ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adelns tjänstefolk  (läst 862 gånger)

2016-02-05, 09:47
läst 862 gånger

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Hur forskar man egentligen på de släkter som var tjänstefolk åt adeln i äldre tider? De kvarlämnade uppgifterna i kyrkoböckerna om dem verkar vara betydligt magrare än resten för befolkningen. Verkar nästan som att sådana släkter befann sig lite i en gråzon och att det var lite sisådär med hur prästen gjorde anteckningar om dem. Jag skulle kunna tänka mig att många adelsätter i sina privatarkiv kan ha papper och uppgifter sparade om sina anställda, men tyvärr har man ju inte sådana fina släktingar eller kontakter. Hur har ni andra gjort?

2016-02-05, 12:40
Svar #1

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej!
 
Tycker du besvarar frågan själv lite grand. Om du väl vet hos vem de tjänstgjorde så vet du ju vem du skall kontakta kring privatarkiv.
 
Jag känner till ett privatarkiv (fideikommiss) som har information om de anställda sedan lång tid tillbaka. Säkert har fler ett gårdsarkiv. Ta kontakt helt enkelt, inget att förlora.
 
Vänligen Patrick  
 
Ps. skriver inte ut namnet på fideikommissen, var och en får skicka en förfrågan dit där de söker info. För att någon inte skall bli överrumplad med frågor. Risken kanske blir att ingen får svar annars Ds.
Vänligen Patrick : )

2016-02-05, 14:52
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
För att se vilka arkiv som är bevarade (vilka handlingar och var arkivet är placerat) kan man söka i NAD.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2016-02-06, 15:56
Svar #3

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Ja, jo Patrick det är sant... Jag har försökt sådant innan men antingen så svarar ingen eller så säger de att det ska återkomma... Och till Riddarhuset i Stockholm tror jag skrivit två gånger (fast i helt annat ärende) men jag aldrig fått svar. Gemene adelsman och vanligt ofrälse är uppenbarligen inte så intresserade av släktforskningsfrågor.  
 
Finns det eventuellt några andra vägar eller källor att gå för att pussla ihop tjänstefolkens släktträd? Finns det något exempel på släktforskare som lyckats pussla ihop en släktträdet hos en  tjänstefolkssläkt? Kan ju finnas uppslag för andra källor där tänker jag.  
 
Claes-Göran: NAD känner jag till och har använt så gott det går. Tack likväl för tipset.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna