ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 15 februari, 2006  (läst 4783 gånger)

1999-11-10, 13:01
läst 4783 gånger

JoacimWendin

Är det någon som känner till något om:
Ernst Laxman von Rahden Född: 1640 Död: 1705
g.m. Kirstina Nilsdotter Född: 1643 Död: 1717
Paret fick 3 barn. Skall bo i Hallaröd 1 (M) och senare också i Snälleröd (M).
Allt är av intresse för mig.
 
Joacim Wendin
 
joacimwendin@hotmail.com

2002-05-01, 16:27
Svar #1

Sune Löfroth

hej!
om du mailar mig marianne.cerha@telia.com  
så får  
du veta mer om Laxman och hans slåkt!
Marianne

2002-05-01, 20:07
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Till fromma för alla som är intresserade av släkten Laxmand och Laxman von Rahden föreslår jag att diskussionen förs enligt reglerna här på Anbytarforum. Det är också lämpligt om Peter kan flytta* den till Ointroducerad adel, eftersom Laxmand är en gammal dansk adelssläkt. *) [Diskussionen är flyttad../Anbytarvärden]
 
Om släkten kan man läsa i Jan Raneke, Svenska Medeltidsvapen II, sidan 827-828. Det finns en liten artikel om släkten på http://hem2.passagen.se/bni/. Hur Ernst passar in finner jag inte ut av dessa hänvisningar.

2002-05-01, 20:31
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nu ser jag att det finns ett svar på en liknande fråga på annat ställe här på Anbytarforum. I Ernst Laxman von Rahdens fall är Laxman tydligen ett förnamn (släktskap finns säkert bakåt med ätten Laxmand). Däremot tycks fädernesläkten vara tysk adel, så rubriken kanske bör vara von Rahden vid en flyttning till Ointroducerad adel.

2003-02-08, 20:30
Svar #4

Jesper Silvegren

Ernst Laxmand v Rahden är en anfader till mig, hans mor kom från släkten Laxmand medan fädernesläkten är v Rahden. Jag känner till en smal linje bak till 1200-talet, men har tillgång till ett ganska stort släktträd. Jag har haft ganska svårt att finna information om släkten v Rahden, så den som har information att bringa eller vill ta del av det jag känner till är välkommen att höra av sig.
Jesper Silvegren

2003-02-12, 10:50
Svar #5

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Han hade också något slags äktenskapsproblem. Jag såg namnet nu i helgen, men brydde mig inte om att sätta mig in i exakt vad det rörde sig om. Målet finns med i Lunds Domkapitel, Äktenskapsmålen (FIIf) något av åren 1680, 1681, 1682, slutet av 1684, 1:a halvan av 1685 (troligen 1680, 1681 eller 1682).
 
Hälsningar,
Mikael

2003-04-06, 23:15
Svar #6

Utloggad Lena Jönsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2017-03-14, 21:02
    • Visa profil
Min morfars bror, Ludvig Larsson (1860-1933) var släkt- och hembygdsforskare och han forskade en hel del om sin anfader Ernst Laxmand von Rahden.
Ludvig Larsson, LL, var i likhet med sina bröder född och uppvuxen på en mindre gård i Snälleröd, som en gång tillhört Sätesgården Snälleröd, vilken deras anfader Ernst Laxman von Rahden varit ägare till. LL skrev en bok om Snälleröd (se 1 nedan) Efter LL:s död arkiverades även hans anteckningar och avskrifter på Handskriftsavdelningen på UB i Lund.  
 
För c:a 20 år sedan fick jag möjlighet att läsa och kopiera en del dessa anteckningar och avskrifter, bl a avskrifter av brev till Biskopen i Lund från präster i N Rörum-Färingtofta och Riseberga, i vilka de ondgjorde sig över Ernst Laxmand von Rahdens leverne med en ofrälse kvinna. De som är intresserade av lektor Ludvig Larssons efterlämnade papper om Rahden kan säkert i likhet med mig få ta del av dem via Handskriftavdelningen på UB i Lund. Mina kopior är för tillfället utlånade till en av mina systrar som har börjat skiva av dem ”elektroniskt”.
 
Apropå namnet Rahden så tog döttrarna (Margot, Sonja och Asta) till en annan av morfars bröder namnet Rahden. När Thor Rahden långt senare ville ta sig namnet Rahden gav den då enda kvarvarande med  namnet Rahden  (Asta ) sitt tillstånd till detta. Asta Rahden är nu död sedan några år tillbaka.
 
Lena Jönsson
lena.molleryd@telia.com
 
1) Aktstycken och anteckningar om Snälleröd samlade av Ludvig Larsson och efter hans död utgiven av hans hustru Agda Larsson f  Berthelius, Lund 1936, AB Skånska centraltryckeriet.

2004-04-13, 16:05
Svar #7

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ups! Denne måste vara den samme person som Laxmand von Rohden (stavat med o!) som jag skrivit om på Gyllenstierna (introducerad adel) som en son till Helle Gyldenstierne (dansk stavning) och Henrik Achatius von Rohden som det står till Heinrichhagen (en gård?)som kom från Mecklenburg och som jag har som ana. Se också  rubriken Gyllenstierna för vidare diskussioner i frågan. Snællerød nämns som Gyldenstiernes gård. Finns boken som nämns om Snälleröd fortfarande på Bibliotek i Sverige? M.V.H. Steve

2004-04-13, 16:36
Svar #8

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej igen.
 
von Rohden anan i Mecklenburg är inte färdig (tydlig) för mig, vem var bror och syster etc. Men det finns en offentlig person från historien som kallas greve, Hildenborg graf von Rohden som var gift med en syster till Greve Christian d. II af Oldenburg, som hette Hedwig (den gamla danska kunga ätten var Oldenburgarna som nuvarande Gl?cksborg stammar ifrån, vid sidan om Bernadotte...)Greve Hildenborg von Rohden dog 1228. jag vet inte riktigt hur man gör där med namn skillnaden. Men som jag har sett i Deutsche Adels Forschung Institut (edelleute som finns på internet), där von Rohden står med, kan olika stavnings former sidoställas, men Tyskland har ju heller ingen adel längre! Den avskaffades av Weimar republiken. Nåväl von Rohden finns fortfarande, men också von Rahden om man söker på internet. I varje fall förstår jag det som Laxmand och hans far stavade sitt von Rohden som de gjorde i Mecklenburg.
M.V.H.

2004-04-13, 19:39
Svar #9

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej
 
Den i Skåne välkände släktforskaren Ragnar Odhnoff har forskat lite på Laxmand von Rahden mfl. De finns nämnda på två sidor i hans pärm om Hans Suendzön. Men även med en sida vardera i pärmarna om Anders Suendzön, Hindrich Hansson, Lasse i Rönche, Pehr Ströbeck, Schreiber och Thure Poulsen.
Jag bifogar bilderna/utdragen från Hans Suendzön. Tyvärr så är den ena bilden lite suddig men jag hoppas att ni kan läsa den ändå.
 

 

 
Hela Ragnar Odhnoffs samling finns att läsa på Lunds Landsarkiv men finns även numera att köpa på DigiArkivs hemsida.
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson
Rydsgård

2004-04-13, 23:02
Svar #10

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Magnus:
 
Ja min annder är också Nils Christoffer Ernstsson (kallad Nils! född år 1682 och död 1747 och gift med Apollonia Andersdotter född år 1681 (Riseberga socken) död 1752. Därefter ser det ut att skilja sig men det åaterkommer jag gärna med senare...
Med venlig hälsning:Steve

2004-04-13, 23:21
Svar #11

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Niels Ernstsson von Rohden står också nämnt. Frågan är varför detta sätt fågo? Han nämns ju med en patronymikon endast i Ditt citat?
med vänliga häslningar: Steve

2004-04-14, 06:39
Svar #12

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Där blev det något fel. jag tycker det är svårt att läsa på skärmen. Jag tror att jag menade...Frågan är varför hans släktnamn är borta. Och det ska stå anmoder i inlägget tidigare, förlåt mig man ska nog inte sitta förlänge åt gången med detta.
M.V.H.
Steve

2004-04-14, 06:41
Svar #13

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Jag tror att Ragnar har skrivit endast Christoffer eftersom hans dotter Helena står skriven som Christoffersdotter i kyrkböckerna och inte Nilsdotter. Men tyvärr så kan vi inte fråga Ragnar längre då han avled för några år sen.

2004-04-14, 08:52
Svar #14

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Magnus:
 
Ja det är ju betingelserna. De äldre går bort och så vet vi inte längre varför det står eller är som det är. vi kan ju hoppas att denna dator värld också leder till flera samlade kunskaper och att minnet i tiden blir längre med hjälp av detta under. T.o.m ganska närliggande händelser, släkt förhållanden etc. kan någon gång vara förvirrande. Fastrar, farbröder, kusiner etc. var där en gång men så är de väck. Inte för att man alltid har så mycket gemensamt (någon gång har man) men det är ju kul att träffa dem någon gång. Detta som betraktning om vår samtid. von Rhoden/von Rahden verkar ju i alla fall ha samma rötter. Jag härstammar vidare från Mogens (eller Måns) Nilsson von Rhoden född 1708 senare bosatt enligt min krönika i något som där kallas Danmarks Församling Uppsala län hans hustru hette Christina (inget namn på hennes släkt). Men jag ser också Helena bland de andra minst 10 syskonen. Det står bara inte vem de var gifta med eller var de tog vägen. Deras son (Mogens/Måns & Christina) hette Troels (eller Truls) Månsson von Rhoden och var född i Åbo (Finland?) år 1738 och var gift med Sofia Apollonia (om Apollonia är för eller efternamn står inte) men som jag sagt tidigare; att uttyda hela denna krönika är inte helt lätt, det tar lite tid.
M.V.H. Steve

2004-04-14, 08:55
Svar #15

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Kanske borde det inrättas en von Rhoden sida, eller är det fortfarande en alternativ stavning?
M.V.H. steve

2004-04-18, 07:33
Svar #16

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
von Rhoden får hålla sig under denna rubrik tillsvidare, det är ju samma personer vi skriver om. Diemelstadt-Rhoden är en mindre stad i bundesland Hessen idag. Om släkten von Rhoden kom därifrån från början, vet jag ännu inte, men det kan väl vara troligt. Dock finns det nämnt många von Rhoden i både historisk tid och nutid. Har någon kommit vidare med att finna Henrik Achatius von Rhodens anor och bakgrund före han gifte sig med Helle Gyldenstierne. Är kanske orsaken till denna namn förvirring von Rhoden/von Rhaden, övergången mellan danskt och svenskt? Att plötlsigt inte ättenamnet nämns mera, men den fortsatta släkten använder patronymikon endast, kan det vara för att adelskapet inte blev introducerat på det Svenska Riddarhuset? Men egentligen är det bakåt som jag önskar finna von Rhodens rötter. De fortsatta anorna fram till mig själv, känner jag. Någon som har svar på något omkring detta?  
M.V.H. Steve

2004-04-18, 12:08
Svar #17

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
Jag är direkt avkomling i rakt nedstigande led till en Baltzar Horn till Rantzien, Oldenburg och Clotzow. Han gifte sig den 17 juli 1640 med Magdalena Sofia von Rahden, dotter av Baltzar Levinsson von Rahden, till Rahden, och Dorotea Catharina von Götsfordt. Detta nämns i TAB. 5 på sidan 683 Gustaf Elgenstiernas verk Den introducerade svenska Adelns ättartavlor III.
 
Vet någon var jag kan hitta information om vad för slags släkt mina von Rahdens är och var man kan läsa mera om just mina förfäder?

2004-04-18, 14:17
Svar #18

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Ralph.  
Ursäkta att jag blandar mig. Om Alltså det är samma släkt von Rhoden och von Rahden, vilket det ju verkar som med förnamn och makar att dömma. Så er ju Ernst Laxmand von Rhoden (eller von Rahden?) son till Henrik Achatius von Rhoden (von Rahden) til Heinrichhagen född i Mecklenburg och Helle Gyldensierne (född 1618) kan så Baltzar Levinsson von Rahden vara en broder till Henrik Achatius von Rhoden (von Rahden)? Finns det mer om von Rahden sedan tidigare i Den introducerade svenska Adelns ättartavlor III om Henrik (förmodlingen Heinrich från början) von Rhoden/von Rhaden? Det står till Rahden var det ett gods eller gård? För mig verkar det mycket märkligt. Å ena sidan den ovan citerade Ragnar Odhnoff´s skrift och så min ärvda skrift som stavar namnet annorlunda, samt har en far Henrik Achatius von Rhoden som var invandrad direkt från Mecklenburg till Danmark och gifte sig med Helle Gyldenstierne. Ändå är ätten von Rahden introducerad på svenska Riddarhuset. Sedan hur länge? Jag söker nu i Tyskland och Mecklenburg efter von rhoden men har också stött på ett släktnamn von Rahden i tyskland i modern tid. Vad står det egentligen i EÄ hur långt kommer man tillbaka. Hur benämns dina släktingar Baltzar Levinsson von Rahden och dottern Magdalena Sofia von Rahden. När adlades eller introducerades ätten i Sverige och var kom de enlig EÄ från?

2004-04-18, 15:29
Svar #19

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag ha samlat på mig en massa perosner med ätte namnet von Rhoden och titeln greve/grevinna från olika släktsiter. Personerna är spridda i Tyskland och Europa. Dessutom funnit en syster till Greve Christian II af dynastin Oldenburg
Hedwige Oldenburg gift med Hildebold greve von Rohden död 1228. Observera att för denne greve Hildeborg stavar de namnet von Rohden (varken Rhoden eller Rahden) kan de ha samma ursprung? eller är det helt tillfäldig de bär samma eler liknande namn och i von Rhoden/von Rhaden tillfället även har personer med i övrigt samma person data? Det finns ju många exempel på ändrade stavningar av namn även Oldenburg stavas på den franskspråkiga sidan Oldenbourg där jag fann Hildebold Greve von Rohden.
M.V.H. Steve

2004-04-18, 17:36
Svar #20

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Steve!
Jag antar att du har missförstått vad jag skrivit. Ätten von Rahden är inte alls introducerad på Riddarhuset. Däremot är ätten Horn af Rantzien introducerad och beskriven i Elgenstiernas verk. Då en av urfädrarna för släkten Horn af Rantzien var Baltzar Horn är det givet att han nämns i boken. Baltzar Horn var gift med en von Rahden och som ett gift par nämns de tillsammans i Elgenstierna.

2004-04-19, 00:52
Svar #21

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Ralf:
 
Du liksom jag vet att det är många upplysningar, vilket är härligt! nej jag vet att släkten von Rahden inte är inroducerad, men tack Ralf för upplysningen. Denna person Magdalena Sofia von Rahden är ju mycket viktig i detta sökande efter förståelse av detta mysterium von Rhoden/von Rahden. jag kan inte förstå hur en släkt med samma personer kan ha dubbla identiteter utan att man har upptäckt det genom åren...he he.eller så har man? Det finns ett par frågor om dessa personer i rötter, men de ger fortfarande ingen mening om denna övergång mellan danskt och svenskt. Hur kunde en tillflyttad ätt von Rahden (ill Sverige!) också vara en släkt von Rhoden som anlänt kanske 20-30 år före anekteringen av Skåne? När nu båd namn varianterna eller olika släkter? von Rahden och von Rhoden innan Laxmand (sonen!) det konstiga namnet ärvt från Gyldenstierne (morfar!) och Henrik  (Heinrich?)Achatius von Rhoden som invandrat fårn Mecklenburg med ett til Heinrichhagen vilken alltid annars betyder han äger en gådr eller gods (i Mecklenburg?!) Vi måse hel enkelt samarbeta för att finna dessa rötter til de omstridda ätter oansett om de kom före eller efter anekteringen!
M.V.H. Steve

2004-05-22, 09:18
Svar #22

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Heinrich Achatius von Rahden (eller von Rhoden) igen. Nu har jag varit en lång tur på internet över Tyskland, Baltikum, Ryssland och Canada och ätten von Keyserlingk. Jag har undersökt den friherrliga ätten keyserlingks släktband med ätten von Rahden genom att kontakta en medlem av ätten och deras genealog men inte funnit något samband (ännu?!) mellan dem och Heinrich Achatius som var gift med Helle Gyldenstierne (född 1618). Därför igen samma fråga om det skulle ha kommit in någon med friska ögon och ny kunskap! Varifrån kom Heinrich Achatius von Rahden (i ett av mig ärvt dokument kallas han von Rhoden men det är utan tvekan samme man det handlar om, gift med Helle Gyldenstierne född 1618) hans födelse och döds år finns inte någonstans, vad jag kan finna? Men han måste ju ha varit född i början av 1600-talet (om man åoverhuvudtaget vågar ha hypoteser längre på Rötter...smiley!). Det skrivs i mitt dokument att han kom från Mecklenburg bei Heinrichhagen, vilket brukar betyda (alltså bei ... till) att det rörde sig om ett gods eller herrgård som tillhört den personen eller hans ätt. Ätten von Rahden men också von Rhoden, v. Roden, v. Roeden finns massor av ställen men det är ingen som passar till Heinrich Achatius´ bakgrund. Något nytt om hans släktbakgrund?

2004-05-22, 15:11
Svar #23

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Nedanför ett citat från en oversättning till tyska från en rysk text från den ryska hemsidan Yuri von Rahden. Det verkar finnas många grenar av von Rahden (alternativt von Rhoden) ätten (i många länder). På Friherrarna Keyserlingks hemsida (Canada)finns andra uppgifter som dock är svårare att överskåda, antingenär det ingifta många gånger med von RAhden eller så är de av samma familj med flera namn. Genalogen till familjen viste inte helt. Nu kan jag inte tyska, men förstår lite gran. Är det någon vänlig tyskspråkig person som kunde hjälpa med översättning av ett par meningarn som jag överhuvudtaget inte förstår från citatet, så skulle jag vara väldig glad och tacksam?  
 
-Zuerst erscheint und die Stammreihe beginnt?
 
-W. (StW.): In B. 3 (2, 1) s. Rosen; auf dem H. mit b.-s. Decken ein mit je einer s. Rose bel. Offener b. Flug.  
 
citatet i sin helhet följer:
 
Luth., orth. U. kath. - Ursprunglish  edelfreies niedersachsisches Geschlecht mit dem Stammsitz Rhade beu Zeven, das mit Thetmarus  nobilis dictus de Rothe zw.1219 u. 1227 urkundl. (vgl. Brem. Urk-Buch, Bd I, S. 223-224, Nr 189) Zuerst erscheint und die Stammreihe beginnt . - Immatrikulation bei der I. Klasse der Kurld. Rrschaft 17.10. 1620 unter Nr 22 (fur Gehrt v. Rahden, auf Medsen); russ. Anerkennung der Berechtigung zur Fuhrung des Baronstitels durch Senatsukas Nr 2823 vom 3.4.1862 (fur das Gesamtgeschlecht). W. (StW.): In B. 3 (2, 1) s. Rosen; auf dem H. mit b.-s. Decken ein mit je einer s. Rose bel. Offener b. Flug.  
 
med vänliga hälsningar: Steve
 
 
P.S. Är det någon som vill översätta det hela så är jag ännu mera tacksam, man vet ju inte om man förstått sammanhanget när man inte lärt språket bara förstår orden.

2004-05-22, 15:57
Svar #24

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ännu ett tyskt citat men nu kallas en riddare på 1300-talet i dentyska staden Padeborn för von Rhoden (liksom Heinrich Achatius von Rhoden/Rahden gör i mitt ärvda dockument). Jag har någorlunda förstått meningen vad som står i detta citat. Alltså det viktiga här: Finns det ett samband mellan dessa två olika stavade ättenamn? När Heinrich Achatius i Svensk och danska källor kan antingen ha det ena namnet von Rhoden eller det andra von Rahden som sitt ättenamn?
 
1384 bis 1395 Bengler-Fehde im Diemeltal.  
 
Die Ritter Brobeck von Rhoden, die Ritter von Padberg, Kanstein und der Spiegel vom Desenberg verb?ndeten sich im Bengler-Bund, um ihre Interessen gegen die Bischöfe von Paderborn durchzusetzen.
Im Verlauf dieser Fehde wurden die Dörfer des Diemeltales arg in Mitleidenschaft gezogen.
 
hämtat från en Padeborn krönika på internet.
 
m.v.h. Steve

2004-05-23, 08:38
Svar #25

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja, von Rahden/von Rhoden (etc.) fortsätter att vara en utmanning som sporrar till ytterligare sökande. Någon som vet mer eller har behov för att ta del av denna upplysning som jag fått?
 
Citat med svar från Otto Baron von Grotthuss (Chairman of the Courlandic Knightage) vid föfrågan om ätterna von Rahden/von Rhoden:
 
The family von Rahden stems originally from a larger family group, called Rode, von Rode, van Roden, de Rothe and similar. The German word Roden means clearing woodland and appears extremely often in family names, as part of them, the same in names of local places. The first known R. was a Thetmarus nobilis dictus de Rothe in 1227 from a castle in the Oldenburg/Bremen area.
The German - Baltic family von Rahden, later barons von R., are very well documented. This branch had been separated by historians from the rest of the Rahden/Rode(n) etc., in order to be able to do genealogical work on the Baltic branch, starting properly with the oldest roots in Germany.
A first Rolef v. Rahden appears in the then Livonian Kurland/Courland (now Latvia) in 1520 as member of the Teutonic Order. From there every family member and geographical move (e. g. to Poland and Russia) is more or less known, but I could not trace a single hint to Danish relationship.
The older Rahdens/Rode(n)s etc. lived, as I said, in the region of Bremen and Oldenburg, both Lower Saxony in what is north-western Germany now (whereas Mecklenburg is north-eastern Germany now). I have some names fron these older families, also one Heinrich (extremely common name then) but no Heinrich Achatius. That, however, would not say too much, because the names passed on from those old times are rather erratic......
 
The last German-Baltic Rahdens are one baron in Usbekistan and his two sons in Moscow (I met them all there).
I may mention, also, that another family with the name of von Rahden came from the lower Rhein area and later lived in Prussia. They have no known connection with the German-Balts. And of these I have no documentation. But they may be your ancestors, also.
 
M.V.H. Steve

2005-05-10, 10:47
Svar #26

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Nya upplysningar i von Rahden sökande. Jag har från en källa i Tyskland Pabste fått följande att veta om ätten von Rahden i Mecklenburg.  
Pabste har sökt i olika arkiv i Mecklenburg och sammanfört dem, jag förkortar ytterligare texten i översatt skick, blir det som nedan:
 
Von Raden (från början stavad utan H) är en av Tysklands äldsta adelssläkter och har troligen sin rötter i Pommern i medeltiden.
 
Så citeras olika uppgifter om förläningar etc. från hertigarna av Mecklenburg m.fl. (det nämns först några årtal om personer med namnet von Rade (utan N) som haft affärer med hertigen eller innehaft ämbete det viktiga är där namnet och årtalet.
 
1367 Herrmann von Rade borgmästare i Stralsund
1439 Bernd von Rade (förläning)
1517 Erik von Rade (förläning)
1578 Heinrich von Rade (kallad den Danske) får förläningen Sissow av Hertig Ernst Ludwig (men betalar 900 guilden till Hertigens skattkammare))
1587 Achatius von Raden kallad Choten får rätten att inneha kusinen Heinrich von Radens gods Sissow (på R?gen) om denne (Heinrich inte fick några arvingar). 1602 verifieras detta i ett certifikat av Hertig Philipp Julius.
1592 förlänar dynastin Putbus Daniel von Raden godset Lamphowitz.
1594 gav hertig Bogislav Achatius von Radens son Ernst Ludwig von Raden (stavas nu med M) del i godset Cammin.
1601 är Tönnies von Raden till Maltzin nämnd för ett utökat arrende av mark.
1606 ger Hertig Philipp Julius Freischulzenhof i Heinrichshagen alla därtill hörande tillgångar till hauptmann (kapten) Achatius von Raden till Glussow och hans son. till detta kom att hertigen
1610 (18 sept) gav Achatius von Raden kompensation för Elden i området Kehtzelin i Kreis Lindenberg och och ytterligare 1610 (19 juni)som pension förlänades godset Kuhwall i Kreis Garz till Achatius von Raden till Heinrichshagen men godset förpaktades av sl?ktingen Henning von Raden till dennes död.
1610 (9 augusti) förlänade Hertigen till Achatius von Raden till Heinrichshagen och dennes broder (är inte namngiven) privilegiet till godset Reparnitz och tillhörande egendomar på R?gen även om de skola bliva sålda eller utstyckade.
1611 säljer Hertig Philipp Julius godset Slagitz för 1000 thaler till Heinrich von Raden till Sissow. Även en junker Baltzar von Raden är nämnd i detta privilegiebrev.
1614 ber Olof von Raden hertigen att få overfört  privilegiebreven till Kuhall och Sissow om hans broder Achatius skulle dö utan arvingar.
1616 utst?ller Hertig Philipp Julius privelegiebrev på 20 år till Achatius von Raden till Heinrichshagen.
Lucius von Raden till Glussow på R?gen erhöll förnyad förläning av Sissow om hans broder Oloff (nu med två F) dog utan arvingar. På så sätt innehade Heinrich von Raden ett län om brodern Achatius och hans son skulle dö barnlösa.
 
Eftersom det har intill denna källa varit så svårt att spåra Heinrich Achatius von Rhaden som N?mnts flera gånger tidigare under denna rubrik, har jag insatt dessa uppgifter. men jag har väldigt svårt att finna vem som är fartill vem och broder till vem. Heinrich Achatius von Rahden till Heinrichshagen gift med Helle Gyldenstierne som ?r n?mnd i svenska och danska dokument, bör i så fall vara son eller sonson till denne Achatius von Raden till Heinrichshagen. Alltid ett steg på vägen!
 
M.V.H. Steve

2005-05-10, 18:32
Svar #27

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Det var inte helt nog med de upplysningarna utan det fanns mer från Kära hjälpsamma Pabste fil.
 
Hertig Bogislav XIV ackriderade (?) 1635 till Ernst Ludwig von Raden till Heinrichshagen, godset Garlepow i församlingen Swaulow (eller Swanlow?) på Rügen för en period av fem år.
Ernst Ludwig dog gammal av stroke (slagtilfálle heter det kanske på svenska) och efterlämnade en son Christoph Ernst von Raden som vid sin död hade verkat som borgmästare i Pommern (vilken stad stå inte! min kom.) Hans son Karl von Raden ägde godset Sissow då.
I Oloff von Radens familj ägde sonen Johann Friedrich von Raden godset Glussow 1722, en av hans söner var major i den danska armén men skall ha drunknat. En annan av sönerna bosatte sig i Brandenburg. så långt Pabste.
Det har som det står ven funnits kontakt till Danmark och Sverige förutom Heinrich Achatius von Ra(h?)som levde med sin hustru helle född Gyldenstierne på Snälleröd i Skåne (både före och efter ockupationen/erövringen).
 
Det finns ju en hel del efterlevare till i varje fall dem kvar i Sverige. Så det kanske har intresse för andra än mig.
 
M.V.H. Steve

2005-06-08, 17:15
Svar #28

Leif Gerdin

Har inte själv forskat på skånska släkter men von Rahden tycks länge ha varit ett stopp för många forskare. Nu har Steve Palmqvist åstadkommit ett genombrott med uppgifter om gods i Mecklenburg-Vorpommern, som Henrik Achatius närmaste förfäder innehaft: Sissow, Glutzow, Kowall och Neparmitz, som alla finns på R?gen
redovisas på www.ruegen-web.de (ruegen von A-Z) och på sökordet Sissow finns även bild på 1600-talsegendomen. Något Heinrichshagen kan jag inte finna i grannskapet. Däremot ger sökning på Freischulzenhof ett samband med Hinrichshagen en  
grannförsamling till Greifswald, som 1938 genom sammanslagning ingår i Landhagen (www.landhagen.de). Om detta bör universitetet i Greifswald ha kunskap eftersom de haft ägor där.
Mvh /Leif

2006-02-15, 21:54
Svar #29

Leif Gerdin

Om man använder sökordet Hof Hinrichshagen på Google framgår att Heinrich Achatius v. Rahdens ursprung bör vara Hinrichshagen Hof ett tidigare gods utanför Greifswald i Pommern. Från 1606 innehades detta av Achatius v. Rahden med titeln Amtshauptmann. (Troligen fadern?). Omnämnande av amerikansk forskare med senare anor i trakten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna