ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gyllenmåne (Högsjögårdssläkten)  (läst 2431 gånger)

2003-04-03, 15:17
läst 2431 gånger

Utloggad Janove Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2014-01-02, 04:39
    • Visa profil
JAG HAR NÅGRA SLÄKTINGAR SOM TILLHÖR GYLLENMÅNE
FINNS DET NÅGON SOM KAN TALA OM VAR JAG KAN LÄSA OM DENNA SLÄKT

2003-04-03, 15:23
Svar #1

Utloggad Janove Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2014-01-02, 04:39
    • Visa profil
Kan någon berätta om Högsjösläkten och var jag  kan finna information om släkten och deras familjer

2003-04-03, 21:17
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Om det har något att göra med Högsjö i Ångermanland så rekommenderar jag att vi flyttar rubriken dit istället (Ångermanland: Efterlysningar). Här under 'Släkter' skall det ju bara vara släktnamn vilket ju inte detta är..

2003-04-04, 13:46
Svar #3

Utloggad Janove Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2014-01-02, 04:39
    • Visa profil
Hej Ursäkta felet.
Det gäller Högsjösläkten i Södermanland

2003-04-04, 15:37
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Då det troligen handlar om Högsjögårdssläkten (Gyllenmåne) som ej finns med bland introducerade ätter, är det kanske lämpligt att ställa den under ointroducerade ätter, då jag inte kan se att vi har ett forum för äldre frälsesläkter. Ståthållaren på Kexholm Tönne Göransson (Gyllenmåne, adl. 8.7.l592) - enligt Genos. Finns ej upptagen som ätt i Elgenstierna och ej heller i Ramsay.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-04-09, 17:11
Svar #5

Frida Nyqvist

Hej. Menar du Högsjö gård utanför vingåker i södermanland, nära brevensbruk? I så fall känner jag den familj som har gården nu och som har haft den sedan början av 1900 talet om inte längre. De heter von Mecklenburg och är väldigt trevliga. Du kan ringa till dem och fråga om gården. De står i telefonkatalogen över vingåker. Hoppas de kan svara på dina frågor. Annars vet jag att min farfar hade en bok som handlade om halvadel som han kallade det. Det var som en adelskalender fast för halvadel. Där finns familjen med och där står det massor om gården också.Leta på ett bibliotek så kan du säkert hitta boken.
Med vänliga hälsningar Frida

2003-04-09, 17:19
Svar #6

Michaël Lehman (Philippos)

Halvadel? Menar du ointroducerad adel? Ätten von Mecklenburg finnes redovisad i Ointroducerad adels kalender och med tanke på ättens ursprung kan man nog knappast kalla den ?halvadel?.

2003-04-22, 21:51
Svar #7

Frida Nyqvist

Hej. Jag menar säkert ointroducerad adel. Det var farfar som sa halvadel men han menade nog oitroducerad adel. Om det finns en kalender där de är med så är det så det ska heta. Det var bra att jag fick veta så att folk förstår vad jag menar i fortsättningen. Tack!
Vänliga hälsningar Frida.

2003-05-10, 19:44
Svar #8

Utloggad Janove Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2014-01-02, 04:39
    • Visa profil
Hövidsmannen Göran Hansson ( Högsjögårdsläkten ) död 1596
gift med Märta Tönnedotter ( Tott af Skedebo ) död 1616-11-01, de fick vad jag känner till två döttrar
Brita Margareta Göransdotter ( Gyllenmåne )
Anna Göransdotter.
Nu söker jag efter information dels om Göran Hanssons föräldrar dels barnen och deras leverne
Finns det någon forskare som vet något om deras liv så är jag mycket intresserad av att få veta
 
 
(Jag lade samman denna fråga med de tidigare inläggen som legat under rubrik 'Högsjösläkten'..) /Anbytarvärden

2004-06-27, 19:23
Svar #9

Raija Sabelström-L

Hej!
Jag har en stamtavla (amerikansk förlaga), där det står just, som JanOve Andersson sade: Metta Tönnesdr Tott -11/1 1616 + Knivsta ky (Sthlm) Gravsten och Göran Hansson -1596, Högsjögård. På tavlan finns också far till Göran Hansson, han heter Hans Göransson, Högsjögård, Vinåkers sn. Barn till Metta (Märta) och Göran Hansson står det Brita Margareta Göransdr, adlad 8/7 1592. Högsjögårdfamiljen, ej introd. i Riddarhuset. Brita är gift med Svante Eriksson Stålarm, ståthållare Kaporie Slott. Jag skulle vilja veta är det rätt?  
Tackar Raija

2009-03-11, 00:33
Svar #10

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Denna diskussion är flyttad från Övriga Släkter - Högsjögårdssläkten till Ointroducerad adel - Gyllenmåne (Högsjögårdssläkten).
 
Mvh
Anders Berg
Moderator Släkter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna