Forum > Allmänt om adel

Adelsätter som antas vara utdöda

(1/6) > >>

Annsofi Sterner:
Vad händer om man bevisar med dokumentation att en släkt som antagits vara utdöd ännu har avkommor som lever?  
 
När jag ställde frågan till min numera avlidne far svarade han:
 
Det skulle vara någonting fruktansvärt om det förhåller sig så!

Anders Ellerstrand:
Jag antar att utdöd Adelsätt inte är det samma som att det saknas ättlingar till personer ur ätten.
 
Eller, med andra ord - jag antar att man inte kan säga sig tillhöra en adelsätt bara för att man har adliga anor.

Elisabeth Thorsell:
Om du tror att du kan bevisa att du härstammar i rakt nedstigande led (via manliga led) från någon introducerad adelsman, men att din gren kommit bort under seklerna, så bör du kontakta Riddarhusgenealogen Per Nordenvall.  
 
Om så skulle vara att härstamningen är riktig brukar den återfunna grenen komma med i nästa Adelskalender.

Annsofi Sterner:
Vad jag menar är någon av dom ätter som i Elgenstierna framgår som utdöda. Förresten Anders Ellerstrand, kan du precisera vad du menar med adliga anor. Adlig är man bara om man har en adlig far som i sin tur hade en adlig far, som hade en adlig far...osv.

Michaël Lehman (Philippos):
Om en vid Riddarhuset i Stockholm introducerad utdöd ätt visar sig fortleva genom någon tidigare bortglömd gren, brukar ätten efter utredning av riddarhusgenealogen och beslut av Riddarhusdirektionen ?återupplivas? och åter beviljas representation vid Riddarhuset. Så har skett ett antal gånger, bland annat sedan släkten Dahlman har fastslagits vara en gren av Forstena-släkten - om än enligt somliga forskare på lösliga grunder - och nu senast 4. september 2002, då en nyligen upptäckt gren av den sedan 1937 utslocknade ätten Lagerbielke ånyo beviljades representation.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion