ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Des Reaux  (läst 5249 gånger)

2012-01-01, 21:00
läst 5249 gånger

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 10:17
    • Visa profil
Börjar detta ämne med  Johanna Des Reaux. Uppgifterna tagna bla från genvagar.nu
 
1. Johanna des Reaux, F: 1787-02-17, Gustavii församling, Gbg.
Som 22-åring förlovad med  militären Magnus Stenberg, förlovningen bröts. Han blev avslöjad som spion och sköts sig då han greps. Johanna gifte sig med Johan Söderberg vid ca 31 års ålder, 1818-11-22. Johan var mycket yngre än Johanna ca 20 år och var inte från samma samhällsklass. Johan och Johanna flyttade till ett torp på Långenäs ö/Bockön i Landvettersjön utanför Långenäs. Det påstås att det blir en brytning med modern och släkten. Skall enligt uppgift aldrig ha lämnat ön då hon kände sig förföljd sedan historien om Magnus Stenberg. Skall ha försörjt sig som oblattillverkare.
 
Jag är inte säker på att det blev en brytning med modern. Huset de bygger på Långenäs ö liknar mer ett annex till ett slott än ett torp. Detta bör innebära att det fanns pengar kvar i släkten som de fick ta del av. Kanske de är från Johannas mor, Anna Christina Gebel som dog 1822. Ägde efter sin mans död halva gården på Vallgatan 77, Göteborg. Första roten, tomt 77. Såldes 1800. Gården brann 1801, då de inte ägde den mer. Står samma år som Jordemor/ Barnmorska.
 
Det finns en bok om dem som jag tyvärr ej läst: Johanna- trappsteg genom livet av Lilly Bengtsson. Enligt författaren en blandning mellan verklighet och fantasi.
 
Johanna gift med:
 
1. Johan(/ Jan/ Jean) Jacob Söderberg, F: 1798-02-18, d: 1873-09-01, Råda, Fässberg
Dräng på Långenäs gård, därefter kusk hos familjen des Reaux i Göteborg. Kallas Torpare o sedan Hemmansägare på Långenäs ö.
 
Enligt sägen skall Johanna ha varit Fransk grevinna. En av hennes förfäder skall också varit legitim älskarinna till en fransk kung.
 
Startar gärna här en diskussion om denna släkt. Lägger ut tidigare förfäder inom kort.  
 
Teckning av John Hall d y från Långenässidan:  

2012-01-02, 21:34
Svar #1

Eva-Marie Johansson

Nu råkar det vara så att Lilly Bengtsson, som skrivit boken om Johanna des Reaux, är min moster och hon har baserat en del av sina historier på min forskning. Men den är också en roman, vilket innebär att fria fantasier också förekommer i boken. Den blev väl motttagen då den kom och har sålt ganska många ex. Den finns säkert att låna på bibblan eller via fjärrlån som kanske kostar en tia.  
Att Johanna hade en släkting som skulle varit älskarinna till en fransk kung har jag aldrig hört talas om.  
Mvh
Lennart S/E-M J

2016-12-06, 10:58
Svar #2

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 10:17
    • Visa profil
Läst boken, trevlig! Här kommer ännu ett släktled, känt sedan tidigare men ej utlagt på Anbytarforum:

Peter Christian des Reaux, (ärvde sin far Peter Des Reaux d: 1738, adligt gift Örnevinge, Bouppteckningen upptar 9 213 daler), f: 1718, d: 1787, boende Vallgatan, Gbg.

Gift 1:o med Ann Sofia/Sophia/ Anna Sofie Vikström, d: 1775 dotter till kyrkoherden i Skredsvik Bernhard Vikström och Ingeborg Berg, d: 1758. Berhard Vikströms syskon var Johan, Carl, Eliser, Maria samt Christina. Deras far var ?Johan Wikström?

Gift 2:a 1776 med Anna Christina Gebel/ Giöbel, f: 1752, d: 1822. Hon var 24 år och han var 58 år. Hennes far: Hans Gottfrid Giöbel, f: 1713, d: 1763. Skräddargesäll/ Skomakaremäster och mor Nora Ahlgren, f: 1724, d: 1764. Hans far var Fredrik Giöbel, Klädesmakare/ Dukmakarmästare (vid David Amias Manufaktorie). Fredriks fru Christina Giöbel säljer gård 1720 Gbg, Kyrkogatan 54, änka. Christina Johansdotter Wikström, fattig 1717, levde ännu 1745”.

Des Reaux och Giöbels dotter:

Johanna des Reaux f: 1787 då fadern dog, g: 1818, d: 1865. Vid sin död 1787 lämnade Peter Christian Des Reaux övervåningen på Vallgatan 77. Där levde hans hustru o Johannas mor Anna Christina Gebel med bla dottern. G m Johan Jacob Söderberg, f: 1798, d: 1873. Levde sedan gifta på Bockön i Landvettersjön.

Gällande Anna Christina Gebel/ Giöbel så är uppgifterna nya att Gebel är samma släkt som Giöbel. Alla kanske inte funnit hennes far: Hans Gottfrid Giöbel och mor Nora Ahlgren eller hans far Fredrik Giöbel, Klädesmakare/ och fredriks fru Christina Johansdotter Wikström. Det mesta ur (ur Göteborgstomtägare, Olga Dahl)

2017-03-23, 15:14
Svar #3

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 10:17
    • Visa profil
Gjorde ett trevligt fynd. Ur "Götheborgs Weko-lista" den 14 jan 1750 (femte numret sedan start): 

"Emendan Språkmästaren Christian des Reaux, som bor på Wallgatan , hos avlidna Kyrkoherden Wikströms enka, ytterligare ämnar fortfara med undervisning i Tyska, Fransyska och Angeliska Språken. Fördenskull vardet sådant, til allmän underrättelse, härmedelst lämnat: kunnas jämväl de utlänningar, vilka uti svenska språket åstunda til att bliwa undervisade, i lika måtta av honom betiente varde."  [/i]

http://magasin.kb.se/searchinterface/title.jsp?id=kb:82796

Ur Wikipedia: Götheborgs Weko-lista var Göteborgs första tidning som gavs ut regelbundet. Den gavs ut 1749 - 1758. Utgivare var boktryckaren Johan Georg Lange junior, dotterson till Göteborgs förste boktryckare, Amund Grefwe. Tidningen, som till formatet motsvarade  ett fyrsidigt postpappersark, gavs ut varje måndag och kostade två daler silvermynt per år, på skrivpapper 16 öre mera. Innehåll utgjordes mest av "några enfaldiga tankar och oskyldiga kritiker över allehanda i det allmänna levernet förekommande fel och svagheter jämte lustiga och oförargliga historier". Boktryckare Langes litteräre medhjälpare vid redigeringen var kyrkoherden i Ljungby, Olaus Ekebom. Formatet var vanligtvis 16 x 12,4 cm. Tre onumrerade provtryck gavs ut 1749. Därefter kom 52 eller 53 nummer ut per år,  1750—1758. Med början i januari 1759 övergick Wekolistan i Götheborgska Magasinet vilket fortsatt trycktes av Johan Georg Lange junior men utgavs av Johan Rosén.

2018-01-24, 11:30
Svar #4

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Hej
Har tittat lite i Tyska församlingens böcker i Göteborg - renskrivna av Wilhelm Berg - och hittar där:
Vigda 1717 7 juli
einen frans. sprachmeister Petrum de Reau dem alle beide beine abgenommen waren mitt Fr. Ebba Christina Örnewingen.


Intressant med hans öde och att giftet med adelsdamen Örnewinge här finns dokumenterat.


Häls LarsOlof

2018-01-25, 17:22
Svar #5

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 10:17
    • Visa profil
Absolut! Kul är att jag hittade honom med samma notis i Christines böcker förda av den svenska kyrkoherden parallellt. Också renskrivna.


Det är som är spännande med den noteringen är att han står under rubriken och ensam som ”Des riaux”. Där efter följer samma som ditt de reau petrum.


Enda gången jag sett samma stavning som de franska adelsätterna. Kan det varit speciellt viktigt för honom att vid ett adligt gifte m Örnewinge själv påvisa sitt ursprung?


Inga bevis finns tyvärr än för länken till Des Riaux.


Kul att du forskar på officerare i ostindiska. Det finns en Peter Des reaux som var med där. Tror han var sonson till denna Peter. Dog i kanton om jag minns rätt. Forskar på en ägarlängd för Långenäs i Mölnlycke. Där var det ostindiska officerare som ägde det i många år. Publicerar väl den här inom kort.

2018-01-25, 22:28
Svar #6

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Hej
Jodå kinaresenären Peter Christian Des Reaux (1748-75) finns med i mitt material med resor och allt. Jag har också uppgift om hans hustru och svärföräldrar.
Hälsningar LarsOlof L

2018-01-26, 14:40
Svar #7

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 10:17
    • Visa profil
Detta har jag om honom:

Peter Christian Des Reaux, d: 1777, fjärde styrman på Ostindiska bla 1768 (övr officerare var Directeuren David Sandberg. Fr. Habicht, Carl Henrik Forss, Jac. Arvidsson, Carl Hindr. Rappe, Nn Olbers, Anders Henric Roman, H Strehlnert. Gift med Anna Pettersson dotter till kaptenen i Ostindiska kompaniet Fredrik Pettersson och Marianne Roth.

Har du något spännade att förtälja om Peters resor i övrigt?

2018-01-26, 21:06
Svar #8

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Hej,
Han var 4.e styrman på Adolph Friederic 1766, med samma uppgift på Riksens Ständer 1768 och han avancerade till 3.e styrman på Lovisa Ulrica 1771. Slutligen var han 3.e styrman på Stockholms Slott på resan 1775, då han också avled i Kanton. Han gifte sig 1773 med Anna Pettersson (1746-77). Har du några uppgifter om hennes föräldrar Fredrik Pettersson och Anna Roth tar jag tacksamt emot dessa.
Hälsningar LarsOlof L

2018-01-29, 13:57
Svar #9

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 10:17
    • Visa profil
Topp!

Det här har jag:

Peter Christian Des Reaux, styrman på Ostindiska, var gift med Anna Pettersson dotter till Kapten i Ostindiska kompaniet, Fredrik Pettersson/ Pieters/ Friedr. Petersen, f: ?, d: 1784 och Marianne/ Mariana Roth. Marianne var dotter till Johan Roth, burskap som handlande i Gbg 1706 och Catarina Carlbom, d: 1721.

Hittade inte Fredrik Pettersson men spännande att få veta om han var identisk med Johan Fredrik Pettersson, f: 1725 (Kapten och Superkargör Ostindiska, gift med Sara Maria Liedberg) bror till Borgmästaren i Göteborg Daniel Pettersson och i såfall son till postdirektör i Göteborg  K/Christian Petersson och Anna Elisabet Lander. Han i sin tur var son till Petter Christansson, f. 1603, borgare i Halmstad.

De torde i så fall varit nödvändigt att Fredrik varit gift både med Liedberg och Roth.

https://archive.org/stream/svenskaslaktkale02unse_5/svenskaslaktkale02unse_5_djvu.txt

2018-01-29, 14:30
Svar #10

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Hej
Nä Fredrik Pettersson tillhör inte borgarsläkten P. År 1793 avled hans faster Agneta Pieters på Grodö i Hollsten, som jag inte har lyckats riktigt identifiera. Visst Hollsten är naturligtvis Holstein, men jag har mina funderar kring att han är från någon av de Frisiska öarna i Nordsjön. Hans mor heter i alla fall Anna Fredriksdotter Olders och flera personer med namnet Olders seglade ju från Amsterdam. Fredrik P var borgare i Göteborg 1725-1750 och han seglade alltså på Göteborg före kompaniets tillkomst.


Häls LarsOlof

2018-01-29, 14:41
Svar #11

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Detta står att läsa på gbgtomter.se

Tolfte roten 1637–1657v
Sjätte roten 1657h–70
Vallgatan mellan Korsgatan och Östra
Hamnen

Citera
Ingeborg Wikström,

änka efter kyrkoherden i Skredsvik Bernhard Wikström, hade övertagit gården 1730. Efter hennes död  den  12.3.1758  begärde  hennes  barn,  representerade av postinspektören  i  Vänersborg  Carl Wikström, att  gården  skulle  utauktioneras.  Medarvingar  var  hennes  andre  son Collega  Scholae Johan Wikström, mågen språkmästaren Christian des Reaux (gift 1) Anna Sophia Wikström, död 20.5.1775, 61 år gammal), mågen kassören Lars Enander (gift med Ulrika Wikström, född 1724)
samt de omyndiga barnen efter sonen prästmannen Elieser Wikström.

2018-01-29, 14:45
Svar #12

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 10:17
    • Visa profil
Är det Olders eller Olbers?

2018-01-29, 14:48
Svar #13

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Hej igen,
Olders. Familjen Olbers är ju väl utredd och den ska inte blandas in här.
ds

2020-02-25, 10:22
Svar #14

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 10:17
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd gällande Des Reaux i Göteborg

"Att döma efter tillgängliga källor synes under åren 1620–1630 blott 4 fransmän ha inflyttat, eller en Thomas Bernard, som nämnes 1625, Jacob De Rueu, död 1630, vars rätta namn torde vara De Reaux vilket är så mycket sannolikare som en språklärare med detta namn 1717 finnes gift med Ebba Örnevinge." (Ur Samlingar till Göteborgs historia, Volym 2, Wilhelm Berg).

Om Jacob De Rueu var av Des Reaux släkten är det ett bevis på en långt tidigare närvaro av släkten i Göteborg än tidigare känt. Kan då även varit skälet varför Pierre Des Reaux I flyttade till Göteborg och blev Språkmästare där. Har tyvärr ej hitta var WB funnit uppgiften. Borgarlängd i Göteborg? Inflyttade?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna