ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brincken, von den  (läst 3236 gånger)

1999-08-19, 20:05
läst 3236 gånger

Björn Nilsson

Jag har en tysk-baltisk anfader vid namn Gotthard Diedrich von den Brincken. Han kom till Sverige 1706 som krigsfånge, tog värvning i svenska armén och var bosatt i Alunda. De data jag känner till om honom kommer från Sven Larssons 'En krigsfånges öde' i 'Uppland' 1977 sid 59-62. Där sägs det att von den Brincken skulle vara född i Kurland 1681, men jag har inte funnit några vidare upplysningar, annat än att han verkar tillhöra en rätt omfattande adlig släkt där borta med medeltida anor. På svenska sidan har den dock inte introducerats (kanske av finansiella skäl, den verkade halka utför ganska snart och slutade med von).  Finns det någon som har ytterligare pusselbitar och kanske vill byta lite anor?  
Hälsningar
Björn Nilsson, Stockholm

1999-10-09, 10:17
Svar #1

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Björn
jag tittar som hastigast på ett boutredning över
översten Erich Hillebardh (Helbardh) inskriven
1721-4. (Göta Hovrätt) Men om jag mins rätt så dog han i Lund (hälsade troligen på Carl XII) 1716.  
Anna Catharina von Brincken (så tolkar jag hennes namnteckning) har skrivit på. Likom Hillebardsh
släktingar däribland några von Gerdten.  
Jag har inte lusläst denna handling men kan göra det om du är intresserad.
Men jag tolkar det som om fru von Brincken var den
som skötte uppgifterna till boutredaren. Överstens hustru eller?   Jag vet inte och har inte sökt information om det heller.
 
hälsning Gustaf

1999-10-09, 19:06
Svar #2

Björn Nilsson

Hej Gustaf,
tack för uppmärksamheten. Jag har inte haft mycket hopp om att någon skulle intressera sig för den här släkten. Har du lust att titta lite närmre på den där bouppteckningen så är jag tacksam. Samtidigt funderar jag på om det inte kan röra en annan släkt. Motivering:
 
Det förekom ytterligare en von den Brincken i Sverige, Otto Rutger född i Livland 1671 enligt Lewenhaupts bok över Karl XII:s officerare. I samma bok finns för övrigt en Lars von Brincken (inte von den B. alltså) som var östgöte, född c. 1683. Skulle man inte kunna tänka sig att den dam du hittade var syster till Lars v. B?  
Hälsningar
Björn

2000-02-10, 21:40
Svar #3

Harald von Knorring

Hej Björn!
Här kan Du se vad jag sitter inne med ang. von Brincken:
1.
Helene Eleonore von Knorring * 1764 14/2 Reval (domk.). Gift 1787 20/1 el. 20/6 Kurrisal m. Alexander von den Brincken. Regeringsråd i Mogilew.
2.
Johann Dietrich Knorre * omkr. 1677, ? senast 1733. 1727 löjtnant i Friedrichsberg; innehavare av Sahten och Ixtrum som pant.  
Gift 1:o omkr. 1710 m. Anna Gerdruta von Tiesenhausen, dotter till Jacob von Tiesenhausen och Gerdruta Dorothea von Buttlar.
Gift 2:o omkr. 1722 m. Anna Sibylla von den Brincken, ? 1740, förmodligen dotter till Heinrich Johann von den Brincken och Margaretha Elisabeth Bolschwing.
 
/Hälsningar
Harald

2000-02-11, 18:18
Svar #4

Björn Nilsson

Hej Harald,
tack för dessa nya von den Brincken-människor! Nu får jag lägga pannan i djupa veck och undra om Anna Sibylla kan vara en nära släkting till min Gotthard Diedrich. Han påstås ju vara född 1681 i Kurland (fast jag vet inte varifrån den uppgiften ursprungligen kommer, och om man kan lita på den). Tidsmässigt skulle ju Sibylla kunna gå för att vara syster till Gotthard, men jag undrar om det går att få fram.
Hälsningar
Björn Nilsson

2002-04-21, 23:43
Svar #5

Mikael Hellman (Mhellman)

Hej. Blev alldeles nyligen intresserad av denna släkt då jag läste på Von Waldens släktförenings hemsida att en Sophia van der Brincken skulle ha gift sig med en Johann von Walden år 1631. De fick i sin tur en son, Mikael von Walden som i sin tur fick sonen Georg Friedrich von Walden (stamfader för den svenska introducerade ätten von Walden).
 
Är det någon som vet något mer om denna Sophia eller hennes nära släktingar?

2003-02-10, 13:54
Svar #6

Utloggad Åsa Holmgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Gotthard Diedrick von den Brinken är min mmmmmmmf.Jag härstammar från hans dotter Catharina Christina, gift med skolmästaren i Tuna, Jonas Boman.
Gotthard Diedrick finns nämnd i Lewenhaupt Karl XII:s officerare. Hans löjtnantsfullmakt finns i krigsarkivet, liksom hans ansökan om tjänstledighet för att besöka Kurland. Vi har gjort en del försök till efterforskningar om hans ursprung i tyska adliga ättartavlor Genealogisches Handbuch des Adels, Sthlms Stadsbibl, men inte funnit några användbara uppgifter. I Kurländska antavlor i SSA bahandlas ensdast nu levande adelssläkter, och där fanns inte vdB med. Denna forskning ligger några år tillbaka i tiden och kanske det finns andra vägar att gå idag, när de baltiska länderna blivit mer lättillgängliga?
Hälsningar
Åsa Holmgren

2003-02-10, 19:27
Svar #7

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Är dessa von Brincken av adelssläkt? Har  
någon
kontrollerat? Användandet av von som  
beteckning
från en ort/ställe fanns ju kvar under 1600-talet
i Tyskland. T ex min von Gertten kom från  
orten  
Gerthe och flyttade till Hattingen några mil
söderut. Och då blev namnet von Gertten.
Dessa von var i allmänhetförsvunna i senare  
skeden av släkternas historia. Såvida släkten
inte blev adlad och lät denna preposition vara
kvar i namnet.
Frågar  Gustaf   www.g-gruppen.net.

2003-02-11, 23:02
Svar #8

Utloggad Åsa Holmgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Enligt Sven Larson i Uppland 1979 tillhörde Gotthard Diedrik den von den Brinckenätt som ursprungligen kom från Westfalen och introducerades som nr 40 på kurländska riddarhuset.
 
Hälsningar
Åsa Holmgren

2004-11-20, 21:58
Svar #9

Utloggad Roger de Robelin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2016-10-26, 00:42
    • Visa profil
Gotthard Diedrich von den Brincken, föddes på Strasden i Kandau sn i Kurland 1681 eller 1684, d i Kiällingebyn i Knutby sn 1735, löjtnant vid Upplands regemente, avsked 27/11 1733, erhöll i mars 1729 kungens tillstånd att på sex månader resa till Kurland uti enskilta angelägenheter (Krigsarkivet, reg exp Upplands regemente, Biografica).
Ättens fullständiga vapen (tre rosor) framgår av sonen serganten Magnus Johan von den Brinckens lacksigill 1759 (Reg räkenskaper Upplands reg, fol 104). Ättlingar som deklasserade skrev sig slutligen Brinck och Pettersson och fortlever sannolikt ännu i okunnighet om sitt adliga ursprung.
Ätten von den Brincken upphöjdes till Baroner 186*.
Samma släkt finns även i Norge, se Hans A.K.T. Cappelen, Norske slektsvåpen, sid 71, Brinch, med ett förvanskat släktvapen, där de tre roserna reducerats till kulor.

2004-11-20, 23:58
Svar #10

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Jag har två personer med namnet von Brincken men de kan nog mycket väl ha officiellt ha hetat von den Brincken då dessa kom från Kurland.
 
Rötger von Ascheberg nämns i Elgenstierna ha varit gift med Anna von Brincken. Hon var enligt denna bok dotter av geheimerådet i Kurland Lorenz von Brincken och hans hustru Anna von Overlacker.
 
Känner någon månne till dessa personer? Vet någon deras förfäder eller om de överhuvudtaget är släkt med de personer som nämnts här ovan?

2004-11-21, 00:12
Svar #11

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Ralf! Den av Dig nämnde Rutger von Ascheberg föddes sannolikt i mitten av 1500-talet och bör inte förväxlas med sin mer bekante sonson fältmarskalken och generalguvernören Rutger von Ascheberg (1621-93), gift med Margareta von der Osten, genannt Sacken.
Mvh! Håkan

2004-11-21, 21:29
Svar #12

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Håkan!
 
Geheimerådet hos hertigen av Kurland och överhauptmannen Rutger von Ascheberg var mycket riktigt farfar till den väldigt bekante fältmarskalken och mäktige generalguvernören över Skåne, Halland, Bohuslän och Blekinge Rutger von Ascheberg som upphöjdes till friherre och till sist ännu till greve von Ascheberg. Det vet jag redan eftersom jag har dessa inskrivna i mitt släktforskningsprogram!  Den kända grevens mor hette Margareta von der Osten, genannt Sacken. Således var hon inte hans hustru!
 
Nu gäller det ju inte dessa utan Anna von der Brincken och hennes föräldrar det kurländska geheimerådet Lorentz von der Brincken och dennes hustru Anna von Overlacker. Känner någon till dessa? Finns de behandlade i något genealogiskt standardverk eller vet någon någonting mera om dessa än det som redan står att läsa i Elgenstierna?
 
Med vänlig hälsning
Ralf

2004-11-21, 22:52
Svar #13

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Ralf!
När släkten von der Brincken diskuteras, tyckte jag det var viktigt att göra en tidsbestämning och därmed befogat att nämna att det rör sig om två olika personer Rutger von Ascheberg och därmed olika tidsperioder. Ursäkta att jag slarvläste i mitt släktforskningsprogram ang greve Rutger von Aschebergs hustru.  
Med vänlig hälsning!
Håkan

2007-09-10, 14:01
Svar #14

Utloggad Helena Lundberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 21:07
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker en Charlotta Christina von Brincken som den 28 sep 1724 på Livared (Livered?)skulle ha gift sig med Peter Benjamin Tallberg (nr 1757). Om Charlotta Christina och eventuella barn vet jag ingenting, inte heller någonting om släkten i övrigt. Charlotta Christina var Tallbergs andra hustru han var tidigare gift med Anna Tolpo (i Finland)och senare med Anna Catharina Båthman (i Sverige). (Peter Benjamin Tallberg var född i Finland på 1670-talet och kom till Sverige under stora ofreden. Han blev stadsmajor i Göteborg 1719.)
 
Tack på förhand!
Helena Lundberg

2008-06-11, 20:33
Svar #15

Utloggad Caroline Guntur

  • CEO, The Swedish Organizer, LLC
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 10:01
    • Visa profil
    • Searching Scandinavia
Hejsan,
 
Jag undrar om detta skulle kunna vara släkt till mig? Jag har en Corporal Magnus Brinck i släkten som ingen verkar veta var han kom ifrån. Han är född i början av 1700-talet, men jag har ingen aning om var. Han var gift med Margareta Petrea ifrån Ystad och bosatt främst i Norra Rörum, Skåne.

2008-06-12, 15:36
Svar #16

Utloggad Maritha Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1339
  • Senast inloggad: 2018-03-21, 17:21
    • Visa profil
Margareta Persdotter
Blev 44 år.  
 
Född:   1706-04-14 Ystad  
Död:   1751-04-02 Norra Rörum?  
 
 
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Familj med Magnus Brinck  
Vigsel:    
 
 
Barn:  
Jakob Magnus Brinck (1742 - 1778)  
 
Programmet tillhör: Bertil Wilner
 
Kanske är det denna familj.??

2008-06-12, 18:21
Svar #17

Utloggad Caroline Guntur

  • CEO, The Swedish Organizer, LLC
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 10:01
    • Visa profil
    • Searching Scandinavia
Hejsan Maritha,
 
Visst är det samma familj. Magnus och Margaretha fick vad jag vet 8 barn: Anna Christina, Ulrica, Pehr, Sven, Catharina, Ifvar, Jacob, och Anna Maria. Magnus fick ytterligare ett barn med Kirstina Jönsdotter (Olof) efter Margaretas död. Tyvärr dog Olof efter 3 veckor.  
 
Margareta Petrea var dotter till Per Ifvarsson och Anna Strelow, och barnbarn till Ifvar Larsson Weibull och Margarethe Sifverdatter Kofoed ifrån Ystad, så hennes släkt är lätt. Tyvärr har jag ingen koll på Magnus Brinck. Jag har hittat någon uppgift om att han skulle vara född i Norra Rörum 1704, men har ej lyckats verifiera detta. Paret bodde i Bjärröd när det äldsta 2 barnen föddes, och flyttade senare till Norra Rörum, där Margarethas far hade varit kyrkoherde. Jag har inte heller hittat Magnus i Bjärröd eller Ystad St:a Maria (där Margareta var född), så det är lite av ett mysterium för mig hur de två hittade varandra.
Jag är mycket intresserad av var Magnus är född och vem hans föräldrar var. Det enda jag vet om honom är att han var Corporal. Paret gifte sig troligen runt 1725 - 1726 eftersom Margareta då var 20 år gammal, och det första barnet kom 1727...men var? Hoppas någon därute har svaret!
 
Tack!
MvH
Caroline

2008-07-05, 23:19
Svar #18

Utloggad Mikael Hellman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 445
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 21:51
    • Visa profil
Till von Brincken-forskare. Har hittat en Hindric v. Brincken med möjlig hustru Swinhufvud i Foghammar nr 8, Alunda socken i 1752 års husförhörslängd.
De har barnen: Johan Casimir, född 1748 samt Christina Catharina, född 1749.}

2008-07-06, 14:30
Svar #19

Utloggad Mikael Hellman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 445
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 21:51
    • Visa profil
År 1730 10/1 föds en Henrich Fridrich i Östra Våxome, Alunda socken. Föräldrar var Löjtnant Gothard von Brincken och hustrun Catharina Broman. Källa: Alunda församling (C) Födelse- och dopbok 1713-1732 C:2, GID: 2278.13.76200.

2015-02-23, 17:37
Svar #20

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
År 1732 den 9 maj.
 
Ett ärende där soldaten Wilh. Evert von der Brincken, som är av adelig familie och härkomst ifrån Curland har begått ett brott men krigsrätten får avdöma.
 
Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1732:1 (1732-1732) Bild 5470 / sid 1087 (AID: v655222.b5470.s1087, NAD: SE/RA/1311)
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2015-02-24, 16:16
Svar #21

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-09-24, 14:38
    • Visa profil
Här kommer en uppgift om en släkt von d. Brincken i Leiden Kurland. Det ligger bara 25 km från Goldingen, numera Kuldiga. Hertigen av Kurland hade sin borg i Goldingen en gång.  

 
Mvh Ulla
med anor från trakten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna