ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 31 december, 2014  (läst 4841 gånger)

2014-12-13, 20:29
läst 4841 gånger

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Vad konstigt, när jag tittar tillbaka i mina papper och anteckningar om Blomfeldts, så lever år 1713 i Stockholm, Anna Catharina Händel och Helena von Dornfeldt, de två hustrurna ( nu kanske änkor??? ) i Riga till Johan Blom och kapten NN Bluhm, förutsatt att de är identiska med Blom-hustrurna i Riga. 1713 i Stockholm bor också Johan Hamberg, brukspredikant och Helena Hamberg, fadder till Johan Grubbs barn ( Ottiliana Blomfeldt hade en fadder Petrus Hamberg ). 1713 i Stockholm bor Johan Cambo ( Johan Holsts mor hette Judith Cambou )
 
(Jag har en ansenlig mängd kollegieblock och lösa papper med anteckningar i utredningen om Blomfeldts, ibland har jag inte antecknat källorna, hade tagit alldeles för mycket tid i detta tidsödande forskarämne ändå, därav är inte källorna med, utan jag skriver rakt av det som står antecknat )
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2014-12-13 20:35)

2014-12-14, 00:46
Svar #1

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Skrivet av Kristian 8/7 2012:  
Vad gäller kapten NN Blum i Riga är denne tydligen gm Helena von Dornfeld (?), vilken står som fadder i St. Petri församling 1707-06-25 och avlider i St. Jacobi 1709-04-15.  
 
 
Finns det således två stycken Helena von Dornfeld ? Jag tycker namnet är så pass ovanligt så att det endast skulle vara en person, men det går inte ihop sig med Helena von Dornfeld död 1709, samtidigt som en Helena von Dornfeldt vistas i Stockholm 1713. Så den Helena von Dornfeldt i Stockholm 1713 kan vi utesluta som Kapten NN Bluhms hustru. Bra när man eventuellt kan utesluta.
 
Jag känner att jag för en väldigt ensam monolog där jag hela tiden får resonera med mig själv. Och det är svårt!!!  
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2014-12-14 06:58)
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2014-12-14 07:02)

2014-12-14, 01:10
Svar #2

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Lägg inte ner Carina. Jag läser vartenda inlägg du gör.  
Ska ställa en fråga, var har du tillgång till Rigas kyrkböcker, finns dom på nätet eller?

2014-12-14, 07:07
Svar #3

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack så mycket, Tommy.
 
Rigas kyrkböcker ( plus en massa fler ) hittar du här: http://www.lvva-raduraksti.lv/en.html , det är gratis att söka och man behöver bara registrera in sig som medlem

2014-12-14, 08:44
Svar #4

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Rättelse:
 
Erik Hellström, vars mor heter Margareta Junio är FEL. Margareta Junio är hustru till Erik Hellström och INTE mor. Ursäkta misstaget}
 
Fältväbel Erik Hellström förekommer som fadder till både Ottiliana och Kasper Fredriks barn. Båda syskonen Blomfeldt är även faddrar till ett par av Erik Hellströms och Margareta Junios barn. Här kan det eventuellt finnas ett samband mellan Blomfeldt och paret Hellström/Junio. 1693 i Luleå Dom, så står en kapten Juno fadder med hustrun. Eventuellt är de släkt till Margareta Junio. Namnet Juno/Junio/June med flera varianter förekommer i Livland
 
I testamentet efter änkan Margareta Junio 23/2 1757, så ska hennes arv och nu skilda ägor i Öjebyn delas upp bland hennes barn. Hon har även arv i Svartnäs åkrar, Saxnäs och 2 st tegelhus i Gamla Stan. Erik Hellström och Margareta Junios barn är: Johan, Anders, Erik, Greta, ( vars make Johan Cederlund nämns som måg i testamentet ), Barbro, Lucretia, Anna, ( vars make Olof Dyhr nämns som måg i testamentet ) och Agata
 
Detta gav tyvärr inga ledtrådar till Blomfeldts men jag lämnar lite fakta då och då. En indicie: Kapten Juno kan ju eventuellt vara i Kapten NN Bluhms vänkrets ( kanske tänkt i stora banor )  
 
Källa: Piteå tingslags häradsrätt FII:1c, bild / 20, sid / 5

2014-12-14, 16:18
Svar #5

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Carina: Jag har ingen koppling till Blomfeltarna, men läser varenda inlägg och tycker att du och Kristian gjort en storartad insats!  Denna tråd har genererat över 600 inlägg, men hittills utan  resultat rörande föräldrarna till syskontrion Johan Henrik, Casper Fredrik och Ottiliana. Det måste kännas väldigt frustrerande, men utan en närmare genomgång av Rigas eventuella domböcker och bouppteckningar (som måste göras på plats?) blir det helt omöjligt att komma någon vart.  
 
Erik Hellströms hustru Margareta (1687-1739) var dotter till borgaren Johan Johansson junior (1647-1689) i Piteå stad och Lucretia Johansdotter Sundell (1659-1727) i moderns första äktenskap av tre. Jag kan inte se någon kapten Junio i Luleå stad år 1693, kan jag få be om källhänvisning tack...?

2014-12-14, 17:35
Svar #6

Utloggad Stefan Foussianis

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2023-11-12, 19:18
    • Visa profil
Jag hittade en bok på tyska innehållande ett intressant register över det svenska arkivet i Riga.  
 
https://archive.org/stream/katalogdesschwe00unkngoog#page/n6/mode/2up  
 
Boken är från 1908, så frågan är hur mycket av arkivet som finns kvar efter 2:a världskriget. En hel del militära rullor också, och vi vet ju att Kasper Fredrik själv angivit att han började sin militära karriär som volontär vid Öv. Budbergs Regemente i Riga (har för mig att det i detta forum även stått att han började vid Nylands Regemente). På sid 53 finns bl.a. #63 1706-1710 Mönstringlistor och extrakt ur sådana över indelta Regementen i Livland.  
 
Det arkivet skulle man gärna vilja ha tillgång till...
 
(Meddelandet ändrat av sfoussia 2014-12-14 17:38)
 
(Meddelandet ändrat av sfoussia 2014-12-14 17:51)

2014-12-14, 19:18
Svar #7

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack så mycket, Stefan, vad spännande!

2014-12-14, 19:23
Svar #8

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack så mycket, Constantinus. Juno/Junio är ett namn
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2014-12-14 20:14)

2014-12-14, 19:59
Svar #9

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Här är Kapten Juno Luleå domkyrkoförsamling C:1 bild / 10, sid / 6 ( Bor troligtvis inte i Luleå, det är enda gången han syns till
 

2014-12-14, 20:06
Svar #10

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Här ser ni att Margareta Junio skrivs Junio, vilket troligtvis är ett namn, ur Piteå tingslags häradsrätt FII:1c bild / 20, sid /5, kvinnor kallades ju ej Junior vad jag har sett. Så det betyder INTE junior, utan det är ett namn. Den åsikten står jag fast vid
 

 
(Meddelandet ändrat av jensen 2014-12-14 20:11)

2014-12-14, 20:34
Svar #11

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Vad jag vet har vi aldrig konstaterat i den här tråden att Johan Henrik Blomfeldt är en bror till de eventuella syskonen Blomfeldt. Det kan ju även vara så att Kasper Fredrik och Ottiliana inte är syskon. Att kvinnor antog ett efternamn som just Ottiliana hette Blomfeldt, hade endast fått sitt namn om även hennes far tog sig namnet Blomfeldt. Det kan ev. även vara så att Kasper Fredrik Blomfeldt är en ung bror till Ottilianas fader. Vi har bara antagit att Kasper Fredrik tog över förmyndarskapet för Ottiliana för de tidigt blev föräldralösa, vilket vi INTE heller vet säkert då vi inte ens har en susning om vad Ottilianas mor hette. Hon kan ju faktiskt ha levt en bra tid efter flykten eller pesten 1711. I släktforskning är det farligt med antaganden. Vi har aldrig sett det dokumenterat att de förmodade syskonen Blomfeldt verkligen ÄR syskon, ingenstans har vi sett det dokumenterat att Ottiliana heter Ottiliana JOHANSDOTTER Blomfeldt, endast säkert kan man säga att de är släkt på något vis, och det via fadderskap
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2014-12-14 20:36)
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2014-12-14 20:40)
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2014-12-14 20:42)

2014-12-14, 21:06
Svar #12

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Det var Jakob Grubb (1664-1736) och Catharina von Walter (1661-1756) som dopvittnade i Luleå stad den 11/10 1699.

2014-12-15, 16:07
Svar #13

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack Constantinus, så här med facit i hand så ser jag att det står Grubb. Synd att Kapten Juno inte existerade i verkligheten, han verkade spännande

2014-12-15, 22:30
Svar #14

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
De två st Johan Blom i Riga tror jag sannolikt är de två Johan Blom i Florinsläkten som försvinner och vilka man inte vidare vet deras öde. Ett släktarbete tar aldrig slut, även om Florinsläkten är väl utredd så finns det mer att hämta. Man kan INTE säga att en släkt är färdigutredd, det är ett evighetsprojekt. En av dessa två stycken Johan Blom är troligtvis Blomfeldts fader. Sannolikt fanns det också fler i Florinsläkten som kallade sig Blomfeldt och som hittills varit okända.
 
Skulle jag gissa en av dessa två Johan Blom så hade jag tveklöst sagt Johan Blom gift med Anna Catharina Hendel ( Hon behöver inte vara mor till vare sig Kasper Fredrik eller Ottiliana ) Johan Blom och Anna Catharina Hendel är ju omgivna av faddernamn som finns i Kasper Fredriks umgänge i Sthlm med mera. Tre personer Holtz/Holst, Schwartz, en Hoffman. Den Johan Holst som föds 1685 i Gävle kan ej vara Kasper Fredriks militärkompis, då han bör ha dött som barn. Hans föräldrar får ett par tre år senare ytterligare en son Johan, så i så fall får Johan Holst vara identisk med honom. Johan Holst far Marcus Holst stavades vid något tillfälle namnet Holst som Holtz. I Riga Dom förs kyrkböckerna på tyska och det försvenskade Holst på Tyska blir Holtz.
 
Jag har tänkt och grunnat på Florinspåret och till syvende och sist så är det det mest passande spåret, det som stämmer mest. Jag orkar inte förklara idag och detta tar mycket tid, så jag får göra det en annan gång, men det är dels grundat på detta,Johan Blom har om man läser i Genos en syster Catharina Blom som är gift med enmake Ruuth, Denna Catharina Blom har två döttrar, Catharina Ruuth och Christina Ruuth. De två döttrarna Ruuth kan vara identiska med Catharina Ruuth och Christina Ruuth som tillsammans med Kasper Fredrik är faddrar vid samma dop. De skulle således vara kusiner. I Stockholm Maria finns också en Catharina Blom år 1715. Det kan ju vara Johan Bloms syster och tillika Kasper Fredriks faster. samt att någonstans fanns faktiskt två stycken Johan Blom som levde sina liv som vi trehundra år senaare inte vet något om.

2014-12-18, 18:10
Svar #15

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Hej, vad roligt att Blomfeldt-spåret börjat hetta till igen!  
 
Icke minst registret över svenska arkivet i Riga är ju guld värt vid ett framtida besök där. Jag misstänker att om gåtans lösning finns någonstans, så bör det vara just där. Så länge får vi nöja oss med att underbygga alt. avfärda de indicier som står till buds. Enligt dessa är, åtminstone i min bok, Casper Fredrik och Ottiliana Blomfelt syskon och barn till en Johan Blom, tillhörig den livländska uradelsätten med samma namn och sannolikt död före 1718, samt en dotter NN (troligen Magdalena, Charlotta eller Anna) till Johan Nairn och Ottiliana von Börner, vilket gör dem till kusiner till Henrik Magnus von Buddenbrock. Casper Fredrik är vidare född 12 december 1690 i någon av Riga-distriktets landsortsförsamlingar (vars kyrkböcker dessvärre saknas för perioden ifråga).  
 
Här finns förresten en intressant länk (med ättens vapen), vars text jag dessvärre ej kan läsa (någon annan?):  
http://www3.acadlib.lv/lielbildes/sejums_NR9/BM09038Am.htm
 
Bifogar också en intressant variant av ättens vapen:
http://www.doerscheln.com/architektur/image/35-hombroich-7c-26-17-10-96
 
Följande bok ska också lånas och läsas inom kort:
Karina Kulbach-Fricke: Bürgerbuch Riga. Riga seine Bevölkerung vom 14. bis 19. Jahrhundert. CD, Merzhausen 2. Aufl. 2011, S. 5241–5245
 
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2014-12-18, 21:07
Svar #16

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack Kristian, vad spännande länkar du gav till oss. Jag har sett en Hans Nerf ibland Neef i Riga St Petri på 1690-talet, även en jungfru Neef, kan ju vara intressanta personer att titta närmare på. Ja, är de inte av Florinsläkt, så är de från uradelsätten. De bär namnet Blomfeldt och namn är viktigare än man tror. Det märks att Riga är rätt ort då det förekommer en hel del namn som Blomfeldtarna rör sig bland.
 
Enligt Familysearch dör en Johan Blomfeldt i Örebro 1715, har dock inte kollat upp det i kyrkböckerna än

2014-12-18, 21:15
Svar #17

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Det var ett fint vapen de har. I Riga förekommer namnet Scharlotta i större utstreckning än här hemma där namnet vid den tiden nästintill är obefintligt.

2014-12-18, 21:25
Svar #18

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Ursäkta, jag har blandat ihop namnet Nairn med Nerf, så man kan räkna bort Hans Nerf.

2014-12-18, 22:49
Svar #19

Utloggad Stefan Foussianis

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2023-11-12, 19:18
    • Visa profil
Angående om Casper Fredrik och Ottiliana är syskon, så har även Ottiliana, åtminstone vid ett tillfälle, när hon stod som dopvittne 4/7 1723 (Piteå Lfs CI:2 sid 45) benämnts Ottiliana Johanna Blomfelt. Håller absolut med om att inget ska tas för givet, särskilt inte i den här utredningen , men väldigt mycket pekar på att de är syskon iallafall.
 
I ett tidigare inlägg (15 maj 2013) i denna tråd nämns en Johan Henrik Blohm, som var mönsterskrivare vid Adam de la Gardies regemente. Ottiliana gifte sig med Olof Bodin, som var häradsskrivare. Kasper Fredrik började, som nämnts, sin militära bana som volontär vid Öv. Budbergs Regemente i Riga. Bland alla mina lösa anteckningar om Blomfeltarna hittade jag idag även en notering jag gjort när jag tittade i rullorna över Estniska adelsfanan, Gotthard (Johan) von Budbergs regemente, 1698 (A0054781_00068). Denna rulla var nedskriven av en Gustaf Blom. Vad jag försöker komma fram till är att jag tror att syskonen kommer från en släkt där man var mönster/regementesskrivare inom det militära. Att Kasper Fredrik började som volontär vid von Budbergs regemente var säkert ingen slump, utan han hade nog släktingar där redan, exempelvis en farbror Gustaf eller broder Johan Henrik. Att sedan Ottiliana gifter sig med en häradsskrivare är kanske inte heller en slump. Jag har inget aktivt abonnemang hos Arkiv Digital eller SVAR just nu, men hoppas att tomten läst min önskelista, så att jag snart kan kika närmare på Johan Henrik Blom och denne Gustaf Blom, för att se om det går att hitta någon koppling mellan dem.
 
(Meddelandet ändrat av sfoussia 2014-12-18 22:55)
 
(Meddelandet ändrat av sfoussia 2014-12-18 22:59)

2014-12-19, 01:31
Svar #20

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack Stefan! Jag håller med om att det är en högst rimlig hypotes och enligt denna framstår ju nämnde mönsterskrivare som den troligaste faderskandidaten. Intressant i sammanhanget är dessutom att tre av Olof Bodins och Ottiliana Blomfeldts söner valde den lärda banan. Henrik Johan blev bokhållare vid Kammarkollegiet (nämnd som sådan 1763 såsom dopvittne), Fredrik lantmätare och Wilhelm tullskrivare. All ny info kring bröderna Henrik Johans (som bör ha varit bosatt i Stockholm), Carls och Olaus (vilka alla försvinner tidigt från Luleå) vidare öden är givetvis av största intresse.
 
Beträffande Gustaf Blom rör det sig sannolikt om sedermera auditören, beskriven i Riksregistraturen: Aud. Gustaf Blom und. C.G. Skyttes bataljon i Livland 1698-03-24 (444): Ehrlig och förståndig, dittills mönsterskrivare vid Livkomp. vid samma reg. Som Carina påpekat tidigare är denne Gustaf son till besökaren Johan Blom (bosatt på Badstugugatan i Sthlm och d. ca 1680) och Barbro Gustafsdotter (död ca 1700), vars bou beskriver den förre enligt följande: Auditeuren Gustaf Blom wid Överste Schyts regemente, afrest med regementet til Dorpt, frånwarande wid boupteckningen 1704. Hans syskon var Helena Blom gm klädesmakare Johan Christiansson och Catharina Blom, f. ca 1680. Med all sannolikhet är han också identisk med den auditör Gustaf Blom nämnd i Rigas kyrkböcker som dopvittne 1699 och begraven i St Jacobi, Riga 1708-02-21.  
 
Vänligen,
Kristian Lagerström
 
(Meddelandet ändrat av K_lagerstrom 2014-12-19 01:34)
 
(Meddelandet ändrat av K_lagerstrom 2014-12-19 01:41)

2014-12-19, 20:25
Svar #21

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jag antar också att de är syskon, men bara för att jag antar det, så är det inte alls säkert att de är det. Det är ytterst farligt att gå efter bara antaganden och namn i släktforskning. Då kan man få helt fel förfäder. Ett släktträd med bara antaganden är inte trovärdigt. Det enda som gäller i släktforskning är källor, endast originalkällor. Jag förstår inte varför de med sådan säkerhet skulle vara från den livländska adelsätten ? I så fall hade man ju lättare fått fram uppgifter om Blomfeldt. För egen del bryr jag mig inte om Blomfeldts längre, jag fick inte det minsta lilla respons innan, det var helt tyst, därav har jag tröttnat nu.

2014-12-28, 16:22
Svar #22

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
För att krångla till detta ytterligare så finns år 1715 i Almby, Örebro län, en Johan Blomfeldt som gifter sig. Han och hustrun måste ha flyttat för efter 1718 finns de inte i kyrkboken. Faktum är att vid de fåtal gåner han finns med så verkar han till att omge sig med folk av högre ståndet. Det finns också här liksom det finns i varenda församling namn man känner igen, för att inte tala om Madame Maria Blom ( försvinner med ) som är fadder till komminister Klumberg ? barn. Andra kända namn är Hans Mobach, Kapten Moback ( kan vara Hans Moback ? ), hustru Maria Lindh, hustru Greta Warg, hustru Anna Maria Pfeiff, hustru Elisabeth Fabrisius, hustru Elisabeth Berg. Tyvärr är man lika villrådig som innan.
 

2014-12-29, 17:43
Svar #23

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack Carina! Denne Blomfelt var soldat, hade Persson som patronymikon och förflyttades tydligen till Finland redan 1721 enligt Runslingan.se. Möjligen kan det vara han som gett upphov till den finländska släkten med samma namn, vars äldste kände medlem är löjtnant Carl Blomfeldt f. 1765. Hans fortsatta öden i Finland (och ev. annorstädes) är dock höljda i dunkel. Möjligen är han far till den soldat Johan Johansson Blomfelt som 1745-11-10 i Iitti socken (Finland) vigs med pigan Malin Erichsdotter.  
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2014-12-30, 13:20
Svar #24

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack så mycket, Kristian, så Johan Blomfeldt var soldat. Namnet Blomfeldt är ett ovanligt namn men namnet Blom är väldigt vanligt.

2014-12-30, 18:35
Svar #25

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Kasper Fredrik Blomfeldt står vid något tillfälle fadder tillsammans med en Henric Loos. Denna Henric Loos kan eventuellt vara identisk med vinskänken Elias Loos bror, Välboren Hindrich von Loos Adjunkt vid Kungliga Gardet. Deras mor heter dygdesamma Maria Nääf numer vinskänkaren Mårten Bellmans änka. Namnet Neef/Nerf finns i Riga, det känner jag igen därifrån. Elias Loos avlider 1716 och har ytterligare 2 st syskon, Majoren Välboren Cornelius von Loos samt syster Maria Loos gift med handelsman Kreuger. Elias Loos hustru heter Anna Elisabeth von Der Burgh
 
Källa: Stockholms rådhusrätt 1:a avd. FIA:83 ( 1716-1716 ), bild / 590, sid / 45
 
Som bonus fann jag utan att leta, Lars Bodin, död 1705, och dess avlidna hustru Christina Eriksdotter Frögdman, död i pesten 1710. Lars Bodin kan eventuellt vara en bror eller släkting till Ottiliana Blomfeldts make Olof Bodin. Lars Bodin och Christina Eriksdotter Frögdman har två barn, sonen Bengt Bodin, korpral under Upplands regemente och Kapten, greve Oxenstiernas kompani, samt dottern Barbro Bodin, 21 år, i tjänst hos åkaren här i staden, Olof Eriksson Lillia. De har en gård på Norrmalm som även Olof Eriksson Lillia köpte
 
Källa: Stockholms rådhusrätt 1:a avd. FIA:? ( 1715-1715 ), bild / 10020, sid / 971

2014-12-30, 18:39
Svar #26

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Det kanske passar bättre åldersmässigt med att Lars Bodin eventuellt är en farbror till Olof Bodin och inte bror

2014-12-30, 22:43
Svar #27

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jag lägger ut en del uppgifter här efter hand, hittar vi inte Blomfeldts ursprung nu så kan det vara en hjälp till framtida Blomfeldt-forskare.  
 
Henrik Mårtensson Blom har till något av sina barn en fadder som heter Mattias Dittmar
 
Kasper Fredrik Blomfeldt står fadder i Stockholm omkring år 1712-1718, tillsammans med namn som slipare Schwarz, Sven Lång och vid ett tillfälle Jacob Måni, vars personer kan ha anknytning till släkten Dittmaroch som verkar till att vara ättlingar till Henrik Lemmens som anlade bland annat Åkerby bruk 1638, liksom han även anlade Skebo, Hilleboda och Ullfors. Henrik Lemmens hustru var Margareta Hansdotter Meijer. Jag kom att tänka på Marcus Holst, Judit Cambou vars släkt hade tjänster i anslutning bland annat till Lövsta bruk
 
Ni får endast se detta som hypoteser och det är inget som är bevisat att faddrarna som Kasper Fredrik stod fadder tillsammans med verkligen härstammar från Mattias Dittmar. Det är bara troliga aspekter och indicier på att det möjligtvis kan vara så. Dessutom så är det ibland svårt med generationerna då man inte vet åldern på personerna. Det kan också vara en liten fingervisning att Henrik Mårtensson Blom troligtvis är Blomfeldts närmaste släkting i Stockholm.
 
Detta är år 1685, och Kasper Fredriks generation är inte födda än:
 
Henrik Lemmens var gift med Margareta Hansdotter Meijer, död 1684. Henrik Lemmens måste ha varit bra mycket äldre än sin hustru. De hade barnen:
 
1. Avlidna Britta Henriksdotter Lemmens, vars 4 st barn är arvingar. 1. Albrekt Schwartz, 2. Henrik Schwarz, 3. Hans Henrik Schwarz och 4. Fredrik Schwarts
 
Vinhandlare Mattias Dittmars dotter Catharina Dittmar är gift med en make som heter Henrik Schwartz, kan det finnas anknytning till slipare Schwarz?
 
2. Avlidna Peter Henriksson Lemmens, vars 7 st barn är arvingar. 1. Brita Persdotter Lemmens gift med Jakob Morny, 2. Henrik Persson Lemmens, verksam på Åkerby bruk, 3. Johan Persson Lemmens, 4. Christina Persdotter Lemmens, gift med Herman Höijer, bokhållare på Åkerby bruk, 5. Vendela Persdotter Lemmens, 23 år, 6. Peter Persson Lemmens, 20 år och 7. Benjamin Persson Lemmens, 19 år
 
Kasper Fredrik står fadder tillsammans med Jacob Måni, kan han vara en son eller sonson till Britta Persdotter Lemmens och Jacob Morny ?. Även bokhållare Herman Höijer bär ett intressant namn
 
3. Avlidna Cecilia Henriksdotter Lemmens, hustru till Casper von Segerberg alt Segenberg/Sagenberg, deras 3 barn är arvingar. 1. Casper Johan von Segerberg, 2. Christina von Segerberg, gift Silfverlåås och 3. Hans von Segerberg
 
4. Anna Henriksdotter Lemmens, gift med Anders Stiernhöök
 
5. Christina Henriksdotter Lemmens gift med Otto Dress
 
6. Avlidna Maria Henriksdotter Lemmens, gift med Anton Trotzig, arvingar är deras 3 barn. 1. Henrik Trotzig, 2. Peter Trotzig och 3. Andreas Trotzig
 
Källor:
Stockholms rådhusrätt 1:a avd FIA:35, 1685-1685, bild / 3450, sid / 327
Stockholms rådhusrätt, 1:a avd. FIA:76, 1712-1712, bild / 4290, sid / 410
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2014-12-31 10:21)

2014-12-31, 11:54
Svar #28

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jag har funderat på om eventuellt föräldrarna till Blomfeldts har en annan tro, i så fall eventuellt på moderns sida. Jag har tittat i Stockholms Fransk-lutherska församling, där bland annat Catharina von Ringenheim och hennes make, Maistre d(<)Scole  Paul Boman får dottern Anna Christina som döps 7/10 1697. Namnet von Ringenheim har jag stött på både i Riga och Stockholm. Någon av faddrarna, Fältväbel Lund?, hade en hustru Ingeborg Boman som Kasper Fredrik stod fadder tillsammans med, bara en tanke med namnet Catharina von Ringeheims make Paul Boman bär.  
 
Här i fransk-lutherska församlingen finns fler namn som träffas på, bland annat Inspecteur Hans Reinboth, kanske är samma person? som också bor i Gävle. En borgmästare Olof Hansson, känns igen men jag kan inte placera honom i nuläget. Jag har fruktansvärt svårt med kyrkböckerna som fördes på franska, då jag inte alls behärskar det språket.
 
Maria Chambra/Chambres, mor till en Stenhagen, vars barn som Ottiliana Blomfeldt stod fadder åt, undrar jag om namnet Chambra/Chambres egentligen har en längre form så det är förkortat till Chambra/Chambers. Det var inte ovanligt att de hade namn med anknytning till olika områden de kom ifrån, i alla fall en del valloner. Sedan är jag inte säker på om det är en yrkestitel egentligen då man i stort sett kan läsa bara namnen på vad personerna hette. Det finns en Monsiuer Charll Maestrini Valet de Chambres i Stockholm fransk-lutherska, men som sagt jag vet inte om det är en titel.
 
Denna Monsieur Charll Maestrini Vales de Chambres stod fadder tillsammans med ovan nämnde Paul Boman och en person med ett bekant efternamn La Fleur med vad jag tror är en yrkestitel, marchand/merchand men vad yrket är det vet jag inte. La Fleur på franska betyder Blomman. Vid detta faddertillfälle så var det fler faddrar, Madame Christiane Juliane Oxenstierna och Anders Eriksson sillpackares hustru ( ej nämnd med namn, ska kolla upp vem hon är )
 
Jag skriver detta som en hjälp för andra och allt får ses som hypoteser så länge. Har försökt att vinkla detta med Blomfeldts åt alla håll. Det är bara det att de passar in bland så många kategorier och det drar åt många håll.
 
Ibland skulle de passa till att faktiskt komma från stadsmajoren i Kolberg Per Larsson Blumenfeldt. Det fattas väl en del generationer bland hans barn och alla barn är kanske inte kända, men det kan falla på att deras far bara hette Blom, samt om Henrik Mårtensson Blom var närmaste släkting till Blomfeldts så kan det vara ett tecken på att fadern verkligen hette Blom. Faktum är att det förekommer adel och kända personer i deras omgivning. De kan även vara av den baltiska ätten Bluhme, likväl som de kan vara av Florinsläkt, samt att en ny teori jag fick är att de kan vara av folk som har anknytning till bruksmiljö, då i högre befattningar. Det kan ju även vara så att de har anknytning till fler än just bara en släkt av ovan nämnda. Det får framtiden utvisa.
 
Fler personer som fanns i Fransk-lutherska, Madame Catherine Berfeld, Lorenz Thormöhlen, Monsieur Lars Micrander ( namnet Micrander känns igen ), Nicolas Bergius ( gift med Christiane Juliane Oxenstierna ), Madame Margueritae Törneflykt, mademoisell Christina Jacobina Wattrang, med flera
 
Källa:
Stockholm Fransk-lutherska församlingen C:1 bild / 25-28, sid / 49-55

2014-12-31, 17:07
Svar #29

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Stort tack, Carina!  
 
Det finns förvisso inget som tyder på att Casper Fredrik och Ottiliana Blomfelt haft en annan konfessionstillhörighet än den lutherska, men det kan givetvis heller inte uteslutas. Balttyskarna i Livland var ju huvudsakligen (om inte uteslutande) protestanter. I sammanhanget kan nämnas den schweiziska katolska adelsätten Imhof von Blumenfeld, bland vars medlemmar såväl namnen Caspar som Johann förekommer.
 
Synnerligen intressant om Bodin! Just Lars och Barbro heter ju som tidigare påpekats även två av Olof Bodins syskon. Trots den tidigare hänvisningen till att Olof Bodin skulle vara son till Olof Andersson i Djäkneboda (Bygdeå) är jag långt ifrån övertygad om att så verkligen  fallet. Frånvaron av namnen Anders, Olof (?) och Håkan (efter Olof Bodins förmente morfar) bland dennes och syskonens barn talar ju däremot.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna