ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juli, 2012  (läst 5661 gånger)

2012-07-22, 22:57
läst 5661 gånger

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Angående Georg Fredrich Böckelman f. ca 1688 i Livland. Jag skulle tro att Jungfru Polydora Elisabeth Bokelman som finns 1688 i Moisek?ll och som är en flitigt förekommande fadder i slutet av 1680-talet, är en släkting till Georg Fredrich Böckelman. Bokelman är stavat precis som jag skriver och det låter misstänkt likt Böckelman.

2012-07-22, 23:10
Svar #1

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
En liten fråga angående yrken. Hökare är väl ingen person i en hög ställning ? Hur kan en hökare och en skomakare ha sådana prominenta personer i sitt umgänge ? Hökare fanns det även bland resandefolket och det är väl inte särskilt fint ? Eller har jag fel ?
 
Likaså vill jag nämna att jag ibland får en känsla av att syskonen Blomfeldt har någonting med bruken i Uppland och släkten de la Gardie, likaså släkten de Geer att göra. Jag kan inte riktigt förklara hur men på något vis har namnen de la Gardie och de Geer dykt upp ett flertal gånger, som sagt jag kan ej riktigt förklara hur, OBS: att jag kan ha fel i detta.
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-07-23 00:30)
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-07-23 00:45)

2012-07-23, 00:51
Svar #2

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Det finns enligt Wikipedia en adlig ätt Kruus/Cruus som är svensk-finsk. Lars Jeppsson Kruus f. 1621, d 1656, gift i Stockholm 1648 med Agneta Horn av Björneborg. Lars Jeppsson Kruus föräldrar är Jesper Mattsson Kruus och Brita [color=0000ff]de la Gardie [/color] ( Källa: allt enligt Wikipedia )
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-07-23 00:52)

2012-07-23, 01:37
Svar #3

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Ur ett inlägg av Maria Hasselgren 1999:
 
Tysk-Baltiska adelssläkten Krause von Kelles och framför allt om en Elehard Krause von Kelles, död 1578 c:a 60 år gammal.  
Familjenamnet hänför sig till en plats i Livland, nuvarande Estland, som på tyska heter Celle nära en sjö med samma namn. Idag heter platsen något helt annat, Krause kan förekomma som Kr?ze.  
Elehard Krause von Kelles far lär ha varit andra eller tredje sonen till Saxiske fursten von Welfe, modern Maria Yxkull.  
Hans hustru hette Katrina Tiesenhausen. Vigda i Nordtyskland. Hon kallade sig Katrina Tiesenhausen de Kruze. Elehard K von Kelles var baron och general. Då Livland tillföll Sverige delades folket efter religionstillhörighet. Von Kelles var katolik och kom att stå på den Litauisk/polska sidan mot Sverige.
 
Kanske Maria Krus i Sthlm var av denna säkten Krause

2012-07-23, 03:05
Svar #4

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Stort tack, Carina!  
 
Intressanta uppgifter om Krause! Bokelman och Böckelman verkar onekligen vara samma namn. Hökare var f.ö. en typ av detaljhandelsman och verkar ha åtnjutit ett relativt gott anseende av fadderskap att döma, men också med tanke på yrkets stora representation på mantalslängderna över Ståndspersoner.  
 
En av Brita von Gardens styvsystrar, Anna Hansdotter Groll, g 1706-12-02 (Maria fs) m lärftkrämare Erich Danielsson Hoffman, med vilken hon i samma fs fick barnen (intressanta faddernamn inom parentes): Elisabeth 1715-08-10 (kaptenskan Anna Lang, jungfru Anna Maria Delomell, handelsman Gustaff Drake, handelsman Johan Kåck, Rebecka 1716-09-23 (järnkrämaren Anders Westerman), Stina 1718-02-09 (Justina Gråll, mons. Lars Westerman), Erich 1719-07-05.  
 
Fadderskapen (ovan och nedan) visar att paret hade förbindelser med paret lärftkrämaren Anders Westerman g 1711-03-18 m hustru (!) Helena Blom, vilka fick följande barn i Maria fs: Maria Lisa 1715-08-16 (hustru Maria Gråhl, bryggare Olof Ström, herr Johan Grabbe), Hedvig 1717-05-18 (handelsman Sven Långs h., bokhållare Wendtz hustru., handelsman Erich Hörner, mons. Johan Westerman), Hindrich 1718-06-29 (gulddragaren hr Holms änka, handelsman Lars Swensson, mons. Lars Westerman.  
 
Helena Blom verkar inte tillhöra den ingermanländska släkten/-grenen, då fadderskap dem emellan saknas. Dhe Nyensche Blom synes också komma till Sthlm först året därpå, 1712. Troligtvis är hon lärftkrämaränkan (efter herr Scherich) med samma namn, bosatt i Maria 1710. En annan möjlighet är att hon är den kyrkoherdedotter, omnämnd i 1712 års lista över finländska och baltiska flyktingar i Sthlm: http://www.genealogia.fi/hakem/flykting/flykting34.htm. En tredje möjlighet är att hon (också?) är identisk med den piga Helena Michelsdotter Blom, gm coiff. sjöman Lars Matsson Holm 1709-12-28. I mtl 1711 (för året innan) för Maria västra nämns hursomhelst två personer med detta namn, en lärftkrämaränka och en Madame. Huruvida gulddragaränkan är en enda svala eller ett indicium på släktskap med guldsmeden Didrik Bloom låter jag vara osagt.  
 
Hursomhelst är hon den Blom i Stockholm vid denna tid som förefaller mest trolig som släkting till Casper Fredrik. Lärftkrämarens söner ärvde bevisligen ofta detta yrke (så även Hans son, Jacob Groll), medan döttrarna blev gifta med andra lärftkrämare. Tidigare nämnde lärftkrämare Johan Blom, nämnd som borgare i Sthlm 1707, är följaktligen en möjlig faderskandidat.  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström
 
(Meddelandet ändrat av K_lagerstrom 2012-07-23 03:07)

2012-07-23, 22:15
Svar #5

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack för dessa uppgifter, det är onekligen en massa spännande namn. Ovan nämnde faddern Handelsman Johan Kåck, kan vara, OBS att jag inte är säker men eventuellt kan han vara Johan Nilsson Kock, eller en släkting till honom. Johan Nilsson Kock i Piteå ( nu är det nätuppgifter igen, som kan vara fel ) ska vara född i Livland.
 
Jag blev fundersam, du nämner en Johan Grabbe som fadder till Helena Bloms dotter 1715. Carl Johan Grubbe som jag hittat i Dorpat innan tyckte jag det stod Grabbe på istället för Grubb/Grubbe, så jag tydde det till Grubbe fast det ser ut som Grabbe. Visste inte att det fanns en släkt Grabbe. Jag får kolla upp det, för då kan det vara ovan nämnde herr Johan Grabbe istället för Johan Grubbe.
 
Olof Ström är också ett intressant namn. Syskonen Blomfeldt har faddrar som heter Ström i efternamn.
 
Även tack för förklaringen av dessa yrken.
 
Det känns ju som om detta är rätt håll
 
Drake är ett synnerligen intressant namn också. Syskonen har faddrar bl annat Erik Billberg, Per Hamberg som härstammar från Drakesläkten i Jämtland.
 
Namnet Kåck/Kock förekommer i Livland också, med stavningen Koch
 
mvh
Carina

2012-07-23, 22:47
Svar #6

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Erik Danielsson Hoffman är ett synnerligen hett namn. Namnet Erik Hoffman känner jag igen och eventuellt var han fadder till någon av Britas och Kasper Fredrik barn.

2012-07-23, 23:31
Svar #7

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Ja, jag får hålla med att Helena Blom är den som verkar till att vara närmaste släkt till Blomfeldts. Jag tror på Lärftkrämaränkan Helena Blom som en trolig moder till syskonen Blomfeldt, dels för att hon står med över ståndspersoner i Maria förs. tillsammans med Johan Bruno, Petter Lund, H. Brita Wulff ( kan detta vara Brita Rooth gift med Jonas Wulff ??? ), Johan Lang, d v s, att hon befinner sig bland idel kända namn, bl, a känns de igen i kretsen av Blomfeldts. Det återstår att bevisa.

2012-07-24, 21:44
Svar #8

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Stort tack Carina!  
 
Ja, just skrå-faktorn finner jag särskilt intressant. Vad gäller Helena Blom (änka efter lärftkrämare Scherech), skulle hon i så fall kunna vara en faster till syskonen Blomfelt.  
 
Vad gäller faddern vid Johan Blomfelts dop, hust. Stina Bruno är hon med all sannolikhet den Christina Melchiorsdotter (dt Melchior Classon Hökare), f. i Maria fs och gm herr styrman Johan Brunau i Katarina fs 1697-06-13. Skeppare Johan Bruno är ju som bekant bosatt på samma adress som constapel Hans Groll såväl 1703 som 1711. Säkerligen fick de också barn mellan 1697 och 1715, vilket dessvärre utgör en lucka i dopböckerna för Maria fs. Hursomhelst kan de två kvinnliga dopvittnena (styvsystern Justina Groll och grannfrun Stina Bruno) därmed kopplas till Brita von Garden, medan de manliga (Valentin Baltzarsson Holtz och Petter Lund) representerar Casper Fredriks sida.  
 
Intressant är att ingen av dessa verkar vara släkt, eller i varje fall uppenbart så, med Casper Fredrik, utan är där som kompanibröder. Betyder det månne att Casper Fredrik vid tiden saknade nära släktingar i Sthlm? Om det nu ändå föreligger släktskap, pekar i varje fall Valentin Holtz (f. 1693 i Finland och gift i Finland med likaledes finländska Marta Catharina Lilliebrunn) entydigt i finländsk riktning. Petter Lund är född 1686 i Sörmland och gm Ingeborg Boman. Var dessa vigdes och varifrån hustrun kom är mig dock okänt.  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström

2012-07-27, 16:27
Svar #9

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Valentin Holtz är son till borgmästaren i Fredrikshamn, Baltzar Valentinsson (Holtz), bg. i Klara fs, Sthlm 1721-03-31 och Maria Herbst. Borgmästaren ifråga står också med på listan över finländska flyktingar som kommen från Veckelax, beläget 3 km väster om staden. Nedan nämns detta släktskap i samband med en arvstvist mellan löjtnant Valentin Holtz och en Gabriel Jöransson om en gård i Pyttylä (?). Medelst google translate förstår man huvuddragen, såvida man inte redan kan finska:
 
http://suku.genealogia.fi/archive/index.php/t-15399.html
 
http://www2.ssa.stockholm.se/bildarkiv/egenproducerat/kyrkobok/K127.pdf
 
Vad gäller fältväbel Petter Lunds hustru, Ingeborg Boman skulle hon ev. kunna vara släkt med följande flyktingar i Stockholm 1712 från Riga:
 
156   Rebecka Boman, Fältskiärs kiäresta
fr: Riga. b: 2. gm: Jonas Boman, Fältskiär. _med 1 Piga med sin Moder, Borgaren Wikmans E.  
 
Möjligen är hon identisk med den Ingebor Boman döpt i Skuttunge (C) 1695-06-13.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-28, 00:11
Svar #10

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack så mycket, Kristian, det är mycket med borgmästare och sådant omkring syskonen Blomfeldt också.
 
Sedan ska vi vara aktsamma för namnen Elisabeth Huss och Sara Huss, som förekommer både i Luleå omkring 1700, och som finns i Dorpat, Livland omkring 1707, likaså finns de i socknen Torp ( Y ) , där släkten Thelaus hör hemma och i Ljusdal. Som sagt dessa två namn dyker upp lite överallt.
 
Kan de vara av släkten Huss på mödernet kanske ?
 
En bror Samuel Huss var gift med en Brita Maria Klevberg, som har en moster eller något annat sorts släktskap till Brita Clefberg som finns i samma hushåll som Ottiliana Blomfeldt, dvs Rutvik 10 i Nederluleå på 1730-talet. Brita Clefberg är i syskonen Blomfeldts föräldrageneration.
 
Brita Clefberg är dotter till Borgmästaren i Jönköping Magnus Clefberg. ( Många trådar till umgänget omkring syskonen Blomfeldt leder till Jönköping i Småland, vilket vi eventuellt ska vara uppmärksamma på )
 
Ibland får jag för mig att deras mor är denna Brita Clefberg, de skulle då vara syskon eller halvsyskon till Johan Thalin, Brita Clefberg var gift med en Olof Hellström ( för mig okänd ) och namnet Hellström känns igen, bl annat genom Erik Hellström
 
Tack för förklaringen om Ingebor Boman, det kan också vara värt att kolla upp. Avsaknaden av att få ihop släktbanden till Blomfeldts gör att jag mer och mer tror att deras fader inte hette Blom eller Blomfeldt, utan att det är ett namn som de har tagit från mödernet, vilket inte var helt ovanligt. Alla andra släkter och släktband hittar man och kan koppla ihop person efter person men till syskonen Blomfeldt finns INGEN eller minsta spår i närheten av en person som går att koppla ihop med dessa och det är väldigt väldigt konstigt. Ett alternativ kan vara att fadern dog när syskonen var små, så därför får man inte tag i någon BLOM, men det är väldigt konstigt ändå alltihop men deras moder kan heta vad som helst i efternamn och det är något som är väldigt konstigt med Blomfeldts, som man inte alls får något familjegrepp om.
 
Sedan tror jag också att om inte Brita Clefberg är moder till syskonen Blomfeldts så är det en av Sophia Catharinas systrar som är mor till dom. Sophia Catharina Lundia har jättemånga syskon då deras föräldrar nämns i Wikipedia ha 18 barn.
 
Tyvärr måste jag säga att dessa hökare, lärftkrämare och vad det är för något i Stockholm inte passar ihop med Blomfeldts och måste tyvärr meddela att jag inte tror på dessa. Yrken med mera passar inte in på kretsen av Blomfeldts umgänge, vilka bestod av militären, präst/kyrkoherdesläkter, lantskrivare och borgmästare.
 
mvh
Carina

2012-07-28, 05:43
Svar #11

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tusen tack, Carina! Känns det inte nästan som att syskonparet leker katt och råtta med oss?  
 
Högintressant med Huss/Clefberg! Detta spår bör följas så långt det bara går, i synnerhet med tanke på att frun bodde på samma adress som Ottiliana.  
 
Jag har haft samma huvudbry som du vad gäller syskonens mystiska efternamn. Vad gäller fader Blomfeldts yrke håller jag också med om att det finns mer sannolika än lärftkrämarens. Namnen Caspar Friedrich och Ottiliana Johanna indikerar onekligen adlig, eller i varje fall andlig frälsebakgrund. Vid denna tid förekommer namnen i fråga endast bland just dessa stånd. Att Brita von Gardens biologiske far däremot var lärftkrämare - och förmodligen en framgångsrik sådan - verkar dock sannolikt. Att syskonen tog moderns flicknamn är absolut en möjlighet, men då återstår frågan vilken släkt denna i så fall tillhörde och då erbjuds blott Blomenfelt. Då någon känd sådan person emellertid saknas och Casper Fredriks sköld därtill saknar likheter med Blomenfelts, verkar detta mindre troligt.  
 
Efter ett idogt dividerande tror jag på följande scenario:  
 
Den sannolike finländaren Johan Henriksson Blomfelt (den Johannes Henrici Florinus (bror till Samuel Florin) som 1700 ska ha gått in i det militära efter att tidigare ha studerat vid Åbo akademi?) får i ett första äktenskap - möjligen med en faster till Henrik Magnus von Buddenbrock - sonen Casper Fredrik i ngn av Riga-distriktets församlingar 1690-12-12.  
 
Hade Casper Fredrik varit född i själva staden Riga, hade man sannolikt också konsekvent angett just Riga - alltså inte Livland - som födelseort i generalmönsterrullorna. Andra samtida soldater/officerare, födda i Reval, Riga resp. Sthlm, anges nämligen oftast som födda just där. Jag har dessvärre ej funnit Casper Fredriks (eller Ottilianas) födelsenotis någonstans i Riga-distriktet, vars församlingars födelseböcker i allmänhet heller ej finns bevarade så tidigt. Några av dessa utmärker sig dock i fråga om namnkopplingar: Uexküll-Kircholm, Lemburg, Kokenhusen, Dahlen samt Allasch. Möjligen föds fler barn (Diedrik och Hans?) innan Ottiliana Johanna föds ca. 1700, ev. i Ingermanland eller Finland, dit många livländska ståndspersoner flydde redan i början av Stora nordiska kriget, inte sällan till sina ursprungliga hemtrakter.  
 
Förmodligen avled barnens mor, Magdalena (?), ngn gång 1700-10. Då Johan Henrik står antecknad som utväxlad krigsfånge, får man anta att han deltog i Poltava och därpå var i rysk fångenskap till 1710, då han ånyå blev värfd (som det står i rullorna). Ottiliana, då ännu ett barn, blev efter faderns tillfångatagande omhändertagen av Casper Fredrik och/eller av ngn annan närstående. Efter att Johan Henrik återvänt 1710 gifter han strax om sig, troligen i Svea livgardes norra bataljons fs, med Arvid Appelgrens äldsta dotter, Helena, f. ca 1680 (?). Att Ottiliana ej nämns i Helenas ansökan om änkepension 1713 beror i så fall antingen på att styvdottern vid det laget redan flugit ut och således är ett par, tre år äldre (f. ca 1697) än dödboken förtäljer (vilket inte är en ovanlig företeelse) ALT. att Johan Henrik i det då rådande kaoset (folk var allmänt på resande/flyende fot) inte vetat var eller ens om de äldre barnen ännu var vid liv. Helena kan dock under inga omständigheter vara mor till Casper Fredrik, då hennes mödernegård, Ludgonäs, i så fall rimligen borde gått i arv till honom.  
 
Sammanfattningsvis förefaller det helt enkelt mer sannolikt att Ottiliana hette Blomfelt efter sin far än att hon skulle tagit sin brors namn. Då erbjuds också blott en känd kandidat, nämligen Johan Henrik, vilken förutom namnet har alla de efterlysta kvalifikationer som övriga kandidater saknar: 1) Frälse eller i varje fall högreståndsbakgrund 2) Officerskarriär 3) Gift med adeln 4) Finländsk koppling 5) Bevisligen död i laglig mening 1713, vrf Casper Fredrik och senare Ottiliana lät uppkalla sina resp. förstfödda efter honom 1718 resp. 1726. Därtill får vi också förklaringen till Casper Fredriks och Johan Jacob Blomfeldts identiska sköldemärken och - ej att förglömma - en god anledning till att Casper Fredrik 1711 kom till just Stockholm OCH Livgardet till fot. För att parafrasera Leif GW Perssons visdomsord beträffande brottsutredningar: man behöver sällan gå över ån för att hämta vatten. Att Casper Fredrik vid ett enda tillfälle står som Fredrik Johansson Blom beror i så fall - som tidigare antagits - på slarv, möjligen förväxling med Johan Johansson Blom vid samma regemente.  
 
Följaktligen ska jag göra vad jag kan för att i nästa vecka samla in all återstående info om Johan Henrik Blomfelt.  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström

2012-07-28, 11:22
Svar #12

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Kristian: Tänkte du på denna  person som blev gift med Anna Kruus? Han dör 1714.

2012-07-28, 12:27
Svar #13

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tusen tack, Kristian. Visst känns det som en katt och råttalek. Vad bra att du ska samla in info om Johan Henrik Blomfeldt nästa vecka. Om syskonen har hetat Blomfeldt så är Johan Henrik Blomfeldt i mina ögon den enda tänkbara möjliga fadern trots att de inte nämns av Helena Appelgrens ansökan om änkepension. Det kan vara som du skriver att att Ottiliana är några år äldre än vad hon utges för att vara, och det är ju inte alls ovanligt i släktforskarsammanhang att det kan fela några år hit eller dit.
 
Tack vare dig också, Kristian, så vet vi att Casper Fredrik och Johan Jacob hade identiska sköldemärken.
 
Ser med spänning fram mot nästa vecka, jag instämmer i allt du har skrivit ovan.
 
mvh
Carina

2012-07-28, 14:31
Svar #14

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Vad gäller löjtnant Johan Blom gm Anna Kruus har Leif R. Blom svarat följande:
 
Johan Blom, som avlider i slaget vid Pälkäne 1713 är son till Jacob Blom
och född troligen 1674-75 på Räpälä i Pemar, där far och farfar bor.
Jacob gifter sig med Maria Spencenia c:a 1673, då hon i alla fall första
gången noteras i mantalet där.
 
De här släktgrenarna Blom separeras redan under 1600-talets början, då
syskonen Kristina (Blom-Blum) och Simon Blom ger upphov till  
varsina grenar.
Johan i Nådendal tillhör Simons gren och Johan i Pemar, Kristinas gren.
 
Å andra sidan antas i artikeln ovan att denne skulle vara den Johannes Henrici, men mig veterligt finns ingen uppgift om löjtnantens patronymikon.  Av Helena Appelgrens ansökan till gen. guv. Gyllenstierna 1713 framgår att maken antas ha avlidit. Dock finns enligt Krigsarkivets kartotek en hänvisning till honom i rullorna så sent som 1727, vilket kan betyda att han då återvänt från ryssen. Jag är långt ifrån övertygad om att Johan Henrik Blomfelt är bror till Samuel Florin. Vad som talar emot är olikheten mellan Johan Jacobs och Samuel Blomfelts resp. sköldar och det faktum att Johan Henrik Blomfelt var korpral ännu så sent som 1710. Om han nu blev soldat redan ca. 1700 borde han rimligtvis ha avancerat längre än så, med tanke på hur snabbt han befordras efter 1711 (från korpral till fänrik på ett år). Å andra sidan kan man tänka sig att han 1700 gjorde ett första, kortare inhopp (vid Narva?) för att därefter ägna sig åt en civil karriär - möjligen en akademisk sådan med tanke på tidigare studier i Åbo - fram till ca. 1709.
 
Casper Fredrik uppger som bekant Riga som sin födelseort, men vid denna tid hände det att man därmed också kunde syfta på uppväxtort. Slutligen ö-l Johan Blume (d. 1740) antas ha varit född i Livland, då han i sin meritförteckning beskriver sig som där aufferzogen (uppfödd). Enligt Leif R. Blom tyder emellertid mer på att han var född i Nådendal och först i tioårsåldern efter föräldrarnas död hamnade på fosterhem i Dorpat. Således kan man också tänka sig att Casper Fredrik de facto var född i Finland, men växte upp/formades i Riga-distriktet.  
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-28, 17:03
Svar #15

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Jag har förresten stött på en uppgift om att Maria Catharina Blomfeldt (Casper Fredriks äldsta (?) dotter) gifte sig med en Langman. Hojta gärna eho som mera härom vet! Maria Catharina förekommer som fadder i Nederluleå, står med som dotter i hfl och indirekt i mtl (där Casper Fredrik står med fyra döttrar), men återfinns ej i fb för Piteå.
 
Vad gäller kopplingsnamn bifogar jag här ytterligare några från flyktinglistan:
 
 
84   Gertrud Grabke, Capitains fru
fr: Riga. gm: Craan, Capitain. _med 1 Jungf. och en piga.
 
105   Gertrud Martens, Proubste Enkia
l: nej. gm: Engellbrat Mathiaeus, Proubst. _med 1 piga.
 
187   Margareta Wulf, Förare Enkia
fr: Riga. p: 1. l: nej. gm: Nils Lillia, Förare.
 
432   Helena Christina Groot, Byggmästare Enkia
b: 4. l: nej. gm: Blom, Byggmästare. d: 1 term.
 
473   Brita Drake, Corporalshustru
d: 1 term.
 
603   Anna Elisabet Palmstrauck, Lieutnants Fru
d: 1 term.
 
622   Maria Drake, Fändrichs dotter
d: 1 term.
 
850   Brita Drake, Corporalshustru
fr: Riga. d: 1 kv, 2 kv, 3 kv, 4 kv.
 
1035    Helena Lundia, Amptmans Enkia
d: 2 kv, 3 kv, 4 kv.
 
1041    Sophia Catharina Pheil, Lieutnants Fru
fr: Riga. b: 1. gm: Ehrenreuter, Lieutnant. d: 3 kv, 4 kv.
 
1261    Christina Florina, Capellans Enkia
b: 5. l: nej. gm: Scheding, Capellan. d: 4 kv. _ett af barnen är en Krympling.
 
2078 Helena Lundia, Amptmans Enkia
fr: Dorpt. d: 1 utd, 2 utd.
 
2192 Brita Drake, Corporals hustru
fr: Riga. d: 1 utd, 2 utd.
 
4083    Christina Kock, Håppmans Enkia
fr: Riga. b: 3. l: nej. gm: Stigler, Hoppman.
 
4109    Johanna Maria Pheil, Lieutnants hustru
gm: Drake, Lieutnant.
 
4111  Gertrud Grabbe, Capiteins fru
gm: Crantz, Capitein. _för 2ne terminer.
 
4174     Margareta Hedwig Witting, Capiteins dotter
fr: Riga
 
4518  Petter Hahn, Professor
l: ja.
 
4887    Catharina Elisabet Groot, Capit: fru
fr: Riga. gm: Claes, Capitein. _för denne och förre dehlningen.
 
4978    Rebecka Lang, Borgare Enkia
_med dess dotter Margreta Lang Lieutnant Hahns Enkia och 2 barn.
 
5115    Patrick Krabbe, Cammarskrifware
fr: Livland.
 
5116    Ruut, Artollerie Bokhållare
fr: Livland.
 
5119  Dimberg, Lagman
fr: Riga. _niuter Assessors Lön.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-28, 18:26
Svar #16

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Kristian: Vad är källan till Maria Catharina Blomfelt som gift med en Langman? I så fall kan jag tänka mig någon av majoren Anton Magnus  Langmans söner från Umeå, kanske Adam Magnus (1727-1799).
 
(Meddelandet ändrat av Ratengo 2012-07-28 18:26)

2012-07-28, 19:31
Svar #17

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Constantinus, uppgifterna kommer från en sökning här: http://genealogi.net/soh/soka.html
 
Blomfeldt Ottilia g Bodin 1965:2-3435 Kompletteringar och rättelser till genealogiska arbeten.1964/65:433-436  
 
Blomfelt Maria Catharina (?g Langman) 1960:148 Rättelser och tillägg till tryckta arbeten.1960/61:45-48
 
Jag ska också försöka få tag på artiklarna ifråga.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-28, 20:29
Svar #18

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack Kristian, det är idel kända namn på flyktinglistan, utmärkt också med Maria Catharina Blomfeldt

2012-07-30, 12:59
Svar #19

Utloggad Stefan Foussianis

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2023-11-12, 19:18
    • Visa profil
Enligt Nederluleå Kommunionbok DII:1b, sid 252, Gamla Staden, så är Maria Catharina Blomfeldt, äldst av Casper Fredriks döttrar. Hon är 41 år, Anna Brita 40, Magdalena 39 och Casper Fredrik själv 74. Om hon gift sig så måste hon gjort det efter 15/5 1769, då sista nattvardsanteckningen finns. Men ordet gift står inte efter Maria Catharinas namn, vilket det däremot gör efter systrarna Anna Brita (en nattvard antecknad 24/2 1765), Piteå gift, och Magdalena (ingen nattvard antecknad) gift. De senare hade dubbelbröllop 7/4 1765 enligt vigselboken, med Fältskären Frideman Gottlob Jacobi i Piteå resp Förare Johan Ekman. Men jag hittar inte Maria Catharina i vigselboken. Möjligen flyttade hon till en annan församling innan vigseln...  
 
Sonen Johan Blomfeldt finns i samma bok, sid 257, Gamla Staden, tillsammans med 2 år yngre hustrun Catharina Stenberg. Johan har nattvard antecknat ända till 10/10 1778, men hustruns upphör 11/11 1770 och har död inskrivet efter sitt namn.      
 
Upptäckte denna tråd idag och kommer att följa upplösningen med stort intresse, då jag själv kört fast på Ottiliana Blomfelt, gift med Olof Bodin.

2012-07-30, 14:34
Svar #20

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tusen tack för informationen, Stefan. Den är ny för mig. Det känns många gånger som att nu är man nära lösningen, men man når inte riktigt fram. Du är också välkommen med ideèr och uppslag om du kommer på något.

2012-07-30, 14:58
Svar #21

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jag rättar mig själv: Angående Magnus Klevberg så var han inte borgmästare i Jönköping, Småland, utan i Härnösand och ska ha sitt ursprung från Klev i Alunda ( C ). Hans dotter Brita Klevberg som bor i Rutvik 10 är född 1678, troligtvis har hon inget samband med Ottiliana.

2012-07-30, 16:55
Svar #22

Utloggad Stefan Foussianis

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2023-11-12, 19:18
    • Visa profil
Jag ser att jag missade att nämna att på sid 251 i Nederluleå Kommunionbok DII:1b, Gamla Staden, finns Stabs Capitainen Wälb: herr Ad: Magn: Langman, 39 och för honom finns nattvard antecknad 12/4 1767 samt 29/9 1768.

2012-07-30, 21:45
Svar #23

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Det var ett bra tips att titta i Kommunionboken, Stefan. Friedr. Kiöping 77 år med hustru Maria Kiöping född Ekhammar ( DII:1b, bild / 2570, sid / 252 ), dessa står på samma sida som Kasper Fredrik. Kanske är det eventuellt Kasper Fredriks vapendragare från ungdomen. I så fall har de följts åt från åtminstone ungdomen till ålderdomen.
 
Kasper Fredrik verkar till att ha fått en dotterdotter, då Johan Ekman och Magdalena Blomfeldt verkar till att ha en dotter Elsa Brita 1 år ( DII:1b, bild / 2640, sid / 259 ) Johan Ekmans far heter Samuel Ekman 77, står som död

2012-07-30, 21:50
Svar #24

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Kaptenen Casper Fredrich Blomfeldt, född omkr. 1691 (uå,db), död 1768 19/2 (bg. 6/3) i Gammelstad, Luleå lfs.
 

Nederluleå Död- och begravningsbok EI:1 1765-1820, fol.22.
-----
 
Gammelstad, Hedenslund 1:1, med Öhemmanet.
Här kallas Casper Fredrich/Friedrich felaktigt vid efternamn Blomstedt, skall vara Blomfeldt.

 
Svenska Gods och Gårdar, Del 38 Norrbottens län (1942), Nederluleå, s. 602.
-----
 
 
Vänligen
 
//Peder

2012-07-30, 21:53
Svar #25

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Befallningsmans Enkan Ottiliana Bodin, född omkr. 1700 (uå,db), död 1767 16/12 (bg. 1768 3/1) i Rutvik, Luleå lfs.
 

Nederluleå Död- och begravningsbok EI:1 1765-1820, fol.20.

2012-07-30, 22:49
Svar #26

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Elsa Brita är Magdalena Blomfeldts och Johan Ekmans dotter. Jag hittade Magdalena Blomfeldts bouppteckning 1814, där den efterlevande är dottern Elsa Brita som varit gift med rustmästaren Olof Fahlgren ( Nederluleå AII:20 nr 6, bild / 720 sid / 6 )

2012-07-30, 22:51
Svar #27

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Vad intressant, tack så mycket, Peder.

2012-07-30, 22:56
Svar #28

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Adam Magnus Langman, eventuellt är det han som är gift då med Maria Catharina Blomfeldt ??? Adam Magnus Langman är för övrigt en fadder till Erik Johan Baudins barn.

2012-07-30, 23:05
Svar #29

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Man kanske skulle ta reda på i vems grav Kasper Fredrik begravs i inne i kyrkan. Är det en familjegrav ? eller är det en nyförvärvad grav ? Vet någon hur man kan ta reda på det ? Jag vet inte hur man gör sådant men vill gärna lära mig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna