ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 03 juli, 2012  (läst 3609 gånger)

2012-06-29, 23:56
läst 3609 gånger

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Strålande, Carina!
 
Högintressanta kopplingar du funnit mellan Piteå och Moisek?ll och jag håller också med dig om att syskonen Blomfelt sannolikt är släkt med Henrik Magnus von Buddenbrock, troligen kusiner. Henrik Johan von Buddenbrock var tydligen ofta på resande fot. Från hans bevarade brev förekommer flera avsändarorter: Riga 1686-06-11, nämnda Moisek?ll 1701-05-30 och Essen 1701-06-05. Det sistnämnda Essen torde vara identiskt med ett av de sammanlagt fem gods Henrik Gotthard v. Buddenbrock (Henrik Magni far och kusin till Henrik Johan) var herre till: Essen(-hof), Fehren, Knipen, Oselshof och Lindenhof. Därtill finns ett brev anno 1665 bevarat från Johann von Buddenbrock (oklart vilken Johann det rör sig om, det finns åtminstone två kronologiska kandidater med detta namn) med Audern, Pernau, Livland som avsändarort. Dessa orter bör därför lokaliseras och undersökas närmare. Henrik Gotthards farfars mor hette förresten Anna von Tiesenhausen!
 
Vid denna tid var det inte alls ovanligt att flera olika släkter bar samma namn, även adliga sådana, emedan namnpatent ej fanns. Alla dåtidens kända Blomfeltar kan delas in i två kategorier. Den ena består av personer vilka gifter sig högborgerligt/adligt, vars barns dopvittnen domineras av högreståndspersoner och vars samtliga barn ärver efternamnet. Johan Henrik, Casper Fredrik, Ottiliana och Diedrich Blomfelt tillhör alla denna kategori. Den andra kategorien består uteslutande av ofrälse soldater (med taget namn), vilka gifter sig med ofrälse pigor och vars barn endast undantagsvis ärver soldatnamnet ifråga. Dessa soldatnamn ärvs heller aldrig i sidled.
 
Intressant att nämna i sammanhanget är adelsmannen och kaptenen Hans Blomfelt, vilken så sent som 1720 betalade sköldebrevsavgift. Var denne kapten bodde är mig dock ännu okänt, men jag ska söka ta reda på saken snarast möjligen. Märkligt nog har han undkommit Adam Lewenhaupts radar, vilken å andra sidan är långt ifrån heltäckande och därtill full av sakfel, såsom uppgiften om Casper Fredriks volontärskap i Estniska adelsfanan. Hursomhelst är han knappast släkt med Samuel Blomfelt, vilken ju blev adlad ensam och inte heller hade någon bror med detta namn. Hans är således en trolig äldre bror till Casper Fredrik och Ottiliana, vilket därmed talar för att de alla sannolikt tillhörde en gren av Blomenfelt. Sköldebrev gick ju i arv till äldste sonen, vilket skulle kunna förklara varför Casper Fredrik och Ottiliana aldrig tituleras Wälboren, utan får nöja sig med högreståndstitlarna Herr resp. Jungfru och Madame.  Johan Henriks son, Johan Jacob Blomfelt tituleras dock Wälboren.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-06-30, 00:38
Svar #1

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
På en lettisk hemsida över Riga-distriktets herrgårdar finns tre av godsen nämnda med tyska resp. lettiska namn: Essenhof - Lielmuiza vai Esena muiza, Fehren - Verienes muiza samt Sissegal - Madlienas muiza. Lindenhof ligger vidare i Wenden, lettiska Livland. Oselhofs läge är mig okänt, även om det gissningsvis är/var beläget på Ösel. Ovan nämnda Knipen är sannolikt en felstavning av Keipen/Kaipen i Sissegals socken.  
 
Jag misstänker att Casper Fredriks födelsort gäller Riga distrikt (län), alltså inte Riga stad och då möjligen under någon av nämnda säteriers socknar. I Riga stad förekommer ju som bekant ingen Blomfelt överhuvudtaget mellan 1680-1711.  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström

2012-06-30, 01:49
Svar #2

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack för din namnförklaring, Kristian. Det har jag inte tänkt på innan men den är väldigt logisk. Vad bra att du förklarade om sköldebrevet, hur det ärvs, det visste jag inte något om innan. Den förste sonen i adliga familjer hade det bättre än sina yngre syskon.  
 
Jag har fortsatt tittat i Moisekull och där förekommer namn 1687-1689 som man känner igen, bland annat efternamn på vittnen till Diedrich Blomfeldt och Annika Bermans barn, se nedan:
 
Biritta Marten gift med Pastor Dorph
Urssallo ( Ursula ) Marten
Catharina Ihanna Brand alt Brandt
Catharina Wickman
 
Andra personer:
 
Johan Thelau och jungfru Christina Graff får ett barn 1687
Paaf ? Banck Andresson ( Kasper Fredrik eller hans hustru Britta är vittne till någon i Svea livgardes norra bataljonsförsamling i Stockholm där barnets far heter Banck )
Bruno Hansson ( kan han vara släkten Brunos anfader ? I Maisekull så förekommer en kvinna Bruno vars förnamn är okänt )
Iriko/Erhicko Hansson ( stora namnvariationer vid olika tillfällen men hans namn är troligtvis Erik Hansson )
Lodi Hennike Jahni
Lodi J?rri
Monsieur Grisberg
Schlosshauptmann Johann Ohl
Joachim Preuss
 
Vad spännande, jag ska titta på godsen du nämner.
 
mvh
Carina

2012-07-01, 01:29
Svar #3

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
I Piteå Lfs CI:2 bild /3, sid / 3, år 1714 föds Carl Johansson vars far Johan Mattsson är flykting ifrån Nyland, modern heter Helena eller Johanna ( svårt att tyda ). De har som faddrar till sonen Carl organisten Jonas Wulff, Erik Molin ( gift med Patientia Wollimhaus ), postmästare Anders Höglander, hustru Anna Grubb Jacob Larssons i Öjebyn.

2012-07-01, 04:11
Svar #4

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Bevarade brev!
 
Avsändare: Samuel Blomfelt, född 1671, död 1753. Född Florin adlad 1719. Sekreterare vid Kungliga biblioteket. Lagman i Karelen.
 
Mottagare: Eric Benzelius, född 1675, död 1743. Universitetsbibliotekarie i Uppsala, professor i teologi vid Uppsala akademi, biskop i Göteborgs och Linköpings stift, ärkebiskop och prokansler vid Uppsala Universitet.
 
År och antal: 1705-1722 (4 st).
Anmärkning: Volym 2 brev 36 och 59. Volym 7 brev 44 och 45.
Arkiv: Eric Benzelius den yngres arkiv (E005/Br 10).
Volym: 2 och 7.
Källa: Brevskrivarregister - Linköpings stiftsbibliotek: http://www.nationalmuseum.se/sv/Forskning/Dokumentarkiv/Konstnarsarkivet/Brevsam lingarna/
 
Det finns även under ovanstående källa i sökdatabasen 23 brev mellan åren 1713-14 från Samuel Florin till Mauritz Vellingk (1651-1727); 6 brev från 1714 från Mauritz Vellingk till Samuel Florin, och en hel del brev från medlemar av ätten von Buddenbrock. Väl värt att utforska ytterligare, för vidare uppslag som kan ge några kommande och värdefulla upplysningar att gå vidare med.
---
 
Mvh
 
//Peder

2012-07-01, 10:29
Svar #5

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack så mycket för värdefull information, Peder

2012-07-01, 15:46
Svar #6

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jag har inte stött på vare sig Kasper Fredrik eller Ottiliana i kyrkböckerna före 1719, här i Sverige, Piteå, Nederluleå med mera, så finns ingen som heter Blomfeldt eller Blom, varken i Piteå eller Nederluleå. 1719 dyker de upp i kyrkböckerna med namnet Blomfeldt.
 
Johan Henrik Blomfeldt hette Blomfeldt redan 1712. Både Kasper Fredrik och Ottiliana hade umgänge med personer från Florin/Florinus-släkten.
 
Är det bara Elgenstierna som har skrivit om att Samuel Florin var barnlös ? Var i för någon primärkälla kan man läsa att han var barnlös ? Elgenstierna är dock en sekundär källa. Kan det vara så att Samuel Florin kan ha haft familj ändå ? Eller kan det vara så att Samuel Florin kan ha en bror som innan honom själv brukade namnet Blomfeldt ? Emellertid läste jag att folk ändrade sina namn i Finland till finare svenska namn, och de som hette TUURI bytte till BLOMFELDT. Jag menar nya rön kan ju framkomma då det är längesedan Elgenstierna gjordes.
 
Vi får nog ha i akt att fader Blomfeldt [color=0000ff]inte säkert heter Johan [/color] i förnamn. Han kan heta något annat. Otto Juliana ( Ottiliana ) förekommer som namn på Ottiliana Blomfeldt. I det stora hela när det skrevs så, så hette fadern Otto ( dvs Ottos Juliana )

2012-07-01, 15:52
Svar #7

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack Carina och Peder!
 
Överhuvudtaget verkar dessa tyskbalter ha varit benägna att flytta på sig, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på krigssituationen som då rådde. Intressant med kopplingen just mellan Nyland och Piteå, den har jag inte sett förut.
 
Vad gäller breven till och från Samuel Florin har jag gått igenom dessa på Riksarkivet, dock utan att finna någon genealogisk ledtråd. Däremot kan man konstatera att han aldrig kallar sig Blomfelt före adlandet 1719.  
 
Vad gäller Blomfelt i Finland förekommer en corp. af Lif Comp., Hamiltonska regementet, Johan Blomfelt 1756-57. Han gifter sig med Maria Helena Tollet i Tavastehus 1756-06-10 och får sonen Carl Fredrik 1756-10-18 i Hamiltonska regementets församling, Helsingfors. Såväl hustrun som sonen ifråga avled dock strax därefter; Maria Helena i barnsäng 1756-11-01 och Carl Fredrik 1757-02-17. Då inte heller Johan Blomfelt syns till i de finländska kyrkböckerna därefter, får man förmoda att han följde med sin regementschef till Pommern och möjligen föll där. En annan möjlighet är att han är identisk med Casper Fredriks son, avliden i Luleå 1780-81. Vet någon förresten vid vilket regemente den senare låg under slutet av sin karriär? Jag har heller inte funnit honom i Nederluleås dödbok, trots att han bör ha avlidit där av bouppteckningen att döma. I generalmönsterrullan för Hamiltonska reg. 1757 har hans förnamn uppenbarligen blivit fel. Korpral no. 1 vid Livkompaniet Olof Blomfelt, f. i Stockholm, 39 år gammal, 9 1/2 års tjänstgöring, ogift, samt ett barn (?). Notera att såväl födelseort som ålder stämmer in på Casper Fredriks son Johan Blomfelt. Bildid: A0029249_00017
 
Vad gäller sedermera löjtnanten vid Nylands infanterireg. Herr Carl Blomfelt (f. ca 1766, d. 1832-05-19 i Labby, Lappträsk, Nyland) är han gift med Anna Elisabeth Wijkman (f. ca 1770), med vilken han får barnen Anna Gustava 1788-10-11 i Artilleriförsamlingen på Sveaborg (då furir vid Savolax reg., oklart vilket av dem), Carl Fredrik 1790-10-31 (Helsingfors), NN 1794-12-17 (Helsingfors), Wilhelmina Albertina 1796-12-03 (Helsingfors), Anna Lovisa 1799-02-10 (Pernå), Carolina Gustava 1801-01-05 (Pernå), Bror Nils 1802-04-25 (Pernå) samt Bernt Benjamin 1804-01-02 (Pernå).
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-01, 16:30
Svar #8

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Att Samuel Florin fick barn finns det inget som tyder på. Det faktum att ätten slöts vid hans frånfälle är bevis för att han i i varje fall ingen son hade som då kunde föra ätten vidare.  
 
Att Samuel Florin hade en hittills okänd bror/kusin/syssling med namnet Blomfelt går inte att utesluta, men med tanke på hur väl utforskad släkten Florinus är förefaller det mindre troligt.  
 
Att Casper Fredriks far hette Johan kan vi också vara alldeles säkra på. Han står ju konsekvent som Johansson Blomfelt i rullorna för Livgardet.  
 
Fadern KAN ha hetat exempelvis Otto Johan (med Johan som tilltalsnamn), men detta förnamn var i sig ingen förutsättning för att dottern skulle få namnet Ottilia/-na. Jag har stött på fler exempel på Ottilianor vars fäder ej hetat Otto än vars fäder hetat detsamma. Exempelvis kan nämnas Casper Fredriks egen dotter. Troligare då att namnet är ett arv från Ottilia von Bärner.  
 
Vi kan slutligen också vara säkra på att i varje fall Casper Fredrik är född i Livland. Med tanke på att merparten av de livländska kyrkböckerna är bevarade först fr.o.m. den ryska tiden (efter 1720) är det inte så konstigt att denne Johan Blomfelt (som med största sannolikhet då redan var avliden) ej synts till. Hoppet står till de många icke-kyrkliga dokument som finns bevarade i Livonica-arkivet. Någonstans måste någon Blomfelt nämnas, frågan är bara var man ska börja leta.  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström

2012-07-01, 16:49
Svar #9

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Kristian: Jo, denne Johan Blomfelt i Helsingfors och Luleå tycks vara en och samma person. Han gifte om sig i Nederluleå 1763 med Catharina Stenberg (1722-1772) vars fader kom från Sagu socken i Åbo län. De fick barnen Carl Fredrik (1763-1763, namngiven efter halvbrodern), en dödfödd son 1763 och Brita Catharina (1765-1765).
 
Kan jungfrun Juditha Berner, som stod dopfadder 1756, vara en avlägsen släkting till Henrik Magnus von Buddenbrocks mormor Ottiliana Berner?
 
(Meddelandet ändrat av Ratengo 2012-07-01 16:52)

2012-07-01, 19:38
Svar #10

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tusen tack, Constantinus!
 
Vilket osedvanligt tragiskt familjeliv Johan Blomfelt fick! Först förlora sin fru och förstfödde son, för att sedan förlora även nästa fru och deras två barn i späd ålder. Då har vi också förklaringen till varför bouppteckningen saknar namngivna arvingar.
 
Jag noterar att farfar Casper Fredrik Blomfelt vid Carl Fredriks dop 1763-02-27 tituleras adligt som Wälborne Herr, en titel jag ej sett honom inneha tidigare. Johan Blomfelt är då förare vid Liljeswerdska regimentet. Känner du till ngt mer om detta mystiska regemente?
 
Högintressant med jungfru Juditha Berner. Väl värt att undersökas närmare. Finns även de finländska kyrkböckerna digitaliserade?
 
Hittar ej någon vigsel i Nederluleå mellan Johan Blomfelt och  Catharina Stenberg 1763.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-01, 20:22
Svar #11

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Kristian: Ursäkta mig! Makarna vigdes den 15 oktober 1761 (Nederluleå C:3 sida 562 tryckt, 372 ditskrivet). Johan Blomfelt var då förare vid Liljesvärds värvade regemente, vars generalmönsterrullor jag inte kan återfinna på SVAR. Sonen Carl Fredrik dog 1763 6/4 (bg. 15/4) och det dödfödda piltebarnet 1763 22/12 (bg. 1764 5/1).
 
Vissa finländska kyrkoböcker är skannade och fritt tillgängliga på  nätet. Här en direktlänk till 1756:års  dopnotis.

2012-07-01, 22:46
Svar #12

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack, Kristian och Constantinus för era förklaringar.
 
Casper Fredrich Blomfeldt, Capiten, dog 77 år gammal den 27/2 1768 i Glstaden, Nederluleå och begravdes 5/3 in uti kyrkan i de som ( andeliga?? ) och ( försignet?? )
 
( Nederluleå EI:1 bild / 17, sid / 22 )

2012-07-02, 00:30
Svar #13

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jag kan inte heller hitta sonen Johan Blomfeldts död 1780-81.
 
Segersta ( X ) C:1 bild / 79, sid / 73, så får Regementsväbeln Matthias Blom sonen Erik den 12 dec 1719.

2012-07-02, 02:39
Svar #14

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tusen tack!
 
Vad som står efter kyrkan är en väldigt bra fråga. Står det de som andeliga före sig är(o) eller dr (=där) som oadeliga före sig är(o) eller månne ngt annat? I synnerhet det sista ordet är mig obegripligt. Hursomhelst indikerar även det faktum att Casper Fredrik begrovs i kyrkan att han var en högt aktad församlingsmedlem.
 
Herr H. J. Bodin, bokhollaren i Cammarcollegio och dopvittne vid Carl Fredrik Blomfelts dop 1763-02-27 måste rimligen vara Olof Bodins och Ottiliana Blomfelts förstfödde, Henrik Johan. Vore intressant att veta mer om honom.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-02, 03:11
Svar #15

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jättebra. Jag har undrat vad det blev av Henrik Johan Bodin. Likaså har de i husförhören en son Olaus som jag inte heller har hittat någon födelse på eller vad han gjorde och sysslade med senare i livet. Har bara sett han antecknad en endaste gång i husförhören.
 
Du har rätt, Kristian. Att bli begraven inne i kyrkan tyder på att Kasper Fredrik var en aktad person och en högreståndsperson. Kanske det går att ta reda på om han begravdes bland släktingar till honom eller om han var ensam från släkten Blom/Blomfeldt att få en så ärofylld gravplats.
 
Bristen på Blomfeldtar i socknarna Piteå, Nederluleå med mera och om inte ursprunget kommer från Florin/Florinus så skulle jag vilja påstå att Kasper Fredrik och Ottiliana kommer från ätten Blomenfeldt med stamfadern Per Larsson i Kolberg. Det verkar vara det enda alternativet. Det känns som att man har svaret inom räckhåll men man får inte ihop det riktigt.  
 
Herr Buddenbrock på Mårdnäs var fadder 1730 i Segersta åt soldat Olof Biörnrams son Jöran.
 
mvh
Carina

2012-07-02, 03:19
Svar #16

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jag tror du har rätt, Krisian, angående Kasper Fredriks begravning inne i kyrkan. Det ska nog vara de som andeliga före sig är, vilke skulle ungefär kunna betyda att man förenas med de som dött före sig själv. Då kan det ju eventuellt ligga någon anfader före Kasper Fredrik i kyrkan.
 
Gissar Carina

2012-07-02, 20:29
Svar #17

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Blomfeldts har ett umgänge med Jacob Böös f. 1691 i Livland ( nätuppgifter ). En vild gissning och som jag ska kolla upp är att Jacob Böös eventuellt kan vara av en ofrälse gren av de Böös som adlades Drakenhielm och som hade Kexholm. Kexholm har jag stött på vid mer än ett tillfälle. Eventuellt kan ju föraldrarna Blomfeldt höra till Jacob Böös föräldrars umgänge och således själva kan befinna sig i närheten av Böös och Kexholm.
 
Kasper Fredrik Blomfeldt och Jacob Böös var inom det militära båda två. Kanske de bara är kompanjoner den vägen men även Ottiliana Blomfeldt står fadder vid ett par tillfällen åt Jacob Böös barn, så det kan förekomma umgänge sen generationer tillbaka mellan släkterna.

2012-07-02, 20:36
Svar #18

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Drakenhielm ( ursprung från Böös i Livland ) finns det bland annat i Ludgonäs, Ludgo, som Jakob Johan Blomfeldt ärvde av sin moster Appelgren.
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-07-02 20:36)

2012-07-02, 20:57
Svar #19

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Bara en tanke som jag kan ha fel i, men jag tycker att Johan Blom och hustru Anna Chatarina Hendel i Riga verkar till att vara ett potentialt föräldrapar till Blomfeldt. Det får stanna vid just en tanke än så länge.

2012-07-02, 22:54
Svar #20

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Kuriosa när vi ändå har diskussion om Livland. I Piteå Lfs CI:2 bild / 7, sid / 5, så får 1715 Abraham Andersson i Svensbyn sonen Abraham, och en av faddrarna vid dopet är Herr Justinus Tottilius, V. ( S? ) Minister i Perno ( trol. Pernau )

2012-07-02, 23:14
Svar #21

Erik Holmlund

Carina> Enligt denna sida är Justinus Totilius flykting från Pernå i Finland, och uppehåller sig 1719 i Bergsjö, Hälsingland.
http://www.genealogia.fi/hakem/flykting/flykting53.htm

2012-07-03, 03:32
Svar #22

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack så mycket, Erik  Intressant.

2012-07-03, 14:36
Svar #23

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Bra jobbat, Carina!
 
Intressant med sonen Olaus i synnerhet med tanke på att Olof Bodins far, Olof Andersson, avled först 1749, 95 år gammal. Var finner du honom i hfl?
 
Böös kan således mycket väl vara en ärvd bekantskap från Livland. Intressant också att denna släkt ev. också har förgreningar i Finland. Ska hålla ett extra öga på detta namn i mitt fortsatta sökande.
 
Johan Blom och Anna Catharina Hendel kan förvisso vara föräldrar till Casper Fredrik och Ottiliana. Hursomhelst är de mig veterligt de enda kända föräldrakandidaterna i Riga stad. Vad som talar emot dem är det faktum att de ej får någon dotter Ottiliana under den tid de bevisligen bor i staden, ca 1694-1708 samt att inget tyder på att fadern bytte namn till Blomfelt.
 
Jag gick idag igenom Krigsarkivets officersregister t.o.m. 1700. Ingen Blomfelt förekommer där, men väl några andra intressanta herrar Blom:
 
Johan Blume, förare vid Björneborgs reg. 1685.
 
Carl Carlsson Blume, fänrik vid Björneborgs reg. 1685, troligen identisk med Herr fänriken med samma namn, död vid nära 80 års ålder 1737-12-11 i Pucara, Mouhijärvi. Möjligen är han son till den salig kapten Blomme, vars dygdesamma änka Christina Teet avled i just Mouhijärvi 1709-10-03, 74 år gammal. Mer om adliga ätten Teet kan läsas här:
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Teet
 
Efter att ha gått igenom namnet Blom- i Finland -1800, kan vidare följande noteras. Dragon Jöran Mattsson Blomfeldt i Kaulanperä, Pöytyä heter 1759 Jöran Mattsson Blomster! Sadelmakare Eric Blomendahl gm Justina Fjellström i Gamlekarleby 1728-10-20 heter 1730 bara Eric Blom! Jacob Blom (1745) i Jacobstad gm Anna Holmström heter fr.o.m. 1747 Jacob Blomerus. Antingen är det fråga om rena slarvfel eller så betyder det att efterledet betraktades som rörligt.  
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-03, 15:23
Svar #24

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Kapten Carl Blume och Christina Teet är troligen föräldrar till Lisbeta Carlsdotter Blom gm Michel Kuul 1679-09-30, Zidonia Blome gm H:r Hendrick Aukairus 1683-03-22 samt Maria Carlsdotter Blome gm Corp.af br.ofw.Lijfwens reg. Jacob Hanss. Root 1684-11-06.  Samtliga döttrar kommer från byn Tomula, Mouhijärvi.  
 
Carl Blomfelt och Anna Elisabeth Wijkmans vigsel har jag ej kunnat finna vare sig i Finland eller i Sverige. Med tanke på att de levde i Nyland åtm. from 1788 till sin död, kan man anta att de var finländare. Samtidigt kan man anta att Carl hette Blom/- i efternamn vid födseln. I väntan på att via generalmönsterrullor för Savolax reg. förhoppningsvis få reda på hans patronymikon förefaller följande dop mest sannolikt:
 
Tammisaari - Ekenäs - christened
Years 1760 - 1770
Father's last name: BLOM => Blom, Blomqvist, Blomster
Child's first name: CARL => Carl, Carolina, Charlotta, Carlona
Born   Christened   Village   Farm   Father   Mother   Child
14.10.1765   15.10.1765           Borg: Carl Blomster   h:u Hedvig Ekström   Carl Fridrich
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-03, 16:30
Svar #25

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Spännande med en koppling till släkten Teit/Teet/Stierncreutz sådär (med rötter i Pernå i Nyland, som också nämndes här tidigare), vilket jag har ett visst intresse av. Där finns en stadsmajor i Dorpat, Johan Matsson Teit adl. Stierncreutz år 1648, men jag har inte stött på denna Christina gift med denne Blomme någonstans i uppgifterna om den släkten. Men enligt den här sidan och en diksussion om Carl Bloms kompani på SUKU forum http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=8746 så verkar hon vara dotter till en Melcher...

2012-07-03, 17:49
Svar #26

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack Leif för högintressant länk! Trevligt också att träffa dig på Krigsarkivet häromdagen!
 
I synnerhet fann jag det faktum intressant att kapten Carl Pålsson Blume tog sin mors efternamn, vilket får mig att fundera kring om syskonparet Blomfelt ev. kan ha gjort detsamma. Möjligen är hustrun, Christina Teet, dotter till den Melker Teet nämnd bl.a. här: http://www.alfnilsson.nu/Webbkort/ps263/ps263_117.htm
 
Släktutredningen om Peter Larsson Blomenfelt gav dessvärre inget nytt, mer än att dennes ättling Johan Jacob Blom(en)felt med familj ska ha flyttat till Ludgonäs från Tyskland.
 
Jag har idag också bett Baltic Connections om hjälp att finna namnet Blomfelt/Blumenfeldt i Livland före 1718. Återkommer i frågan så snart jag vet mera därom.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-03, 22:29
Svar #27

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jag har också tänkt liksom du, Kristian, att eventuellt kan de ha tagit namnet från någon på morssidan. Det var inte helt ovanligt. Även tack till dig, Leif för din värdefulla information, liksom din värdefulla information, Kristian.
 
Maria Carlsdotter Blome gm Corp.af br.ofw.Lijfwens reg. Jacob Hansson Root 1684, var en ny bekantskap. Dock är namnet Root/Roth bekant. Kasper Fredrik och Ottiliana har någon gång som fadder en Jonas Wulf f. 1666, Umeå och Jonas Wulf var gift 1. med Brita Roth, 2. med Anna Hortelia
 
Jag kan inte mycket om Jonas Wulf men han ska vara son till Anders Håkansson Wulf ( tror han är inom det militära ) och bördig från Umeå. Han måste vara i ungefär samma ålder som syskonen Blomfeldts föräldrar.
 
Carl Blomfelt och Anna Elisabeth Wijkman var också dessa nya bekantskaper men namnet Wijkman känns igen, bland annat hade Diedrich Blomfeldt i Märjamaa flera faddrar till sina barn som heter Wickman/Wikman/Wijkman med reservation för att det stavades väldigt olika från gång till gång, troligtvis beroende på vem som fört in det i kyrkboken.
 
Jättefin information av er två, Kristian och Leif. Det är något att jobba vidare på.
 
Även jag känner igen namnet Tiet/Teet men kan i nuläget inte komma ihåg i vilket samband jag sett namnet.
 
mvh
Carina

2012-07-03, 22:30
Svar #28

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jag ska leta upp sidan med Olaus i husförhören. Skriver sen.

2012-07-03, 22:59
Svar #29

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Olaus finns med i Nederluleå AI:2c 1732-1739, bild / 137 sid / 131, under Rutvik nr 10. I kolumnen för söner står Hind. Johan, Olaus och Friedrich
 
Över Olof Bodin och Madam Ottiliana Blomfeldts namn står Jöns Jönsson Öman och hustru. Öman är också ett namn som känns igen via fadderskap.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna