sønnen Peder Hansen Vilmann var kommandørsersjant under krigen mot Karl den tolvte av Sverige, og ble fanget og ført til Stockholm.  Da de fikk vite hvem han var, viste det seg at de kjente hans mor, og ble straks satt fri og fikk adgang i deres huse, som var av den Vilmannske slekt, heter det.   
Likeledes er en Peder Mortensen Vilmann, f. ca. 1600 og hans koneMargrethe kommet til Norge ca. 1650.  Deres sønn Morten Pedersen var kjøpmann i Trondheim.  Peder Mortensen Vilmann kan meget godt være far til Ingeborg Vilmann, og kjøpmann Morten Pedersen Vilmann hennes bror eller halvbror.
Er det noen som har kjennskap til Vilmannsslekta i Sverige, og som kan hjelpe meg med å finne opphavet til min stammor Ingeborg Vilmann, ville jeg være meget takknemlig.  Finnes det en adelsslekt i Sverige med det navnet ? (Sannsynligvis rundt Stockholm)
 
Med hilsen
Inger Bjørnaas, Grindal, N-7393 Rennebu

2001-09-05, 21:59
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Inger Bjørnaas,
Den enda introducerde adliga ätten med ett liknande namn är Wildeman, en finsk adelsätt, introducerad 1625. Däremot finns det ofrälse namnet Villman i Sverige (ex vis i registret till tidskriften Släkt och Hävd).
Har själv erfarenhet av forskning av svenska invandrare till Norge. I mitt fall (1700-tal)fanns också en muntlig tradition om adlig härkomst, och en historia som på ett sätt liknar Din; att någon svensk skulle kännt igen namnet i samband med krigshandlingar. Någon adlig anknytning till Sverige på denna person har jag inte funnit.
Min bedömning är att det var ganska vanligt att svenskar som kom till Norge förbättrade sin egen status genom dylika berättelser. Jag kan tänka mig att norrmän som kom till Sverige gjorde detsamma. På den tiden var det inte lätt att kontrollera.
Som Du kanske vet är det mycket vanligt att emigranter till USA förde med sig den typen av historier. Jag har t o m haft kontakt med en från Norge härstammande familj i USA, som sade sig ha ett eget vapen. Vid min kontroll visade sig detta vara det norska riksvapnet, som jag väl kände från min ungdoms frimärksamlande.
Om Du skall kunna finna Din anmoders svenska rötter torde det bästa sättet vara att söka hennes tidigaste förekomst i norska källor, och presentera dessa med källhänvisning.
Vänligen,
Olle Elm

2001-09-07, 09:24
Svar #13

Utloggad Inger Bjørnaas

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2013-06-22, 15:32
    • Visa profil
Hei Olle
 
Tusen takk for svaret.  Vet du hvor i Sverige navnet Villmann finnes ?  Jeg er ikke så kjent med de forskjellige søkeplassene i Sverige at jeg vet hvor jeg skal lete.
 
Hilsen Inger

2001-09-07, 13:46
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Inger Bj?rnaas,
Har ingen kunskap om var i landet namnet Villman förekommer. Ett sätt att söka är att Du går till avdelningen Släkter ovan, och startar en ny diskussion ang namnet Villman under: Släkter: Övriga släkter T-Z. Då blir Din fråga säkert mer uppmärksammad än under denna diskussion.
Glöm inte att ange Ditt tidigaste skriftliga belägg i Norge för namnet.
Vänligen,
Olle Elm

2002-11-27, 19:46
Svar #15

cecilia

Om man har ett efternamn som är så kallat adligt, betyder det att man är adlig? MVH/Cecilia

2002-11-27, 20:10
Svar #16

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Det är en fråga som inte är helt enkel. Vissa adliga ätter har ju burit relativt vanliga namn - vem föreställer sig exempelvis att Sjöberg skulle vara adligt? Likafullt har det existerat en adelsätt med namnet Sjöberg, men det betyder ju inte att alla med namnet Sjöberg skulle vara adliga för det, utan endast de som hörde till just den ätten Sjöberg (adliga ätten Sjöberg är numera utslocknad).
 
En hel del namn bärs dock enbart av de adliga ätterna själva, t. ex. Lewenhaupt och Silfverschiöld (nej, jag har inte undersökt om det finnes några ofrälse med de namnen, men så vitt jag vet...). Om en person bär namnet Lewenhaupt kan man förmoda att han/hon är adlig (ätten Lewenhaupt är grevlig), men teoretiskt sett kan det förstås, under nu gällande namnlag, vara en ingift man som antagit sin adliga hustrus namn, eller någon Lewenhaupt-ättling som tagit sin mors flicknamn, och de (den ingifte respektive den cognatiska ättlingen) är ju inte adliga bara för att de använder ättens namn.
 
Därutöver har vi de så kallade ?37-ätterna, d.v.s. ätter som upphöjts i adlig, friherrlig eller grevlig värdighet sedan 1809, där den aktuella (adliga, friherrliga eller grevliga) värdigheten endast gäller ättens huvudman. Ett sådant exempel är ätten af Ekenstam, där endast huvudmannen är adlig, men hela ätten använder namnet.
 
Sedan får vi förstås inte glömma illegitima adelsättlingar, som använder det adliga namnet, t. ex. den stora ofrälse släkten Ehrencrona, som härstammar från major Karl Samuel Gammal Ehrencrona och hans älskarinna - som vi väl idag snarare skulle ha betraktat som hans sambo, eftersom de levde i ett varaktigt äktenskapsliknande förhållande. Ehrencrona är ju ett adligt namn, men hans ättlingar med detta namn är ju inte adliga för det (i alla fall inte enligt Riddarhuset, men det är en annan diskussion).

2003-08-04, 20:14
Svar #17

Filip Thorstensson

Kan man hitta någonstans om ens släktings namn är adligt eller inte?
 
Mvh Filip

2003-08-04, 21:21
Svar #18

Mikael Hellman (Mhellman)

Filip. Följ den här länken http://www.riddarhuset.se/jsp/admin/archive/sbdocarchive/introducerade_atter.pdf, Förteckning över samtliga grevliga friherrliga och adliga introducerade ätter i bokstavsordning på Riddarhuset.se - här syns visserligen inte de ointroducerade ätterna. Lycka till!

2003-08-04, 22:50
Svar #19

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Klokt kan nog vara att nämna namnet (personen) här, då många adliga namn burits av alldeles 'vanliga' människor också.. Få gärna med år/datum, socknar/platser osv. som är känt för den personen, så blir det lättare att kontrollera uppgifterna.

2003-08-30, 15:40
Svar #20

Birgitta Dyrsch

Jag har en anfader Biskop Botuidus Sunonis (Botvid) i Strängnäs, som var i gunst hos Gustaf Vasa men föll senare i onåd.Han skall vara adlig med en ekgren i vapnet. Var kan jag finna honom?
Hälsningar Birgitta

2003-08-30, 18:43
Svar #21

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Du hittar honom i Strängnäs stifts herdaminne, del II, s. 20, av Magnus Collmar. Där står mycket om biskop Botvid, men inget om vilken ätt han kan ha tillhört.

2003-11-23, 20:14
Svar #22

Annica Engdahl

Har en släkting med namnet Von Oxholm, är det någon som vet vart jag kan hitta information om släkten/namnet?

2003-11-23, 20:36
Svar #23

Jonas Kuschner

Denna sajt anger att släkten Oxholm återfinns i Danmarks adels aarbog, följande årgångar och ställen: 1887, 343 (mest utförligt); 1906, 484; 1956, 35.

2003-11-24, 18:19
Svar #24

Annica Engdahl

Tack Jonas! Ska se om detta leder till nått.

2003-12-19, 13:55
Svar #25

Eivor Canova (Pilady)

Sjökapten Carl von Diedrichs, gift med Hilda Amalia Kreuger.
Dom får en dotter 1874-01-17 med namnet Anni von Diedrichs.
Är det någon som vet om Carl hör till introd. - eller ointroducerad adel.
Eller är det någon som möjligen vet något mer om familjen.
Mvh
Eivor

2003-12-19, 15:31
Svar #26

Lasse Nilsson

Det fanns en introducerad, adlig ätt von Diederichs, utgången på svärdssidan 1949.
 
Mvh/Lasse

2003-12-19, 16:11
Svar #27

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Uppgifter om denna ätt von Diederichs, som ovanstående Carl hör till, finns i Elgenstierna, del II, s 267f.

2003-12-19, 17:04
Svar #28

Eivor Canova (Pilady)

Elisabeth och Lasse.
 
Tack för all hjälp. Det får bli en tripp till Borås och läsa vidare.
 
Eivor

2004-03-05, 14:49
Svar #29

Anna-Sofia Lejman

Hej!
 
Jag söker en förfader som enligt familjeberättelsen har adlats för en god gärning (han byggde en väg när inte socken hade råd) och fått namnet Lejman av kung Oscar II.
 
Namnet finns inte kvar i adelskalendern, den sista släktingen som var född original Lejman dog 99.
 
De Lejman släkter jag hittat på biblioteket stämmer inte med min familj, var kan jag söka vidare?
 
Mvh Anna-Sofia

2004-03-05, 17:32
Svar #30

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Är du släkt med arbetaren på Norrboda, Ytterbyns ägor, Skuttunge sn, Karl Vilhelm Lejman, som fick en son Gotthard Emanuel f 1879?
Kung Oscar 11 lär väl inte haft nöjet att adla så värst många personer.

2004-03-05, 23:21
Svar #31

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
I Elgenstiernas Adelns ättartavlor kan jag inte finna någon Lejman, som adlats. Hittade en sjökapten Johan Fredrik Leiman, född i Hälsingborg 1844 och död i Stockholm 1904. Han var gift med Hulda Maria Elisabet Silfversvärd (1842-1910). I Svenska ättartal 1890 omtalas bruksinspektorn på Borkhult (Östergötland) Anders Lejman, g m Catharina Charlotta Lidberg, f. 1765. I samma bok nämns även Catharina Leiman (1722-87), g m en rusthållare i Östergötland Johan Aschan, f. 1722. Släkten Lejman finns även med i Svenska släktkalendern 1915-16 och 1927, som jag inte har tillgång till.
Mvh! Håkan

2004-03-06, 17:51
Svar #32

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Hittar inte heller i Schlegel - Klingspor: ointroducerad adel...!
Mvh. Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna