ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hagen, von  (läst 2089 gånger)

2000-04-16, 11:48
läst 2089 gånger

Utloggad Peter Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-11-12, 17:12
    • Visa profil
Hej !
Jag vet ej om jag har lagt in det här på rätt
ställe, men jag undrar om det är någon som  
känner igen denna person ?.
 
Hedvig Catharina von Hagen, f.?, d.?.
Gift med trumpetaren
Valentin Tufwesson Lindwall, f.?, d.?,
År 1712-26/5 föddes dottern Christina Catharina
i Bettna socken (D), då var de troligen bosatta
i Rygglösa. Valentin var möjligen bror till min
anmoder, Margaretha Tufwesdotter Lindwall, och
son till kvartermästaren Tufwe Valentinsson
Lindwall, även de bosatta i Bettna socken.
 
M.v.h.
Peter Eriksson.

2001-02-08, 17:15
Svar #1

Utloggad Göran Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2014-10-15, 19:06
    • Visa profil
Rygglösa heter Sjövik idag .
På 1600-talet lydde det under Dalby i Bettna.
Där bodde på 1600-talt krigaren Erik Jakobsson han fick sonen Tufwe Eriksson . Han avled troligen i slutet av 1600- talet.
 
Kan detta vara till glädje.
MVH Göran Karlsson

2001-02-09, 23:47
Svar #2

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Erik Jakobsson i Dalby, som Göran Karlsson nämner här ovan, var ryttmästare vid Södermanlands ryttare och avled 1632 i Tyskland. Hans bror Jöran Jakobsson (1579-1647) i Helgesta, Stigtomta sn, var ståthållare i Riga och blev adlad och introducerad med namnet Silfverpatron.  
 
Erik Jakobssons hustru hette Christina Tuvesdotter (Hökeflycht). De hade enligt en släkttavla i Dalarnas dombok, Vika ting 27/4 1639 (II:AI:6, f 22r ff) en son vid namn Jakob Eriksson Tufwe. Inga andra barn till Erik Jakobsson nämns i denna dombokssläkttavla.  
 
Om det föreligger något samband mellan ovannämnda personer och släkten Lindwall, som Peter Eriksson efterfrågar uppgifter om, vet jag emellertid inte.  
 
Se G. Elgenstierna, Den introducerade svenska adelns ättartavlor, VII, s 190 (1932), samt min uppsats Nils Hanssons i Främsbacka ättlingar i festskriften till Hans Gillingstam, Individ och historia (1989), s 11-17.  
 
M v h
Torsten Berglund

2001-02-11, 11:30
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Peter Eriksson,
Du frågar ursprungligen om Hedvig Catharina von Hagen. Har inget direkt svar, men vill peka på att namnet von Hagen förekommer ett antal gånger i Elgenstierna. Mot bakgrund av det Göran Karlsson och Torsten Berglund skriver här ovan - även om ingen bevisad sammankoppling skett med Valentin Tufwesson Lindwall - väcker en släkt von Hagen i Livland min nyfikenhet. Dit hör ex vis Anna Catharina von Hagen, dotter till  Henrik von Hagen, g 1688 med Christian Maneken, adlad von Maneken. (Se vidare under von Maneken i EA).
Förutom de i EA nämnda finns en Reinhold Johan von Hagen, ryttmästare 1708, nämnd i SoH, 1994:1, 1995:2 och 1996:1. Även denne kan ha livländsk anknytning. I SoH 1954:2-3 nämns en H S von Hagen, överste. (Källa: CD:n: SoHreg)
Vänligen,
Olle Elm

2001-02-15, 20:20
Svar #4

Utloggad Peter Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-11-12, 17:12
    • Visa profil
Hej! till alla som har svarat på min förfrågan.
Tack för alla intressanta svar och tips, jag
ska kolla upp det så fort jag kan.
Det enda jag har hittat sedan jag lade in frågan
här är något som stod i SoH, 1998:2 sid. 102.
Det är avsnittet om Befäl och stabsbetjänte vid
Kungl. Livregementet till Häst åren 1680-1709,
Av Christopher von Warnstedt.
 
Bland trumpetarna vid Överstelöjtnantens kompani (Västmanland) fann jag,
1. Trumpetare 29.7.1696 - 1.7.1709 Valentin
Tuvesson (fr. 1699) Lindwall; fången; tvangs
taga tjänst hos fienden.
 
2. Trumpetare 1691 i Juli - 29.7.1695 Valentin
Tuvesson.
 
Jag vet inte säkert om det är samma person som
jag nämnde i förfrågan eller vart han bodde vid de här två senaste tillfällena det är i alla fall
samma namn. Jag ska försöka ta reda på mer om det.
 
Mvh
Peter Eriksson.

2001-03-25, 22:31
Svar #5

Utloggad Peter Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-11-12, 17:12
    • Visa profil
Hej!
Jag kollade lite i generalmönsterrullan över
Livregementet till häst, Överstelöjtnantens
kompani (Västmanland) 1695-29/7, och där fann
jag Första Trumpetaren Wallentin Tufvesson.  
Han var då bosatt på Berga i Balunda (Badelunda  
Socken) Siende härad. Han tog över tjänsten
som Första Trumpetare efter en Håkan Holm som
avancerat till Corporal.
Det verkar vara samma Wallentin Tufwesson som
nämns i Bettna socken (D). I husförhören för  
Badelunda socken  AI:1 1668-1703 i Berga,
står han som Walentin trumpetare, han bor hos sina föräldrar Kvartermästaren Tuve Walentinsson och dess hustru Karin Larsdotter och även hans
syster Margareta nämns som jungfru de var först bosatta i Jädra och sedan i Berga ialla fall t.o.m. 1703. Jag ska leta vidare rullorna och
i husförhören.
 
Med vänliga hälsningar
Peter Eriksson.

2001-09-01, 16:02
Svar #6

Sven Wallerstedt Billdal

Hej Peter Eriksson!
Vad gäller diskussionen om kvartermästaren Tuve Valentinsson Lindwall vet jag inte om den bäst hör hemma under von Hagen eller under Bettna. Kanske vore han värd en egen rubrik? Nåväl, för kännedom meddelas att det också finns en samtida kornett Tuve Valentinsson, som omnämns som son till Anna Eriksdotter i hennes 1:a gifte (gift andra gången med borgmästaren Johan Zackrisson Ulf i Linköping, vilken begrovs 1672 11/8). Anna Eriksdotter föddes omkr. 1611, och hon avled 1675 11/4 i Linköping. Detta står att läsa i Linköpings historia, del II:2 (utg. 1946) på sid. 627. Han finns omnämnd vid ett par tillfällen i rådhusrättens protokoll, men jag har inte hittat några uppgifter om var han bodde. I rådhusrätten satt samtidigt rådmannen Johan Valentinsson, som tycks ha tillhört en annan släkt (Wefwer - se sid 639, 640 och 644 samma bok).
 
Hj. hlsn!
Sven W

2001-09-02, 22:19
Svar #7

Sven Wallerstedt Billdal

Hej Peter Eriksson!
I mitt inlägg från igår refererade jag en uppgift om kornetten Tuve Valentinsson i ett mål i Linköpings rådhusrätt, och jag överlåter åt Dig att eventuellt följa upp denna tråd i jakten på kvartermästaren Tuve Valentinssons bakgrund. Namnlikhet behöver ju inte betyda att det rör sig om samma person, men det kan ju vara bra att pröva möjligheten! I Dina inlägg har Du också klart markerat detta, och Du har helt riktigt ännu ej vågat identifiera trumpetaren Valentin Tuvesson från Berga i Badelunda med trumpetaren Valentin Tuvesson Lindwall från Rygglösa i Bettna. Den förstnämnde är enligt Din utredning son till kvartermästaren Tuve Valentinsson, han har en syster som heter Margareta och han har tillnamnet Lindwall.
Som framgått av mitt inlägg under Bettna (26/2 2001) är det uppenbart att kvartermästaren Tuve Valentinsson i Rygglösa i Bettna har en dotter Margareta, och jag kan nu tillägga att det av skattningslängden för Bettna från 6/12 1714 (E II:3b, 1715, ULA) framgår att Trumpet: Lindvahl i skattehemmanet Rygglösa var son till Qwartermest: Tufwe Phaltenson. Det kan för övrigt noteras att Rygglösa år 1695 (enligt hfl) beboddes av Anders med hustru och dotter.
Här finns alltför många sammanträffanden för att det skulle röra sig om en slump, tycker jag. Enligt Din utredning finns alltså i slutet av 1600-talet i Badelunda en kv.m. TV med en son trumpetare VT Lindwall och en dotter Margareta och några år senare finns i Bettna enligt mina fynd ovan en kv.m. TV med en son trumpetare VT Lindwall och en dotter Margareta! Min slutsats blir därför att detta måste röra sig om en och samma familj. Har Du eller någon annan möjligen funnit något som kan tala mot detta?
 
Hj. hlsn!
Sven W

2001-12-10, 19:01
Svar #8

Utloggad Peter Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-11-12, 17:12
    • Visa profil
Hej Swen Wallerstedt!
Jag ber om ursäkt för att jag inte har svarat tidigare, jag har inte varit inne och kollat så mycket. Det du har skrivit om Linköping är mycket
intressant.
Jag gör en egen diskussion för Tufwe och hans
familj under Södermanland eftersom jag hittade  
honom där först.
 
Med vänliga hälsningar
Peter Eriksson.

2013-01-04, 21:53
Svar #9

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Fulltofta år 1717, Skåne
 
d 10 April föddes ett Oächta barn i Hästäng nomine Ellna och Christnades Dominica Palmarum d 14 dito
Fadren till samma barn blef wid dopet uthlagt en Trumpetare af Kongl. Maij:tts LjfRegemente och Hr Öfwerste Leutnantens Compagnie b.d Falltin.
Moderen Kirstina Rasmusdotter som war inhyses hoos Jeppe Perss i Hästäng.
Testes: /.../
 
Fulltofta CI:1 (1621-1751) Bild 3990 (AID: v110090a.b3990)
 
***
 
Frosta häradsrätt (Skåne) den 6 maij 1717:
 
N: 5. Wjdare anklagar Crono Ländzmannen Wähl:tde Pehr Sönnasson löös kåhnan Kierstina Rasmus dotter i Hästäng, för tredie Oächta Barnaaflande, hwartill hon närwarande uthlägger Trumpetaren under Öfwerst Leiutnantens Compagnie och Kongl: Ljf Regementet Vallentin ben:d, hwilken skulle warit gift karl, skohlandes lägers måhlet skiedt i Hästäng förl:dne åhr åtta dagar efter midsommars tjden, då han därsammastädes låg inqvarterd hoos Bonden Jeppa Pärson, utj hennes huus och säng, däräst han ofta skall henne häfdat, påståendes hon att ingen annan denne tredie resan skall haft medh henne skaffa än bem:te Trumpetare Valentin, som hon och ingen annan skall till BarneFader kunna uthläggia, och ett PjgeBarn har hon födt i Torsdagz tree wekor sedan, som ännu lefwer, warandes hon den 18 Feb: 1713, uppå Ordinarie Tinget härsammastädes för Enfalt hoor med gifte Ryttaren Johan Uggla saakfäld till 45 dahl:r Smt efter som hon föruth för lönskeläger medh Ogifte drängen Nils Månsson i Getahuset lagl: plichtat fördenskull afgår bref till Ryttmästare af ofwann:de Compagnie Wällborne Hr Hindrich Hammarberg, dett han wille af be:de Trumpetare Valentin inhämpta säker och wis underrättelse, om han den tjden lägersmåhlet skiedde war gift eller Ogift karl, sampt huruwjda han ... kan frångå, detta honom tillwjtte lägersmåhl, eller dett godwilligen bekiänna, då widare uthslag föllia skall.
 
 
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Malmöhus län EVIIAABB:160 (1717) Bild 690 ff (AID: v331188.b690)
 
***
 
Frosta häradsrätt den 22 november 1717:
 
N: 80. Löös kåhnan Kiersyina Rasmusdotter i Hästäng, begiärade Tingz Rättens uthslag öfwer det lägersmåhl hon begådt med Trumpetaren under LifRegementet och Öfwerst Leiutnantens [compagnie] Vallentin Lindwall, hwilken efter ett insändt krigzförhör under den 11 Juj sidstl:dne widh Regementet efter denne Rättz reqvisition blifwit hållit, tillstått gierningen, hwartill han icke kunnat neeka, och ehurwähl deruthinnan icke finnes infört om bem:te Lindwall warit gift eller icke, ty skall eftersees om någon efterrättelse i dy måhl skall ärfahras här wjdh Rätten, hwarefter widare sluth skie skall.
 
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Malmöhus län EVIIAABB:160 (1717) Bild 2240 (AID: v331188.b2240)
 
***
 
Se även Släktforskarnas årsbok 2005, sid 87 (s. 67-92) och Släktforskarnas årsbok 2008 (s. 53-60)

2013-03-23, 14:37
Svar #10

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Hedvig Katarina von Hagen finns nämnd i Brunsta, Övergran(C) A1:3 sid 24, där hon uppges vara född 1682 i Helsingborg. Hon avlider 24 mars 1767 i Brunsta.(C:4)
 
Boende hos sin son trumpetaren Carl Gustav Lindwaldt, född 1720 i Bettna, gift med Lovisa Margareta Perman f.1727 i Vänersborg. De har en son Karl Adolf f.1753-12-23 i Brunsta. (C:3).
 
Övergran AI:3 (1760-1777) Bild 33 / sid 24 (AID: v127727.b33.s24, NAD: SE/ULA/11834)
 
Kanske redan känt men noteras i alla fall.
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2013-07-18, 18:27
Svar #11

Utloggad Peter Wirdemo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-01-21, 15:04
    • Visa profil
    • peterlarsen.se
Arnold von Hagen:
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Stockholms län EXIc:10 (1653-1653) Bild 1150 / sid 6 (AID: v404727b.b1150.s6, NAD: SE/RA/42042202)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna