ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trampe, af  (läst 2782 gånger)

2002-10-17, 16:13
läst 2782 gånger

Sven Engkvist

Ointroducerade grevliga ätten af Trampe (urspr. fr. Pommern).  
 
Söker uppgifter om grevliga ätten af Trampe (ointroducerad i Sverige)och speciellt om en viss Oberleutnant af Trampe, vilken tjänstgjorde i tyska arm?n under Första Världskriget (1918). Vilket/vilka militära förband tillhörde han?
 
Med vänliga hälsningar
 
Sven Engkvist

2002-10-17, 18:52
Svar #1

Johan R:son Sjöberg

Finns inte ätten af Trampe i Ointroducerad adels kalender? Jag har inte tillgång till den här och nu, men jag har för mig att jag har sett dem där. Hör med ditt bibliotek efter Ointroducerad adels kalender, även Schlegel och Klingspors Ättartavlor över ointroducerad adel kan vara värda en undersökning.

2002-10-18, 16:25
Svar #2

Yvonne Korn (Yvonnek)

Ätten finns i alla fall inte med i Schlegel och Klingspors Ättartavlor.

2002-10-18, 17:49
Svar #3

Johan R:son Sjöberg

Efter ett besök å stadsbiblioteket i Karlstad kan jag konstatera att greveliga ätten von (af) Trampe finns med i Kalender över ointroducerad adels förening 2000, s. 213f, och i Victor Örnberg, Svensk slägt-kalender 1886, s. 59.
 
I förstnämnda kalender finnes även en litteraturlista, som torde vara användbar för Trampe-forskare.

2002-10-24, 08:55
Svar #4

Sven Engkvist

Tack för värdefulla litteraturtips! Jag har med stor sannolikhet hittat den av mig eftersökte personen. Han hette Jens Ragnar af Trampe, född 1885 i Bohuslän. Han deltog i Första Världskriget i tysk tjänst och överlevde. Avled mellan 1943 och 1952, förmodligen ogift. Återstår att finna vilka militära förband han tillhörde under Tysklandstjänstgöringen. Fortsatt tacksam för all hjälp!

2003-01-06, 20:05
Svar #5

Utloggad Gert Olausson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2022-02-11, 19:42
    • Visa profil
Hej Sven!
Tror mig hittat rätt Jens. Han ligger begravd på Tanums kyrkogård och bodde på Mjölkeröds gård, strax norr om Tanumshede. Bifogar en bild på gravstenen. Vilka förband han tillhörde vet jag ej för närvarande men kan kanske ta reda på detta så småningom då jag är bekant med barnbarn till Jens syster Dagmar.
 
MVH Gert

2003-01-16, 07:30
Svar #6

Sven Engkvist

Hej, Gert!
 
Och stort tack! Det är rätt Jens som Du har hittat. Jag är synnerligen tacksam för alla tänkbara kompletterande uppgifter om hans militärtjänstgöring i tyska (preussiska) arm?n.
 
MVH
 
Sven Engkvist

2015-03-13, 17:51
Svar #7

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Tredje februari 1906 dör enligt Dödboken Dagmar Marianne Otterskog, född von Trampe den 25 april 1907 i Mattmar, Jämtlands län.
Men i födelseboken finns enbart hennes moder, Erika Berg Uppasserska från Östersund nämnd. Ingen fader, ingen ålder eller födelseförsamling för Erika, bara en notis att hon vägrar döpa dottern.
 
Vilken von Trampe kan var fader till barnet?

2015-03-13, 18:12
Svar #8

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Det verkar som Erika hette Erika Margareta Borg och gifte sig 27 Sep 1912 med greve Rudolf Valdemar Jörgen von Trampe (som gifte om sig närErika dog vid 39 års ålder.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna