ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-22  (läst 2804 gånger)

1999-05-31, 13:35
läst 2804 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
En diskussion med anknytning till denna släkt förs här
Vänligen,
Olle Elm

2000-04-26, 17:41
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Under 1999 pågick en diskussion under adl ätten Zelow - vilket framgår om man trycker på länken ovan - som berörde von Cappel och som bör gås igenom innan nedanstående meddelande läses.  
Birger Bring har i ett mail till mig kommit med intressant information som kan intressera fler än mig. Han hänvisar till några böcker där bl a Herman von Cappel berörs. Först nämns Anteckningar om Kristdala socken i Tunaläns härad och Kalmar län av Carl Alexander Carlsson. Birger skriver: Denna bok är skriven 1900 och uppger bland annat att Herman och  
Karin (Slatte) är begravda på Kristdala gamla kyrkogård. Då (1900) fanns en stenhäll med initialerna H K och K S, samt fragment av Cappels och Slattes vapen på den plats där gamla kyrkans kor legat. Gamla kyrkan revs i slutet av 1700-talet men kyrkogården används fortfarande som  begravningsplats. Idag finns dock inget kvar av nämnda grav, åtminstone inte över jord.
När det gäller vapenbilden refereras till en intressant uppgift i denna bok: Cappels vapen finns avbildat hos Uggla: Inledning till Heraldiken (1746), tab. III, n:o 89.
Birger referarar vidare till Från Flydda tiders Kristdala och Tunalän, del I av Sven Bankeström, vilken ger en fylligare beskrivning av Herman von Cappells militära  
karriär och hans civila gårdsförvaltning.  
Birger skriver bl a också:  Ingen av författarna vet med bestämdhet varifrån släkten Cappel kom. Carlsson gissar på Finland, med motivering att kommendanten på Stralsund, Didrik v. Cappell, år 1647 fick konfirmation på ett flertal gårdar i Kuopio län. Någon koppling mellan denne Didrik och Herman ger dock inte Carlsson.
Kanske finns det fler än Birger, Göran och jag som intresserat oss för von Cappel och som kan bidra.
Vänligen,
Olle Elm

2000-07-24, 16:52
Svar #2

Göran Johansson

Cappel, Didrik von härstammade från en gammal westfalisk adelssläkt (Capellen, Capell, Cappel), som redan 1270 ägde godset Capelle i Lüdingshausen. På salig överste Didrik von Cappels vägnar begärde Henrik Schulman få afräkning på öfverstens lön och desslikes att kunna erhålla till dess liks begrafning, som ännu obegrafvet står. Källa: Gula Gardet, Ridderstad , tryckår 1903.
 
Finns det någon som har något tips om vem denna Henrik Schulman kan vara?

2000-07-24, 17:10
Svar #3

Göran Johansson

Se också diskussion under Tyskland, Westphalen.
 
Didrik v. Cappel dog 15/8 1656 vid Thorn. Den omnämnda avräkningen avsåg åren 1652-56.  
 
Den svenske översten Herman von Cappel (en broder/son?) hade en syster Anna von Cappel. Herman von Cappels vapen består av ett svart Ankarkors på gråaktig botten samt en gul stjärna mellan varje korsarm och en stjärna under korset. Vapnet är målat i början av 1600-talet och det svarta korset kan från början ha varit i silver och bottenfärgen blå.  
 
I Deutsches Adelslexicon (Kneschke) sägs att ätten Cappellen, Capelle, Kappel är en gammal adelssläkt från Westfalen med senare förgrening till Nederländerna. Godset Capelle omnämns också. Ättens vapen skulle enligt samma lexikon bestå av ett Andreaskors i silver på blå botten, ibland med ett kapell i det övre högra hörnet.

2000-07-25, 20:27
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Göran, den Henrik Schulman som omtalas ovan, och som Du efterfrågar, skulle väl kunna vara den son Henrik som omtalas i ingressen till ätten Schulman i EA. Han anges som son till Otto Schulman (tab 6). Denne Henrik Schulman förekommer enl EA som manrichter i Wierland och ägare av Hackeweid i Maria Magdalena sn 1619-1648. Han blir sedermera lantråd i Estland och dör 1658.
 
Det vore möjligen intressant att kontrollera vapenbilden i Inledning til heraldiken författad av Carl Uggla och utgiven 1746 i Sthlm. Kanske ger denna samma resultat som Kneschke, men möjligen är det den försvunna gravstenens vapenbild som är avbildad. Enligt Libris finns boken endast på KB.
Vänligen,
Olle Elm

2000-07-25, 21:26
Svar #5

Göran Johansson

Olle, jag har dragit samma slutsats som du vad gäller Henrik Schulman, också med hjälp av EA. Herman von Cappel och Henrik Schulmans besvär med Didrik von Cappels lik hade Estland som någon slags gemensam nämnare. Herman von Cappel bodde ju där under en del av sitt liv liksom släkten Schulman. Att Herman och Didrik  åtminstone tillhörde samma släkt börjar bli alltmer sannolikt tycker jag. Man kan ju undra vilken källa författaren till Gula Gardet har utgått ifrån då han så säkert påstår att Didrik von Cappel härstammade från just den  Westfaliska släkt  som jag tidigare kommit fram till vad gäller också Herman von Cappels ursprung.
 
Carl Ugglas bokverk lär finnas också på UB i Lund. Har just beställt den. Återkommer om jag hittar något av värde.

2000-07-26, 15:26
Svar #6

Göran Johansson

Olle, Ugglas Inledning till heraldiken gav ingen ledning. Författaren till Anteckningar om Kristdala socken har troligen dragit den felaktiga slutsatsen att det bara funnits en släkt  von Cappel och att dess vapen var identiskt med det som Uggla avbildat. Vapnet i Ugglas bok ser närmast ut som ett fönster med gardiner som nedtill är indragna mot fönsterkarmen - helt olikt vapnet på Skokoster.
 
Numera vet jag ganska säkert att både Herman och Diedrick von Cappel bodde i Estland åtminstone under tiden 1646-1649 och Diedrik även senare. Enligt Genealogisches handbuch der Estländischen Ritterschaft tryckt 1929-31 skrevs Diedrich von Cappel till frälsegodset Jelgemeggi i Estland. Hans enda dotter hette Katharina Margaretha von Cappel. Hon gifte sig 1661.01.21 med Heinrich Schulman, d. 1685. Denne Schulman var son till lantrådet med samma namn. Vi hade således fel i vårt antagande ovan!
 
Godset Jelgemeggi i Estland ägdes ännu 1623 av arvingar till en Rolof Sture som fått godset av Puntus de la Gardie mot någon förträckning till kronan. Efter Rolofs död fick änkan 1594 stadsfästelsebrev av kung Sigismund för samma gods (Källa: Frälsesläkter i Finland, Ramsey)
 
Katarina von Cappel, änkan efter Heinrich Schulman, har någon gång efter mannens död tillställt de svenska myndigheterna en skrivelse som lär finnas på RA. Har beställt en kopia av den  mest för att få en datering men också av nyfikenhet om dess innehåll.  
 
Katarina von Cappel gifte om sig med adelsmannen Otto Johan Wellingk i Finland. Hon levde ännu 1711 på godset Laxpojo i Lojo socken (Källa: Frälsegodsen i Finland, Ramsey). Stamfadern till O.J. Wellingk kom från Westphalen.  Släkten hamnade så småningom i Estland och senare i Finland.
 
Olle, vet du eller kanske någon annan vad som kan finns i det Estniska riksarkviet ifråga om domböcker, jordeböcker o.dyl. från den aktuella tiden? Det är kanske dags att vända sig till släktforskare i Estland och Finland. Vore bra att under rubrikerna Estland och Finland hänvisa till denna diskussion.

2000-07-26, 23:16
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Göran, intressant att Du lyckats finna Katarina von Cappel och anknytningen till Heinrich Schulman. Själv har jag ingen kunskap om varken Estnisk eller Finsk släktforskning. Hoppas att Du fortsätter att publicera Dina fynd här. Själv är jag fortsatt intresserad genom forskningsanknytningen till Anna von Cappel och Olof Wachttorn.
Vänligen,
Olle Elm

2000-07-28, 15:45
Svar #8

Göran Johansson

Olle, nu anset jag mig ha klarat av von Cappels ursprung! Har i ett arkiv funnit ett sigill (lack) som tillhört Diedrich von Cappel. Sigillet består av ett adelsvapen som efter de besked jag fått per telefon ser precis ut som det vapen som finns på Herman von Cappels porträtt på Skokloster - ett ankarkorsliknade kors med fem stjärnor i de öppna fälten. I övre högre hörnet finns dessutom ett  litet kappel. Vår Anna von Cappel tillhörde således den gamla westfaliska adelsätten Von Cappel (Cappelen, Kappel) med senare förgrening till Nederländerna. Detta bestyrks också i Deutsches Adelslexicon som visserligen har förväxlat ett Andreaskors med ett Ankarkors. I en modernare tysk adelskalender sägs om ätten van der Cappellen att den är av Clevescher Uradel (Kleven är en historiusk region med kärnområde i nuvarande delstaten Nordrhein-Westfalen) vars vapen bestod av ett Ankarkors med ett litet kapell på den högra korsarmen.  
 
De fem gula stjärnorna är en öppen fråga. Kan kanske vara en del av någons hustrus vapen? Gissningsvis var Diedrich, Herman och Anna syskon, vilket bl.a. återstår att visa.

2000-07-30, 10:49
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Göran, det var ett verkligt intressant fynd. De fem stjärnorna i vapnet gör väl att Du kan vara relativt säker på släktskapet. (Det skulle vara roligt om Du publicerade Dig omkring den här jakten när den får lite mer volym).
Två andra reflexioner:
Den enda von Cappel med barn jag känner till är Anna gift med Olof Wachttorn. De gav sina tre (kända) barn namnen: Johan, Ingeborg och Anna. Ingeborg kommer med säkerhet från Ingeborg Kristersdotter (Hjortöätten) (153?-1612) - Olof Knutsson Wachttorn hade också en syster Ingeborg. Johan och Anna kan ju vara sannolika dopnamn i von Cappel-familjen.
Min andra fundering är om Anna von Cappel använde sigill. Jag tror mig i alla fall komma ihåg att jag sett ett brev från henne i Biographica-samlingen på RA, men troligen fanns inget sigill. Möjligen antecknade jag fyndet, men finner det ej just nu. Nämner detta då det vore intressant att också jämföra hennes sigill.
Har Du kollat förekomsten av von Cappel i Biographica-samlingen? - Jag tänker också på de pärmar med fische som finns inne i gamla film-salen till höger nedanför trappan.
Vänligen,
Olle Elm

2000-08-01, 10:20
Svar #10

Göran Johansson

Olle, nedan en sammanställning om Didrich von Cappel i två versisoner baserade på två olika källor. Lite förbryllande!
 
A.
Katarina von Cappele, d.t. Didrik von Cappel, som 1647 fått förläning i Koporie län.
G.m. Otto Johan Wellingk, f. 1641, d. 1688 i Laxpojo
Barn:
1. Jakob Johan döpt 1665 i Narva
2. Otto f. 1669 i Narva
3. Mauritz d. 1689, 9 år
4. Kristina f. 1680 i Narva
5. Filip f. 1685
6. Ebba f. 1687
Källa: Frälsesläkter i Finland, Ramsey
 
B.
Katharina Margaretha von Capelle, d.t. Dietrich från Jelgimäggi, överste, d. 1656
G.m. Heinrich Schulman, g.m. K.M. v. Capelle 1661.01.21 i Reval, d. 1685, ryttmästare
Ingen information om barn
Källa: Genealogisches Handbuch  Estland I, 1929-31
 
Andra källor:
1. Livonica II:5 : Skrivelse från Catharina von Cappel, änka efter Heinrich Schulman.
2. Gula Gardet, Ridderstad 1903: Didrik von Cappel av westfalisk adelssläkt; kapten vid livgaradet 1645; kommendant i Varber 1646; överste för Västerbottens regemente s.å.; d. 1656 okt. Erhöll 1647 donation på gods i Koporie län. Henrik Schulman begär på salig D. v. Cappels vägnar att få avräkning på överstens lön för åren 1652-56. Biografin i Västerbottens Regements Krigshistoria, Bergenstråle 1917 är i huvudsak identisk.
3. Palmskiöldska samlingen, UUB: Didrich von Capellen 1686, sigillprov. (I samma samling: Avskrift av Anna v. Cappels testamente, dat. 4 maj 1672, konfirmerat av Göta Hovrätt 1673; notier att Herman von Capell, öfwerste, avgick med döden  1656 d. 1 Maij och Anna von Cappel uxor Oloff Wachtorns 1656 (de båda notiserna förbundna med klammar); Herman von Cappell, öfwerste 1643.
 
Sammanfattningsvis om Didrich von Cappel:
I den finska och den estniske adelsbiografin förekommer divergerande uppgifter som ibland tycks avse en och samma person. Något är uppenbarligen fel! Har vi två olika Katarinor? Möjligen kan Didrich von Cappel enligt den estniske biografin ha varit en äldre Didrich med ett sent omgifte och kanske far till Herman, Didrich och Anna von Cappel. Någon som kan bidraga?  
 
Biographica.serien, RA  innehåller inget särkilt nytt vad jag kunnat finna. De handlingar som nämns finns omtalade i en bok som handlar om Kalmar Regementers Officerare.

2000-09-03, 22:02
Svar #11

Utloggad Birger Bring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:16
    • Visa profil
Olle och Göran,
 
Följer med intresse jakten på von Cappel. Om en publicering blir aktuell så skulle jag gärna vilja veta i vilket forum, så Kristdala Hembygdsförening kan skaffa ett ex. till sockenbiblioteket.
 
Birger

2000-09-04, 12:26
Svar #12

Göran Johansson

Birger,
Har kontaktat en rad olika tyska bibliotek och arkiv. Väntar f.n. på svar som förhoppningsvis kan bidra till större klarhet. Tills vidare är materialet något tunt som underlag för en artikel. Har du en mail-adress så kan jag meddela dig när/om något spännande kommer fram?
Göran

2000-09-04, 20:33
Svar #13

Göran Johansson

Birger och Olle, här kommer lite mer om Von Cappell.
 
Den 21 maj 1664 skrev 9 adliga personer  i socknen Moloskowitz i dåvarande Ingermanland till den svenske kungen med anledning av att man önskade en tysktalande präst i församlingen. Kyrkan i  Moloskowitz hade uppförts under 1630-talet av invandrade tyskar och var ursprungligen en tysk församlingskyrka. Den lär fortfarande finns kvar! (källa: bla. en skrivelse ur Livonia-samlingen på riksarkivet).  
 
De 9 undertecknarna var: Barmin Spantkow, Johann Möller, Gregory Aminoff , Heindrich ?-tioff, Danile Mühlenbach, Tönnis Johan Wrangel, Barthold (Höbe) och som enda dam Catharina von Capell, salig Heinrich Schulmans efterlämnade änka.  
 
Med anledning av att Tönnis Johan Wrangel finns med förtjänar det kanske att nämna att det i något sammanhang sagts att Herman von Capell och riksrådet Herman Wrangel på Skokloster ska ha varit stridskamrater i ungdomen. Någon som känner till tyskättlingarna ovan?

2000-09-05, 14:09
Svar #14

Göran Johansson

Katarina Margareta von Cappell tycks ha blivit omgift med Otto Johan Wellingk någon gång kring mitten eller slutet av år 1664. Kronologin stämmer bra. Hon var änka i maj 1664 (se ovan). Barnet Jakob Johan i äktenskapet med den nye mannen föddes år 1665 i Narva.

2000-09-05, 22:52
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Göran och Birger,
Sammanhanget som nämner Herman von Capell och Herman Wrangel tillsammans torde vara i Urshults krönika 1952 eller Urshults krönika 1961 i artiklar av Vejde ( Jmfr min artikel i SlfÅB´96 sid 193, not 18).
Vänligen,
Olle Elm

2000-09-06, 22:37
Svar #16

Utloggad Birger Bring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:16
    • Visa profil
Göran, Olle
 
Man kan göra en annan observation om en av de nio undertecknarna av brevet till den svenske kungen. Gregory Aminoff var bror till Zacharias Aminoff som var ingift i Slattesläkten. Zacharias ägde i slutet av 1600-talet Hägerun i Kristdala, den gård som von Cappel innehade i början av samma sekel.
 
Birger

2000-09-07, 09:03
Svar #17

Göran Johansson

I den tyskspråkiga inlagan till den svenske kungen står det att kyrkan i Moloskowitz hade uppförts av undertecknarnas förfäder. Gissningsvis fäderna till Gregory Aminoff, Kat. von Cappel, T.J. Wrangel m.fl. Gregory och Zackarias Aminoff måste då vid något tillfälle haft sin fader bosatt i den Ingermanländska socknen - vilket ju är intressant. Ett studium av Elgenstsierna kanske kan ge en del.

2000-09-07, 20:31
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Enl EA hette fadern Esaias, (son av Feodor, natural Aminoff), överste för de s k svenska kosackerna; representerade ridderskapet och adeln i Ingermanland vid drottning Christinas kröning 1635; vojvod på Augdov 1657; död s å 2/4. Erhöll upprepade gånger förläningar i Ingermanland, varibland ett hus och en gård i Ivanogorod 1629,samt jämte sin broder Mikael och sina söner Fredrik och Andreas, konfirmation på sina vidsträckta gods i Ingermanland 1652.
Vänligen,
Olle Elm

2000-09-07, 22:53
Svar #19

Göran Johansson

Daniel Möller hade också signerat brevet enl. ovan - jag glömde bort honom.  
 
Har fått upp ett intressant spår med kopplingar mellan Herman Wrangel och och en Herman av haus Kappel. Båda tycks ha haft rötter i Dönhof an der Ruhr genom två olika invandringar till Baltikum. Problemet är att huset Kappel är ett estniskt ortsnamn. Hur blir då kopplingen till den westfaliska ätten von Cappel. Frågan är om orten i Estland fick namn efter en familj Cappel (Kappel) eller tvärtom?
 
En annan av brevskrivarna var Johan Möller (adl. ätt nr 454) som säkerligen var son till Arendt Möller och Anna Slatte! Var kanske samliga undertecknare på ett eller annat sätt släkt med varandra? Vem var Anna Slatte?
 
Kopplingen Herman Wrangel och den tyska släkten från Dönhof an der Ruhr finns på mödernet via modern Barbara Anrep, d.t. Herman Anrep och Margaretha von Rosen.

2000-09-08, 19:51
Svar #20

Utloggad Birger Bring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:16
    • Visa profil
Jo, Zacharias Aminoff var född i Ingermanland i november 1634. Orten som nämns är Glubova hoff. Jag är inte hemma på ingermanländsk geografi, men helt klart är att släkten kom öster ifrån.
 
Dt finns en bok om släkten Aminoff. Den finländske författaren heter Bernt Herman Aminoff.  
 
Birger

2000-09-21, 16:00
Svar #21

Utloggad Måns Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2011-01-12, 18:26
    • Visa profil
En dotter till Katarina von Cappel och Otto Johan Wellingk tycks ha fallit bort ur den lista på deras barn som Göran Johansson citerar ovan, nämligen: Charlotta Vellingk... f. 12.8 1682, d. på Lyttskär i Björneborgs lf 14.8 1754, dotter till ryttmästaren vid Nylands kavallerireg. Otto Johan Vellingk och Catarina von Cappel (Elgenstierna: FURUMARCK-Carl Erik Furumarck, s 414-415).
En intressant utredning av ätten Aminoffs  
ursprung ges av John H. Lind i Gentes Finlandiae VI (1984): De Ingermanlandske Ryss-Bajorer. Deres sociale og genealogiske baggrund.

2000-10-18, 11:36
Svar #22

Göran Johansson

De la Gardies samlingar på riksarkivet innehåller ett antal med sigill försedda brev från Herman von Cappel och Didrick von Cappel. Sigillen har exakt samma utseende, dvs ett ankarkors med små stjärnor mellan korsarmarna och en stjärna under. Ett sigill från Didrick von Cappel (kallar sig själv Cappellen) som ingår i den Palmskiöldska samlingen har samma utseende som ovan men har dessutom ett kapell över vapenbilden. Samma vapen bars av en Nederländsk ätt Van der Capellen med ursprunglig hemvist i Westphalen (Nederlands Adelsbok 1990-1991). Förekomsten av ett kapell över vapenbilden är enligt riksarkivets heraldiskt sakkunnige så speciellt att man med stor säkerhet kan påstå att det handlar om släkter med samma ursprung.  
 
Den nederländska grenen fram till ca 1600:
1. Johan de Capella d. före 1310
2. Johan de Capella d. före 9/1 1349
3. Gerlach van der Capella
4. Johan van der Capellen d. 10/6 1404
5. Gerlach van der Capellen
6. Hendrick van der Capellen
7. Gerlach van der Capellen
8. Hendrick van der Capellen d. 26/10 1582
9. Gerlach van der Capellen d. i Arnhem 1625.
 
Frågan är nu var Herman (f. 1596) och Didrick von Cappel kommer in i denna släktföljd. Känt är att hela eller delar av denna släktgren utvandrade från Tyskland till Ingermanland under början av 1600-talet. Kan någon ge tips om hur man skulle kunna gå vidare?

2000-10-19, 09:02
Svar #23

G. Johansson

Hur hamnar inlägg om Von Cappel hamnar under Övriga släkter. Diskussionen förs under rubrik Ointroducerad adel

2000-10-19, 23:09
Svar #24

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Göran, det var ett egendomligt fel som jag inte tidigare har sett. Jag har i all hast försökt åtgärda det utan att lyckas. Vid
tillfälle ska jag se om jag kan rätta till det.

2000-10-20, 00:53
Svar #25

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag ser nu till min glädje att diskussionen nu har hamnat rätt av sig själv.

2000-10-31, 19:04
Svar #26

Göran Johansson

Olle och Birger, tror inte det går att komma mycket längre i denna diskussion. Har själv funnit en intressant tysk källa från 1858 och har kontakt med Nederländska forskare som säkert kan bli givande. Jag håller nu på att skriva ihop en liten artikel om den utdöda släkten von Capell/Capellen/Kappel i Sverige. Sökandet efter von Capells anor har varit en roande och snårig resa genom 1600-talets Nordeuropa.

2000-10-31, 22:18
Svar #27

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lycka till med skrivandet Göran. Ser fram mot att få ta del av artikeln.
Vänligen,
Olle Elm

2000-11-04, 22:16
Svar #28

Utloggad Birger Bring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:16
    • Visa profil
Göran,
Mycket intressant. Vi kommer att införliva Din artikel i vårt sockenbibliotek.
 
Om Du skulle behöva foto från Kristdala gamla kyrkogård där Herman von Kappel sannolikt ligger begraven så kan det ordnas.
 
Birger

2001-11-22, 22:44
Svar #29

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Det finns två bevarade porträtt på överste Didrik von Cappel (1651) och kapten Herman von Cappel (1623) i Skoklosters porträttsamling som går att  se på:
http://fm.lsh.se/sko/search.htm  
 
Tycker mig se en slående likhet mellan de bådas ansikten, vilket tyder på nära släktskap, men jag kanske lurar mig själv...
 
Mvh Niclas R.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna