ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 13 december, 2014  (läst 4890 gånger)

2014-12-02, 21:32
läst 4890 gånger

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jag håller det för troligt att denna Johan Blom är släkt med skeppare, Cornelius Blom. Här nämns ju både namnet Grip som Cornelius hustru hette och Jungfru Regina Christina som eventuellt heter Blom? i efternamn. I Rödön AI:2 1722-1754, bild / 80, sid / 63, bor i Överstelöjtnant Wälboren Johan Blum och Hustru Eleonora Pfeiffs hushåll 2 stycken Jungfrur Catharina Drake och Christina Drake, samt Jungfru Elisabeth Grip och Jungfru Regina Christina ( Blom ???), står endast förnamnen.
 
Dock tror jag inte att denna Johan Blom är syskonen Blomfeldts far. Grundar det mest på att han levde för länge för det, samt att då hade man sett det i kyrkböckerna tillsammans med Blomfeldts i något sammanhang.

2014-12-04, 18:06
Svar #1

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Guldsmed Henrik Blom dör i pesten 1711, och OM han är identisk med den, Henrik guldsmed, som står under Johan Bloms hus i Jakob och Johannes första husförhör, d v s, en och samma person, så står det i Henrik Bloms bouppteckning att han har ( enderat ? ) uti mäster Johan Tulphanus hus. ( Därmed inte sagt att de kommer från denna släkten, jag tror inte att de gör det )
 
Det kan vara en förklaring till att man inte hittar någonting om syskonen Blomfeldt, att de inte hette Blom, för överallt annars så hittar man personer och kan knyta ihop släktband mellan de flesta runtomkring Blomfeldts. Jag har läst bouppteckningar i Stockholm, Råneå, Torneå, Luleå Dom. och Piteå, i massor, samt kollat många år vid födslar i alla dessa församlingar när Blomfeldts var som mest verksamma men inte ett endaste litet spår.
 
I Luleå Domkyrkoförsamling finns 1693 Kapten Juno med som fadder till Arendt Larssons barn. Blomfeldts har i sitt umgänge Erik Hellström, vars mor heter Margareta Junio. Namnet Juno och Junio har jag sett finnas i Livland också. Jag har sett många namn som tar sig olika former, så det var inte helt ovanligt att byta namn.
 
 
Källa: Johan Tulphanus, Stockholms Rådhusrätt FIA:71, bild / 750, sid / 529

2014-12-04, 20:23
Svar #2

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Barthold Sadelin och hans hustru Sara Sadelin är också i Luleå Domkyrkoförsamling på 1690-talet. De är faddrar en gång sedan försvinner de och återkommer inte. De är faddrar till Erik Orres barn. Just släkten Orre tror jag har ett eventuellt samband med Blomfeldts på mödernet, det får stå öppet. Kasper Fredrik ägde Rutvik 5. 1708 i husförhören så ägs Rutvik 5 av just Erik Eriksson Orre. Barthold Sadelin är ju far till Karl Sadelin som ju också han finns i Blomfeldts umgängeskrets. Så rimkigtvis bör ju anförvanter till Blomfeldts ha befunnit sig där också

2014-12-04, 21:00
Svar #3

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Efter mycket forskande sista tiden så har jag kommit fram till detta paret, kapten NN Blum i Riga gift med Helena von Dornfeld , vilken står som fadder i St. Petri församling 1707-06-25 och avlider i St. Jacobi 1709-04-15. Det är troligtvis det enda paret som spelar i samma divension som Blomfeldts ( obs, jag kan ha fel ). Och det var väldigt vad de reste långt och ofta. Synnerligen inte dåligt på den tiden. Sedan kan man leka med tanken att Blomfeldts har tagit sin fars efternamn Blom och sista ordledet i moderns namn Dorn/feld/ och satt ihop dessa två till Blom/feldt.

2014-12-05, 21:11
Svar #4

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Det är någonting med namnet Carlbom, ett namn ( Johann Carlboms dotter ) som Casper Friedrich von Buddenbrock också fungerar fadder till 1704 i Riga. Namnet dyker upp lite överallt.

2014-12-06, 00:04
Svar #5

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jag undrar om vi inte har haft Ottiliana Blomfeldt framför ögonen hela tiden Ottiliana kallas när hon är fadder i Piteå, åt Stenhagens barn, för Johanna Ottiliana Blomfeldt och jag misstänker att Jungfru Anna Juliana är densamme som   Ottiliana Blomfeldt ( Rödöns husförhör 1711-1721 ). Jag fick ej med det, men längre ner på sidan finns det en flicka som heter Carlbom i efternamn. Kaptenslöjtnant Johan Blom, död 1740, syntes inte till när Blomfeldts själva fick barn men avstånden var långa, de kan ha träffats utan att det har lämnats några spår i kyrkböckerna. Står som nr 7, Johan Blom som nr 3.
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2014-12-06 00:07)

2014-12-06, 13:55
Svar #6

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Ovan nämnde löjtnant Johan Blom, död 1740 i Åbo, benämns ju faktiskt att vara livländare. Dock står han inte som änkeman när han gifter sig med Eleonora Pfeiff men det är inget som hindrar att han kan ha haft ett tidigare äktenskap. Johan Blom är ju faktiskt många år äldre än hustrun, så visst har det funnits plats för ett tidigare äktenskap. Den som förde kyrkboken kan ha missat det. De gjorde misstag förr också precis som vi gör idag. Jag har vid ett tillfälle varit med om att de missat att skriva änkeman. Mina egna anfäder, Sven Mellberg och hans hustru Christina Ulricha Bergström, gifter sig i kyrkboken två gånger med 6 års mellanrum, bara för att nämna ett exempel
 
Dessutom bor det i Riga och Reval en hel släktgren Wendt. Det är när Hans Schultz avlidna maka, Barbara von der Ludts arvingar räknas upp i hennes testamente 1702 som dessa framkommer:
 
1. Barbara von der Ludts syster, Elisabeth von der Ludt som bor i Riga
 
2. Avlidna systern, Clara von der Ludts fem efterlevande barn
1. Claudius Wendt
2. Jurgen Wendt
3. Hustru Anna Maria Wendt, gift med regementfältskären mästare Casper Christian Halterman uti Reval boendes
4. Hustru Margareta Barbara Wendt gift med regementskvartermästaren i Riga, Johan Frierich Meijer  
5. Hustru Clara Wendt gift med regementfältskären Jochum Didrich Reich
 
Står skrivet att alla lever i Riga och Reval
 
Källa: Stockholm Rådhusrätt 1:a avd F1A:60 ( 1702-1702 ), bild / 750, sid / 731

2014-12-06, 15:54
Svar #7

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Den Johan Blom, som avled 73-årig den 27/8 1740 i  Åbo finska fs, var väl timmerman...?

2014-12-06, 17:46
Svar #8

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Okej, tack Constantinus ! Det är nätuppgifterna som är fel. Ett vanligt fenomen tyvärr. Men Johan Blom som bor i Rödön, när dog han ? och var ?

2014-12-06, 18:07
Svar #9

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Efter ett påpekande visar det sig att den överstelöjtnant N.N. Bloom som avlider 69-årig och begravs i  Åbo svenska fs den 6/3 1740 är identisk med Johan Blom. Jag sökte först på HisKi, och fick ingen träff på sökordet Blom. Så kan det gå. Beklagar felet från min sida.
 
(Meddelandet ändrat av Ratengo 2014-12-06 18:10)

2014-12-06, 18:16
Svar #10

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Ingen fara, det händer alla. Det är förvillande att det finns så många Johan Blom. Tack för uppgiften om överstelöjtnant Bloms död.

2014-12-06, 22:35
Svar #11

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Leif R. Blom har vänligen låtit meddela följande:
 
 
Angående noteringarna i hfl Rödön AI:1, så är både Regina Catharina och Anna Juliana döttrar till ryttmästaren Staffan Frisk. Anna Juliana är född i Danmark socken i februari 1693, samma år som corpralen Frisk blir cornett, och Regina Catharina är född i Balingsta socken i mars 1699. Anna Juliana gifter sig f.ö. i Rödön sommaren 1712.
 
Lischen Grip är dotter till antingen captenen Daniel Grip vid Räfsunds kompani och hans hustru Christina, eller till löjtnanten Carl Grip vid Hallens kompani och hans hustru Anna. Båda har döttrar Lisken i lämplig ålder. Catharina Margareta f. 1707 och Christina Drake f. 1709 är döttrar till avlidne kh. Salomon Drake och hans hustru Catharina Micrander.
 
Mvh
 
Leif R.
 
 
Carina: Stämmer e-postadressen på din profilsida?
 
(Meddelandet ändrat av Ratengo 2014-12-06 22:39)

2014-12-06, 23:45
Svar #12

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack så mycket för informationen Constantinus och Leif, då vet jag det. Nej min e-post slutade att fungera, jag har numera carinawidell@yahoo.se
 
Måste försöka ändra min profil då jag inte heter Månsson längre. Då kan vi nog utesluta löjtnant Johan Blom som far till Blomfeldts.

2014-12-07, 00:11
Svar #13

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Ja just släkten Drake känner jag till. Ottiliana Blomfeldt och Kasper Fredrik Blomfeldt hade förbindelse med dessa genom fadderskap, b la genom Salomom Hansson Drakes syster Anna Hansdotter Drake
 
Skrivit av mig själv längre bak i tråden om Blomfeldts:
 
Petrus Hamberg förekommer som fadder hos Ottiliana 1 gång och Kasper Fredrik 1 gång. Hans mamma hette Elisabeth Drake f. 1674, gift med Östen Hamberg. Elisabeth Drake var dotter till Olof Pedersson Drake.  
 
Ottiliana förekommer som fadder till något av Olof Unaeus och Birgitta ( Brita ) Östmans barn i Piteå. Olof Unaeus mor är Anna Hansdotter Drake f. ( 1674 ? ), vars far är Hans Olai Drake f. 1634. Hans Olai Drake är son till ovan nämnde Olof Perdersson Drake.  

2014-12-07, 16:53
Svar #14

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jag har tittat igenom brudparen i Riga Jacobi. Det finns namn man känner igen, plus även några Blom ( kan ev. vara släktingar till Johan Blom ). Kyrkböckerna är bitvis svårlästa, så jag skriver detta med reservation för eventuella felläsningar. Jag har tittat igenom åren 1674-1683 och åren 1688-1703. Här finns det också en del som heter Pyhl/Pihl men som Kristian har skrivit innan inte en endaste Blomfeldt, bara ett fåtal Blom.
 
 
Blom:
 
Margaretha Blohm, gift 1683 med Jörgen Haberstedt/Hoberstedt, änka efter Hans Ifwarsson
Anna Blom, gift 1694 med Kvartersmästaren mineur ??????, änka efter Christoff Raut
Greiger Blom, smedgesäll, gift 1694 med Dorothe Schmidth
Anna Blom ( nr 2 ), gift 1703 med skomakaråldermannen Petter Svensson Lind
 
 
Pyhl/Pihl
 
Maria Hedwig Pyhl, gift 1. år 1674 med Hans Grönerstedt, gift 2. år 1694 med skomakare Jakob Wolf
Christian Pihl, gift 1683 med Brita Falck
Sofia Pihl, finns i Riga Jacobi 1683
 
 
Went/Wendt
 
Anna Margareta Went, gift med besökaren Gabriel Spongberg
 
 
Utter
 
Christina Hansdotter Utter, finns 1671 i Riga Jacobi
 
 
Lind
 
Erik Lind, gift med Catharina Helena Goldthammar
Elisabeth Lind, en borgare i Stockholms kvarlämnade dotter, gift 1688 med Christian ( Axertham??? ),
 
 
Tielman
 
Niels Tielman, trädgårdsmästare hos Camphusen, gift 1674 med Sara Roselia
 
 
Blomfeldts förkommer i något sammanhang ihop med någon person Tielman/Tillman. Kyrkböckkerna fördes noga och de dokumenterade om man var svensk eller om man t ex. kom från Åbo. I samband med namnet Blom så antecknades ingenting om att de skulle vara från Sverige eller Finland. Det tyder på att den släkten Blom i Riga härstammar därifrån Rigatrakterna eller åtminstone Livland. Fler kända namn som förekommer runt Blomfeldts och som fanns i Riga Jacobi är bland annat, Wulf, Kruus, Holm, Graan

2014-12-07, 21:32
Svar #15

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Johan Carlbohm i Riga Jacobi, vars barn som Casper Friedrich von Buddenbrock är fadder till 1704, anges vid sonen Johan Carlbohms dop i juni 1699 vara en kanslist från Stockholm ( sid 121 )

2014-12-08, 16:53
Svar #16

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jag har eventuellt hittat hattmakare Christian Schierfs födelse i Riga Jacobi 1695. Hattmakare Christian Schierf i Stockholm, stod fadder vid något tillfälle vid samma dop som Kasper Fredrik Blomfeldt i Stockholm. I Christian Schierfs ev. födelsenotering i Riga så finns det idel kända namn som förekom runt Kasper Fredrik. En av faddrarna till Christian Schierf är Hans Schwarz. Kasper Fredrik står också vid något tillfälle fadder samtidigt som sliparen Schwarz, ev. förekom alla tre, Blomfeldt, Schierf och Schwarz som faddrar samtidigt vid samma dop. Christian Schierf har också en fadder Michael Hayer, som ju kan vara en släkting till släkten Höjer i Luleå. Här i Riga finns många bekanta namn, som även finns i Luleå Domkyrkoförsamling i slutet av 1600-talet, och som även dyker upp i Piteå. Paul Steigman finns i Riga 1686, kan även han ha släkt i Luleå där pärlinspektören Salomon Steigman levde.En ytterligare fadder vid Christian Schierfs dop 1696 är Antohni Wegeling som Kristian har nämnt tidigare i tråden. ( Jag har innan läst Christian Schierfs namn fel, jag har läst Schierke men det ska vara Schierf ( Skärv )
 
I Riga 1696 finns namnet Holst som ju Kasper Fredriks kollega Johan Holst hette. Namnet stavas även just Holst. Här i Riga finns Elisabeth Holst och bland Christian Schierfs faddrar finns en dotter?? till Henr. Magn. Holst. Likaså finns namnet Lundius i Riga Jacobi, vars troliga släkting är Sophia Catharina Lundia som var anlitad som fadder till båda syskonen Blomfeldts barn. Så när konstapel Anders Lund i Riga 1696 har en fadder som heter Lundius så kan man misstänka att Anders Lund tillhör släkten Lundius/Lundia. Det var några som adlades av Sophia Catharina Lundias syskon. I Riga finns Simon Lilliegren, är dock inte säker på vilket namn Lundius adlades med. Sophia Catharina Lundia är dotter till Carl Lundius. I Riga finns det en Keysnerman Wynhagen, och han kan ju ev. vara en släkting till Evert Wynhagen.
 
Så det bör ju vara någon av de tre Johan Blom som finns i Riga som är syskonen Blomfeldts far. Johan Blom med fru Hendel, Johan Blom med fru Berg eller kapten NN Blum med hustru Helena von Dornfeldt. 1695 i Riga finns också en ( sid 104, 105, 107, 110 )  
Palmstruck

2014-12-08, 17:25
Svar #17

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Kom att tänka på ett par i Luleå Domkyrkoförsamling som i slutet på 1690-talet till omk. 1709-1710, stod som faddrar. Det var rådmannen Johan Christiansson och hans hustru Helena. De är bland annat faddrar åt Orres barn och Arendt Larssons barn, plus fler. Johan Christiansson skrivs INTE som Blom, han förekommer färre gånger än hustrun Helena vid dop, samt att hustru/Matrona Helena aldrig nämns med något efternamn. Tidsmässigt skulle de kunna vara föräldrar till syskonen Blomfeldt, år 1709 står Johan Christianssons änka Helena fadder, för att kort därefter själv försvinna och inte synas till mer.
 
Men då stämmer det inte heller med uppgifterna från Riga, om det nu skulle vara detta paret. Den enda som har en hustru Helena är ju kapten NN Blum men i så fall skulle han ha slutat sin militära bana och blivit rådman istället. Dessutom skulle han ju skrivits som Blom i alla fall vid något tillfälle. Detta är bara ett par man kan ha i åtanke sålänge.
 
Själva fick de aldrig något barn i Luleå vad jag kunde se.

2014-12-08, 17:36
Svar #18

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil

2014-12-08, 22:20
Svar #19

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Carina: Johan Christiersson (ca 1636-1708) från Antnäs 4 i Luleå landsförsamling var bosatt i staden åren 1660-1706 (mtl). Johan var gift två gånger; första gången 1663 med Karin Olofsdotter tillhörande ätten Fordell från Persön och andra gången senast 1667 med Helena Berg av okänt ursprung. Samtliga fyra vuxna barnen (två från varsitt gifte) antar släktnamnet Antman.

2014-12-09, 06:55
Svar #20

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack så jättemycket, Constantinus. Det är bra även när man kan utesluta tänkbara föräldrar.

2014-12-09, 14:27
Svar #21

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jag kan i Riga St Jacobi ha hittat en eventuell fader och syster till Jacob Böös som enligt nätuppgifter är född 1691 i Livland. Den kungl.revisoren Jonas Böös får 1681 dottern Anna Elisabeth ( sid 83 ). Namnet Böös på vissa grenar adlades om jag inte minns fel till Drakenhielm. Även Kasper Fredrik Blomfeldts militärkompis Jacob Böös kan ju eventuellt tillhöra denna släkt också. Namn, som just efternamn är viktigt, det är viktigare än man tror. Nämnas skall att jag inte har hittat Jacob Böös egen födsel i Riga St Jacobi.
 
Även en Arvid Orre finns i Riga st Jacobi och ev. en Erik Orre?? ( svårt att läsa, skrevs Erik /V orre, därför är jag osäker )

2014-12-10, 07:04
Svar #22

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Christian Schierfs far var trådmakare  
Johan Christian Schierf. Det kan ju passa bra med linvävare och lärftkrämare. Vad jag inte förstår är att det INTE finns ett enda spår av Blomfeldts. Många släkter i Riga har finska och tyska rötter kan man lött konstatera. Jag förstår inte varför Blomfeldts ska vara annorlunda. kulle tro att de också har finsk och tysk bakgrund. När man inte får ett enda spår så har vi letat på feö ställe
Blomfeldts drar ju åt alla håll. Väldigt blandade yrken och status

2014-12-10, 07:09
Svar #23

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Ursäkta stavfelen. Skriver från mobil

2014-12-11, 21:05
Svar #24

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Rättelse!
 
Erik /V orre, är inte av släkten Orre, han heter Erik Werre
 
Med tanke på Johan Nerfen så finns det en hustru Neef som 1692 är fadder åt barnet Andreas Johannes Lang i Riga St Jacobi

2014-12-12, 19:19
Svar #25

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 19:42
    • Visa profil
Hej Carina!
 
I digitaliserade Inrikes tidningar finns en notis 1819-02-16 om en Johan Kaff vid Jägerhornska regementet, född i Perno socken i Nyland, som haft soldatnamnet Blomfeldt och tjänt vid Nylands infanteriregemente.
 
Hoppas det kan vara till hjälp.
 
Med vänlig hälsning Linnéa
 
http://magasin.kb.se/searchinterface/page.jsp?id=kb:281348&recordNumber=3&totalR ecordNumber=14

2014-12-13, 11:16
Svar #26

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack så mycket, Linnea  Jag ska kolla upp det.
 
Rättelse:  I Riga finns det en Keysnerman Wynhagen är FEL. Keysnerman är en del av en yrkestitel och Wynhagen står det inte, utan det är en yrkestitel, Keysnerman wisitören, någon Wynhagen har således inte påträffats i Riga St Jacobi. Ursäkta, felläsningen, men bitvis är det svårt att tyda, och speciellt yrkestitlarna är svåra.
 
Christian Schierfs mor heter Brita Phl?gge / Fl?gge
 
I Riga St Jacobi finns en hustru Maria Eriksdotter Häggman gift med Peter Lorenz Sundström ( namnet Häggman känner jag igen från Piteå eller Nederluleå, därav har jag antecknat dessa två vars namn klingar svenskt )
 
Jag har hittat en ny Johann Blom, utan yrkestitel, i Riga St Petri, gift med Margareta Förster / Foerster. De får dottern Anna Elisabeth som döps 6/10 1699, namn bland faddrarna är, Eberhard von Schultz, Anna Lorenz, Zacharias Wegener, jungfru Anna Kuhlman, plus någon oläslig ( Riga St Petri, sid 83 )
 
Jag misstänker att även Henrik Mårtensson Blom har sitt ursprung i Livland, baserat på att det finns många kända namn som förekommer omkring Henrik Mårtensson Blom, som bland annat Dittmar, Meisner. Därmed bör Henrik Mårtensson Blom vara en släkting till syskonen Blomfeldt ändå

2014-12-13, 16:18
Svar #27

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Johann Blom, i Riga St Petri, gift med Margareta Förster / Foerster verkar inte till att förekomma i Riga St Petri församling något vidare. Kanske de bara bodde ett par år i St Petri för att sedan flytta någon annanstans??? Namnet Blom förekommer inte vad jag har kunnat se på en enda person mer än Johann Blom. Det finns inte heller någon Johann Blom eller Margareta Förster som dör före 1712 i Riga St Petri. Jag har tittat i dödboken för församlingen, dock hittade jag en del intressanta namn.
 
Ur Riga St Petri döda:
 
Johan Berner, begravs 14/12 1692
 
Catharina Wendt begravs 29/9 1699, gift med Diderich Hugenberg. Således finns det i alla fall 2 stycken samtida Wendt i Riga, nämligen även Anna Margareta Went, gift med besökaren Gabriel Spongberg, de lever i Riga St Jacobi
 
Johan Uhnau ( Johan Unea/Uneaus ??? ) begravs 28/5 1699
Henrich Uhnau begravs i okt 1700
 
Johan Fl?gge, begraver dottern Anna 2/10 1700 ( Kan vara släkt med Christan Schierfs mor Brita Fl?gge )
 
Herr pastor Davied Caspary, begravd 9/3 1702 ( Här är dopvittnet jag inte kunde tyda till Johann Blom och Margareta Försters barn 1699 )
 
Barbara Gries/Griesa begravs 16/6 1704, gift med Jacob Crohn
 
Kapten Carl Gustaf von Gawelius hustru Maria von Palmberg begravs 1705 ( Gävlesläkten Gavelius??? ), tydligen gifter Carl Gustav von Gawelius om sig, för 1709 begravs hans hustru Juliana von Sternfeldt
 
Johan Steckz/Stecky, begravs 4/8 1705, efterlämnar änkan Maria Gawely ( Kan dessa vara av släkten Steckzen/Steckzenia och från Gävlesläkten Gavelius??? ) Johan Holst är född i Gävle
 
Kapten Jocob Langes son Davied, begravs 13/2 1705
 
Jochim Ohm, begravs 23/9 1707 ( Om det inte är samma Jochim Ohm som har florerat vittne till Johan Blom och Brita Catharina Bergs barn i Riga Jacobi, så finns det åtminstonde en namne här i Riga St Petri )
 
Johan J?rgen Hendel ( kan vara släkt med Johan Bloms hustru Anna Catharina Hendel i Riga dom. )
 
Johan Höyer begravs 31/3 1709 ( kan ev. vara släkt med Höijer-släkten i Norrland??? )
 
Man får verkligen se upp då det ofta förekommer fler än ett äktenskap. Jag kan inte förstå det här med de 3 st Johan Blom, de lever ju samtida och får barn med olika hustrur ungefär samtidigt. Dessutom blir det tajt med Ottiliana Blomfeldts födelse, men det är ju inte ovanligt att åren inte blir riktigt rätt. Hon kan vara född några år tidigare än 1700.
 
Den enda Casper Fredrich som föds i Riga St Jacobi, är sonen till skräddaren Henrich N, i mars 1688
 
I Riga St Petri lever också Otto Ringenheim med tanke på Juliana von Ringenheim, dotter till Gabriel von Ringenheim
 
Då det är stört omöjligt att hitta Blomfeldts ursprung så får man kanske antaga att fadern inte heter Johan som det står på korpral Fredrik Johansson Blom. Det kan även vara så att fadern hette Johan men att han inte hette Blom utan hade ett helt annat efternamn. Dessutom kan de ha ett enklare ursprung än vad vi trott. Mest med tanke på den rigiska soldaten Johan Blom gift med Brita Catharina Berg i Riga Jacobi. Och ser man till Blomfeldts så har de faktiskt rätt så många personer Berg i sin närhet, så visst kan det vara en enkel soldat. De som verkar i de högre befattningarna inom militären är mycket väl dokumenterade, så troligtvis är inte fader Blomfeldt någon militär.
 
Källa: Riga St Petri döda sid: 62-85

2014-12-13, 16:30
Svar #28

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
De ovan nämnda vid namn von Gawelius, härstammar enligt Wikipedia från Gävlesläkten Gavelius

2014-12-13, 16:43
Svar #29

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Med tanke på det ovanliga namnet Ottiliana så har jag sett i Riga att det snarare är regel än undantag, att barnet blir uppkallat efter den som bär fram det till dop. Det är också så att i Riga St Jacobi så bar männen fram pojkarna till dop, lite ovanligt att se. På detta sätt kan även Ottiliana Blomfeldt ha fått namnet Ottiliana.
 
Det går tyvärr inte att leta efter en nål i en höstack
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2014-12-13 16:47)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna