ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hvitfeldt (Huitfeldt)  (läst 2316 gånger)

1999-08-04, 19:16
läst 2316 gånger

Bo Persson

Uppgifter om denna släkt finns under Landskap: Östergötland: Socknar: Asby.

1999-12-08, 16:17
Svar #1

Robert Hvitfeldt

Sorry, my Swedish is not good enought to write:
 
Can anyone provide a clue to link the Swedish Hvitfeldts to the Norwegian and/or Danish ones?  
 
I am a descendant of Severus Christopher (1660), father of Bernhard (1685-1767), father of Johan Adolph (1725-1801),
father of Jonas Adolph (1768-1807), etc.  
 
I'm looking for any connection to Iver Hvitfeldt (1665-1710), Jerichau Holger Hvitfeldt (1861-1900), Margareta
Hvitfeldt (1608-1683) or to any Hvitfeldts from the Troms area of Norway.

2001-06-20, 20:36
Svar #2

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Who was Severus Christopher (1660) ? A swedish nobleman?
Tore.

2002-10-16, 10:12
Svar #3

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Etter mitt spørsmål fra juni 2001 fikk jeg senere samme høst en privat mail fra den opprinnelige spørsmålstilleren med spørsmål til meg om jeg hadde opplysninger om Severus Christopher. Et absurd spørsmål, siden vedkommende ikke har gitt noen som helst opplysninger om vedkommende. Da data altså ikke foreligger, må konklusjonen idag være at en eventuell rent hypotetisk Severus intet har med adelsslekten Huitfeldt å gjøre. Tore

2002-10-16, 12:53
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Angående diskussionen om Hvitfeldt/Wittfeldt se även:
Swedish names: Hvitfeldt/Huitfeldt och Hvitfeldt och Duse
 
Kristianstads och Karlshamns rådshusrätts domböcker och kyrkböcker torde kunna kasta mer ljus om guldsmeden Sören Rasmusson i Karlshamn som av sina efterkommande blivit omvandlad till en dansk officeren Severus Christoffer Huitfeldt. Någon sanning i sistnämnda påstående finns icke och den ofrälse Hvitfeldtsläkten torde inte ha något med den gamla dansk-norska adelsätten att göra överhuvudtaget.
 
mvh Niclas R.

2002-10-18, 00:12
Svar #5

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Takk for disse opplysningene. Tore

2004-09-18, 17:48
Svar #6

Louise Holmberg

Hej är det någon som har släktforskat om margareta hvitfelt? jag ska tydligen vara släkt med henne men kan inte hitta hur vore jätteglad för svar Louise

2004-09-18, 18:17
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Peter Karlsson!
Kan du flytta detta till ointroducerad adel?  //Fixat..!
 
Louise!
Margareta H:s släkt är väl utredd. För hennes koppling till släkten Green på Sundsby, se www.tjsf.org - Tjörnsläkter - Tjörnadel.
Hennes sons likpredikan, med antavla, finns på www.vigerust.net. Observera dock att likpredikningar inte alltid är korrekta...

2006-01-17, 12:50
Svar #8

Johanna Ramneskär

Jag måste säga att det var trevligt att ni har skrivit om min avlidna släkting Margareta Hvitfeldt. Sitter nu med mitt släktträd framför mig som jag har letat fram.

2006-01-17, 15:46
Svar #9

Eivor Andersson (Ema)

Hej Johanna,
 
Jag såg Anders kommentar om likpredikningar och kom att tänka på en skröna, som finns att läsa i ett häfte, som heter Några sägner om Margareta Hvitfeldt och hennes släktingar.
 
Jag skriver ett utdrag om detta:
 
Margareta Hvitfeldt dog 1683 och när hon skulle begravas, så var det ingen som vågade hålla likvaka över henne.
Anledningen var alla historier om hennes hårda tag och lik i garderoben.
Man ställde in hennes kista i en kammare och på natten började det att banka och skaka och dunsa inne i rummet.
Alla blev försärade och vågade inte gå in.
På morgonen blev det tyst och när de gick in i rummet, fick de se att hennes silkesstrumpor var alldeles svarta och hängde i trasor.
De bytte strumpor och näst natt började samma väsen igen.
Då kikade en av dem in i nyckelhålet och fick till sin förfäran se att Margareta dansade därinne med Hin Håle själv.
 
Natt efter natt fortsatte samma sak, men när prästen läst över henne och hon blev begravd i Valla kyrkas gravkor, blev det lugnt.-slut utdrag.
Detta har funits i Bohus Läns Fornminnesförenings tidskrift 1921.
 
Det var en sedelärande historia och man kan förstå att det fanns häxprocesser på den tiden, när kyrkans makt var så stor.
 
Hälsn. Eivor

2007-04-04, 13:05
Svar #10

Christer Söderlund

Ett bra tips är att läsa Ernst Lundbergs bokserie om denna tid och de fasor som befolkningen på Tjörn och Orust utsattes för. Man får en ganska bra bild av Margareta Hvitfelt och hennes umgänge.
 
Jag är osäker på när böckerna skrevs, men jag tycker det är ett stycke mästerverk som skildrar Bohusläns histotia och sillperioden. Själv har jag läst böckerna 2 gånger och är fortfarande tagen av dem.

2015-01-22, 18:30
Svar #11

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
År 1735 den 16 oktober
 
Revisionssekreteraren Nordenstråle föredrog målet som Consistorum Ecclesiasticum i Lund den 25 juni avdömt, gällande kaplenen i Helsingborg Bengt Tenglöf, för ämbetsförseelse.
 
Han anklagas av den danska generalmajoren och översten över småländska national infanteriregemetet i Norge Henrik Jörgen de Hwittfelt för att han, Bengt Tenglöf, hemligen och olagligen utan föregången lysning och behöriga bevis där i staden i gästgivaren Wosses hus den 7 augusti 1734 sammanvigt berörde Generalmajors son, danska ryttmästaren Tönne Hwittfelt med ett fruntimmer vid namn Sofia Amalia Moltke, även kallad Madame Bugge.
 
Källa: Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1735:2 (1735-1735) Bild 1840 / sid 364 (AID: v655232.b1840.s364, NAD: SE/RA/1311)
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna