ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adels-terminologi  (läst 3025 gånger)

2003-01-05, 22:22
läst 3025 gånger

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Gunnar!  Tack för tipset!
Men frågan kvarstår - kunde denne man ”duperat” sin omgivning att han var adlig, eller är titeln en helt säker indikation på adelskap?
 
Mats Winbro

2003-01-06, 12:06
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Hej Mats!
 
Nej, någon adlig ätt Henning förekommer inte i Sverige - däremot finns en löjtnant vid skånska husarregementet Carl Gustaf von Hennigs, som blev introducerad 1832. Adliga titlar/epitet ärvs inte heller via mödernet i Sverige. En utomäktenskaplig (naturlig) son till en adelsman kunde inte heller kallas välboren, även om fadern skulle ha erkänt faderskapet. Endast om föräldrarna senare gifte sig med varandra skulle ett utomäktenskapligt fött barn bli legitimt och komma i åtnjutande av adelskap och där till hörande titulaturer etc.    
 
Även om epitetet välboren ansågs vara förbehållen lågadeln, så kan man dock aldrig säga att en titel eller ett epitet är en säker indikation på adelskap. Det finns ju som bekant personer som titulerar sig både friherre och baron (!) utan att vara det.  
 
Man skall också vara medveten om att det gick inflation i titlar och epitet, särskilt under 1800-talet. Ett exempel på detta är t.ex. titeln jungfru, som från början hade en högförnäm klang och endast användes för högadelns ogifta döttrar. Sten Carlsson skriver i sin intressanta studie Fröknar, mamseller, jungfrur och pigor. Ogifta kvinnor i det svenska ståndssamhället (Studia historica Upsaliensia 90, Uppsala 1977), s. 16:  
Folkvisans 'stolts jungfru' tilhörde samhällets högsta skikt. Så sent som 1738 inrättades Vadstena adliga jungfrustift. Döttrarna till präster och ofrälse ståndspersoner kallade sig stundom jungfru ännu 1800. (---) Under ståndstidens slutskede var jungfrutiteln nedflyttad till det lägre borgerskapet och socialt likvärdiga grupper, som höjde sig över den rena allmogen utan att uppfattas som ståndspersoner. (---) Den förekom också som yrkesbeteckning på en piga i en ståndspersonsfamilj. En dylik jungru kallades stundom kammarjungfru.      
 
Hur det ligger till i just ditt fall med epitetet välboren är svårt att veta, eftersom du ger så sparsamt med information om din anmoders halvbror. En gissning är, om det verkligen står välboren och inte välaktad eller något liknande i kyrkböckerna, att epitetet för den som vid tillfället hållit i pennan, uppfattats höra samman med officerstiteln och inte uteslutande med adelskap. Har du undersökt hur övriga officerare i det geografiska område där han var verksam titulerades vid den aktuella tidpunkten? Finns skillnader mellan adliga och icke adliga eller mellan underofficerare och högre officerare osv?

2004-02-15, 18:22
Svar #2

Sanna Bergenstråhle

Hej. Finns det någon Bergenstråhle här eller?

2004-02-15, 23:26
Svar #3

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej Sanna! Om Du avser den adliga släkten Bergenstråhle, bör Du ställa frågor om detta släktnamn under rubriken Introducerad adel.
Mvh! Håkan

2004-04-08, 13:00
Svar #4

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jo, jag måste tillstå att jag har frågat om samma personer på flera av rötters ämnen. Men så låter jag här helt enkelt bli att nämna någons namn men frågar om det är någon som vet om den tysk romerska titeln Riksgreve (på tyska Reischsgraf eller engelsk Imperial Count) resp. feminin form övertogs av Det andra Tyska Riket dvs. Kejsar wilhelm d. I och F?rst von Bismarcks skapelse efter 1871? Dvs. blev det en ny adel introducerad, och/eller fick äldre adelspersoner som hjälpt på olika sätt i krigen mot Frankrike, Danmark etc. högre titlar. Själv blev ju graf Otto von Bismarck upphöjd till både furste och hertig. En följd fråga är om det nya kejsarriket såg sig som arvtagare till det tyskromeska riket när nu Habsburgarna i Wien hade avsagts sig rätten till detta arv 1806. Jag vet att det är en genealogisk webtidning och inte i första hand rent historiska politiska begivenheter det handlar om här. Men det hör ju lite samman eller hur? Är det någon som gått djupare in i detta ämne om adels titlar och deras politiska relevans i dåtiden och kan berätta om det?  
M.V.H. Steve

2004-06-04, 19:06
Svar #5

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
Jag vet inte om detta är rätt ställe att fråga detta men i alla fall. I Danmark tycks finnas olika ranger av adlig värdighet. I Sverige är det: greve, friherre och obetitlad adel. Nu är min fråga dock den, hur ser de adliga rangerna ut i grannlandet Danmark? Jag har listat fram att det måste se ut ungefär så här:
 
Hertug (Vad har de andra medlemmarna för titel?)
 
Lensgreve (är det bara huvudmannen för vissa ätter som har denna värdighet medan de andra medlemmarna är Greve / Komtesse?)
 
Greve / Komtesse (Är komtesse den officiella benämningen på födda grevinnor medan gifta kvinnor benämns Grevinde / Lensgrevinde?)
 
Lensbaron (är det bara huvudmannen för vissa ätter som har denna värdighet medan de andra medlemmarna är Baron / Baronesse?)
 
Obetitlad adel
 
Jag vill också helst veta om dessa är de officiella danska titlarna?
 
M.V.H.
Ralf

2009-08-19, 14:21
Svar #6

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej
 
Jag har stöt på ett namn som påstår sig vara friherre här i Sverige. Namnet finns inte upptaget i adelskalendern eller i de ointroducerades förening. Existerar namnet friherre utomlands, eller finns det något namn som bäst blir friherre när man översätter det till svenska? Jag vill helst inte skriva ut vilket namn det är. Det är ett von-namn i alla fall, så mycket kan jag säga.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-08-19, 20:12
Svar #7

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej! På tyska finns både benämningen Freiherr och Baron.
Mvh!
Håkan

2009-08-19, 20:18
Svar #8

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Håkan
 
Då kan det nog stämma, för jag misstänker att namnet är tyskt.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-09-14, 13:39
Svar #9

Utloggad Anders Harrysson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 11:47
    • Visa profil
Hej, Jag vet inte riktigt var min fråga ska ställas..men..
 
Jag vill förstå hur processen såg ut att ta fram och besluta
vilket släktnamn den adlade personen skulle bära.
 
Mvh, Anders

2009-09-14, 17:11
Svar #10

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Kring detta ämne kommer jag direkt att tänka på Nils Arvidsson, adlad Hägerflycht. Om hans släktnamn kan man i Riddarhusets stamtavlor läsa att det berättas att Nils vid en jakt på Börringe klosters ägor, i konung Karl XI:s närvaro, med lodbössa skjutit en högt flygande häger, och av den anledningen föreslog kungen namnet Hägerflycht när han adlades.  
 
Vanligt var väl att man fick tillagt ett von, af eller liknande till sitt efternamn när man adlades, men i många fall är valet av namn mer otydligt, så det hade verkligen varit intressant om någon kunnig forskare har fler kunskaper i ämnet.
 
Mvh/Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-09-14, 21:39
Svar #11

Utloggad Anders Harrysson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 11:47
    • Visa profil
Tack Markus. Ja frågan är om den adlade fick välja, eventuellt föreslå namn, eller om 'kungen' bestämde?
Vidare är det intressant att veta hur det gick till att få ett vapen vilket många nyadlade inte hade innan..kanske någon heraldiker kan hjälpa...??
 
Anders

2009-09-14, 23:18
Svar #12

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Till att börja med var det olika vid olika tider. I början använde man inte efternamn alls. Sedan började man försiktigt titta på skölden och försöka läsa ut den (Bjelke, Oxenstierna och många andra). Så kom en period med namn, som gavs i samband med adlandet. Troligen fick den adlade själv föreslå någonting. Sedan kom perioden, då man tog det borgerliga släktnamnet med ett prefix, ibland von (men det är vanligen en utländsk ätt, som introducerats i Sverige långt efter adlandet), annars af. Och så fanns alltid möjligheten att inte ändra namnet alls, vilket var det vanligaste på 1800-talet.
Vapenskölden borde syfta på namnet eller anledningen till adlandet, och den fick inte lätt kunna förväxlas med någon redan existerande, så man fick säkert hjälp av Riddarhusets heraldiker. Skicket har växlat under århundradena: först gällde det att ha en enkel symbol, som syntes bra på långt håll, sedan blev det mera komplicerat. Till sist kom sådana horrörer som naturfärger.

2009-11-15, 14:36
Svar #13

Utloggad Ulla Sjöström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2013-09-19, 18:54
    • Visa profil
Hej!  
I en födelsenotering den 17 september 1771 i Helsingborgs Stadsförsamlings (Malmöhus län) C3 bild 245/sid 231 står någon sorts titel - troligen förkortning - framför två kvinnonamn, Ingri, som höll flickan i dopet och Karry Nilsdotter (som stod ?). det ser ut som noil eller liknande. Kan någon läsa ut vad det står och tala om vad det betyder?
Tacksam för hjälp!
Ulla

2009-11-15, 15:12
Svar #14

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Ulla!
 
Det står noie som mycket riktigt är en förkortning, för nomine, en form av latinets nomen, ett namn. Av någon anledning har prästen alltså fått för sig att understryka att de båda kvinnornas namn är just namn.  Ditt inlägg har förresten hamnat lite fel, och borde väl lämpligast flyttas till någon diskussion under språk eller ord.
 
Med vänliga hälsningar,
 
Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-11-16, 23:36
Svar #15

Utloggad Ulla Sjöström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2013-09-19, 18:54
    • Visa profil
Hej Markus!
Jättestort tack för att Du läste ut och förklarade ordet noie för mig! Jag har en lista på latinska ord i kyrkböcker, men där finns den här förkortningen inte med.
Hälsningar!
Ulla

2009-11-20, 15:09
Svar #16

Utloggad Ulla Sjöström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2013-09-19, 18:54
    • Visa profil
Markus, hej igen!
Anledningen till att jag förde in min fråga om termen/förkortningen noie under rubriken adliga släkter är, att den då döpta flickans mamma hette Anna Greta Nilsdotter Romare, senare står bara Romare. Flickan som döptes då hette Maria Christina Möllerstedt. Hon blev min pappas mormors mor. Pappa skriver i ett brev till mig 1970, att hon var adlig. Det har jag inte kunnat finna bekräftelse på. Jag skulle vara väldigt glad, om någon visste något om släkten Romare i Helsingborg!
Vänliga hälsningar
Ulla

2009-11-20, 17:12
Svar #17

Utloggad Ulla Sjöström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2013-09-19, 18:54
    • Visa profil
Tillägg till ovanstående inlägg:
Det var dottern till Maria Christina Möllerstedt, Bengta (Benedicta) Schier, som blev min pappas mormors mor, och det var om henne han skrev, att hon var adlig. Men jag kan inte förstå annat än att det är släkten Romare som avses.
Ber om ursäkt för mitt slarv!
Ulla

2012-01-25, 19:10
Svar #18

Utloggad Yvonne Waern

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2014-10-15, 18:47
    • Visa profil
Jag har träffat på en släkt som kallas för 'adlig'. Det gäller slutet på 1700-talet, början på 1800-talet. Hur kan en person som tillhör en sådan släkt tituleras? Sade man t.ex. 'baron'?

2012-01-25, 23:15
Svar #19

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Yvonne, här kan du läsa en del om detta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Adel

2012-01-26, 13:02
Svar #20

Utloggad Yvonne Waern

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2014-10-15, 18:47
    • Visa profil
Tack, Elisabeth! Jag var litet otydlig med min fråga. Jag har läst Wikipedia och mycket om adel i största allmänhet. Ganska nyligen såg jag dock att det finns olika sorters titlar, nämligen greve, friherre och sedan 'bara' adlig. Nu gäller min fråga dem som var 'adliga' utan att ha någon greve eller friherre-titel. Vad kallades de av gemene man? Jag har läst bouppteckningar men inte sett någon titel på dem annat än 'adlig', 'godsherre' eller någon militär titel.
Vänliga hälsningar
Yvonne

2012-01-26, 13:12
Svar #21

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Den gamla titeln för adliga personer, som inte hörde till grevarna eller friherrarna, var herr, som dock raskt råkade ut för inflation och blev ett allmämnt tilltalsord under 1800-talet. Kvinnliga medlemmar titulerades fru eller fröken (för ogifta), och det blev samma för dem under samma tid.
 
Adliga personer kunde under äldre tid i skrift kallas wälbördige eller wälborne, medan t.ex. en nämndeman kunde kallas förståndige, eller en soldat av lägre rang kunde kallas manhaftig.  
 
Jag citerar ett inlägg av Torsten Berglund längre upp på denna sida:
Sten Carlsson skriver i sin intressanta studie Fröknar, mamseller, jungfrur och pigor. Ogifta kvinnor i det svenska ståndssamhället (Studia historica Upsaliensia 90, Uppsala 1977), s. 16:
Folkvisans 'stolts jungfru' tilhörde samhällets högsta skikt. Så sent som 1738 inrättades Vadstena adliga jungfrustift. Döttrarna till präster och ofrälse ståndspersoner kallade sig stundom jungfru ännu 1800. (---) Under ståndstidens slutskede var jungfrutiteln nedflyttad till det lägre borgerskapet och socialt likvärdiga grupper, som höjde sig över den rena allmogen utan att uppfattas som ståndspersoner. (---) Den förekom också som yrkesbeteckning på en piga i en ståndspersonsfamilj. En dylik jungru kallades stundom kammarjungfru.  
 
(Meddelandet ändrat av elisabeth 2012-01-26 13:14)

2012-01-26, 14:17
Svar #22

Utloggad Yvonne Waern

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2014-10-15, 18:47
    • Visa profil
Tack, snälla Elisabeth! Jag misstänkte något sådant, då jag sett 'herr' också i kyrkoböcker.  
Torsten Berglunds inlägg var också mycket intressant!
Tack igen!
Yvonne

2012-01-26, 21:16
Svar #23

Carl Szabad

För att återgå till Yvonnes fråga från i går så är det bara friherrar som tituleras baron.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna