ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Green till Sundsby  (läst 7053 gånger)

1999-09-09, 20:03
läst 7053 gånger

Anneli Kronberg

Finns det någon som vet någon som vet något om Lauritz Hellessön född i Åker Tjörn. Hans far heter Helle på Åker. Lauritz yrke är Lagrättsman/ Nämdeman. Lauritz nämns 1571-1597. Han dör i Törresröd. Hans far Helle/Helge är född i Åker Tjörn. Helles yrke är Lagrättsman/ Nämdeman.

1999-09-12, 16:08
Svar #1

Anneli Kronberg

Lars Helgesson bodde på gården Törresröd som var en skattegård. Hans enda kända barn var Olof Larsson.

1999-11-12, 20:15
Svar #2

Anneli Kronberg

Helle på Åker hette Helle Green född ca 1480 i Valla Åker Tjörn Bohuslän.

1999-11-28, 20:28
Svar #3

Ander Ryberg

Det finns en släkt Green uppe på Tjörn/Orust vid den här tiden, är han släkt med dem?

1999-11-28, 23:59
Svar #4

Anneli Kronberg

Hej Ander Ryberg !
 
Jag har material om en Green släkt. De hette Lauritz Olsson Green,som jag tror är far till Helle Green. Jag har tyvärr inte kunnat bevisa detta ännu. Laurens Green är far till Lauritz Olsson Green. Sten Green är far till Laurens Green. Alla var från Tjörn Bohuslän. Känner du  igen dessa namn ? Hör gärna av dig.

1999-11-29, 18:29
Svar #5

Utloggad Dennis Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 253
  • Senast inloggad: 2011-11-04, 16:35
    • Visa profil
Hej Annelie
Det finns en Laurits Olofsson Green d 1579 Sundsby Valla sn.
Hans far var Olof Lauritsson Green gm Anna Andersdotter från Rävlanda Stenkyrka sn.
Far till Olof hette Laurits,(Saknar efternamn)
som troligen var gift med NN Jonsdotter från Tegneby sn Orust hon var dotter till Jon Skorre som bodde på Skantorp Tegneby,
Den Sten Green du nämner var har du hittat honom?
Mvh
Dennis

1999-11-29, 20:19
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Jag har tyvärr inget material själv, jag har bara sett material om släkten Green i böcker jag lånat på bibliotek o dyl, samt noterat att det finns ett antal som lagt in material om en släkt Green på Tjörn i DISBYT.
MVH
Anders Ryberg

2000-01-17, 18:42
Svar #7

Anneli Kronberg

Finns det någon som vet något om den adliga släkten Green till Sundsby. Släkten bodde på gården Sundsby på Tjörn Bohuslän. Lauritz Olsson Green född i Sundsby Valla och Helge Larsson Green född i Åker på Tjörn är två släktmedlemmar. Jag är tacksam för alla uppgifter jag kan få

2000-01-18, 18:07
Svar #8

Utloggad Britt Marie Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:19
    • Visa profil
Hej Anneli
Jag har Lauritz O Green 1520-1585
gm Bente Andersdotter (Jernskiegg)
Barn: Axel d. 1585 Börge d. 1597 Restenäs
Gurren d. 1625( mormor till Margareta Huitfeldt) Bodil 1530-1585 Olsnäs Anders 1550-1614 Sundsby
Många av de som diskuterar under Stenkyrka ( Bohuslän) har i sina anor släkten Green med stora förgreeningar!
BMA
PS Det finns mycket mer att redovisa men det torde bli för omfattande på denna sida
DS

2000-03-28, 13:51
Svar #9

Utloggad Anders Forsell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2015-05-10, 10:39
    • Visa profil
Hej Anneli!
 
Så har ser Fyra generationer ut vad gäller min exfrus antavla:
 
1 Bodil Green
 
2 Laurids Green +1579, Lagman i Viken
3 bente Andersdotter Baden (Inte Jernskägg)
 
4 Olof Lauridsen Green, Landsdomare
5 Anne Andesdotter (Darre)
6 Anders Nielsen Baden
7 Bodil Axelsdotter (Hassel)
 
8 Laurids Laurenssen (Green)
9 Birgitte Magnusdotter Gren
10 Anders Olssön (Darre), Väpnare
11 NN Olofsdotter Krabbe
12 Niels Andersen, Borgmästare i Helsingör
13 Beritte Krabbe
14 Axel Hassel (Bang)
15 NN Knob
 
Vad gäller källorna till dessa anor har jag inte framme just nu så då måste jag leta efter dem.
 
Någonstans har jag läst att släkten härstammar från medeltidsätten gren. Ska försöka hitta var det kommer ifrån...

2000-03-28, 21:46
Svar #10

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Hej!
 
J A Nordström hette en överläkare som var mycket kunnig om Bohusläns adelssläkter. Han har också skrivit en artikel 'Green av Sundsby' i Norsk Slektshistorisk Tidskrift. Jag har en kopia av den men tyvärr ingen uppgift om när den var införd. (Kanske under 40-talet.) Jag är nästan säker på att han i samma tidskrift skrivit en artikel som heter ungefär: 'Har ätten Darre några ättlingar i Bohuslän?'. Jag vill minnas att Nordström drog den slutsatsen att man inte kunde bevisa något samband mellan väpnaren Anders Olson till Rävlanda på Tjörn och den norska medeltidsätten Darre. Kopplingen mellan honom och namnet Darre skulle först ha dykt upp i antavlor från 1600-talet. Ni torde vidare ganska lätt kunna hitta en artikel av Nordström som heter 'Frälsesätena Kärrslätts och Rävlandas på Tjörn äldre historia'. Den har varit införd i något som heter Vikarvets årsbok. Tyvärr saknar jag datum även där.
 
I den första artikeln jag nämnde anger Nordström som Sundsbysläktens äldste kände medlem Lauris i Sundsby, nämnd 1493 i ett brev jämte andra lagrättsmän vilket skulle antyda att han inte tillhört det erkända frälset. Men uppenbarligen var han gift men en kvinna av den lågfrälse släkten Skorre. Detta enligt en antavleuppgift från 1600-talet som bekräftas av att sonen Olof Lauritsson gjorde anspråk på denna släkts gods. Kort om den relativt okända släkten Skorre kan läsas i Nordströms artikel 'Säteriet Kåröd i Myckleby under äldre tid', också införd i Vikarvets årsbok.
 
I artikeln om Green av Sundsby redogörs också för en förväxling som tidigare genealoger torde ha gjort mellan Olof Lauritsson (Green) av Sundsby och landsdomare Olof Lauritsson (Krabbe) i Norra Halland. Olof Lauritsson i Sundsby skulle ha haft en mer blygsam ställning som sämjegårdsman men ha avancerat socialt dels genom gifte med Anna Andersdotter från Rävlanda av erkänd frälsesläkt och dels genom sonen Laurits giftermål med en halländsk adelsdam.
 
Enligt Nordsröm skulle stamfadern Laurits kunna ha varit blott en storbonde. Namnet Green uppträder i släkten under 1580-talet men torde vara upptaget efter en äldre släkt Green. I Sundsbys gårdsarkiv skall så ha funnits ett skiftesbrev från 1432 efter en Amund Green (eller grein?) och i ett annat brev från 1460 har en Herman Green på Rossö i Stala sn nämnts. (Uppgifterna från en artikel 'Green av Rossö' av Nordström i NST). I herdaminnen o dyl finns uppgifter om att släkten Green av Rossö skulle kunna vara avkomlingar av den svenska medeltidsätten Gren men i den litteratur jag läst (inkl Äldre Svenska Frälsesläkter) finns inga bevis som tyder på en sådan koppling finns vare sig till Green av Rossö eller Green av Sundsby.  
 
Med vänlig hälsning
Anders Hellster, inte avkomling till Green av Sundsby men till Green av Rossö.

2000-08-17, 00:53
Svar #11

Dion Maaneskjold

Hej Anders Forsell, hej Anders Hellster
 
Jeg håber I vil se rubrikken under : Landskab:Bohuslän:Efterlysningar:Måneschiöldska släkten på Tjörn - äldre inlägg (arkiv) till 2000 - augusti - 5, hvor nogle af indlæggene giver svar på jeres spørgsmål.
 
Anders Forsells spørgsmål om kildehenvisning, kan besvares med at oplysningerne stammer fra min artikel : Peder Lauridsen Maaneskiolds anetavle i (dansk) Personalhistorisk Tidsskrift 1989:2 (årgang 109), hvor jeg anvender og medtager flere af J.A. Nordströms (mange) arbejder i artiklens kilde-register, såvel som i artiklens tekst.
 
Mine oplysninger kan derfor også medvirke til at komplettere Anders Hellsters indlæg her i rubrikken.
 
Jeg har desuden konstrueret en anetavle for : Knud Pedersen Maaneskiold -1638, blandt andet baseret på min ovennævnte artikel, en anetavle jeg har udskrevet efter det almindelige anenummersystem i ovennævnte rubrikken : Måneschiöldska släkten på Tjörn, den 8.juli 2000 - 00.44.
 
Jeg har endelig lavet et indlæg under : Släkter:Introducerad adel:Maaneskiold/Månesköld af Norge/Måneschiöld.
 
Håber mine indlæg, og de dér anførte arbejder kan hjælpe jer.
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2000-08-17, 20:11
Svar #12

Utloggad Dennis Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 253
  • Senast inloggad: 2011-11-04, 16:35
    • Visa profil
Artikeln om Green till Sundsby är införd i Norsk Slekthistorisk Tidskrift Bind IV 1938 s.280-286.
Darre i Bind VII 1939 s.18-26
Mvh
Dennis

2000-09-09, 22:05
Svar #13

Utloggad Björn Frisborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 12:09
    • Visa profil
Hej!
Jag har hittat en Laurits Olssön-Green som är gift med Anne Andersdatter-Darre.
Är det någon som känner till vad deras brarn heter?
Jag har även hittat en Helge Lauritssön-Green, är det en son?
Ann-Sofie Frisborg

2000-09-10, 13:33
Svar #14

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej.
Enligt en släktutredning från min mans släkt- så kan jag börja med Sten Haraldsson-Green -väpnare och häradshövding i ÖstraEkarne 1399-1411. Han ägde godset Aal vid Roxen (Grensholm). Han var gift med Cecilia Bondesdotter-Sture.
Barn: 1. Nils Stensson-Green
2. Laurens Stensson-Green gift med Schanke.
3. Magnus Stensson-Green g.m. Märta Karlsdotter-Sture (Gumsehufvud) född på Sthlms. slott.
Laurens Stenssons son: Lauritz Green till Sundsby gift med sin kusin Birgitta Magnusdotter-Green
Lauritz var född c:a 1440 och hade Barnen:
1. Helge Lauritzon-Green lagman i Viken hade Åker Törresröd
2. Olov Lauritzon Green hade Sundsby och Rävlanda. Han var gift med Anna Andersdotter-Darre till Brålanda Tjörn.
söner:
Lauritz Green och Arild Green.
Lars Helgesson är son till Helge Lauritsson ovan.
Jag har upp till 1200-talet men det blir för långt.
MVH Eivor Andersson

2000-09-10, 14:31
Svar #15

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Sten Haraldsson (Gren, ej Green), omnämnd i urkunderna 1376-1417, såsom häradshövding i Österrekarne 1399-1415, var enligt Äldre svenska frälsesläkter (ÄSF, s 58) gift med Cecilia Nilsdotter, dotter av Nils Magnusson (Ivar Nilssons ätt). Släkten Gren finns behandlad i ÄSF sidorna 55-61.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2000-09-10, 22:15
Svar #16

Eivor Anderson

Hej Kaj.
Jag vet inte om han var gift flera gånger, men detta är en seriös släktforskare som har gett oss dessa anor.
Sten hade syskonen Cecilia och Thyrgild. Han var son till Harald Karlsson-Green Riddare gift med N.N. Natt o.Dag.
Hans far var Karl Kjettil-Björnsson-Green Riddare.
Dennes far var Kettilbjörn Björnsson-Green storman 1307-1327 och han var son till Domprosten Björn Knutsson levde 1250.
Du kan väl se om det är samme man.
MVH Eivor Andersson

2000-09-10, 23:41
Svar #17

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Eivor,
 
Sten Haraldssons far hette enligt ÄSF Harald Ernilsson, inte Karlsson. Haralds far hette Ernils Kettilbjörnsson. Kettilbjörns far hette inte Björn utan Knut. Däremot hade Kettilbjörn Knutsson en bror Björn, som tituleras domprost 1319 men det är, som man brukar säga, en annan sak.
 
Jag rekommenderar att du noga läser Hans Gillingstams artikel om släkten Gren i ÄSF. Dina uppgifter skiljer sig nämligen från Gillingstams på betydligt fler punkter än de jag angivit ovan. De flesta av dem är, såvitt jag kan bedöma genom kollationering mot den litteratur jag har tillgänglig hemma, dessvärre mer eller mindre felaktiga.
 
vänliga hälsningar
Kaj Janzon

2000-09-13, 19:25
Svar #18

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej. Jag får korrigera mig själv. Det skall vara Cecilia Nilsdotter-Sture ( hennes mamma skulle vara Britta Bonde).
Detta enligt Magda Måneskjölds bok och enl Olaus Olsson i Bräcke och enligt en privat släktforskning på min mans gård. Den andra anföljden jag skrev har dess 3 också. Det är svårt när man inte vet vem man skall lita på i dessa gamla anföljder. Vem har rätt och vem har fel?
Vi kanske reder ut detta till slut.
MVH Eivor Andersson Ingetorp solberga

2000-09-13, 19:40
Svar #19

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Vad det gäller Magda Måneskjölds bok så skulle jag nog vilja säga att man skall utgå från att dess uppgifter är felaktiga, tills dess att man fått motsatsen bekräftat från andra källor, hon skriver ofta på mycket lösa grunder och nämner aldrig sina källor. I övrigt är jag nyfiken på vad du har bygger på när du pekar ut Helle på Åkers far.
 
MVH
Anders Ryberg

2000-09-13, 22:17
Svar #20

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej. Anders
1573 köpte Lauritz Hellessen Törresröd,solberga i utbyte mot Åker. Lauritz var son till Helle på Åker. Jag har fått en avskrift av ett gammalt brev med ett testamente vad det gäller anföljden. jag har fått det av släktforskaren Ingegerd Ivarsson i Stenungsund. Jag har det inte tillgängligt just nu men jag återkommer om detta. De tidigare uppgifterna om Törresröd har jag fått av Åslög Svensson, som jag har arbetat tillsammans med.  
Jag tycker nog att det fanns väldigt mycket källmaterial i Magda Måneskölds bok förstås.
MVH Eivor Andersson

2002-03-27, 17:27
Svar #21

Gustav Carlsson

Vet någon om det finns eller om nån har en uttredning över släkterna Green, Måneskjöld af Norge, Drottning eventuelt andra släkter som har bot i Bohuslän. Sedan undrar jag var man mer kan läsa mer om de. Jag undrar också om det finns tavlor,orginal handlingar, Sigil eller annat om dessa släkter.(och i såna  fall var det finns)  Jag undrar också om det finns några mer bra hemsidor om de här släkterna. Ja, jag undrar över det mesta vad det gäller dessa släkter.

2002-03-27, 23:13
Svar #22

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Gustav! Du kan läsa om alla dessa släkter och lite om hur de är släkt med varandra på Tjörns släktforskares hemsida, www.tjsf.org. Där finns även hänvisningar till några verk som behandlar dessa släkter, och jag rekomenderar dessa i första hand. Dock så har det skrivits mycket mer om dem än vad som nämns där, men jag tycker att de flesta övriga verk tyvärr sprider ett antal felaktiga uppgifter. En välskriven bok som jag i sig har vissa invändningar mot, men som ändå i stort är bra är Gunnel Kristianssons Drottning, Green och Hvitfeldt utgiven 2001. Vad det gäller sigill så finns det i privat ägo en samling med foton av bohuslänska medeltidssigill som jag har haft glädjen att få studera. Vad det gäller orginalhandlingarna så finns det hänvisningar till dem i den litteratur som omnämns på www.tjsf.org. Många av dokumenten ingår i Diplomatarium Norvegicum. Förutom av Måneskiöldarna så finns det inga porträtt av några av personerna i dessa släkter. Men mitt främsta råd när du läser om dessa släkter är att vara kritisk och inte tro på allt som är tryckt.
 
Anders Ryberg

2002-08-27, 22:34
Svar #23

Utloggad Björn Frisborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 12:09
    • Visa profil
När var Helge Lauritssön-Green född? Alltså han som var son till Laurits Lauritssön-Green. Jag tror att han var född på Åker, Valla och dog på Törresröd, Solberga.

2002-08-28, 10:23
Svar #24

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Om Helge på Åker är det bara känt att han levde på Åker 1528. Varken födelse eller död är känd, men man kan utgå från att han var myndig 1528.
Vad det gäller tillnamnet Green så började detta användas av Laurits Olssöns barn efter dennes död 1581. Det finns inge säkra bevis för att Laurits Olssön var släkt med Helge på Åker, men en affär som genomförs 1571 mellan Helges son Laurits på Törresröd och Laurits Olssön tyder på släktskap. Hur är dock okänt.
Vad det gäller Laurits den äldre på Sundsby så är han endast belagd en gång, nämligen 1493 då han är lagrättsman på Sundsby. Inget är känt om hans härstamning, även om J A Nordström framfört teorin att han härstammar från någon lokal storbondesläkt på Mjörn. Det finns heller inga historiska uppgifter om hans hustru.
Att han kallas Laurits Lauritssön Green är en helt ogrundad konstruktion av Magda Måneskjöld i hennes bok Våra Vikingaförfäder. Här försöker hon koppla ihop den blivande släkten Green på Sundsby, som under 1500-talet kan identifieras genom att de har ett hjorthuvud i sitt vapen, med den östgötska släkten Gren, som har en sköld med ett par olikfärgade fält, utan motiv. För att göra detta så låter hon några för historien okända och helt obelagda personer uppträda och förmedla släktskapen. Min åsikt är att dessa personer är rena fantasiprodukter. Att ha med dem i en antavla är som att ta med Jan Guillos Arn Magnusson i en antavla över Birger Jarl. Som jag skriver längre upp att man skall utgå från att Magda Måneskjölds uppgifter om medeltida släktskap är felaktiga, tills dess att man fått motsatsen bekräftat från andra källor. För mer läsning om Green av Sundsby hänvisar jag till J A Nordströms artikel om släkten i Norsk Slektshistorisk Tidskrift och min antavla över släkten Måneskiöld på www.tjsf.org.
Detta långa svar på Björns fråga kan alltså sammanfattas med att det enda vi vet om Helge är hans förnamn, att han levde 1528 och att han fick en son Laurits på Törresröd. Samma sak gäller Laurits på Sundsby. Han är känd till förnamnet 1493 och får en son Olof.
 
Anders Ryberg

2003-08-08, 20:08
Svar #25

Alfred Johansson

Var Berrete Pedersdatter Maaneskiold mor till Reer Olsson Green på Råssö?

2004-03-26, 23:59
Svar #26

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Helle på Åker er også nevnt i Båhuslens jordebok ca 1530 (Norske Regnskaber og Jordebøger fra det 16. aarhundrede, bd. V, s. 171-72, men der feilaktig datert 1542). Gården var skattegods uten frelsefrihet. I 1568 heter bonden Simen, og i 1573 Torfinn, alle brukere av skattegods.

Olof i Sundsby, nevnt i gjengjerden 1528 (NRJ IV s. 209-11) og jordeboka 1530, brukte semjegods, i dette tilfellet = frelsegods. Jeg er, etter intense studier i disse skattemanntallene og jordebøkene (i 1987-91) ganske sikker på at Helle på Åker i 1528-30 *ikke* tilhørte den båhuslenske adelen.

2004-03-27, 00:25
Svar #27

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hur sannolik finner du teorin om att Helle på Åker och Laurits på Sundsby var släkt, med tanke på godsaffären 1571 (refererad hos Tisselius)?

2004-03-27, 02:40
Svar #28

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Jeg leste nettopp i kveld Nordströms artikkel på nytt (om slekten Green av Sundsby, fra NST). Jeg tror jeg helst vil se hele kildeteksten først, før jeg kan trekke noen konklusjon. Muligens er samme forhold som nevnes i brevet 1571, omtalt i et pergamentsbrev i NRA fra 1589, dette vil jeg sjekke opp neste uke. Men Nordström argumenterer jo bra for slektskapsforholdet.

2004-03-27, 02:42
Svar #29

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net

2004-03-27, 12:18
Svar #30

Eivor Andersson (Ema)

Hej Tore,
Jag bifogar en fil (om det fungerar)
Kan detta vara av något värde i sammanhanget?
 
hälsn. Eivor

2004-03-27, 12:21
Svar #31

Eivor Andersson (Ema)

Hej Tore,
Jag bifogar en fil (om det fungerar)
Kan detta vara av något värde i sammanhanget?
text
hälsn. Eivor
Yrke: Laugrettisman i Bagahuusi Len

Född: 1520 Tj÷rn
Bosatt: T÷rse
Död: 1609 T÷rse


--------------------------------------------------------------------------------
Familj med ?


--------------------------------------------------------------------------------
Noteringar
"Familjen Green af Sundsby"
1998-11-15 Transkrib. Gårdk÷p 1571

Wij eþterschreunne Simenn Schriuer paa Ness och G°dick Hanssenn i

Fiellebro Edsouren Laugrettismand.Paa Thi°rnn, Gi÷r witterligh for

alle med thette wort Obne breff,at Aar eþther guds byrd MDLXXI

thend XII martii wore wij med flere guodemend paa Svndsby,h°rde

Wij och saage paa ja och handerbande therr i aff ene halffue G°der

Royess°nn hans s°ster Sisselle Royesdotter End aff andre halffue

Erlig och Welbiurdige mand Lauritz Olssenn thill Svndsby.Kiendes

tha for:ne G°der Och Sisselle.At the Med Ja och Goed wilge, Haffde

Solt Schilt Och affhendt,fra seg och sine arffuinge,och wnder

for:ne Laurits Olssenn och hans arffuinge thil Euerdelige Odels

eigendom, tre °ritzbol Jord wdj T°rritszrud Liggendis i Solberg

Sogen paa indland, Som wor Hans eigen Odell med ald Sine rette

Thiliggelse som nu och aff aril tid Tilligget haffer, aldelles

inthz wedertagit, med huad leijlighed thett erffues kand, Och

Strex betallit och forn°git Hand thennom i mindeste penninge och

st°rste Huis hand therintel Arffuede, effter therris egenn n°ge

och begiringe,Saa The takker Hannom Goed wdi alle maade Jenem med

Strax Samtuendes stadfreste Sambt°chte the thre skriff:se,Som

Lauritz Helgesen haffde ki÷bh,aff theres Godefader Olluf Royessenn

som och wor thre Øritzboll, wdi Samme gaardh T°rritzrud, Med lige

Slig forord og wilcker Som forschreffuit Staar,Och Gaff hand

thennim wdi Breffl°ssen, otte marck dannske, Effterhi thed icke

tilforne wor Bereffuit,dog the bekiende, at thed tilfornn wor

betallit,och kiende Seg eller Sine arffuinge, her effter aldellis

ingenn Rettighedt, eller Odels tiltalle att haffue,thill Samme

gaard T°rritzrud, Eller nogenn hans Senar tilliggelse,wdi nogenn

marce effter thenne marcke effter thenne dag, Jtem wid Samstuides

wntte och Oplod for:ne Lautitz Helgesenn, Lautitz Olsenn Samme

thrij Øritzboll, Som hannd aff theris godefader Oluff haffde och

tissligiste en Øritzboll Som hand tilfornn Aeige ther eide

effterthi thrii wor Lauritz Olssenns Odels Och Gaff hand hannom

therfor Sexteen daller, Dog arffueede Lauritz Olssenn att wnde

hannom ald for:ne seiff Ørrbolitz igenn for andenn iord wdi Ager

paa Tiornn Effterthi thed wor thennom baade Beleyligt. Och

effterthi Lauritz troge en begerande at boe paa samme Gaarde

T°rreitzrud. Och her med togis the alle wdi hender Sammen,att Sasa

wbr°derligen thil Euig holdes schal Thill Ydermera windis byrd och

saa i Sandigen er Som for:ne Staar henge wij wore indsegle for

thene breff.

datum die s d loru ut supra

L S L S

Att Wij Effterschreffne Niels Jensen Sogneprest paa Ti°rnn Trond

Olsenn Oluff Andersen Och Reder Olsen Edsuerne Laugrettis mend

Her Sammeestets haffue sett Och Grendhifferligen H÷rt egegiennom

Lesse, Slig ene obne Pergammetzbreff wradderit och wschadde ialle

egende, Med tho helle och hollende Signeter for seglit liudendis

ord fren ord Som for: nit Staar thed Widna Wij med Wore indsnatter

her wnder hengende

Actum Sundsby dendt XXII Junij MDLXXXI

oo0oo

Dataene er fra Diplomatarium Norvegicum bind I-XXI

Forrige brev i trykkrekkef°lge(b.12 nr.608) Neste brev i

trykkrekkef°lge (b.12 nr.610)

b.XII s.752 Sammendrag: Mats Nilss÷n, Lagmand i Viken, og 6

Lagrettemænd i Baahuslen, kundgj÷re,

at de i Nærværelse af H÷vedsmanden paa Baahus, Hr. Klaus Bilde,

samt

Væbnerne Peder St÷rle til Gaasevad (i Halland) og J÷rgen Stenss÷n

til

Kastellet (Kastellekloster) d÷mte imellem Anders Jonss÷n i ÷vre

Thyreby

og Anders Bj÷rnss÷n i Tollethorp angaaende 15 Agre, der efter de

frem-

lagte Prov tilkjendtes Tollethorp, hvorunder de havde ligget i

over 100 Aar.

Kilde: Efter Orig. p. Perg. i G÷theborgs Museum. Brevet har hav

og Anders Bj÷rnss÷n i Tollethorp angaaende 15 Agre, der efter de

frem-

lagte Prov tilkjendtes Tollethorp, hvorunder de havde ligget i

over 100 Aar.

Kilde: Efter Orig. p. Perg. i G÷theborgs Museum. Brevet har havt 6

Segl, der mangle.

Nummer: 609.

Dato: 5 Juli 1546. Sted: Baahus.

Brevtekst (fra den trykte utgaven):

Allom mannom thenom som thette breff see eller h°rre

sender Matzs Nielsson logmandt y Wigen Symen Eskildsson Hillie

Germwndsson Torbi°rn Maghensson Esbi°rn Maghensson Oluff An-

dersson oc Lauritz Hilliesson swornne lagrettismendt wtj Bahuslen

q. g. oc sine kongi°rendis at wij worum paa Bahuslagting the thre

s°gner nest effther wor ffrwe daig visitationis anno domini mdxlvj

b.XII s.753 offuer werendes erllig welbiirdig mandt oc strenge

ridder herClaus Bilde h°uitz mandt paa Bahuss Peder St°rlog tiill

Gaasse-

waidt J°rgen Stensson tiill Castellett webnere kom ther thaa wdj

retthe for oss oc m[eni]g lagretthett aff ene halff Andhers Jonds-

son y °ffre Thywrrebij endt aff andre halff Andhers Bi°rnsson i

Tolletorp Oc wor thaa therres retthe steffne daig om xv aggre

som ligger emellom forne Thiwrebij oc Tolletorp Thaa effthertij

at samme xv aggre haffuer ffrelselig legett tiill forne Tolletorp

hunderiit aar oc mere oc effther thee proff oc skell som her paa

thwindhe lagting wdij [rette1 haffuer weriit bleff thett saa

forretthe

aff sagdt at forne xv aggre skall her effther som tiilforn ligge

oc

were tiill forne Tolletorp tiill ewig thiidt vden andett kandt

san-

dere findes en som for oss wdj (rette) kom. At saa wdj san-

ningen er tiill witnisburd hinge wij wore indsegle neden for

thette

wortt obne bref datum vt supra

1 Tilskrevet over Linien. tilbake

2004-03-27, 14:20
Svar #32

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Jag har tyvärr inte antecknat sidan hos Tisselius. Laurits Hellesson säljer för övrigt jord i Furusäter, Valla, till Laurits Olsson (Bohusläns kopiebok, s 319; uppgiften hämtad från Nordströms anteckningar.)

2004-03-27, 15:43
Svar #33

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Jeg fant litt om 1571-saken hos C A Tiselius, Bohusläns märkligare gårdar II s. 66. Nordström skriver mere om saken (NST VI).

Jeg må først lese brevteksten som Eivor publiserte. Spørsmål: hvem har transkribert brevet 1571?

2004-03-27, 17:24
Svar #34

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Nå har jeg sett på avskriften fra 1571, det dreier seg om en vidisse Sundsby 22.6 1581 av et kjøps- og makeskiftebrev fra Sundsby 12.3 1571. Hele teksten (ovenfor) er full av skrivefeil (også feil i avskriften av vidissen).

Det er usikkert om teksten ovenfor er den teksten som Tiselius og Nordström har basert seg på.

1571: Gøder Reiersson og hans søster, Sissel Reiersdotter, solgte 3 øb odelsjord i Tørresrød i Solberg til velb. Laurits Olsson til Sundsby. Så samtykket de i at Laurits Helgesson solgte 3 øb jord i samme gård til Laurits Olsson, som Laurits Helgesson hadde kjøpt av deres godefar (her = farfar) Olov Reiersson. Laurits Helgesson solgte også i tillegg 1 øb i Tørresrød til Laurits Olsson, som han eide fra før av. Laurits Olsson hadde odelsrett til de 3 øb. Så ga Laurits Olsson disse 7 øb tilbake til Laurits Helgesson mot tilsvarende jord i Åker, siden det var det mest beleilige for dem begge. Laurits Helgesson erklærte at han ville bo på Tørresrød.

Etter dette må Laurits Helgesson ha eid ca 7 øb jord i Åker på Tjørn. Men det er ikke sagt at dette var odelsgods. Og det sies heller ikke at Laurits Olsson hadde odelsrett til Åker. Til slutt sies det intet om slektskap mellom Laurits Helgesson og Laurits Olsson (Green av Sundsby). Og det sies heller intet om slektskap mellom Olov Reersson og Laurits Helgesson.

Derimot kan brevet anvendes som argument for slektskap mellom Laurits Olsson og Olov Reersson.

2004-03-27, 17:32
Svar #35

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Jeg har ikke undersøkt det nærmere, men jeg antar at hele gården Åker på Tjørn må ha vært på minst 16 eller 24 øresbol, eller enda større. Laurits Helgesson, som 1571 ville bo på Tørresrød i Solberg, og som inntil da eide ca 7 øb i Åker, kan selvsagt ha vært sønn av den Helle som brukte Åker 1528-1530.

2004-03-27, 19:00
Svar #36

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Jo, for at makeskiftet mellom Laurits Helgesson og Laurits Olsson til Sundsby skal ha balanse, må de 7 øresbolene i Åker ha vært odelsgods. Ellers ville Laurits Helgesson sitte usikkert på sin gård.

2005-01-23, 11:04
Svar #37

Christoffer Hornborg

Hej!
Jag har en anfader vid namn Petter Green (-1704, Viborg) som var gift med Anna Dorothea von Sagebr?ck. Tillsammans hade de sonen Petter Wilhelm Green (1702-1757) som var fänrik. Vet någon om denna Green är en gren (!) av ovanstående släkt.
 
Hälsningar
/Christoffer

2005-01-23, 13:53
Svar #38

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Nej, det är han inte. Släkten dog ut med Anders Green på tidigt 1600-tal. Inte heller Green-släkten på Rossö har spritt sig utanför Bohuslän. (Om båda släkterna kan man läsa i J A Nordströms artiklar i Norsk Slektshistorisk Tidskrift 1938, omtryckta i Älder Bohussläkter 2002.)

2020-03-01, 17:18
Svar #39

Utloggad Karin Edwardsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 22:59
    • Visa profil
Hej!
Jag försöker fastställa släktleden bakåt via Ancestry från :
Per Olsson
F:8 jan 1711 Solberga, (O), Sverige
D:30 okt 1737 Långeland, Solberga (O) Sverige
Hans far:
Olof Heljesson Green af Sundsby Hjorthuvud
F:ABT 1669 Solberga, (O), Sverige
D:26 FEB 1749 Solberga, (O), Sverige

Men sedan tycker det är ett virrvarr och jag får inte ihop årtalen tycker jag..
Är det någon som har dessa släktled?

Tacksam för svar. Mvh Karin


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna