ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 juli, 2012  (läst 5586 gånger)

2012-07-15, 04:34
läst 5586 gånger

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Då Casper Fredrik själv vid ett tillfälle uppger Riga som sin födelseort, men ej syns till i själva stadens födelseböcker, torde han vara född i ngn av dåvarande Riga-distriktets församlingar, vilka följer nedan. Misstanken stärks också av att han annorstädes uteslutande uppger Livland som sin hemvist. Det förefaller nämligen som om soldater/officerare födda i större städer som Riga, Stockholm etc i rullorna föredrog att specifikt och återkommande uppge dessa orter framför själva landskapet ifråga.
 
RIGA DISTRIKT UNDER DEN SVENSKA TIDEN:
 
Riga (Riga)
 
Daugavgriva (D?nam?nde)
 
Sloka (Schlock),  
 
Skulte (St. Matthäi),  
 
Allazi (Allasch),  
 
Aizkraukle (Ascheraden),  
 
Krimulda-Peterupe (Kremon-St. Peters Capelle),  
 
Dole (Dahlen),  
 
Daugavgriva (D?nam?nde),  
 
Jumprava (Jungfernhof),  
 
Jaunpils (J?rgensburg),  
 
Koknese (Kokenhusen),  
 
Malpils (Lemburg),  
 
Lielvarde (Lennewarden),  
 
Ledurga-Turaida (Loddiger-Treiden),
 
Nitaure (Nitau),  
 
Adazi-Carnikava (Neuerm?hlen-Zarnikau),  
 
Ropazi (Rodenpois),  
 
Sloka (Schlok),  
 
Sigulda (Segewold),  
 
Madliena (Sissegal),  
 
Suntazi (Sunzel),  
 
Akmensala (Steinholm),
 
Ikskile-Salaspils (Uexk?ll-Kircholm).
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-15, 19:09
Svar #1

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 19:42
    • Visa profil
Ang uppgiften Sedergren II.  
 
Jag har skickat efter en akt (som jag dock knappt kan läsa), som heter Johan Schylander och Åke Axelssons (Natt och dag) arvingar. Den handlar delvis om släktena Sparre och Banér. På en av sidorna daterad 10 juni 1729 finns en anteckning:  
 
upl (?), den 16 dito och af: at detta remetteras till bokhållarna Cedergren och _ _ _ med den berättelse så inkommer.  
 
Kanske kan vara den person som åsyftas.  
 
(Jag tror inte att namnen Blom, Blomfeldt eller Florin finns nämnda i akten).
 
 Mvh Linnéa

2012-07-15, 20:29
Svar #2

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Kristian.
 
Ja, detta var ju konstigt med sköldebrevet och likadant med Hans Groll och Johan Bruno. Detta är ett mycket knepigt fall, då det troligtvis är fel någonstans. Tack för din redovisning. Vi får fortsätta att se om det går att få upp ett spår, jag vet bara inte riktigt hur än.

2012-07-15, 20:38
Svar #3

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Skulle bara skriva, att jag tror Kristian, också att Kasper Fredrik kom från något av Rigas distrikt, i och med att du har gått igenom Rigas församlingar. Det var väldans vad många distrikt Riga har.

2012-07-15, 21:09
Svar #4

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Johan Lang/Lange och Johan Wolgemouth har jag haft i åtanke som möjliga fäder till syskonen Blomfeldt. Om det nu eventuellt var så att de började använda ett namn via mödernet. Båda syskonen använder sig av Erik Molin som fadder åt sina barn. Antingen är det Erik Molin ( Senior ) eller Erik Molin ( Junior ) det rör sig om. EM Senior är gift med Patientia Wollgemouth och EM Junior är son till Patientia Wollgemouth.
 
Johan Lang vet jag inget samband till direkt med syskonen Blomfeldt, men namnet dyker upp både i Livland, Stockholm och efternamnet Lang i Piteå.
 
Likaså är alla varianter av namnet Brun/Bruno/Brunschiöld/Lilliebrun närvarande i kretsen syskonen Blomfeldt.
 
Ibland tror jag att Fader Blomfeldt inte var militär utan professor vid något universitet i Åbo eller Dorpat, ( Riga??? Vet ej om Riga har universitet ). Han var en lärd man, en sorts lärare. Det är inget som jag vet utan det är bara en känsla av att det kan vara så. De har ju Johan Holst i sitt umgänge vars mor Judit Cambou var dotter till en lärare på Löfsta Bruk. Pierre Schambers ( Chamba, finns hur många varianter som helst ) var även han språkmästare, som när han var äldre i alla fall finns i Stockholm.
 
Detta är inget som jag vet något om utan bara en tanke. Å andra sidan är jag ibland fullt övertygad att Fader Blomfeldt var en hög militär ( men då tycker man att han på något sätt skulle synas )
 
Ytterligare en tanke, Hans Groll/Johan Bruno, kan dessa två eller en person/personer vara Hans Blomfeldt som försvann?????? Och dessa 3 namn är en enda person. Brita von Garden/Weingerten/Groll gift Blomfeldt var bara styvdotter till Hans Groll. Kan Kasper Fredrik ha varit en styvbror som var en lämplig giftaskandidat? OBS, bara en tanke, då man får vinkla detta åt nya håll.

2012-07-16, 02:38
Svar #5

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack för tipset, Linnea! Jag ska undersöka saken närmare vid tillfälle. Hojta gärna till om du mot förmodan skulle stöta på någon Blomfeldt i sammanhanget!
 
Carina, vad gäller kapten Hans Blomfeld ser jag än så länge ingen anledning att betvivla hans existens. Återstår bara att få den närmare definierad i tid och rum.
 
Betr. Hans Groll och grannen Johan Bruno skulle detta samband ev. kunna förklara hustru Stina Brunos fadderskap vid sonen Johans dop 1718. Samtidigt förbryllar namnet Brita Blomfeldt de Weingardten i db 1761. Vad som talar för att Brita Blomfeldt vad född eller gift von Weingarten är också hennes titulering i densamma: Wählähreborna och dygdädla, vilken knappast skulle ges en borgardottar. F.ö. nämns också att hon begrofs uti Ländzman Nils Pihlgrens och Gästgifvaren Johan Grönbergs graf i kyrkckan, vilket kan tyda på släktskap med dessa herrar. Weingarten är f.ö. betydligt vanligare förekommande i Livland/Riga än i Stockholm.
 
En systematisk genomgång av landsortsförsamlingarna (där bl.a. orterna Sudden och Sissegal ingår) i Riga-distriktet kommer säkert att ta oss framåt. Dessvärre saknas namnregister och mången kyrkbok börjar först efter den svenska tiden, men samtidigt finns en hel del bevarade redan från 1600-talets andra hälft. Efter att ha skummat igenom dessa lite snabbt, noterade jag bl.a. namnet Buddenbrock ganska ofta.
 
Fader Blomfeldt kan säkert ha varit en lärd man, icke minst om han tillhörde den månghövdat vittra Blom/Florin-släkten och isf troligen verksam vid Åbo och/eller Dorpat universitet. Riga hade vid tiden ännu ej ngt eget universitet.  
 
Att Hans Groll och Johan Bruno är en och samma person kan dock motbevisas av att de båda står angivna som separata individer med därtill olika yrken. Att två eller flera personer i mtl står angivna på samma adress är snarare regel än undantag.
 
Ja, kopplingen mellan Västerbotten, Gävleborg och Stockholm torde tyda på mer än bara slumpen. Som flykting i främmande land var det väl då liksom nu viktigt att hålla ihop gruppen, såsom den ingermanländska kolonien tydligt visar.
 
Vad gäller Casper Fredrik fann jag förresten en fullmakt anno 1718, utfärdad av Karl XII själv:
Bildid: A0039187_00116
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-16, 17:39
Svar #6

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack för förklaringen, Kristian. Jaså även Brita ( kärt barn har många namn men det blir ack så svårt då ) liksom Kasper Fredrik begravdes i kyrkan. Ja, det är ju ett säkert tecken på högreståndspersoner. Tack för förklaringen om borgardöttrar. Jag har också svårt att tänka mig att borgarna blev begravda inuti kyrkan. Det är väl bara adel, kyrkoherdar, biskopar m m som blir det.
Vi söker vidare.
 
mvh
Carina

2012-07-17, 16:36
Svar #7

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack för dina många och intressanta fadderanalyser, Carina! Jag har haft stor nytta av dem då jag försökt kartlägga dessa. Syftet har varit att ta reda på vilka som har livländsk/rigisk och/eller finländsk koppling. De flesta personer härstammar som bekant från nuvarande Sverige, främst från Norrbotten, Stockholm eller Gävleborg, men följande personer är eventuellt direkt eller indirekt släktingar eller bekanta från syskonparets barn-/ungdom:
 
 
LIVLÄNDSKT URSPRUNG
 
Jacob Andersson Böös, f. i Livland ca. 1691
 
Friedeman Gotlob Jacobi
 
Carl Friedrich Kiöpping f. i Livland ca. 1690. Casper Fredriks vapendragare under större delen av sin karriär (inte minst under slaget vid Villmanstrand) och därtill grannar i Nederluleå.
 
Urban Reinhold Palmstruch. Född 1726 17/4 i Riga. Död 1795 19/12 i Stockholm. Välborne kapten Georg Palmstruch är fadder (såsom bl.a. Inga Catharina Lagerborg) till Anders Böös son Carl Reinhold, f.  Fröken Cath. Elis. Palmstruch är fadder till Fredrik Bodins dotter, Sophia Ottiliana, f. 1762-01-12.  
 
Rudolf Hahn (d. 1706 i Nederluleå), länsman, vars barn/barnbarn, rådman Benjamin Hahn, handelsman Isak Hahn, mons. Conrad Hahn samt jungfru Christina Hahn alla förekommer som faddrar i Nederluleå under 1750-/1760-talen. Rudolfs härkomst är okänd, men namnet Hahn är ganska vanligt förekommande i Riga, bl.a. i samband med Johan Blom.
 
 
FINLÄNDSKT URSPRUNG
 
Emanuel Wallén (gm Anna Elis. Hackzell 1758-02-02, d. 1767), klockare och en av socknens flitigaste dopvittnen. Tillhör sannolikt prästsläkten Wallenius/Wallén. Fadder tillsammans med mademoiselle Maria Blomfelt 1755-08-11
 
Catharina Frostera (f. i Uleåborg 1701-01-31, dt Anders Jacobsson Frosterus och Susanna Johansdotter Cajanus). Fadder till: Maria Brita f. 3/3 1736, Nederluleå, far Olof Bodin, mor Ottiliana Blomfeldt.
 
Gabriel Calamnius f. 1695-09-20 i Haapajärvi och sonson till Anna Thomasdotter Florina.
 
Petter Nicander, välboren löjtnant och fadder (med Casp. Fredrik Blomfelt) till Anders Böös dotter Sofia Catharina, f. 1755-11-18, samt till Fredrik Bodins son, Olov Gustaf, f. 1763-10-16. Ulrika Christina Carpelan, f 10/1 1742 på Mätsäkylä i Reso, och avl 4/10 1814 i Viborg, var g 19/4 1770 m kapten Peter Magnus Nicander, f 10/9 1723 någonstans i Kymmenegårds län och avl 6/9 1790 på Sesta gård i Nastola (allt enl Elgenstierna). De vigdes på officersbostället Gran i Piteå sn men verkar ha levt separerade, han i Piteå sn och hon i Råneå (el möjligen Nederkalix) och senare i Finland. Makarna hade åtminstone två döttrar, ff på 1770-talet, varav den äldre vistades hos moderns släkt på Odensaari i Masku och den yngre bodde med modern.  
 
Mellan 1753 och 1766 är Casper Fredrik Blomfelt dopvittne vid hela 14 tillfällen. Jag har nedan noterat datumen ifråga, hans resp. titulering samt ev. andra intressanta medfaddrar (icke minst då grannen Sophia Elizabeth von Rohr). Notera att han vid två tillfällen tituleras wälborne och vid ett annat istället tituleras wälbördige. Att han vid övriga tillfällen endast står som Herr kan tyda på att han ej var född adlig, utan snarare betraktades som sådan i egenskap av kapten och för gammal och trogen tjänst, således en ofrälse ståndsperson.
 
Herr Capitain Casper Friedric Blomfelt, fourier Anders Böös vittnen till sold. Pål Staffansson Grönberg dotter Margareta f. 1753-07-19.
 
Herr Capitain Blomfelt, mms Maria Catharina B. och prostinnan Anna Sophia Lagerborg vittne till Ing. Esaias Hackzells och Marg. Mellins son Haquin 1754-11-16.
 
Herr Cap. Casper Blomfelt, fru cap. Brita Blomfelt, mms Anna Brita B., wästgiötske handelsmannen Åsberg, Petter Nicander och Justia Gerding till Anders Böös dotter Sofia Cath.  1755-11-18
 
Herr Cap. Casper Blomfelt, Sofia E. von Rohr, Inga Cath. Lagerborg m.fl. till reg. skriv. Johan Thalin och Mad. Maria Hellströms son Abraham, f. 1755-12-18
 
Herr Cap. Casper Blomfelt, Sofia Eliz. von Rohr, Johan Thalin, Hans Mellin, Inga Cath. Lagerborg m.fl.  till E Hackzells son Zacharias 1756-04-12
 
Herr Cap. Casper Blomfelt, Friedrich Bodin, A.S. Lagerborg, Elisabeth Kråka, fröken Inga Cath Lagerborg till serg. Jacob Lindbaum och Maria Rutströms son Jacob f. 1759-02-22
 
Herr Cap. Casper Blomfelt, S E v R, högvälborne Erland Lagerbom, madame Ottoljana Bodin,Ingenjör Herr Wallman,   Daniel Bodin 1760-11-01
 
Capitainen wälborne herr C.F. Blomfeldt, Brita Blomfeldt, mms MCB, mms ABB m.f.till trumslagaren Johan Andersson Öbergs dotter Maria Catharina 1761-05-19.
 
Capitainen wälborne herr C.F. Blomfeldt, Anna Sophia Renmarck, Lars Lang Carl Fredrik Blomfeldt 1763-02-27
 
Herr Cap. Casper Blomfelt 1764-02-11.
 
Capitainen wälbördige herr C.F. Blomfeldt, capten välborne herr Adama Magnus Langman, wälborna Sophia Magd. Kock, Johanna Magdalena Kock. Johan Bergmans och Elis. Plantins son Johannes1764-04-21
 
Herr Cap. Casper Blomfelt, enkefru Cath. Lastadia, förare Jo. Ekman, mad. Magd. Blomfelt. 1765-07-09
 
Herr Cap. Casper Blomfelt, prostinnan Elsa Lang, fänrik Friedrich Kiöpping, Maja Caisa Blomfelt,  Johan Ekmans dotter Elsa Britha, f. 1766-08-20
 
Herr Cap. Casper Blomfelt, Johan Thalin, Jean Pihlgren, Maria Hernodia, Erijanna Lang, jungf. Anna Cath. Levin: Hans Nordmark och Maria Plantins dotter Johanna Magdalena, f. 1766-09-18
 
Intressant är - som Carina tidigare påpekat - de många och återkommande kopplingarna till präster och andra intellektuella. Två av Casper Fredriks döttrar gifte sig också med prästsläkter (Jacobi resp. Hernodius) och tre av Ottilianas söner (de övriga sönerna, Olaus och Carl dog trol. redan som barn) valde alla den lärda banan. OM fader Blomfeldt varit i det militära, hade faddersammanhangen också förmodligen haft en mer militär prägel. Man kan jämföra med Daniel Lagerborgs och Sophia Eliz. von Rohrs barns dop i Forsa och Järvsö, vars faddrar närmast uteslutande består av officerare. Sönerna har också allt som oftast valt den militära banan. Jag tror följaktligen att fader Blomfeldt antingen var präst eller borgare och hette Johan Blom.  
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-17, 18:01
Svar #8

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Det slog mig just att Diedrik Blomfelts yrke verkar ha varit linvävare (Lein Weber). Detta yrke hade även Jacob Wijkman (jfr Diedriks barns dopvittnen med detta namn), omnämnd i listan över finländska flyktingar i Sverige 1712-14. Ett närliggande yrke var f.ö. lärftkrämarens (försäljare av linnetyger), vilket Hans Groll och Brita von Gartens trolige far, Gabriel Mejnertsson [Gart] (begravd 1690 1/8) hade. 1711 bor även flyktingen (trol. från Riga) och lärftskrämaränkan, madame Helena Blom i Maria västra del.
 
Vad gäller Palmstruch delar f.ö. samma år en Fru Anna Palmstruch adress med stadsväktaränkan Maria Blom i Katarina församling, Stockholm, grannar med båtsmannen Johan Bloms änka, skeppskapten Hans Cronman och lackmakarmästaren Hindrick Bruno.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-17, 22:06
Svar #9

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 19:42
    • Visa profil
Hej Kristian!  
 
Urban Reinhold Palmstruch finns också i Haraker, AI:4, s 186, där han tillhör skriftlaget i Bengtsbo.  
 
Jag har ju själv skräddare Bodin från Haraker, Bengtsbo i min släkt, (dock ej Erik Johan Baudin). Men jag tycker att det finns kopplingar som kan tyda på att även Eric Johan Baudin kommer från Haraker.  
 
Haraker, C:3, 15/7, döpt 21/7-1735, Erich, Jon Anderssons i Fältskär. Faddrar: Pähr Jöransson i Västerås. Skräddaren Anders Jansson och h Anna Carlsdotter i Norrspånga. (militärboställe)  
 
Möjligtvis kan detta vara Erich Johan Baudin då hans tilltalsnamn är Erich och fadern väl heter Johan. Kanske modern kommer från Bengtsbo därifrån namnet Bodin ska härstamma. Men jag kan inte hitta eller följa familjen framåt.  
 
Mvh Linnéa

2012-07-18, 10:35
Svar #10

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Hej Linnéa!
 
Tack för tipset! Intressant uppgift om Bodin. Erik Johan ska emellertid ha varit född 24 maj 1735. Födelsedatum verka stämma oftare än födelseår, men man ska förstås aldrig säga aldrig. Ska hursomhelst kika närmare på Haraker under dagen.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-19, 20:52
Svar #11

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej, Kristian. Tack så jättemycket för dina uppgifter. Även jag har haft stor nytta av dessa. Jag ska titta igenom dom och jämföra noga. Har 3 fulla kollegieblock med Blomfeldts. Får samla ihop dessa till en helhet och jämföra med dina uppgifter. Någonstans kan det bli napp fast man inte har fått ihop detaljerna än.
 
I Uppsala hittade jag ytterligare en Wollgemouth på 1680-talet, Jacob Wollgemouth, när han är fadder tillsammans med antingen Sophia Catharina Lundias bror Carl eller också hennes far Carl Lundius, plus en del av hennes mors släkt Lohrmann.
 
På tal om Erik Johan Baudin så tror jag att han på något sätt är släkt med Olof Bodin i alla fall. Han är troligtvis inte son till Olof Bodin och Ottiliana Blomfeldt, om han inte är född på en resa och inte har blivit införd som son till dessa. Han förekommer inte i något husförhör som son till detta paret. Olof Bodin hade troligtvis syskon, 2 st vad jag vet om, Lars Bodin och Barbro Bodin ( och kanske fler, Barbro vistas i Stockholm så hon har en annan person som företräder henne när hon är fadder ), men som sagt jag vet inte vart Erik Johan Bodin hör hemma. Hans val av namn på sina barn tyder till viss mån att de skulle vara släkt. Jag skulle tro att Erik Johan Baudin har något med Finland och eventuellt Florinsläkten att göra. Baudins son Anders dog i Pemar, Finland. Eventuellt kan där också föreligga släktskap med Stenmans bördiga från Gävle. Olof Bodins eller Ottilianas bouppteckningar bör ge svar på om han skulle vara en son till dessa.

2012-07-19, 21:47
Svar #12

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Wälborne skrevs väl bara om en adelsperson. Kan det vara så att det är Kasper Fredrik själv som tar sig namnet Blomfeldt och att han möjligtvis adopterade den yngre systern så att även hon fick namnet Blomfeldt hon också ? Å andra sidan så kan de ju eventuellt vara släkt med Erik Blomfeldt som nämns i början av denna tråden, som också får sina barn i Stockholm Livgardes norra bataljonsförsamling på 1720-talet och som eventuellt har en far som heter Hans ( enligt nätuppgift )
 
Jag tror att det drar åt så många håll troligtvis för att de har tysk-baltisk bakgrund blandat med finsk bakgrund och kanske med en del svensk bakgrund också. Jag har försökt att klura ut vilka personerna i Nederluleå och Piteå var gifta med, för syskonens mor vet vi inte vad hon heter, för att på så vis få tag på henne. Jag har inte lyckats med det än.
 
Tack för din förklaring, Kristian, om Didrik Blomfeldts yrke ( det antog jag var fältväbel, det var ett språkmässigt missförstånd )
 
Usch, detta var knepigt minst sagt

2012-07-19, 22:13
Svar #13

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Vid närmare eftertanke och vid läsning av dina senaste inlägg, så håller jag med dig, Kristian, att Fader Blom/Blomfeldt var präst eller borgare, det hade ju som du skriver varit mer faddrar med militär anknytning annars, och likaså att fadern heter Johan Blom. De hade ju även olika yrken förr, och de kan även ha en militärsläkt i bakgrunden via mödernet. Namnen de använder och har verkar Buddenbrockska, eller adliga, namnet Ottiliana förekommer hos adeln har jag sett.
 
Ibland håller man på att ge upp men nu när vi är så här långt fram så ska man inte göra det.  
 
Namnet Hahn har jag också lagt märke till, eventuellt att det kan vara ett spår, vi får se.
 
Omkring 1700 i Piteå förekommer det en Madame Henricia, som var en ny bekant för mig. Kan vara en släkting till Henric Henricius ( har för mig han var kyrkoherde )
 
mvh
Carina
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-07-19 22:17)

2012-07-19, 23:08
Svar #14

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Hej Carina!
 
Spännande med alla tre namnen Wollgemouth, Lohrmann och Lundia i Uppsala! I synnerhet Wollgemouth verkar ha varit ett ovanligt namn i Sverige vid denna tid.
 
Vad gäller Erik Johan Bodin, tror jag som du att han på ngt vis är släkt med Olof Bodin. Att han flyttade med attest från Gävle 1768, men ej dessförinnan verkar återfinnas i Gävle stad, tolkar jag som att han vistades (och ev. även är född) i någon omkringliggande församling tillhörande samma län. Jag misstänker att prosten i Gävle utfärdade länspass för HELA Gävleborgs län och att Erik Johan således var i själva staden 1768 enkom i detta ärende.
 
Wälborne fick i princip bara adelsmän tituleras, men undantag förekom. Exempelvis kunde ibland en ofrälse tituleras så, om han var gift med en adelsdam. Den gamle karolinen Casper Fredrik, som tjänat armén i 50 år (!) var vidare - oavsett vad - till gagnet (i egenskap av kompanibefäl) att betrakta som en adelsman, om än nödvändigtvis inte till namnet. Ottiliana Blomfelt tituleras mig veterligt aldrig wälborna, vilket hade varit märkligt om han varit född adelsfröken. Noteras bör också att de adliga döttrarna Lagerborg alltid tituleras fröken, medan döttrarna Blomfelt/Bodin får nöja sig med mademoiselle.
 
Såvida inte fadern hetat Blomfeldt måste Ottiliana ha tagit sin brors (nya?) namn 1711/1712. Vad gäller sedermera tjuven och straffången, gardeskarl Erik Hansson Blomfelt, var han enligt gmr värmlänning, vilket tillsammans med den ofrälse vigseln (med Catharina Danielsdotter) samt bristen på övriga kopplingar till våra Blomfeltar tyder på att han ej var släkt med dessa. Vid samma tid förekommer f.ö. även andra soldater Blomfelt i Västmanland, bl.a. en Per Hansson Blomfelt (gm Margta Hansdotter) i Västanfors. Intressant är att deras förstfödde son heter Johannes, vilket verkar tala för att Hans/Johan/Johannes även där betraktades som varianter av samma namn.
 
Tack själv, Carina! Jag var också inne på fältväbel först, men vid en närmare titt verkar det i alla fall stå - weber med ett lin alt. lein före.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-20, 12:33
Svar #15

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
RÄTTELSE: Jag får rätta mig själv. Herr Wollgemouth i Uppsala på 1680-talet heter inte Jacob i förnamn, [color=119911]utan Johan [/color] istället. Det ska vara Johan Wollgemouth som befinner sig i Gamla Uppsala och ingen annan. Även en Jungfru Christina Wollgemouth förekommer som fadder i Gamla Uppsala vid samma tid som Johan Wollgemouth. Någonstans har jag dock sett en Jacob Wollgemouth, eventuellt i Stockholm, får se om jag kan hitta honom igen.

2012-07-20, 19:05
Svar #16

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tusen tack, Carina!  
 
Namnen Caspar Friedrich och Ottiliana Johanna klingar onekligen nobelt. Om fadern var präst eller framgångsrik borgare kan han mkt väl ha varit gift med en adelsdam.  
 
Madame Ulrika Henricia hade även hon finländskt påbrå, dt mantalskommissarie Henrik Henricius i Viborg och gm reg. skrivare Georg Johan Kranck, f. ca 1698 i Uleåborg. En adjutant Hendritius är medfadder till Ottiliana Blomfelt och Gabriel Calamnius vid Anna Barbro Böös (dt Jacob Böös) dop i Piteå 1720-10-04. Vid densammes dotter Anna Sophia Böös dop 1730-12-08 är vidare Ulrika Henricia och Casper Fredrik Blomfelt medfaddrar, liksom vid sold. Mats Bullers son Johans dop 1726-08-06 (madame Kranck). I sammanhanget bör nämnas Johan Henricius, finsk pastor i Dorpat:
 
http://www.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=U1103
 
Olof Bodins syster, Cecilia Olofsdotter är sannolikt pigan i Håkansön med samma namn, vilken agerar fadder vid två tillfällen 1728, 1728-01-28 samt 1728-07-29. Vid samma tid är brodern Lars Bodin bosatt där.
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström

2012-07-20, 22:19
Svar #17

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack så mycket, Kristian.
 
Så även Ulrika Henricia har finskt påbrå. Tack även för den mycket intressanta länken och uppgifterna om Olof Bodins syskon.
 
Här nedan kommer en lista på alla personer jag har hittat i Dorpat, förutom de nämnda i tidigare inlägg:
 
DORPAT 1707-1708
 
Hans Hinrich Schaefus ( 1695 vid Johan Holsts dop i Gävle, har han en fadder som heter Johan Henrik Schäfer, och man undrar om Hans Hinrich Schaefus i Dorpat är samma person som Johan Henrik Schäfer som är prost i Gävle 1695 ? )
H. Dorothea Azer
deras dotter, Maria ( om jag tolkat det rätt ) som i sin tur har en dotter Eva Wulff, även namnet Wulf är ju bekant i sammanhanget och kretsen runt Blomfeldts, men de Wulf ska ha ursprung från Umeå  
 
Pastor Johann Hinrich Grotian
H. Juliana Christina von Ulrichs
 
Caspar Henrich Werneck
I Ludgo på 1690-talet, där Johan Jakob Blomfeldt senare ärver Ludgonäs av sin moster, bor Conrad Wernich på Öster Malma, och Ludgo är en socken som även en adlad gren av släkten Böös verkade till att bo i, de var adlade Drakenhielm
 
Herman Heuk
H Johanna Catharina Blom

4 söner: Adam, Hermann, Friedrich och Niclasi
Släkten Heuek/Heuk finns omskrivna i Genos, och de befinner sig vid en period i Stockholm tillsammans med släkten Luhr, Silliax, Blom bland annat
 
Johan Lange
H. Dorothea Linsen

 
Sophia Christina Holst ( namnet Holst stavat på svenskt vis )
 
Anna Maria Holst ( namnet stavat på svenskt vis )
 
Michel Ruth
 
Borgmästare Laudarin
 
Gästgiverska Anna Margareta Blom med sin mor Anna Chatharina Poppius
 
Jacob Fabricius ( namnet Fabritius/Fabricius finns även senare i Piteå )
 
Sophia Fabritius med sonen Tomas
 
Hans Henrich Schlüter med döttrarna Anna Katarina och Justina
 
Peter Schultz
H. Elisabeth Ecken
dottern Sophia
 
General Bränning
 
General Johan Arends
 
Kapten Appelbaum ( Appelbom )
 
Hans Jakob Galle ( om jag tolkar det rätt så är han smed till yrket )
H. Mett ? Groos ?
 
Maria Grambau ( kan namnet vara en variation av Cambou ? Chamba/Chambers ? )
 
Elisabeth Helena Müller ( kanske att namnet Müller senare i Sverige skrivs Möller )
 
Anna Catharina Reder
 
Jungfru Margareta Wasenberg
 
Jungfru Martha Weidenheim
 
Margareta Helena Frost
 
Dorotea Schröder ( På något vis verkar namnet Schröder bekant men exakt hur det är bekant vet jag inte )
 
Hieronymos Pilgrim
 
Johan Rehn ( namnet Rehn verkar också till att förekomma i Piteå, Anna Hortelia som någon gång var fadder åt syskonen Blomfeldt var gift 1. med Samuel Rehn, gift 2. med Jonas Wulf
 
Gottfrid Hilderand ( Hildebrand ?, hans barn heter också det bekanta namnet Wulf )
H. Maria Magdalena
3 barn, Valentin Wilhelm Wulf, Maria Magdalena Wulf, Magdalena Catharina Wulf
 
mvh
Carina
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-07-20 22:26)

2012-07-21, 00:26
Svar #18

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Alldeles strålande, Carina!  
 
Liksom i Riga återkommer samma namn, varav vissa säkert kan vara dupletter eller t.o.m. tripletter. Wulff och Holst t. ex. verkar flera olika släkter ha hetat vid denna tid. Hur det förhåller sig med Fabricius resp. Blom vågar jag inte uttala mig om, men man slås av att det senare bars av så få personer i Livland vid denna tid. I hela Riga är det circus ett halvdussin vuxna personer i slutet av 1690-talet och början av 1700-talet, så även i Sthlm och - som du här visar - i Dorpat likaså. Möjligen rör det sig i Livland om en och samma släkt eller så är det fråga om en mix av den livländska adelsätten Blume, den finländska Blom/Florin-släkten och möjligen även den tysk-svenska stenhuggarsläkten Blom. Huruvida den ingermanländska släkten är att betrakta som ännu en eller ej, låter jag vara osagt. Några andra släkter Blom där och då känner jag hursom ej till. Intressant att den ingermanländska maffian verkar finnas även här i form av paret Hueck/Blom. Wasenberg/Wasberg förekommer även i Riga som faddrar till Johan Blohms barn.  
 
Vad gäller Schröder bor 1711 i Maria västra fs vaktmästare Franz Schröder, handelsman Jacob Schröder samt lärftkrämare Didrik Schröder. I Katarina bor vid samma tid även lyrkrämare Johan Schröder och Abraham Schröder.  
 
Vad gäller Carl Blomfelt verkar han vara född i Helsingfors enligt denna länk:  
 
http://kotisivu.suomi.net/picea/sotilas/henki/henki_kats_1785.html  
 
Slutligen en uppdatering (Böckelman och Hendricius mm) av finländska/livländska kopplingsnamn, vilka vi bör vara särdeles uppmärksamma på i vårt fortsatta sökande.
 
LIVLÄNDSKT URSPRUNG
 
Jacob Andersson Böös, f. i Livland ca. 1691. Den av fadderskap att döma den Casper Fredrik kanske mest närstående personen. Möjligen son/sonson till sedermera kommendören Anders Jacobsson Böös (d. 1707), underlöjtnant 20/2 1657, överlöjtn. 25/11 1663, kapt. 3/9 1672, kommendör 3/4 1676, chef för Blekinge och Skåne båtsmanskompani 8/11 1680. Nyckeln 1675, Nyckeln 1676, Spes 1677. Permitterad för sjöfart 1668-71. Avsked 9/3 1700.
 
Georg Fredrich Böckelman, f. i Livland ca. 1688 och fadder tillsammans med syskonen Blomfelt fyra ggr 1722-23!  
 
Carl Friedrich Kiöpping f. i Livland ca. 1690. Casper Fredriks vapendragare under större delen av sin karriär (inte minst under slaget vid Villmanstrand) och därtill grannar i Nederluleå.  
 
Friedeman Gotlob Jacobi, ev. från Ösel. Namnet förekommer även i Riga.
 
Urban Reinhold Palmstruch. Född 1726 17/4 i Riga. Död 1795 19/12 i Stockholm. Välborne kapten Georg Palmstruch är fadder (såsom bl.a. Inga Catharina Lagerborg) till Anders Böös son Carl Reinhold, f. Fröken Cath. Elis. Palmstruch är fadder till Fredrik Bodins dotter, Sophia Ottiliana, f. 1762-01-12.  
 
Rudolf Hahn (d. 1706 i Nederluleå), länsman, vars barn/barnbarn, rådman Benjamin Hahn, handelsman Isak Hahn, mons. Conrad Hahn samt jungfru Christina Hahn alla förekommer som faddrar i Nederluleå under 1750-/1760-talen. Rudolfs härkomst är okänd, men namnet Hahn är ganska vanligt förekommande i Riga, bl.a. i samband med Johan Blom.  
 
 
FINLÄNDSKT URSPRUNG
 
Henricius. Ulrika Henricia, dt mantalskommissarie Henrik Henricius i Viborg och gm Georg Johan Kranck, f. ca. 1698 i Uleåborg. Namnet har minst tre fadderkopplingar till syskonparet Blomfelt. I sammanhanget bör nämnas Johan Henricius, finsk pastor i Dorpat: http://www.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=U1103  
 
Wallenius/Wallén. Komminister Anders Wallenius har flera fadderkopplingar till syskonen Blomfelt. Emanuel Wallén (gm Anna Elis. Hackzell 1758-02-02, d. 1767), klockare och en av socknens flitigaste dopvittnen. Tillhör sannolikt prästsläkten Wallenius/Wallén. Fadder tillsammans med mademoiselle Maria Blomfelt 1755-08-11.  
 
Catharina Frostera (f. i Uleåborg 1701-01-31, dt Anders Jacobsson Frosterus och Susanna Johansdotter Cajanus). Fadder till: Maria Brita f. 3/3 1736, Nederluleå, far Olof Bodin, mor Ottiliana Blomfeldt.  
 
Gabriel Calamnius f. 1695-09-20 i Haapajärvi och sonson till Anna Thomasdotter Florina. Flera fadderkopplingar till Blomfelts.  
 
Petter Nicander, välboren löjtnant och fadder (med Casp. Fredrik Blomfelt) till Anders Böös dotter Sofia Catharina, f. 1755-11-18, samt till Fredrik Bodins son, Olov Gustaf, f. 1763-10-16. Ulrika Christina Carpelan, f 10/1 1742 på Mätsäkylä i Reso, och avl 4/10 1814 i Viborg, var g 19/4 1770 m kapten Peter Magnus Nicander, f 10/9 1723 någonstans i Kymmenegårds län och avl 6/9 1790 på Sesta gård i Nastola (allt enl Elgenstierna). De vigdes på officersbostället Gran i Piteå sn men verkar ha levt separerade, han i Piteå sn och hon i Råneå (el möjligen Nederkalix) och senare i Finland. Makarna hade åtminstone två döttrar, ff på 1770-talet, varav den äldre vistades hos moderns släkt på Odensaari i Masku och den yngre bodde med modern.  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström

2012-07-21, 01:15
Svar #19

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Oj, vad bra. Jag har aldrig sett en faderskandidat till Jacob Böös, och jag visste inte att han hade patronymikonet Andersson. Anders Jacobson Böös låter som en mycket trolig faderskandidat. Mycket intressant.
 
Du har rätt, Kristian. Vi får inrikta oss på dessa namnen som du nämner.
 
Friedeman Gotlob Jacobi har ett vittne till sina barn som heter Carl Wilhelm Jacobi, kyrkoherde i Lifland.  Jag hittade här på nätet innan att Carl Wilhelm Jacobis far är ( probst ) präst i Bersen ( Birzai ). Det var ett tyskt ( språket var tyskt i alla fall ) bokverk, något sorts herdaminne som man fick fram på nätet och som jag tyvärr inte hittar igen, trots ett flertal sökningar. Eventuellt att Carl Wilhelm Jacobi är en bror till Friedeman Gotlob Jacobi, deras far skulle i så fall vara probst ( prost, präst ) i Birzai. Obs, jag vet ej om de är bröder men eventuellt är de släkt på något vis.
 
Prästen Michel Roggon är också fadder till Friedeman Gotlob Jacobi ena barn i Piteå, samtidigt som Carl Wilhelm Jacobi.
 
Catharina Frostera har jag också satt högt upp på listan.
 
mvh
Carina

2012-07-21, 01:23
Svar #20

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Ja, namnet Blom verkar till att vara relativt ovanligt. Anders Jacobsson Böös, chef för Skånes och Blekinges båtsmanskompani 1680, Jacob Böös far var verksam i Skåne. När jag ser att han var verksam i Skåne så har jag för mig att det fanns en Johan Blom eller Johan von Blom som också var hög militär i Skåne, vid ungefär samma tid, eller tidigare. Eller har jag fel ?

2012-07-21, 01:49
Svar #21

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jag har hittat uppgiften om Johan von Bluhmes regemente i Skåne. Det var dock på 1650-talet så vi kan nog utesluta denna Johan von Bluhme som Johan Blom. Jag klistrar in både länken och en bit av texten, Kristian, så du kan titta. Du kan mycket mer om militärer än jag som högst har sökt efter knektar innan i Soldatregistret. Jag är rätt så ovan vid det militära, utan detta hittade jag när jag googlade på namnet Johan Blom med flera stavningsvarianter.
 
Ben har redan nämnt att det skedde utskrivningar i Skånelandskapen 1658. De utskrivna fördelades (som sagt) på tre regementen. Johan von Bluhmes, Jacob von Hargens och Erik Silversparre.  1660 års rullor för dessa ger en rätt bra bild av utskrivningarnas omfattning och om de enskilda soldaternas öden.  
 
Jacob von Hargens regemente mönstrades den 15 december 1659 i den pommerska staden Anklam. Rullorna anger sammanlagt 725 man inklusive officerare fördelade på nio kompanier. I praktiken var regementet starkt decimerat. Hela 358 man hade sedan 1658 dött, rymt, tillfångatagits eller saknades. Av dessa hade över hundra man ur flera kompanier gått i kejserlig tjänst den 8 september 1659. Exempelvis hade kapten Johan Gordons kompani i praktiken upplösts. Endast elva man hade valt att stanna kvar. 56 hade gått i kejserlig tjänst.  
 
Johan von Blumhes regemente mönstrades i Stetting den 19 december 1659. Rullorna listar 620 gemena fördelade på fem kompanier. Antalet fångna, döda, rymda och saknade räknades till 210.  
 
Båda regementena hade fått smärre tillskott av knektar den 1 oktober och den 18 november 1659. Det är oklart om dessa var nyutskrivna eller kommenderade från andra regementen.  
 
Det framgår också att de utskrivna kom från hela Skåne och Blekinge. Att vissa rullor benämns Blekings folk etc. är alltså missvisande.  
 
Erik Silversparres regemente, som innefattade 6 kompanier var i augusti 1660 förlagt i Wismar, Pernau och Halmstad. Det finns bara uppgifter för tre av kompanierna. De innehöll 296 man.  
 
Om jag nu inte räknat alldeles galet så torde 1658 års utskrivning ha omfattat omkring 1600 man. Men från den siffran skall nog von Hargens officerare räknas bort.  
 
Källa: Krigsarkivet, rullor 1660 vol. 8 (SVAR Mikrokort K0280 korten 4, 5 och 6)
--------------------------------------------------------------------------------
 
 
Roback  
Medlem  
 
   
Inlägg: 345
Blev medlem: 15 jul 2006, 18:19
Ort: Halland Upp
--------------------------------------------------------------------------------
 
av Ben 11 feb 2007, 17:38
 
Till detta kan jag lägga någon liten detalj. Bluhmes regemente blev, jag förmodar därför att Bluhme dog, mycket snart Duderstadts regemente . I vilket förhållande detta regemente står till det Skånska regemente till footh som enligt Ridderstad upprättas först i mars 1670 är jag i nuläget inte riktigt klar över. Ridderstad citerar ett stycke ur fullmakten för Duderstadt och där talas det om att än eet Regemente Infanteri ska upprättas. Hur som helst, Duderstadt tycks under 1660-talet ha varit kommendant i Wollin.  
 
Jöns Örnberg, en annan i sammanhanget figurerande herre, ska enligt Tessins Die deutschen Regimenter...,, del 1, s. 271 den 16 juni 1658 ha blivit chef för 4 kompanier skånska knektar vilka uppsatts på adelsgodsen. Denna skvadron slogs den 20/3 1659 ihop med v. Hargens regemente.  
 
I mitten av 1660-talet dyker det upp en motsvarighet till Örnberg, nämligen Julius Richard de la Chapelles Skånska adelns knektar. Dessa har av allt att döma sänts till Tyskland 1666. Gissningsvis är det de la Chapelles folk som är de 600 skånska knektar som, enligt Liljenberg, det året sändes till Narva, Pernau och Riga.--------------------------------------------------------------------------------
 
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=23&t=28376&st=0&sk=t&sd=a&start=105

2012-07-21, 02:12
Svar #22

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Stort tack, Carina!
 
I Biografica finns ett brev anno 1658 skrivet av kung Carl X Gustaf till nämnde Johan Mathis von Blom, där den förre utnämns till överste över ett regemente i det nyss erövrade Skåne. När jag gick igenom meritförteckningar på Riksarkivet fann jag både honom och en Caspar Blume, vars brev var odaterat, men av stilen att döma såg ut att vara från 1600-talets andra hälft. Ska undersöka dessa närmre vid tillfälle.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-21, 13:54
Svar #23

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil

2012-07-21, 20:24
Svar #24

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
För att återknyta till mitt inlägg från 12 juli så hittades av en slump Gabriel Mejnertsson som döpt 2/9 1645 i Tyska fs till skomakaren Mejnert von Garden (även von Gardell, bg. 20/6 1674) och dennes hustru Maria Krus (bg. 20/3 1673). Flera adelspersoner närvarade som dopvittnen, så det kan vara värt att kolla upp. Av Gabriels syskon återfinns i Tyska fs dopbok Herman 16/7 1639, Christian 25/7 1641 och Regina 23/4 1643.

2012-07-21, 20:49
Svar #25

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Strålande, Constantinus!
 
Vad jag vet förekommer namnet de Weingardten endast en gång, i Brita Blomfelts dödsnotis 1761, vilket rimligen är prästens tolkning av det skenbart adliga von Garten, vars närmaste adliga namn torde ha varit just de/von Weingarten. Att hon däremot står som von Gard/-ten både vid vigseln med Casper Fredrik och vid sonen Johans dop (dessutom så mkt tidigare) övertygar i varje fall mig om att hon är Gabriel Mejnertssons dotter. En alternativ tolkning av de Weingardten vore givetvis att det skulle vara hennes förste makes namn, men med tanke på att något sådant namn egentligen inte fanns (det hette isf Thumb von Weingarten), bristen i Sverige och Livland på passande makar med detta namn samt likheten med just von Garten gör att en sådan tolkning känns mindre trolig.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-21, 22:09
Svar #26

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Mycket intressant, Constantinus, tack så mycket

2012-07-22, 10:37
Svar #27

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Då Maria Krus har en son med namnet Christian, kan hon ha att göra med den Graff Mangnus sein Hoffjuncker Christian Krause som låter begrava sin mor i Tyska fs 10/2 1653. En ung adelsman som tjänar vid hovet tituleras hovjunker.
 
Alternativt, med två medlemmar av ätten Oxenstierna som dopfaddrar 1645 i åtanke, finns ett brev från Axel Oxenstierna till fältmarskalk Carl Gustav Wrangel, dat. Stockholm 23/11 1650 (reg. nr. 1825): Rekommendation för Christian Kruus, tidigare och numera avdankad fänrik under Lorenz von der Lindes regemente, på någon plats vid garnisonerna i Pommern. Kanslioriginal. RA/Skoklostersamlingen //E 8440.

2012-07-22, 19:11
Svar #28

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Lysande, Constantinus!
 
Intressant med en skomakare med sådana prominenta bekantskaper. Onekligen var familjen von Gart att betrakta som ofrälse ståndspersoner.
 
Brita Gabrielsdotter (von Garten) föds förresten i Maria fs (Sthlm) 1686-07-07, vilket ju stämmer in perfekt på dödbokens åldersangivelse.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-22, 20:54
Svar #29

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Varsågod. Vad bra att vi nu har Britas dopdatum (ej födelsedatum!) och nyss fann jag lillebrodern Mejnerts dopdatum 24/10 1688. Deras storasyster Maria var 14 år gammal 1691 och bör således vara född 1677 (lucka i dopboken). Maria var vid tidpunkten för upprättandet av sin mors bouppteckning 1697 gift med hökaren Isak Jöransson, som låter begrava ett barn i Maria fs 29/12 1699 och ännu ett barn där 17/10 1700. Maria fs har förargligt nog luckor i dopboken 1691-1714 och vigselboken 1679-1705.
 
I 1718:års notiser hade Brita stavningen von Garden. Även hennes farfar Mejnert hade von Garden, så min åsikt är att släktnamnet bar bokstaven D istället för T.
 
(Meddelandet ändrat av Ratengo 2012-07-22 20:57)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna