ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kanitz, von  (läst 3290 gånger)

2003-01-25, 14:14
läst 3290 gånger

Alv Edvardsen

Hei !
 
Er det noen som kjenner til opphavet til en slekt, Von Kanitz (Kane)?
Hælsn.
Alv Edvardsen.

2003-01-27, 08:01
Svar #1

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Spørsmålet kan vendes tilbake til spørsmålstilleren selv: Alv, har du noen som helst kildebelegg på eksistensen av en slekt ved navn von Kanitz ? Hvis du _har_ det, så har du jo samtidig opplysninger om opphavet.

2003-01-27, 13:10
Svar #2

Alv Edvardsen

Hr. Vigerust.
Deres svar på mitt innlegg.
Hvorfor så spiss ?
Selv er jeg definitivt amatør på området. Her jeg sitter, har jeg små muligheter til å skaffe tilgang på originalkider m.m.--
Beklageligvis begyndte jeg å grave i dette materialet for noen tid siden og blev tatt av basillen.--  
---
Til Deres svar / spørsmål (?)
I en art. i Slektshist.tidsskrift. var det gjort en oppstilling over ætten til/ fra en Pål Sure og nedover til en Adalis Erlingsdr. som blev g.m. Toralde Sigurdson. Denne Toralde Sigurdsons far, Sigurd Galte Gauteson skal ha vært g.m. Eline Toraldesdr., Kane. Hennes far Toralde Gunnarson Kane. Hans far Gunnar Toraldeson Kane. Hans opphav:--- Von Kanitz Brandenburg ?
Slik står det skrevet. Derav mitt spørsmål. Det kunne jo være at noen visste noe om dette.--
Kanskje jeg burde ha spurt først om Kane var en fornorskning av Kanitz?-- Eller er Kane noe helt annet ? Men er det da noen som vet dette?
---
Det har f.ø. vært nevnt noe sted at denne Ridderen Pål Sure skulle ha noen kongelig slektsforbindelse. Vet noen noe om det ?
 
Beste hilsen
Alv.

2003-01-27, 15:50
Svar #3

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Alv Edvardsen:
 
Du har misforstått bruken av Anbytarforum. Hverken dette eller spørsmålet om Scheel skulle i utgangspunktet vært postet under Ointroducerad Adel, men under Övriga ämen: adel, da du ikke er sikker på om det en gang dreier seg om noen svenske adelsslekter.
 
Vær vennlig å les forklaringene på disse gruppene før du poster, så slipper du å poste feil.
 
mvh Are

2003-01-27, 17:01
Svar #4

Andreas Snildal

Slike spørsmål bør vel heller stilles på et norskt forum, f. eks. Brukarforumet på Digitalarkivet
 
Mvh.
Andreas Snildal, Oslo

2003-01-27, 17:47
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Just detta kring vad som skall ingå i ointroducerad adel är under utredning; bland annat skall instruktionerna kompletteras betydligt - som det står nu så förstår jag att man frågar här ibland..
Från början ställdes denna fråga under 'introducerad adel' (där den alltså inte skulle vara), men då jag kunde konstatera att namnet von Kanitz fanns med i registret till 'Elgenstierna' så placerade jag frågan här under denna avdelning.
Men det är alltså riktigt att det i många fall rör sig om utländsk adel som bör nog diskuteras under respektive land..

2003-01-27, 17:51
Svar #6

Alv Edvardsen

Ja-vel.--
 
Jeg får bare beklage at jeg tillot meg av å benytte meg av dette forum.--
Som nevnt, så er jeg ganske amatør. Så da får jeg vel bare overlate dette tilbud til de åpenbart proffe.--
Beklager så meget, det skal ikke gjenta seg.
ærbødigst og høyst underdanig; 
Alv.--

2003-01-27, 18:50
Svar #7

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Artikkelen fra NST som det nettopp er henvist til, er en av de dårligste og mest uvitenskapelige i tidsskriftets siste 25 års historie, og skulle selvsagt aldri vært trykket. Opplysningen der om von Kanitz er uten kildehenvisninger. Det er totalt ukjent at det har bodd adelspersoner (eller uadelige personer) i Norge med dette navnet. Neppe heller ikke i Sverige, skulle jeg mene. Og nok et eksempel på at påstander om adelsslekter kastes frem her i forumet, helt uten grunnlag. Det hjelper ikke å påberope seg amatørstatus eller lignende. Finnes ikke navnet så finnes det jo ikke.

2003-01-27, 18:57
Svar #8

Andreas Snildal

Alv Edvardsen:
 
Med en slik uvennlig tone, er det få som vil hjelpe deg. Hverken Karlsson, Vigerust, Gustavsen eller jeg prøver ikke å gjøre deg forlegen - vi vil faktisk bare hjelpe deg.
 
Hilsen Andreas

2003-01-27, 19:39
Svar #9

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
På 1700-tallet var det akademikere i Danmark som forfattet bøker om norske adelsvåpner, som trodde at den norske adelsslekten Kane stammet fra en slekt von Kanitz i Mecklenburg. Den norske slekten Kane er kjent på mannssiden fra omkring 1340 til 1496. Slekten bar utpregede norske fornavn, som Gunnar og Toralde, et par bar navnet Niklas og Otte, en het Arild (Arald). Ingen er kjent med navnet von Kanitz i Norge, såvidt jeg vet. 1700-talls-teorien om at Kane stammer fra von Kanitz er ubevist.
Personene med navnet von Kanitz i Elgenstierna kan være folk bosatt i Mecklenburg, eller andre steder i Tyskland, eller også enskilde immigranter til Sverige. (Jeg har ikke sjekket.)

2003-01-27, 19:56
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
De individer von Kanitz som nämns i EÄ är följande:
Anna von Kanitz g m Henrik Bock (förekommer under ätten Bock från Lahmes, nr 1174. Individerna bör ha levt i Schlesien under 1500-talet)
Hans Vilhelm Alexander von Kanitz, gift 1875 med Maria Dorotea Carolina von Krassow f 1854, d 1877 på Pansevitz på R?gen.
Vänligen,
Olle Elm

2015-05-15, 17:49
Svar #11

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Gunnar kan enkelt översättas till eller från Gunter, så där faller ett argument!  
 
Torald/Toralde en varant av Torvald, Thorvaldr. Rent nordiskt namn.
 
Vapnet är detsamma som den tyska släkten von Kanitz. Ingen skillnad.
 
http://de.wikipedia.org/wiki/Kanitz_%28Adelsgeschlecht%29
 
Därför bör man inte avvisa möjligheten till samband. Namnlikheten Kane-Kanitz är ytterligare ett samband.
 
Det nordiska namnet Torvald är ett för svagt motargument. Släkten anser jag sannolikt har varit i Norge en tid. man bör försöka hitta Torvaldar i olika källor. På så sätt kan i bästa fall ingifta släkter hittas.
 
Under Albrekt av Mecklenburgs tid på 1300-talets senare hälft kom många tyskar till Sverige. Unionstiden från just slutet av 1300-talet och 1400-talet innebar att andra tyskar kom till Norden. Även med kung Kristoffer av Bayern kom några bayerska adelsmän till Norden. Erik av Pommern hette Bogislav från början och bör väl också ha haft med sig några män till Norden? Någon av dem kanske var en von Kanitz (Canitz)? Hypotetiskt men kan ha kommit ifrån Västergötland och sedan till Norge. Axevalla var ett av få ställen i Västergötland som hölls av Albrekts män. Resten av landskapet och hela Värmland kontrollerades av den landsflyktige Magnus Eriksson och dennes trogna fogdar. Sägnen om att kapellkyrkan i Likenäs, Dalby i Värmland, den som revs på 1600-talet,v ar byggd under norska tiden, kan därmed fastställas till 1300-talet.  
 
mvh Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna