Forum > Green till Sundsby

Green till Sundsby

<< < (3/8) > >>

Anders Hellster:
Hej!
 
J A Nordström hette en överläkare som var mycket kunnig om Bohusläns adelssläkter. Han har också skrivit en artikel 'Green av Sundsby' i Norsk Slektshistorisk Tidskrift. Jag har en kopia av den men tyvärr ingen uppgift om när den var införd. (Kanske under 40-talet.) Jag är nästan säker på att han i samma tidskrift skrivit en artikel som heter ungefär: 'Har ätten Darre några ättlingar i Bohuslän?'. Jag vill minnas att Nordström drog den slutsatsen att man inte kunde bevisa något samband mellan väpnaren Anders Olson till Rävlanda på Tjörn och den norska medeltidsätten Darre. Kopplingen mellan honom och namnet Darre skulle först ha dykt upp i antavlor från 1600-talet. Ni torde vidare ganska lätt kunna hitta en artikel av Nordström som heter 'Frälsesätena Kärrslätts och Rävlandas på Tjörn äldre historia'. Den har varit införd i något som heter Vikarvets årsbok. Tyvärr saknar jag datum även där.
 
I den första artikeln jag nämnde anger Nordström som Sundsbysläktens äldste kände medlem Lauris i Sundsby, nämnd 1493 i ett brev jämte andra lagrättsmän vilket skulle antyda att han inte tillhört det erkända frälset. Men uppenbarligen var han gift men en kvinna av den lågfrälse släkten Skorre. Detta enligt en antavleuppgift från 1600-talet som bekräftas av att sonen Olof Lauritsson gjorde anspråk på denna släkts gods. Kort om den relativt okända släkten Skorre kan läsas i Nordströms artikel 'Säteriet Kåröd i Myckleby under äldre tid', också införd i Vikarvets årsbok.
 
I artikeln om Green av Sundsby redogörs också för en förväxling som tidigare genealoger torde ha gjort mellan Olof Lauritsson (Green) av Sundsby och landsdomare Olof Lauritsson (Krabbe) i Norra Halland. Olof Lauritsson i Sundsby skulle ha haft en mer blygsam ställning som sämjegårdsman men ha avancerat socialt dels genom gifte med Anna Andersdotter från Rävlanda av erkänd frälsesläkt och dels genom sonen Laurits giftermål med en halländsk adelsdam.
 
Enligt Nordsröm skulle stamfadern Laurits kunna ha varit blott en storbonde. Namnet Green uppträder i släkten under 1580-talet men torde vara upptaget efter en äldre släkt Green. I Sundsbys gårdsarkiv skall så ha funnits ett skiftesbrev från 1432 efter en Amund Green (eller grein?) och i ett annat brev från 1460 har en Herman Green på Rossö i Stala sn nämnts. (Uppgifterna från en artikel 'Green av Rossö' av Nordström i NST). I herdaminnen o dyl finns uppgifter om att släkten Green av Rossö skulle kunna vara avkomlingar av den svenska medeltidsätten Gren men i den litteratur jag läst (inkl Äldre Svenska Frälsesläkter) finns inga bevis som tyder på en sådan koppling finns vare sig till Green av Rossö eller Green av Sundsby.  
 
Med vänlig hälsning
Anders Hellster, inte avkomling till Green av Sundsby men till Green av Rossö.

Dion Maaneskjold:
Hej Anders Forsell, hej Anders Hellster
 
Jeg håber I vil se rubrikken under : Landskab:Bohuslän:Efterlysningar:Måneschiöldska släkten på Tjörn - äldre inlägg (arkiv) till 2000 - augusti - 5, hvor nogle af indlæggene giver svar på jeres spørgsmål.
 
Anders Forsells spørgsmål om kildehenvisning, kan besvares med at oplysningerne stammer fra min artikel : Peder Lauridsen Maaneskiolds anetavle i (dansk) Personalhistorisk Tidsskrift 1989:2 (årgang 109), hvor jeg anvender og medtager flere af J.A. Nordströms (mange) arbejder i artiklens kilde-register, såvel som i artiklens tekst.
 
Mine oplysninger kan derfor også medvirke til at komplettere Anders Hellsters indlæg her i rubrikken.
 
Jeg har desuden konstrueret en anetavle for : Knud Pedersen Maaneskiold -1638, blandt andet baseret på min ovennævnte artikel, en anetavle jeg har udskrevet efter det almindelige anenummersystem i ovennævnte rubrikken : Måneschiöldska släkten på Tjörn, den 8.juli 2000 - 00.44.
 
Jeg har endelig lavet et indlæg under : Släkter:Introducerad adel:Maaneskiold/Månesköld af Norge/Måneschiöld.
 
Håber mine indlæg, og de dér anførte arbejder kan hjælpe jer.
 
Dion Maaneskjold, Danmark

Dennis Karlsson:
Artikeln om Green till Sundsby är införd i Norsk Slekthistorisk Tidskrift Bind IV 1938 s.280-286.
Darre i Bind VII 1939 s.18-26
Mvh
Dennis

Björn Frisborg:
Hej!
Jag har hittat en Laurits Olssön-Green som är gift med Anne Andersdatter-Darre.
Är det någon som känner till vad deras brarn heter?
Jag har även hittat en Helge Lauritssön-Green, är det en son?
Ann-Sofie Frisborg

Eivor Andersson:
Hej.
Enligt en släktutredning från min mans släkt- så kan jag börja med Sten Haraldsson-Green -väpnare och häradshövding i ÖstraEkarne 1399-1411. Han ägde godset Aal vid Roxen (Grensholm). Han var gift med Cecilia Bondesdotter-Sture.
Barn: 1. Nils Stensson-Green
2. Laurens Stensson-Green gift med Schanke.
3. Magnus Stensson-Green g.m. Märta Karlsdotter-Sture (Gumsehufvud) född på Sthlms. slott.
Laurens Stenssons son: Lauritz Green till Sundsby gift med sin kusin Birgitta Magnusdotter-Green
Lauritz var född c:a 1440 och hade Barnen:
1. Helge Lauritzon-Green lagman i Viken hade Åker Törresröd
2. Olov Lauritzon Green hade Sundsby och Rävlanda. Han var gift med Anna Andersdotter-Darre till Brålanda Tjörn.
söner:
Lauritz Green och Arild Green.
Lars Helgesson är son till Helge Lauritsson ovan.
Jag har upp till 1200-talet men det blir för långt.
MVH Eivor Andersson

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion