ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gyllenknoster  (läst 4529 gånger)

2004-07-28, 17:02
läst 4529 gånger

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Finns det någon som känner till något ytterligare om bergsmannen Christoffer Olsson i Nor som adlades Gyllenknoster den 30 januari 1621?  
 
Uppenbarligen introducerades inte hans släkt på Riddarhuset. I vissa antavlor på Internet kallas han ”Gyllenknoster till Forssnäs”.
 
I tidskriften Vapenbilden (nr 54:2003) skall Torsten Berglund ha skrivit en artikel om släkten Stjärna och hertig Karls fogde Jöran Olsson (död 1606) i vilken han även lär beröra ätten Gyllenknoster.  
 
Finns det möjligen någon som har tillgång till nämnda artikel och som skulle kunna återge innehållet?
 
Alla uppgifter om denne Christoffer Olsson och släkten Gyllenknoster tas emot med största tacksamhet.
 
Med vänlig hälsning,
 
Christian Juliusson

2004-07-30, 17:40
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Christian,
Min artikel om fogden Jöran Olsson (Stjärna, Kopparbergsätten) nämner släkten Gyllenknoster endast av den anledningen att Jöran Olsson och flera andra medlemmar av hans släkt felaktigt blivit inplacerade i ätten Gyllenknosters genealogi i Schlegel & Klingspor, Den med sköldebref förlänade men ej å riddarhuset introducerade svenska adelns ättartaflor ättartavlor (1875).
 
Du finner således i Schlegel & Klingspor en genealogi över ”Kristofer Olofssons till Nor adel. ätt (Gyllenknoster)” (s 156-159) som dock till största delen istället upptar medlemmar av den vid Kopparberget verksamma släkt som förde en sexuddig stjärna i vapnet. Redan uppgiften om vem som var far till den adlade bergsmannen Kristofer Olsson (Gyllenknoster) till Nor är felaktig hos Schlegel&Klingspor, som i sin tur hämtat sina genealogiska uppgifter från Kröningssvärds ökända och fantasifulla genealogiska tabeller i Diplomatarium Dalekarlicum (1853). De felaktiga och ihopblandade genealogierna över stjärnasläkten och Gyllenknoster hos Kröningssvärd och Schlegel&Klingspor har tyvärr också legat till grund för Jan Ranekes redogörelse av stjärnasläkten i ett så sent arbete som Svenska medeltidsvapen (1982), s 524 under ”Kristofer Olofssons ätt”.  
 
Viktigt att påpeka är också att bergsmannen Kristofer Olsson (Gyllenknoster) i Nor i den äldre litteraturen har sammanblandats med sin namne bergmästaren och bergsfogden vid Kopparberget Kristofer Olsson (Stjärna, Kopparbergsätten) i Korsnäs (nämnd 1500-1531). Därav gissar jag att också litteraturuppgiften (bl a hos Elgenstierna, adl ätten Anckarström) att Kristofer Olsson (Gyllenknoster) i Nor skrev sig till Forssnäs (=Korsnäs?) uppkommit.  
 
I Bertil Bo?thius arbete Kopparbergslagen fram till 1570-talets genombrott. Uppkomst, medeltid, tidig vasatid (1965), det viktigaste arbetet när det gäller kunskapen om personer och släktförhållanden vid Kopparberget under den rubricerade tiden, finns uppgifter om bergsmannen Kristofer Olssons till Nor rätta släktförhållanden (s 435). Han var son till bergsmannen Olof Jönsson i Born vid Kopparberget som nämns i årliga räntan och i partalslängderna där 1538-44. Olof Jönsson avstod 1545 sin gård i Born till kronans egen bruksgård som anlagts i Born på 1530-talet och istället förvärvade han en gård i Främsbacka från stjärnasläkten. 1556/57 tjänstgjorde han som kronans fogde på Garpenberg. Olof Jönssons hustru, som var dotter till bergsmannen Erik Jonsson i Uggleviken, blev omgift med Nils Jonsson som bodde i Främsbacka 1571.  Joh Ax Almquist har i Den civila lokalförvaltningeni Sverige 1523-1630 (1922-23), del 4 (s 187) identifierat Garpenbergsfogden med den Olof Jönsson som också var fogde på Salberget 1539-46, på Tynnelsö 1547-48, vid Hadeberg 1551 och Stigsbo gruva 1552.  
 
Bo?thius antar att Olof Jönsson var son till den Jöns Olsson i Born som 1533 återfinns bland Gustav I:s anhängare vid Kopparberget och som i sin tur kan vara identisk med den Jöns Olsson som 1529-31 var kronans fogde vid Kopparberget (s 211-212, 273; se också Almquist, lokalförvaltningen, del 4, s. 115).
 
En bror till Kristofer Olsson (Gyllenknoster) var Nils Olsson till Medola i Finland (se Bo?thius, s 435), som blev krigare och adlades 1563, samt avrättades 1599 som anhängare till Sigismund (se Bo?thius, s 435 o Almquist, s. 179).  
 
Enligt Schlegel&Klingspor köpte Kristofer Olsson 1608 gården Nor vid Kopparberget (något Forssnäs nämns inte), han var en av de ledande bergsmännen och ”lämnade kronan stora försträckningar”, var kyrkvärd vid Kopparberget och herredagsman 1604, samt adlades 1621 30/1 av Gustav II Adolf med ett vapen som enligt det i Schlegel&Klingspor citerade sköldebrevet innehöll ”en blå bergzman uth ett gult fiell medh sin brinnande lampa på hufwudet, hafwandes i wenstra handen en hake satt i berget och i högra handen en knöster i fullt slag, att drifwa på haken och bryta berget. Ofwan opå en lykt Tornerhielm och på hielmen tu knöster med guhlskafft i kors”. Han använde dock ett enklare vapen, två korslagda stenjärn, enligt beskrivning av ett vapen som tidigare hängt i Stora Kopparbergs kyrka. Ett nu försvunnet epitafium som Kristofer uppsatte i Stora Kopparbergs kyrka 1618 hade porträtt av honom och hans avlidna två hustrur samt fem söner och tre döttrar som också var avlidna (se Sverige kyrkor, Dalarna, bd II:1, Falun, s 67). Han skall ha avlidit utan söner och slutit sin ätt själv på svärdssidan (före 1638).  
 
Enligt Schlegel&Klingspor var Kristofer Olsson gift 1:o med Malin Knutsdotter, död 1595 29/6, dotter till fogden vid Kopparberget och bergsmannen i Varggården Knut Persson. Gift 2:o ”redan 1601 20/1” med Brita Månsdotter (Roos af Hjelmsäter), död 1614 24/7, änka efter bergsmannen Daniel Torkelsson i Främby (adlad Svinhufvud i Westergötland). Gift 3:o med Karin Andersdotter, dotter till bergsmannen Anders Räf i Sundborn, omgift med bergsmannen Johan Eriksson på Hyttnäs. Schlegel&Klingspors uppgifter om Kristofer Olssons barn är knappast att lita på. De nämner tre döttrar och en son av första giftet, samt en son Hans av okänt gifte som sannolikt inte alls hör hit. Sonen i första giftet skall ha hetat Karl och ha stupat 1627 i Livland som löjtnant vid Dalregementet, men Dalregementets personhistoria, band 1 (1984), s 209, har inte kunnat identifiera denne. De tre döttrarna var Elisabet, gift med Klas Depken, död 1634, borgare i Västerås och bergsman i Noret, vars son  Klas Depken (1627-1702) adlades 1676 med namnet Anckarström (se vidare Elgenstierna, bd 1, s. 121); Kristina, död 1630, gift 1610 med Simon Simonsson Depken (1586-1625) i Västerås; NN, gift med bergsmannen Anders Eriksson i Korsnäs vid Kopparberget.  
 
Enligt bergsrådmannen Jacob Ingelssons berättelse om Stora Kopparberget år 1716 (utg av Helmer Lagergren 1913) ägde Kristofer Olsson emellertid endast två döttrar, nämligen Klas Depkens hustru och Anders Eriksson i Korsnäs hustru, båda av första giftet med dottern till Knut Persson i Varggården (som var morfars far till Jakob Ingelsson). I andra giftet föddes inga barn enligt Ingelsson och med tredje hustrun ”ägde han några barn, men dee blefwo alla döde”. I artikeln om Simon Depken (den yngre) i Svenskt biografiskt lexikon, band 11 (1945) s 100, sägs att dennes hustru Kristina Kristofersdotter inte var dotter till Kristofer Olsson i Nor, en felaktig 1700-talsuppgift, utan till en borgare i Västerås.  
 
Om släkten Depken, se också här.

2004-08-01, 15:18
Svar #2

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Torsten och Christian !
 
Vid ting på Kopparbergs rådstuga 3 juni 1617 (KLHA Serie I AI:10 maskinf. 267r) bjuder Knut Knutsson i Varggården upp för tredje gången en systerdel i Varggården som han hade, för 14 skeppund koppar, köpt av Klas Depken i Västerås och Anders Eriksson i Korsnäs och af deras hustrur som är hustru elisabet och barbro ...
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2004-08-03, 12:12
Svar #3

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Torsten och Stefan,
 
Och stort tack för era inlägg. Jag är helt överväldigad.
 
Torsten: De två korslagda stenjärn som du beskriver, är det sådana verktyg som kallas knoster (en slags slägga, tror jag)? Jag tänkte på Kristofers tillnamn, Gyllenknoster. Finns vapnet avbildat någonstans?
 
Och delar du Bo?thius antagande om att Olof Jönsson var son till den Jöns Olsson i Born som 1533 återfinns bland Gustav I:s anhängare vid Kopparberget och som i sin tur kan vara identisk med den Jöns Olsson som 1529-31 var kronans fogde vid Kopparberget. Finns det, förutom namnlikheten och gårdsinnehavet, något som styrker antagandet?
 
Och hur vet man att Kristofer Olsson avled före 1638?
 
Med tacksamma och nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson

2004-08-04, 23:11
Svar #4

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Christian,
 
Jag tror inte Bo?thius stöder filiationen Olof Jönsson - Jöns Olsson att på annat än gårdsinnehav, namn och social tillhörighet/yrke (båda var i kronans tjänst som fogdar) samt fungerande kronologi. Jag har ingen egen uppfattning i denna fråga, men antagandet förefaller fullt rimligt.  
 
Kristofer Olsson bör ha avlidit före 1638 eftersom Schlegel&Klingspor uppger att hans dottermågar Lydert Eriksson i Bergsgården, Lars Hansson på Åsen och Ernst Johansson i Korsnäs ärvde Nor, med hänvisning till domboken 1638 (har inte haft tillfälle att kolla denna uppgift mot domboken).
 
Stenjärnen i Kristofer Olssons bomärke var väl snarare brytjärn som man slog på med släggan (knostret) när man bröt malm i berget, gissar jag. Det är känt att även andra bergsmän använde t ex korslagda knoster/bergsmanshammare eller andra föremål som symboliserade bergsmansyrket i sina bomärken/vapensköldar. Varför Kristofer Olsson tillskrivits namnet Gyllenknoster känner jag inte till - han tycks aldrig omnämnas med det i domböckerna utan endast med patronymikon. Men namnet återgår uppenbarligen på det vapen som han fick vid adlandet 1621. Åtminstone hjälmprydnadens två korslagda knoster hade guldskaft enligt det av S&K citerade sköldebrevet.  
 
Stefans domboksfynd från 1617 ger, förutom namnet på Anders Erikssons hustru, stöd till Jacob Ingelssons uppgift att Kristofer Olsson endast hade två döttrar av första giftet som uppnådde vuxen ålder.

2004-08-05, 09:36
Svar #5

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Torsten,
 
Och ett stort, varmt tack för ett nytt - som vanligt - klargörande och initierat svar.
 
Med vänlig hälsning,
 
Christian

2004-08-05, 20:36
Svar #6

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Torsten och Christian
 
Vid Kopparberg ting 15 maj 1616 (KLHA Serie I AI:10 maskinf. 163v) framgår det att det är den unge Knut Knutsson som köpt denna systerdel sålunda sonsonen till Knut Persson i Varggården.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2004-08-08, 20:52
Svar #7

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
Hej!
En dum fråga kanske, men ordet dottermåg innebär det att de var svärsöner till Kristofer Olsson eller var de hans döttrars svärsöner?
Och vet någon möjligen vem Lars Hansson på Åsen var gift med?
Jag har en anteckning om Kristofers arvingar i Nor daterad Nor 1 september 1625, men kan han ha avlidit så tidigt? Tyvärr har jag slarvat med källan, men det kan vara från KLHA serie II AI:3.  
Vänliga hälsningar
Annika Svensson

2005-08-03, 20:11
Svar #8

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Torsten, Christian och Annika !
 
Jag har nu kollat domboken 1638 och har skrivit av början som lyder: 11 januari 1638 hölls extra ordinarie ting i Gruvstugan (KLHA Serie II AI:5 f 4r-6r) ”Öfwer och wälbemälte Landzhöfdingen, Prasenterade i Räten den högloff: konungzligt hoffrättens Befalning eller promotorial Breff Daterat Stockholm den 15 Novemb. förledne lydandess att till Laglig Ransakning skola ingess(?) Lydert Erichssons i Bergsgården Larss hansson på Åsen och Ernest Johanssons i korsnääs beswär och klagemåål emot den arfdelning och Testamente, S Christopher Oluffsson i Noor hafwer giort emelan sin dotter h. Elisabeth fremledne Clas depikens i Noor, och henness Systerbarn framledne Anderss Erichssons i korssnääs barn, af huilcka Lyder, Lasse och Ernest ega huar sin förbemelte Anderss Erichssons dotter till hustru och de andra än en äro omyndigt, begerade nu derföre hanss Welb: ht Landzhöfdingen, ...
 
Lite längre fram i texten framgår det att 628 in Februario noget för än S. Christopher blef död, ...  Den 12 feb samma år fick han nattvarden av mäster Lars [av texten framgår det att hans efternamn var Blackstadius] framgår även att Jöran Andersson i Sandviken och h Malin salige Hans Erikssons på Främsbacka var hans dotterbarn. Kristofer levde fortfarande på tisdagen en vecka efter men var död några dagar senare.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2005-08-04, 20:28
Svar #9

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
Hej Stefan!
Tack för dina upplysningar angående Lars Hanssons hustru. Jag trodde att han var gift med en dotter till bergsmannen Hans Eriksson på Främsbacka, men förstår nu att det var felaktigt. Fick den uppgiften från en släktutredning gjord på 1930-talet som jag nu kommer att kassera.  
Anders Eriksson i Korsnäs betecknas som framliden 1638 och då är väl också Barbro död eftersom hon ju inte nämns i svärsönernas klagomål över testamentet, eller har jag fel där?  
Skulle du händelsevis stöta på ngt mer vad gäller Lars Hansson och hans hustru så får du gärna meddela mig det.  
 
Vänliga hälsningar
Annika

2005-08-07, 13:24
Svar #10

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Annika !
 
Vilka uppgifter har du om denne Lars Hansson med hustru på Åsen.  
 
Stefan

2005-08-08, 11:47
Svar #11

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
Hej Stefan!
För ngr år sedan fick jag kontakt med en tjej på nätet som var vänlig att skicka mig en utredning gjord 1935 av en J.E Nordberg. Här står bla att Kristoffer Olsson i Nor var måg till Marqvard Olsson och Cecilia Gregersdtr och att han efter 1:a hustruns död var gift två ggr. Sedan står det ordagrant att: Deras dotter Malin Christoffersdotter blev gift med bergsmannen Göran Andersson i Sandviken. Deras dotter(namnet obekant) gifte sig med bergsmannen Hans Eriksson på Främsbacka. Deras dotter (namnet obekant) blev gift med bergsmannen Lars Hansson på Åsen.  
Jag förstår nu att man inte ska sätta tilltro till sådana släktutredningar eftersom J.E. Nordberg inte har angivit ngr källor.  
Däremot tror jag att jag har funnit namnet på Lars Hanssons hustru. I St.Kopparberg G:9 nämns hustru Anna, salig Lars Hanssons på Åsen i 1644 års bänklängd. Hon satt i bänk nr. 31. Lars Hansson bör alltså ha avlidit mellan 1638 och 1644. Lars Hansson hade en son Hans som var gift med Anna Ludvigsdtr Brandt. När jag tittar på bänklängderna ser jag att det fanns två Hans Larsson på Åsen. Den ene bar tillnamnet Skutkarl, eller Skutman.  
 
Vänliga hälsningar
Annika

2007-03-21, 10:20
Svar #12

Kalle Thorsberg

Eftersom Kristofer Olssons dödsdag inte omnämns ovan (vet inte om den nämns i Torstens artikel som jag inte läst) kan påpekas att Kromnow i SBL 11, s 103 upplyser att den inföll 1628-02-14.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna