ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Knochenhauer, von  (läst 1167 gånger)

2005-10-13, 23:19
läst 1167 gånger

Camilla Axberg

Hej!
 
Mitt födelsenamn är Camilla Ilona Knochenhauer men heter nu Axberg (min mors födelsenamn)  
Har väldigt lite info om min fars släkt (Knochenhauer fars namn) men har hört att det skulle ha varit Von Knochenhauer från början ?  
rhen distriktet syd tyskland ...

2006-06-21, 16:35
Svar #1

Jonas Knochenhauer

Hej Camilla.
 
Jag heter också Knochenhauer och har om än klen så ändå lite information kanske. Vet inte heller så mycket men vi kanske skulle kunna byta lite info?
 
Maila gärna!
Mvh
Jonas K

2006-06-21, 17:47
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Jag har sett namnet i Skåne på 1700-talet i min släktforskning. Är släkten adlig?

2006-06-22, 13:20
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
För den som bär ett ursprungligt Knochenhauer, är det sannolikt viktigt att känna till vad benämningen  betyder innan man förmodar att det rör sig om en adlig familj, även om en släkt von Knochenhauer, kan ha förekommit. Om jag inte minns fel är detta en gammal benämning på slaktaren, alltså ett yrkesnamn, av vilka många blivit familjenamn i de tyskspråkiga områdena. Andra benämningar på samma yrke var: Fleischer, Schlachter, Metzger, Fleischhauer. I sydtyskland benämndes yrket Metzler.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-06-26, 19:44
Svar #4

Jan Kartengren

I Genealogisches handbuch des Adels, Adelslexikon Band VI 1987 J-Kra, finns mellan artiklarna Knoch (1906) sid 323 och Knod v. Helmenstreitt sid 324 ingen artikel Knochenhauer.
 
Källa
Genealogisches handbuch des Adels, Adelslexikon Band VI 1987 J-Kra (C. A. Starke Verlag, Limburg an der Lahn), Gesamtreihe Band 91, sid 323-324.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna