ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 09 juli, 2012  (läst 4655 gånger)

2012-07-03, 23:04
läst 4655 gånger

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Skulle någon vilja vara snäll att titta på den hänvisade sidan under Rutvik 10. Det är något kladd över Olof Bodins namn. Vad står på kladdet över hans namn ?

2012-07-03, 23:07
Svar #1

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Står det något med Blom ? Själva ordet ser ut att börja med bokstaven B

2012-07-03, 23:22
Svar #2

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jag har tittat och förstorat upp bilden. Jag får det till att de skrivit över titeln Häradsskrivare och ändrat till Befman, som då eventuellt ska vara hans senaste yrkestitel Befallningsman.

2012-07-03, 23:52
Svar #3

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack Carina!
 
Jag tolkar överstrykningen som du.
 
Olaus bör vara född mellan 1726 och 1730, dvs antingen i Nederluleå -1727 eller i Piteå 1727-. En annan möjlighet är att han är fosterson,  vilket dock i så fall borde ha noterats, kan man tycka.
 
Vad gäller Teet var Samuel Florins syster Anna gm en Johan Teet.
 
Vad gäller Roth/Ruth förekommer tillsammans med Casper Fredrik två faddrar med detta namn i Svea livgardes södra bataljons församling:
 
17130309 (s. 94): Korpralen vid K. Vergins kompani Christoffer Reinholdt och Elisabeth Håkansdotter får en son Christiern Jåstaf. Vittnen: Fältväbel Petter Lund, förare Hinric Loos (vid K. Vergins kompani), corp. Fredr. Blomfeldt (vid K. Vergins kompani), jungf. Cath. Ruth, jungf. Christina Ruth.  
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-04, 04:43
Svar #4

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Carl Blomfeldt f. 1765-12-07 gm Anna Elizabeth Wikman f. i Helsingfors 1771-03-26, d. 1812-04-01 i Pernå, dt Johan Simonsson Wikman och Anna Huchtberg. Barn:  
 
Anna Gustava Blomfeldt 1788-?  
Carl Fredrik Blomfeldt 1790-?  
(Namnlöst barn) Blomfeldt 1794-?  
Wilhelmina Albertina Blomfeldt 1796-1869  
Anna Lovisa Blomfeldt 1799-?  
Carolina Gustava Blomfeldt 1801-1801  
Bror Nils Blomfeldt 1802-1802  
Bernt Benjamin Blomfeldt 1803-1803  
Otto Wilhelm Blomfeldt 1805-1806  
Carolina Gustava Blomfeldt 1807-?  
Johanna Fredrica Blomfeldt 1810-1810  
 
Först fourir vid Savolax regemente i Sveaborg, sergeant vid Nylands Infanteriregemente i Helsingfors, sedan sergeant på Lillmars i Pernå Fasarby (4.11.1795-1810). Därefter arrendator på Sickos löjtnantsboställe i Labby. Kom från Borgå till Sickos, som änkling med dottern Wilhelmina och drängen Emanuel Blomfeldt. Härstammar möjligen från den svenska adliga ätten Blomfeldt, adlad Blomenfelt 16.7.1652 men icke introducerad på riddarhuset (enligt Elgenstierna: Den introducerade svenska adelns ättartavlor I).  
 
Vad gäller Carl Blomfelts födelsedatum har jag ej funnit ngn träff alls i Sverige och blott en potentiell sådan (om än med stort frågetecken) på HisKi:  
 
Alahärmä - christened  
Years 1765 - 1765  
Father's first name: JOHAN => Johan, Johannes, Johane  
Child's first name: CARL => Carl, Carolina, Charlotta  
Born   Christened   Village   Farm   Father   Mother   Child  
8.12.1765    Mattila   Johan Carl (Johannis)  
original - MAKSU: 1:-  
original - MAKSUN_AIHE: barnchristning  
 
Eva Elisabeth Florin f. 1769-03-13 gm Johan Fredrik Lindeström Sneckenström får dottern Ottiliana Charlotta 1799-12-01 och dottern Ottiliana Sofia 1805-08-29. OBS: om namnet ärvts, kommer det ej från fädernet!  
 
Källor:  
 
http://gw3.geneanet.org/nystrogr?lang=en;pz=maria+wilhelmina+larsdotter;nz=oholm;ocz=0;p=carl;n=blomfeldt  
 
http://hiski.genealogia.fi  
 
http://www.algonet.se/~haklars/ewagen/per00108.htm#0

2012-07-04, 07:33
Svar #5

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Bara en liten fördjupning här ang den Johan Teet som nämndes, men jag har också honom i min släktdatabas, antecknad som gift med Anna Henriksdotter Florinus. Johan var kyrkoherde och dog 1704, son till kyrkoherden i Eurajoki Johan (Grelsson?) Teet d. 1692 och dess hustru Brita Johansdotter Collinus. De är släkt med ovannämnda Christina Melkersdotter Teit, men från en annan gren av den släkten. Här är en länk till dessa personer ur en databas över studentmatriklar 1640-1852 http://www.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=2829

2012-07-04, 11:56
Svar #6

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack så mycket, Kristian och Leif. Oj, så mycket information från er. Jag ska titta igenom den noggrant.
 
Olaus Bodin verkar inte vara född i Nederluleå, jag har kollat igenom Nederluleå, så jag ska kolla igenom Piteå nu.

2012-07-04, 12:26
Svar #7

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Olaus Bodins födelse finns inte heller i Piteå. I husförhören tyder jag det till som att han är son nr 2. Får kolla igenom Nederluleå en gång till, så jag inte har missat. Eventuellt kanske han var född på en resa och inte hamnade i kyrkboken, utan i en annan sockens kyrkbok.

2012-07-04, 12:28
Svar #8

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil

2012-07-04, 19:24
Svar #9

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Namnet Ruuth/Ruth/Roth och som verkar till att förekomma omkring Blomfeldt, bland annat det du skriver, Kristian, så var Corp. Fredrik Blomfeldt 1713 fadder tilssammans med Jungfru Catharina Ruth och Jungfru Christina Ruth.
 
Det finns en Jacob Jöransson Ruuth f. 1669 i Åbo som har två döttrar Catharina Ruuth och Christina Ruuth. Nu vet jag inte om det är dessa två jungfrur Ruuth som är identiska med faddrarna Ruuth ( tror inte årtalen stämmer riktigt, detta är bara nätuppgifter ). Jacob Jöransson Ruuth var gift med Catharina Blom, död 1737.
 
Catharina Blom är dotter till Jacob Florinus Blom, död 1731 i Lemu, Finland, vars far är Matthias Florinus, död 1669
 
Genos har en artikel om en bortglömd del av släkten Florin/Florinus, Blom, von Blom, klicka på länken, se nedan:
 
http://www.genealogia.fi/genos/29/29_29.htm

2012-07-04, 20:36
Svar #10

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack Carina!
 
Familjen flydde till Sverige 1712-14, så det kan mycket väl röra sig om döttrarna ifråga. Även madame Catharina Blom har jag noterat i Stockholm åren därefter. Jag har beställt den refererade listan över finländska flyktingar i Sverige och bör ha den imorgon.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-04, 22:27
Svar #11

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Toppen Kristian, att du har beställt listan över finländska flyktingar i Sverige. Då håller vi tummarna för att den kanske kan ge något.
 
mvh
Carina

2012-07-05, 20:44
Svar #12

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Ingen Blomfelt finns med i listan över finländska flyktingar i Sverige 1712-14, men väl följande personer:
 
Catharina Blom, gm capellan Jacob Ruth med fem barn (1714).
 
Christina Blom, Gevaldiger Lieutn. G. Samsings änka med 1 barn från Riga 1712; barnens antal är två 1713.
 
Catharina Blumen, const. Mickel Lyckas änka (1712).
 
Elisabet Jöransdotter Blomster, fogdeänka (1714).
 
Capt. Gotthard Wilhelm Budberg med dess fru och sex barn (1712).
 
Cath. Eriksdotter Florinus, probst. änka (1714).
 
Christina Florina, dt ovan nämnda Cath. Eriksdotter och capellan Schedings änka med fem barn. Christina avliden 1714.
 
Vad gäller Samuel Blomfeldt fann jag ett brev från honom i Riksarkivets sköldebrevssamling, daterat 1739-04-12, där han i brist på egna bröstarvingar ber Kungl. Maj:t att låta hans styfdotters son, Jeremias Wallén överta adelskapet. Styvsystern ifråga rör sig om Catharina Larsdotter Leerman (gm Jeremias Wallenius d.ä.), vars mor var Catharina Eriksdotter Pihl, Henrik Florini tredje hustru och Samuel Blomfeldts styvmor. Värt att notera är också att Samuel i nämnda brev liksom annorstädes stavar sitt namn BlomfelDt. I vissa andra brev stavar han det även Blomfelt.
 
Vad gäller kapten Hans Blomfelt, som 1720 betalade sköldebrevsavgift, blev jag hänvisad till Riddarhuset, dit jag ämnar bege mig inom kort.  
 
Har även fortsatt mitt sökande i Livonica efter Blomfelt utan napp. Dock fann jag en överstelöjtninna von Blom till Tirimess, Ansek?ll, Ösel 1645, en Friedrich Blom, arrendator på Blomenhof, Livland samt en Carol Bluhmen, pantherre 1698 i Livland.
 
Vidare, en möjlig bror till löjtnant Carl Blomfelt är gästgivaren och sedermera fjärdingsmannen Matts Blomfeldt, f. ca 1773, gm husjungfru Engel Maria Tollet (samma efternamn som Johan Blomfeldt första hustru!) i Borgå 1792-05-27 och d. 1819-01-03 i Svenskby, Strömfors. Vid vigseln är den förres hemort Pernå, Forsby sn, vilket torde vara en felskrivning av Forsby, Pernå socken. Liksom sin ponerade bror, står hans födselattest dock ej att finna i HisKi, varför man kan anta svenskt ursprung. Paret får fem barn:
 
Carl Johan 1795-11-15 i Svarfvars, Kyrkby, Pernå
 
Fredric 1798-07-16 i Svarfvars, Kyrkby, Pernå
 
Eva Christina 1805-01-07 i Svenskby, Strömfors
 
Adam Jacob 1807-12-24 i Svenskby, Strömfors
 
Gustaf Adolph 1810-09-26 i Svenskby, Strömfors
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-06, 01:24
Svar #13

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack för dina bra och fina uppgifter, Kristian.
 
Vad spännande att få veta att Samuel skrev till kungs så att adelskapet skulle övertas av Jeremias Wallèn son till Catharina Larsdotter Leerman och Jeremias Wallenius d.ä. Här kan vara ett spår som kanske eventuellt leder någonstans.
 
Anders Wallenius förekommer som fadder till syskonen Blomfeldts barn. Hur och om Jeremias Wallenius och Anders Wallenius  är släkt, det vet jag inte, men just formen Wallenius på efternamnet kan tyda på det.
 
Anders/Andreas Wallenius stöter man på i Livland omkring 1700 och några år där efter. Om faddern Anders Wallenius är identisk med Anders Wallenius i Livland, det vet jag inte ( kommer ej ihåg var i Livland men det går att söka på hans namn, jag fäste inte så stor uppmärksamhet på honom just då )
 
Ska titta igenom dina uppgifter nu. Namnet Pihl förekommer på något vis omkring i alla fall Ottiliana Blomfeldt.
 
Jag tror att svaret ligger någonstans med detta Wallenius/Lehrman/Pihl ( Wallèn )-spår. Det kan vara en förklaring till varför inte namnet Blomfeldt förekommer över huvudtaget, men alla andra finns där och man kan koppla ihop släktband efter släktband.
 
Jag misstänker i nuläget att de har ett helt nytt efternamn som ingen av deras föräldrar använder sig av men en släkting kanske brukar eller kommer att använda sig av. Det finns ingen annan Blom/Blomfeldt i deras närhet över huvudtaget.  
 
Det är ett mycket starkt spår det här.

2012-07-06, 06:54
Svar #14

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Carina, på en här länken till studentmatriklarna finns alla namnen, Pihl, Leerman, Florinus och Wallenius i ett sammanhang, http://www.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=1386
det är en Catharina Eriksdotter Pihl som var gift 1) med Lars Leerman (död 1673 i Halikko) och 2) med Henrik Florinus (död 1705). Hennes (Pihls) dotter Katarina var gift med Jeremias Wallenius, och följer man länkarna så ser man att hans (Jeremias) systerson hette Erik Johan Blom (1727 Loimaa - 1789 i Somero), son till Henrik Johan Blom och Helena Wallenius.
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2012-07-06 07:04)

2012-07-06, 10:45
Svar #15

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack så mycket för den intressanta länken, Leif  Ska studera den nu.

2012-07-06, 14:32
Svar #16

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Nu har jag studerat länken, men jag vet inte. Det är svårt att säga. Det kan vara så men det behöver inte heller vara så. Men det kan vara en förklaring till avsaknaden av uppgifter omkring syskonen Blomfeldts ursprung.
 
Det jag tycker är konstigt är att många personer omkring Blomfeldts, t ex Lundius, Böös med flera, där hittar man uppgifter om vilket år de adlades med sina adelsnamn, men i Kasper Fredrik och Ottiliana Blomfeldts närhet finns ingen med namnet Blom/Blomfeldt alls. Det får mig att tro att de från början hette något annat.
 
Varför finns det inga uppgifter om Blom/Blomfeldts om de är adel ? Kan de vara av borgarsläkt och kyrkoherdesläkt istället ? På mödernet är jag nästan säker på att de kan vara av Buddenbrock, Tiesenhausen m fl. MEN man hittar ingen sådan kvinna.
 
De dopvittnen som inte är adel och som skulle kunna vara släktingar/vänner åldersmässigt till syskonen Blomfeldts föräldrar är Sophia Catharina Lundia ( vars två bröder adlades Lillienadler ) f. 1670, Uppsala, gift med en Solander, organisten Jonas Wulff f. 1660-talet, Umeå, vars 1:a hustru hette Brita Rooth ( ev kan det finnas någon till som jag inte vet ålder på t ex Holm )
 
Kristian har tittat mycket i Livland och i riktiga arkiv, brev med mera.
 
Själv har jag lusläst dessa socknar i Sverige utan att hitta något: Uppsala ( Lundius är född där ), Gävle  Heliga Trefaldighet ( Johan Holst är född där ), Stockholm Tyska Sankta Gertrud, Stockholm Jakob och Johannes, Stockholm St Nikolai, Stockholm Katarina, Piteå land, Piteå stad, Nederluleå, Ludgo, Ramsjö, Ör, Ugglesäter ( Skragge ) Råneå och Torneå  
 
Dock har jag inte tittat i Härnösand än.

2012-07-06, 22:28
Svar #17

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Stort tack, Carina och Leif!
 
Att inga andra Blomfeldtar förekommer i syskonparets närhet som dopvittnen beror väl rimligen på att de var livländare och troligen föräldralösa redan när de dyker upp i källorna första gången. Om de nu hade ytterligare syskon, var ju även dessa geografiskt mycket avlägsna (Estland resp. Dalsland).  
 
Även adelns genealogier lider av luckor, beroende på förkomna kyrkböcker mm. Ett närliggande exempel är Per Larsson Blomenfelt, som hos Elgenstierna framstår som en ö utan kända barn. Uppgiften om sönerna Daniel Friedrich och Carl Wilhelm kommer från Neues Allgemeines Adels-Lexikon. Den ena handen vet alltså inte alltid vad den andra gör och släktforskningen är därför tack och lov långt ifrån fullständig. Nya uppgifter framkommer hela tiden.
 
Samtidigt, vi vet inte med säkerhet om syskonparet är adligt, även om mkt tyder på det. ÄR de adliga, så härstammar de per definition inte från släkten Blom/Florinus, utan från Per Larsson Blomenfelt.  
 
Betr. Johan Henrik Blomfelt, deltog han tydligen i Poltava, varefter han enligt Anteckningar om Livgardet till fot (Kongl. Maj:ts Lif Gardie till fot) 1700-1709 blev rysk krigsfånge i Moskva tills han blev utväxlad och insatt till rotemästare 1710-07-28. Ingenting nämns här dock om Finland, trots att samme författare (Mårtenson) lämnar denna uppgift i Biografiska uppgifter over underofficerskaren vid Kungl. Svea livgarde (livgardet till fot), 1700-1784. Enligt Krigsarkivets soldatregister ska uppgifter om honom finnas i Västgöta-Dals rullor 1712 (6), 1713 (3), 1714 (1) samt 1727 (2). I synnerhet det sistnämnda årtalet förbryllar, med tanke på att han försvann redan 1713. Möjligen kan det bero på att han då blivit utväxlad och/eller åter sökt jobb vid regementet ifråga. Det ska även finnas uppgifter i I 16-regementets historia.
 
Leif Persson visade mig idag ytterligare några intressanta register på Riksarkivet (bl.a. Biographica, ej att förväxla med det digitaliserade Biografica!), där namnet Blomfeldt förekommer. Tackar för det och ämnar undersöka dessa närmare i nästa vecka.  
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-07, 02:37
Svar #18

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack för din förklaring, Kristian, antagligen var de som du skriver föräldralösa tidigt. Ja, så är det att utvecklingen går framåt. Även att adeln, som du skriver har luckor är ju rätt så naturligt då det är mycket längesen Elgenstierna gjordes. Jag håller med i att det går framåt i släktforskningen och nya uppgifter tillkommer. Det kan vara en tjusning när det är lite knepigt och man får vara en sorts detektiv. Några personer jag känner igen har jag funnit i Dorpat, som förekommer i Sverige ett par år senare ( om de nu är identiska vill säga, det är inget jag vet )
 
I Dorpat finns 1708 Carl Johan Grubb. I Ljusdal när jag skulle titta på Ramsjö så fann jag 1710 Kapten Hr Johan Carl Grubb när han får dottern Catharina Christina, 1712 föds sonen Laurentz Per, 1716 föds sonen Johan Carl ( Ljusdal CI:1 bild / 28 sid / 23, bild / 33 sid / 28, bild / 39 sid / 34 ) Kapten Johan Carl Grubb har en kapten Hr Cnut Lagerblad som fadder. Cnut Lagerblad är gift med Johan Holsts syster Elisabeth Holsts dotter Judit Bruun. Likaså en annan fadder är Madame Maja Schröder i Ljusdal och i Dorpat finns Dorotea Elisabeth Schröder. Även Johan Carl Grubb använder sig av faddrar med namnet Rooth, Jungfru Sophia Rooth är fadder 1716 i Ljusdal. Kapten Carl Johan Grubb är gift med Christina Wahlman, dotter till kyrkoherden. En annan Grubb som också nämns 1708 i Dorpat är Anna Dorotea Grubb. År 1720 i Ljusdal finns Ryttmästare Christian Böös.
 
I Dorpat 1708 finns Johanna Catharina Blom gift med Herman Heuk, Gästgiverska Anna Margareta Blom med mor Anna Catharina Poppius, Johan Rehn ( kan han vara släkt med Samuel Rehn ? ), Michel Ruut, Hieronymos Pilgrim, Pastor Johan Henrik Grotian med hustru Juliana Christina von Ulrichs, Maria Grambau, Margareta Helena Frost, Jungfru Margareta Wasenberg, jungfru Martha Weidenheim m fl.

2012-07-07, 03:33
Svar #19

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Strålande, Carina! Många spännande namn du fått fram!
 
Kopplingen mellan Livland/Baltikum och Hälsingland/Västerbotten är mkt intressant. Fredrik Bodins svärfar, sedermera t.f. chefen för Västerbottens reg., Daniel Skragge Lagerborg, gm Sofia Elizabeth von Rohr, är adjutant vid Buddenbrocks reg. i Riga 1709-12-10 och flyr liksom denne och Casper Fredrik Blomfelt till nuv. Sverige året därpå. 1712 blir han kapten vid just Hälsinge regemente och är åtminstone 1726-34 bosatt i Järvsö (X), där i varje fall tre av deras sammanlagt nio barn föds, inkl. Inga Catharina (f. 1734), gm Fredrik Bodin och tvilling med en Juliana Lagerborg. 1739 blir Daniel befordrad till major vid Västerbottens regemente och bosätter sig småningom i Nederkalix (BD där han avlider 1751. Sofia Elizabeth avlider därstädes 1754. Likheterna med von Buddenbrock och Blomfelt är således ganska slående. Till saken hör dessutom att Sofia Elizabeth är född 1701-01-01 vid Narva och dotter till Jacob Gustaf von Rohr, f. i Ingermanland 1668, d. i Palikais, Somero, Finland 1735.
 
Betr. Böös, noterade jag förresten idag en Jonas Böös Gyldencrantz, sekreterare vid Finsk-livländska kontoret 1660.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-07, 03:56
Svar #20

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Om man får spekulera lite och anta att syskonen Blomfelts far trots allt hette Johan Blom, skulle man ju kunna tänka sig att Casper Fredrik övertog förmynderskapet över sin lillasyster efter föräldrarnas bortgång (möjligen redan före eller vid ryssarnas anfall 1710) med följden att hon då också fick sin broders nya efternamn. Frågan är då bara var kapten Hans Blomfelt kommer in i bilden. Att syskonen skulle ha övergivit sina föräldrar i det av ryssen ockuperade Riga förefaller osannolikt. Man kan jämföra med tidigare nämnda lista över finländska flyktingar vid samma tid, vilka i regel kom familjevis, inte sällan i tre generationer. Samtidigt finns det inget som tyder på att ngn av Blomfelts föräldrar skulle ha följt med till Stockholm, varför man kan anta att de avlidit redan före Casper Fredriks (och Ottilianas?) flykt 1710/1711. Till saken hör dessutom att ingendera Johan Blohm i Riga stad syns till i kyrkböckerna efter 1708.
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström

2012-07-07, 22:25
Svar #21

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Oj, vad bra uppgifter, Kristian. Ja, troligtvis hette syskonen Blomfeldts far Johan Blom. Det har jag inte tänkt på, men det låter troligt att Kasper Fredrik, som var många år äldre än sin syster, tog över hennes förmyndarskap, hon var ju bara ett barn 1710. Om det är så, så har de varit utsatta för en familjetragedi. Kanske båda föräldrarna, plus eventuella syskon, dog i Riga eller någon annanstans i Livland.  
 
Någon av de Johan Blom i Riga stad som inte syns till efter 1708 verkar till att vara mycket tänkbara alternativ som fader till syskonen.
 
Glömde skriva igår att en ( tochter ) dotter Hagedorn 1708 befinner sig i Dorpat. Hon är bara antecknad som tochter Hagedorn, utan att ha någon annan Hagedorn omkring sig.
 
Jag tror att också Ottiliana flydde 1710/1711, att Kasper Fredrik tog henne med sig.
 
Jaså, det var intressant att Jonas Böös Gyldencrantz var sekreterare vid Finländska-Livländska kontoret 1660. Jag ska kolla efter men om jag inte missminner mig, så finns han ett par årtionden senare i Ludgo. Vidare är hans namn JONAS intressant. Jacob Böös f. 1691 i Livland har en son han döper till JONAS 1733 ( tror jag året är )i Piteå.
 
Jag tror att vi är rätt så nära sanningen nu, det är bara den där lilla avgörande pusselbiten som är kvar.
 
mvh
Carina

2012-07-07, 22:27
Svar #22

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Någonstans har jag även sett en Erland Lagerborg, här i Sverige, men just för tillfället kommer jag ej ihåg var, kanske är det Ramsjö, Ljusdal. Jag ska kolla efter.
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-07-07 22:33)

2012-07-07, 23:40
Svar #23

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
[color=0000ff]Jag får [/color] [color=0000ff]rätta mig själv[/color]. [color=0000ff]Det är 1693 [color=0000ff]i Dorpat som det finns en dotter Hagedorn.[/color]
 
1693 i Dorpat finns också ett par namn till man känner igen, NN Bröms ( kaske av den släkt som adlades von Brömsen ) och som på något sätt finns längre bak i Plantins anor ( tror, jag. Är inte så insatt i denna släkt ), sedan finns där en Christina Walter.  
 
[/color]Jacob Böös Gyldencrantz får dottern Anna Stina omkring 1661 i Ludgo ( vet tyvärr ej i nuläget var uppgiften kommer ifrån, kanske Wikipedia )

2012-07-08, 06:14
Svar #24

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Lysande, Carina!
 
I Stockholms storkyrkoförsamling får Casper Händel och Barbara Berg barnen NN 1684-01-16, Anna Sara 1685-04-21, Barbara 1689-03-19 och Christian Fredrick 1691-02-18. Händel är ett ytterst sällsynt namn i Sverige/Finland vid denna tid, men förekommer inte sällan i Livland, där det företrädesvis stavas Hendel. Den i Rigas kyrkböcker förekommande, starkaste faderskandidaten Johan Blohms hustru heter som bekant Anna Catharina Hendel. Om Casper Fredrik Blomfelt ej fått sitt namn från von Buddenbrock, skulle denne möjlige släkting (morbror?) på mödernet kunna vara en namnlänk bakåt.  
 
Paret Johan Blohm/Anna Catharina Hendel förekommer i Riga stads kyrkböcker sista gången 1709-10-23, då de tillsammans med Simon Christopher Hahn, Anton Wegelin, Jürgen Henriksen, Anna Dorothea Hellwich, Jochim Ohm, Gottfried Poitsch, Ursula Bendtfeld och Ernst Tiedeken står som faddrar till Johan Ohms och Christina Hendels son, Johan Henrik i St. Petri.
 
Vad gäller kapten NN Blum i Riga är denne tydligen gm Helena von Dornfeld (?), vilken står som fadder i St. Petri församling 1707-06-25 och avlider i St. Jacobi 1709-04-15.
 
Slutligen vissa noteringar betr. Stockholm stads dopvittnen 1710-18:
 
Katarina CI:11 (1715-28): Capitain Blom till dragonen Jonas Lundström och Kerstin Olofsdotters dotter Christina, f. 1717-01-27 (s. 33). Hust. Catharina Blom, sjöman Jonas Hamberg och jungfru Catharina Berg till sjöman Mårten Bergs och Margaretha Stephansdotters son, Mårten, f. 1717-05-12 (s. 38). På samma sida vid två andra dop nämns jungf. Catharina Kråka resp. Johan Holtz och Maria Wulf. Hans Groll 1717-08-01 (s. 42).  Jungfru Justina Gråll och Hr Anthoni Prim till styrman David Wijnroth och Anna Wijnroths son David, f. 1717-08-31 (s. 43).
 
Tyska Sankta Gertrud CI:1b (1684-1734): Fru Marg. Blom, fru Anna Elisabet Siliachs, Hr Johan Huck och Hr Anthon Priem m.fl. till Hr Diedrik Blooms son Christian, f. 1713-09-01 (s. 899). Hr Didrik Blohm, fru Catharina Ruuth, fru Birgitta Margareta Pfilander m.fl. till Joachim Donner & Christina Röhlichs son Joachim, f. 1714-05-24 (sid. 905).  Herr Joachim Donner, Hr Auditeur Daniel Bloom, fru Hadwig Priem, Madame Catharina Bloom m.fl. till Diderich Bloom & Anna Christina Huncks dotter Catharina Elisabeth 1715-08-15 (s. 915). Jungfru Catharina Bloom och Hedwig Siliaks m.fl. till Jobst Hunck & Christina Siliaks dotter Hedwig Sophia, f. 1715-11-16 (s. 917). Fru Catharina Blohm, fru Maria Schraggenshildt, jungfru Johanna Pfilander, Hinrick Siliacks m.fl. till Jochim Donners dotter Anna Sophia, f. 1716-10-04 (927). Hr Anthon Priem, Hr Hacksche (?), Hr Johann Hueck m.fl. till Jobst Huck & Christina Siliacks son Jobst, f. 1717-08-03 (s. 931). Hr Jobst Huck, Hr Daniel Blohm, fru Margareta Blohm, fru Hedwig Siliacks, fru Anna Christina Huecks till Johann Hueck & Catharina Blohms dotter Catharina Elisabeth, f. 1717-08-12 (s. 931).  
 
Maria Magdalena CIa:5 (1715-29): H. Maria Gråhl. Hr Johan Grubbe m.fl. till järnkrämaren Anders Wästerman & Helena Bloms dotter, Maria Lisa, f. 1715-08-16 (s. 31). Hustru Catharina Silliacks, de Ruuth (!), jungf. Catharina Blom m.fl. till kiöpmannens från Wiborg, Herr Antoni Priem & Hedwig Siliachs son Johan Hindrich, f. 1715-09-17 (s. 37). Jungf. Catharina Bluhm till köpmannen Berend Johan Eschenburg & Anna Hultz´son Lorentz, f. 1715-11-24 (s. 47). Madame Catharina Bluhm, madame Hedwig Siliacks, köpmannen Hr Johan Priem m.fl. till handelsmannen från Wiborg, Christian Hoohschild & Anna Schmidtz son Christian, f. 1717-05-22 (s. 103).  
 
Riddarholmen CI:1 (1636-1735): Fru Capit:skan Blom till Hr Wilhelm Langmyhrs dotter Anna Christina, f.  1716-10-05 (s. 216).
 
Förutsatt att Casper Fredriks far hette Blom och att han hade släktingar i Stockholms stad efter 1711 hör ovan nämnda personer (Diedrich Bloom, Daniel Bloom, Catharina Bloom, Margareta Bloom) med största sannolikhet till dessa. Personernas inbördes släktskap är uppenbar, liksom deras koppling till Ingermanland/Wiborg, den finländska ätten Zilliacus resp. släkten Hueck.  
 
Notera även särskilt namnen Maria Wulf, Jonas Hamberg, Johan Hacksche (?), Johan Holtz, Anna Hultz, Justina Gråll, Maria Gråhl, Catharina Ruuth, Maria Schraggenschild (fadder tillsammans med Casper Fredrik 17141121), Birgitta Margareta Pfilander samt Johanna Pfilander. Möjligen är den sistnämnda en gren av den finländska släkten Pihl. Vid Diedrich Blomfelts dotter Anna Christinas dop i Märjamaa 1725-02-17 är en Maria Elizabeth Pihl fadder och i St. Trinitatis, Mitau (Livland) 1649 vigs en Anna Blohm med Christian Pfeil.  
 
Samtidigt finns kopplingar till Livland i allmänhet och ovan nämnde Johan Blohm i synnerhet. Pulck förekommer i nästintill samtliga ovan nämnda doptillfällen i Stockholms stad. Anna Pulck är fadder till Johan Blohms dotter Maria Christina, f. 1704-12-04 i St. Jacobi, Riga. N fru Hacksche är fadder till Johan Blohms barn, f. 1701-11-24 ibid. Flera personer Groll förekommer vidare i samma stad vid samma tid, bl.a. Johann Niclas, dopvittne i Jesus, Riga 1701 och möjligen identisk med den Nicolaus Groll gm Catharina Kock, bosatt i Storkyrkoförsamlingen (Stockholm) 1700-01-10. Justina Groll är f.ö. troligen f. 1687-10-14 i Sthlm som dt Hans Gråll & Margareta Persdotter. Daniel Blooms yrke, auditeur (advokat) hade även Gustav Blohm, d. i St Jacobi, Riga 1708-02-21.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-08, 07:59
Svar #25

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej carina! det är säkert som du säger att det är den Bröms. Men de är adlade von Bröms, och inte som det står i genealogier och kalendrar von Bröms(s)en. När en blir tillagt som slutled vet jag ej. Det är säkert borgmästaren i Dorpat Johan von Bröms barn som du sett. Kanske även barnbarn, har inte uppgifter framme nu.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2012-07-08, 21:02
Svar #26

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack för förklaringen, Patrik, det visste jag inte  
 
Tack så jättemycket för dina upplysningar, Kristian, där har du hittat många namn som vi känner igen. På något sätt är troligen Kasper Fredrik och Ottiliana släkt med dessa.  
 
Herr Hacksche har jag också stött på och har haft honom i tankarna att eventuellt kan han vara en Hacksell som kom att bosätta sig i Nederluleå eller Piteå.
 
Jag har också liksom du sett namnen Kråka men tänkte att det kanske finns fler släkter som hette så men Catharina Kråka kan ju vara av rätt Kråka-släkt Spännande. Likaså som du nämner Wulf, det känner vi igen. Och Groll har vi konstaterat att Kasper Fredrik gifte in sig i. Så det tyder på att de, antingen Kasper Fredrik och Ottiliana själva, eller att föräldrarna befann sig i samma krets som de personer du beskriver.
 
Christina Röhlich kan eventuellt få sitt namn försvenskat till Röllek längre fram i tiden.
 
Maria Schraggenschild  är troligen en Skraggensköld.
 
Jag ska kolla dina fina uppgifter, suveränt vilket arbete du har gjort. När jag tittade i Stockholm så stötte jag på namnet Holst och Johan Holst, men lärde mig rätt snabbt att Holst inte var ett ovanligt namn, utan relativt vanligt, så där är det lätt att komma fel på det namnet.
 
Vi får fortsätta leta, jag tror inte det är så långt kvar till mål.
 
mvh
Carina

2012-07-08, 21:22
Svar #27

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Genos har skrivit om dessa livländska släkter: http://www.genealogia.fi/genos/52/52_81.htm
 
Vid närmare eftertanke så tror jag inte att Johan Blom kom med till Stockholm och troligtvis var han död i Livland. Kanske hustrun kom hit till Stockholm och skrevs vid dop med mera, såsom Fru Blom, men kanske att hon eventuellt i så fall skulle kallas Bloms änka. Hur som helst så känns Johan Blom och Anna Catharina Hendel som mycket mycket tänkbara föräldrar till syskonen Blomfeldt.

2012-07-08, 22:32
Svar #28

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jag har tittat i Stockholm Storkyrkoförsamling ( St Nikolai ) CIa 1 bild / 189, sid / 369, där stötte jag inte på någon Blom men bitvis är det svårläst. Däremot så stötte jag på en annan bekant från Riga, Catharina Hellwik ( behöver ej vara samma Catharina Hellwik, eller så är detta hennes 2:a gifte ). Johan Möller och Catharina Hellwik får sonen Gustaf som döps 6/12 1713.  
 
Sedan är det troligtvis den Johan Grubb som befann sig i Dorpat 1708 som här har en hustru som heter Helena Johansdotter i Stockholm. De får dottern Maria Elisabeth 1713, en fadder Helena Hamberg.
Johan Grubbs titel verkar till att vara Skrivlärarmannen Johan Grubbe.
 
Troligtvis är då inte Johan Grubb i Dorpat identisk med Kapten Johan Carl Grubb i Ljusdal som var gift med en dotter till kyrkoherde Petrus Wahlman.
 
1713 finns här en fadder Johan Cambo ( tror jag det står, bitvis väldigt kladdig och otydlig skrift )

2012-07-09, 12:12
Svar #29

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Didrik Blom får 1715 i Tyska Sankta Gertrud, dottern Catharina Elisabeth. Här finns en likhet med Kasper Fredrik Blomfeldts fadder Stina Bruno, som han hade vid sonen Johans födelse 1718 i Svea Livgardes Bataljonsförsamling, Didrik Blom har en fadder Jungfru Hedvig Bruno.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna