Forum > Green till Sundsby

Green till Sundsby

<< < (5/8) > >>

Eivor Andersson:
Hej. Anders
1573 köpte Lauritz Hellessen Törresröd,solberga i utbyte mot Åker. Lauritz var son till Helle på Åker. Jag har fått en avskrift av ett gammalt brev med ett testamente vad det gäller anföljden. jag har fått det av släktforskaren Ingegerd Ivarsson i Stenungsund. Jag har det inte tillgängligt just nu men jag återkommer om detta. De tidigare uppgifterna om Törresröd har jag fått av Åslög Svensson, som jag har arbetat tillsammans med.  
Jag tycker nog att det fanns väldigt mycket källmaterial i Magda Måneskölds bok förstås.
MVH Eivor Andersson

Gustav Carlsson:
Vet någon om det finns eller om nån har en uttredning över släkterna Green, Måneskjöld af Norge, Drottning eventuelt andra släkter som har bot i Bohuslän. Sedan undrar jag var man mer kan läsa mer om de. Jag undrar också om det finns tavlor,orginal handlingar, Sigil eller annat om dessa släkter.(och i såna  fall var det finns)  Jag undrar också om det finns några mer bra hemsidor om de här släkterna. Ja, jag undrar över det mesta vad det gäller dessa släkter.

Anders Ryberg:
Gustav! Du kan läsa om alla dessa släkter och lite om hur de är släkt med varandra på Tjörns släktforskares hemsida, www.tjsf.org. Där finns även hänvisningar till några verk som behandlar dessa släkter, och jag rekomenderar dessa i första hand. Dock så har det skrivits mycket mer om dem än vad som nämns där, men jag tycker att de flesta övriga verk tyvärr sprider ett antal felaktiga uppgifter. En välskriven bok som jag i sig har vissa invändningar mot, men som ändå i stort är bra är Gunnel Kristianssons Drottning, Green och Hvitfeldt utgiven 2001. Vad det gäller sigill så finns det i privat ägo en samling med foton av bohuslänska medeltidssigill som jag har haft glädjen att få studera. Vad det gäller orginalhandlingarna så finns det hänvisningar till dem i den litteratur som omnämns på www.tjsf.org. Många av dokumenten ingår i Diplomatarium Norvegicum. Förutom av Måneskiöldarna så finns det inga porträtt av några av personerna i dessa släkter. Men mitt främsta råd när du läser om dessa släkter är att vara kritisk och inte tro på allt som är tryckt.
 
Anders Ryberg

Björn Frisborg:
När var Helge Lauritssön-Green född? Alltså han som var son till Laurits Lauritssön-Green. Jag tror att han var född på Åker, Valla och dog på Törresröd, Solberga.

Anders Ryberg:
Om Helge på Åker är det bara känt att han levde på Åker 1528. Varken födelse eller död är känd, men man kan utgå från att han var myndig 1528.
Vad det gäller tillnamnet Green så började detta användas av Laurits Olssöns barn efter dennes död 1581. Det finns inge säkra bevis för att Laurits Olssön var släkt med Helge på Åker, men en affär som genomförs 1571 mellan Helges son Laurits på Törresröd och Laurits Olssön tyder på släktskap. Hur är dock okänt.
Vad det gäller Laurits den äldre på Sundsby så är han endast belagd en gång, nämligen 1493 då han är lagrättsman på Sundsby. Inget är känt om hans härstamning, även om J A Nordström framfört teorin att han härstammar från någon lokal storbondesläkt på Mjörn. Det finns heller inga historiska uppgifter om hans hustru.
Att han kallas Laurits Lauritssön Green är en helt ogrundad konstruktion av Magda Måneskjöld i hennes bok Våra Vikingaförfäder. Här försöker hon koppla ihop den blivande släkten Green på Sundsby, som under 1500-talet kan identifieras genom att de har ett hjorthuvud i sitt vapen, med den östgötska släkten Gren, som har en sköld med ett par olikfärgade fält, utan motiv. För att göra detta så låter hon några för historien okända och helt obelagda personer uppträda och förmedla släktskapen. Min åsikt är att dessa personer är rena fantasiprodukter. Att ha med dem i en antavla är som att ta med Jan Guillos Arn Magnusson i en antavla över Birger Jarl. Som jag skriver längre upp att man skall utgå från att Magda Måneskjölds uppgifter om medeltida släktskap är felaktiga, tills dess att man fått motsatsen bekräftat från andra källor. För mer läsning om Green av Sundsby hänvisar jag till J A Nordströms artikel om släkten i Norsk Slektshistorisk Tidskrift och min antavla över släkten Måneskiöld på www.tjsf.org.
Detta långa svar på Björns fråga kan alltså sammanfattas med att det enda vi vet om Helge är hans förnamn, att han levde 1528 och att han fick en son Laurits på Törresröd. Samma sak gäller Laurits på Sundsby. Han är känd till förnamnet 1493 och får en son Olof.
 
Anders Ryberg

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion