ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Holmdorff  (läst 2284 gånger)

1999-11-17, 13:59
läst 2284 gånger

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Enligt uppgift i ett biografiskt verk över värmlandsstudenter i Lund är släkten Holmdorff gammal ointroducerad adel, som jag dock inte funnit någon dokumentation på, och definitivt inte på de svenska grenarna. Allt är spridda skurar av släktmedlemmar ingifta i publicerade släkter.
 
Christina Strömborg, f 1714, d 1786 8/6 i Kristinehamn, är belagd av Christina Dalhede som dotter till handlanden i Karlstad Anders Strömborg och Elisabeth Pemer, dotter till Nicolaus Pemer (IV), en son till Nicolaus (III) som kom till Sverige.
 
I Anreps Sv Släktbok finns uppgifter om hennes första gifte med Christopher Ekman, knappmakare i Karlstad, d 1737. Hon gifter sig 2:o 1740 m Johan Holmdorff, f 1712, knappmakare i Karlstad, d 1763 30/1, och har i detta gifte enligt nyss nämnda studentbiografiska verk sönerna Claes, f 1745, och Johan Christoffer, f 1750.
 
I Örnbergs ättartal finns en bleckslagare Johan Clas Holmdorff som 1797 24/11 gifter sig med Anna Maria Krijk, f 1769 15/12, d änka 1810 13/11, dotter av Anders Krijk, borgare i Vadstena, och Anna Olofsdotter. Åldersskillnaden motsäger inte att han skulle kunna vara identisk med ovanstående Claes, f 1745.
 
Någon som har några spår i Vadstena, och kan hjälpa till med ett utlåtande?

2004-03-12, 23:20
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Lars Holmdorff, kommissarie av nöd & krigshjälpen, d. 1715 3/7, och hans hustru Mariana Jönsdotter, d. 1715 23/6, hade enligt bouppteckningsregistret för Stockholms RR och magistrat (1715:997) tre barn;
1/ Clas Larsson Holmdorff, 5 år
2/ Johan Larsson Holmdorff, 3 år
3/ Sara Larsdotter Holmdorff, 1 år
 
Åtskilliga Holmdorff förekommer därefter i bouppteckningsregistret för Stockholm under 1700-talet, men ingen vid namn Johan Clas.

2007-03-14, 19:19
Svar #2

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Johan Larsson Holmdorff är i rätt ålder att vara identisk med knappmakaren i Karlstad.
 
Sedan jag följt Elisabeth Pemers och Anders Strömborgs efterlevande i Karlstad mer ordentligt på sistone har jag konstaterat några ytterligare barn till dem. En dotter hette Juliana, och vid åsynen av hennes namn blev jag bergsäker på att jag hade sett någon Juliana Holmdorff i något genealogiskt standardverks personregister när jag först letade efter Holmdorffar. Men det har jag tydligen drömt... hittar ingen med det namnet i något register nu...

2008-03-17, 20:21
Svar #3

Utloggad Mattias Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-08-12, 22:06
    • Visa profil
Jag forskar en del på Holmdorff, men då på en annan gren än tidigare nämnda. Nämligen den efter min anfader Kapten Johan Holmdorff, född i Finland omring 1690 och vars ätteläggar bebor främst Bohuslän och Halland. Jag har haft svårt att hitta hans föräldrar och tidigare anfäder och vari kopplingen finns, om den finns, till de tidigare nämnda Holmdorffarna i den här tråden. Jag är faktiskt benägen att tro att det finns två Holmdorff-släkter, dels den prästsläkt som nämnts i tråden och dels den tysk-baltiska/livländska adelssläkt min Kapten Johan Holmdorff stämmer från. Men det är bara en hypotes.
 
Jag har nu ett i nuläget för stort och oorganiserat arbetsmaterial för att kunna presentera det här, men den som är intresserad eller har uppgifter, får gärna kontakta mig. Men ett par korta fakta ur huvudet kan jag nämna.  
 
Släkten Holmdorff adlas den 16 maj 1560 enligt Klingspors Baltisches Wappenbuch. Fyra Holmdorffare nämns som officerare hos  Karl XII av Adam Lewenhaupt, däribland min anfader. Holmdorffarna är officerare i svensk tjänst i minst fyra generationer och deltar i många av 1700-talets krig. En Gustaf Johan Holmdorff, troligen min anfaders bror var häradsfogde i södra Finland innan den stora ofreden. Namnen Gustaf och Johan förekommer flitigt i min Holmdorff-gren.  
 
Holmdorffare har gift in sig i bland andra följande adelsläkter, Staël von Holstein, Gyllenberg, Mannercreutz. De har även gift in sig i bland andra följande präst och borgarsläkter Hjort-Cervinus, Kock (sedermera Koch), Hallongren, Ruda, Mollén, Gedda, Cassel, Plate, Liedberg.  
 
Det var lite smått och blandat. Nåväl, alla uppgifter om Holmdorffare mottages tacksamt, inte minst uppgifter före 1690.

2008-05-19, 13:17
Svar #4

Utloggad Mattias Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-08-12, 22:06
    • Visa profil
Jag är faktiskt benägen att tro att det finns två Holmdorff-släkter, dels den prästsläkt som nämnts i tråden och dels den tysk-baltiska/livländska adelssläkt min Kapten Johan Holmdorff stämmer från. Men det är bara en hypotes.  
 
Jag får ta tillbaka ovanstående då nya uppgifter tillkommit, eller snarare då gamla uppgifter bjudit på nya kunskaper vid en närmare kontroll och satt i rätt kontext. Uppgifter tyder nu att nedanstående kyrkoherde som Torbjörn Norman presenterat i en annan tråd här på Anbytarforum har en är samma släkt och att det finns en Holmdorff-släkt (tyskbaltisk) och inte två. Holmdorphius är ju en rimlig latinisering av Holmdorff.
 
-------
 
Holmdorphius, Severinus. Kyrkoherde före Florinus i Björklinge (Fant o  
Låstbom). Är med tanke på efternamnen far till Mäticka.  
 
Gift  
 
Barn:  
Söfringsdotter-Holmdorpf, Mäticka. Död 1677-08-15 i Björklinge,  
Tibble (f). Se tabell 2.  
Severini Holmdophius, Nicolaus. Död 1674 (Fant-Låstbom). Se tabell  
4.  
 
-------
 
Se tråd: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/13742.html?1173896511
 
(Meddelandet ändrat av mattiash den 19 maj, 2008)

2013-05-27, 14:49
Svar #5

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Här kan väl tilläggas efter tidigare egna inlägg att det väl knappast kan råda några tvivel om att kommissarien Lars Holmdorffs son Johan är identisk med knappmakaren i Karlstad. Han ger ju även en egen son namnet Claes efter sin synnerligen trolige broder. Två döttrar till Johan i Karlstad hamnar åter i Stockholm, gifta Malmborg/Malmberg respektive Lundgren. Tre vuxna söner hamnar på tre olika håll. Sonen Claes, född 1745, blev knappmakare i Vadstena, och var far till bleckslagaren Johan Clas Holmdorff där som jag skrev om 1999. Olof, född 1747, blev hattmakare i Gävle, och Johan (Jan) Christoffer, född 1750, blev kakelugnsmakare i Kristinehamn.
 
På Gävlegrenen blev namnet ofta skrivet Holmdorft, och den grenen var den enda där namnet, i den formen, levde en liten bit in på 1900-talet.

2013-05-28, 15:01
Svar #6

Utloggad Åke von Kiöhling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2013-07-21, 16:51
    • Visa profil
Hej!  
Vi har i släkten en Petrus Petri Pemer, (Petter Pemer), som var ingift i släkten, han var organist och sockenskrivare i Delsbo, f.1716, d. 1745, drunkande i sjön, goft med Maria Elionora Kjölling. Son: Petter Pemer. Ibland skrivs de som Pemmer.
M.v.h.
Åke

2013-05-28, 15:21
Svar #7

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Hej Åke! Ja, där kunde vi haft en helt annan huvudmannagren. Organisten Petter var brorson till Elisabeth Pemer som jag nämnt i tidigare inlägg. Hans lille son hette t o m Jost Peter, har jag konstaterat i Delsbos kyrkböcker, så Maria Eleonoras fars namn letade sig in i släkten Pemer. Dessvärre gick den lille gossen bort 1752, som den siste manlige ättlingen till Nicolaus Pemer IV, som var ende son i första giftet till den ursprunglige invandraren Nicolaus Pemer III. Vi Pemer idag kommer från en betydligt yngre halvbror, från det andra giftet.
 
Då skulle jag ta och höra med dig om du har koll på det inbördes släktskapet mellan Maria Elionora Kjölling och en några generationer yngre Emelie Karolina von Kiöhling, f 1856, dotter av kronolänsman Jost von Kiöhling och Karolina Kristina Katarina Lehman. Hon är också ingift i Pemer-trädet, med länsman Arvid Johansson Delin i Arbrå.

2013-05-28, 22:30
Svar #8

Utloggad Åke von Kiöhling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2013-07-21, 16:51
    • Visa profil
Hej Anders!
Mycket hr jag ej, men det jag har får du här!
M.v.h.
Åke.
(4.5 k)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna